FF lekker zeuren over de overheid

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by raymondw »

Allereerst iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar. Dat dit een beter jaar mag worden dan 2020. Zelf hebben wij het behoorlijk rustig aan gedaan, wel druk bezig met de verhuizing, maar daar hebben we in de planning voldoende slack in gebouwd. Iets dat overigens ook wel nodig is , met de huidige Corona maatregelen is het niet zo maar even gefixed zeg maar. Op zich is dat niet erg, immers we willen onze eigen verantwoording in deze wel nemen, maar commitment moet beide kanten uitgaan. En daarin ben ik net als Jeroen en Gerrit extreem kritisch.

In het voorjaar overkwam de Corona ons; dus ook onze overheidsinstanties en de politiek verantwoordelijken. Dan loop je i.d.d. achter de feiten aan (reactief handelen), al begint daar bij mij de eerste vraag (en waarvan ik hoop dat de parlementaire enquete commissie die ooit eens gaat stellen) of een meer proactieve houding niet mogelijk was geweest? Daarbij vraag ik mij af of onze regering heeft overwogen om, bij de eerste berichten uit China over een mysterieus virus in Wuhan, per direct de luchtverbindingen met China te beëindigen en zo nee, waarom niet ? De tweede vraag die de parlementaire enquete commissie zou kunnen stellen of er op Europees niveau hierover overleg is geweest? Een derde vraag is waarom medio juli alle beperkingen weer werden opgeheven, immers hoe kan het zijn dat landen die twee weken daarvoor nog in een volledige lockdown zaten ineens wel weer groepsreizen toestonden, heeft de regering overwogen om aan te sturen op beperkingen t.a.v. vakantieverkeer naar de z.g. gele landen?

Daar waar je in het voorjaar op dit dossier nog weg kon komen met bewust onbekwaamheid, kan je dat anno December 2020 niet meer, dan kan ik me indenken dat al die metaforen en spraakwatervallen van Hugo de Jonge de maatschappij zo langzamerhand de keel uit hangt, vooral als je departementen negen maanden de tijd hebben gehad om zich voor te bereiden. In plaats daarvan zien we een minister die als een vak volwassen lijnmanager zijn departementen loopt te verdedigen. Maar daar zie ik toch een mismatch in verantwoordelijkheden en bijbehorende bevoegdheden, immers de betreffende man/vrouw zit daar m.i. niet om zijn afdelingen te managen, hij zit daar om namens de maatschappij iets voor elkaar te krijgen, en daar hebben vele afdelingen onder hem negen maanden de tijd voor gehad. Van die negen maanden zijn verschillende sectoren in onze economie bijna vijf maanden gesloten geweest. Het gevolg is dat vele bedrijven en vele mensen die daar werken vijf maanden geen inkomen hebben gehad en op hun eigen vermogen / pensioenen aan het interen zijn, terwijl de medewerkers in de publieke sector gewoon elke maand hun salaris uitbetaald krijgen (met een bonus er op toe). Die voelen de ‘Sense of Urgency’ van ondernemend Nederland (en haar stakeholders) natuurlijk niet.

De publieke sector hoeft zich niet elke maand druk te maken over de te betalen loonbelasting, premie volksverzekeringen, huisvestingskosten e.d. Dat zit in jaar budgetten verwerkt en die zijn met name voor de zorgsector enorm hoog. Hoe kan het zijn dat een sector waar jaarlijks bijna honderd miljard Euro aan maatschappelijk geld in wordt verbrand de gevolgen van deze pandemie maar niet geplooid krijgt en dat de waarde creërende (economische) sector daarvoor dubbel en dwars moet opdraaien en geen kritische vragen over het Corona beleid mag stellen ?

Negen maanden hebben o.a. het RIVM, de GGD en vele andere instanties de tijd gehad om zich voor te bereiden om op het moment dat het ertoe doet klaar te staan om de maatschappij te laten zien dat die vele miljarden die zij jaarlijks mogen verbranden daadwerkelijk waarde toevoegt. Integendeel, we zien een GGD die er niet klaar voor is, een RIVM die niet alleen op het fijnstof debat omstreden is en de medewerkers die in de zorg op de vloer staan niet de middelen krijgen die ze nodig hebben om hun werk te kunnen doen.

En daarvoor beste mensen mogen wij als belastingbetaler elke maand weer fijn ons zuurverdiende geld afdragen. Mogen we daarvoor dan ook wat terug verwachten ? Of is het recht om die vraag te stellen voorbehouden aan de eerste en de tweede kamer en mogen we als maatschappij daar maar een keer in de vier jaar wat van vinden?

Het gaat er m.i. niet zozeer om of er iemand is die dat beter kan of niet, het gaat er mij ook niet om of Hugo of Mark voor het compleet falen van het Corona dossier persoonlijk aangesproken moet worden, maar wat ik wel zie is dat er een complete scheuring in de maatschappij aan het ontstaan is waarbij er veel meer slachtoffers door de indirecte gevolgen van het Corona-beleid vallen dan slachtoffers door het Corona virus zelf. En niemand die daar iets van kan of mag zeggen omdat we dan weer z'on geweldige metafoor van Hugo om de oren krijgen. Het kan best zijn dat het niet anders/sneller/beter kan, maar zet dan niet z'on Poker face op a.u.b!

Waar de schoen in de publieke sector zich wringt weet ik niet, maar een ding weet ik wel; als een dergelijke reactieve houding van de eindverantwoordelijke zich in het bedrijfsleven had voorgedaan had dat de CEO al lang en breed de kop gekost en dan is er van een onredelijk ontslag zeker geen sprake geweest.
Last edited by raymondw on Sun Jan 03, 2021 11:34 pm, edited 2 times in total.


Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by Jeroen »

Amen, Raymond!

Mag ik ook nog even twee andere zaken uit de overheidshoek met jullie delen. Twee zaken waar je broek van afzakt, en waar elke ambtenaar zich dood voor zou moeten schamen. Maar net als de hele toeslagenaffaire en alle zielige excuses op dat front, onze overheid is gewoon verrot. Een ander woord kan ik er niet voor bedenken.

Met stip op 1 het kluitje mongolen dat heeft besloten dat een vrouw in de bijstand 7.000 euro (plus naar alle waarschijnlijkheid een boete) moet betalen omdat zij boodschappen van haar moeder kreeg. Om sprakeloos van te worden. Zijn onze ambtenaren zich aan het focussen op dergelijke fraudezaken?
https://www.parool.nl/nederland/vrouw-i ... ~bb7a2818/

Op plek 2 maar niet minder verbazend: de vrouw van een gedetineerde, IS-verdachte, maakt boodschappengeld over naar haar man, hetgeen volgens de regelgeving voor gedetineerden via de rekening van de penitentiaire inrichting moet lopen. Doordat de PI het geld aan de gedetineerde geeft, maakt de PI zich schuldig aan het financieren van een terroristische organisatie. Ofwel, het ene onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid (namelijk het OM) doet strafonderzoek naar een andere tak van hetzelfde ministerie: de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI).
Lekker elkaar bezig houden en belastinggeld verkwanselen, jammer dat je af en toe van die irritante k*tburgers hebt die in de weg lopen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b4afe0d8/

Ofwel: natuurlijk is mijn blik ernstig vertroebeld en subjectief, maar in mijn ogen is onze overheid verrot en niets minder.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by Jeroen »

Een tijd lang heb ik mij gedeisd gehouden, hoewel dagelijks mijn snuit wel open valt van alle stommiteiten, verspillingen en malversaties, en daar kunnen we alle geschutter van het CDA ook wel toe rekenen!

Anyway, vandaag. Zakelijk liggen we overhoop met de Gemeente Oosterhout. Net als zoveel gemeenten kennen zij nog immer Melkertbanen en dat er daarvan veel ressorteren onder de afdeling Handhaving is ook geen nieuws denk ik.

We ontvingen eerder een waarschuwing dat wij ons zonder ontheffing in de binnenstad (kom op, tis zelfs nog kleiner dan Woerden) hebben begeven. Wellicht is dat eens het geval geweest, maar in elk geval niet op de aangegeven datum en tijd. Dus dat hebben wij gemeld, waarop men aangaf dat data en tijden nogal eens afwijkingen (???) konden bevatten, maar dat het feit wel was dat we daar op enig moment waren gesignaleerd. Enfin, slechts een waarschuwing.

Heden ontvangen wij een schrijven dat wij wederom in overtreding waren. Na 11:30 moet je toch echt een ontheffing hebben. Tijdstip van constateren: 11:25. Welterusten.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by uwbuurman »

Hahaha. En daar ben je zakelijk voor aangeschreven??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by Jeroen »

Yep, schriftelijk, met de melding dat ons voertuig daar op dat moment DUS niet had mogen zijn :hammer
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by 323baur »

Braboland..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by Peter V. »

Jullie rekenen niet het Brabants kwartiertje mee.
Daar gaat het fout bij mensen van boven de rivieren.


Maar zonder gein, heb je zaakjes voor elkaar voordat je mensen gaat lastigvallen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by Jeroen »

Het bericht van Martin herinnerde mij eraan om nog een leuke te plaatsen:
Het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) heeft 368.000 euro overgemaakt naar mensen die daar geen recht op hebben. Het geld had naar mensen moeten gaan die een schademelding hebben gedaan als gevolg van de gaswinning in Groningen, maar zij hebben tot op heden nog niets gekregen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic

Post by Jeroen »

Met méér dan een miljoen ambtenaren zijn we er allang achter dat onze overheid compleet een eigen koers vaart en dat de burger niet meer dan een storende factor is in het "functioneren" van deze overheid. Als je toch in Radar weer hoort hoe er met burgers wordt omgesprongen als door een fout van de zijde van de overheid de Corona QR-code niet werkt... en dan vinden mensen het gek als ik weinig respect heb voor de treurige cultuur die ons overheidsvolk samen neerzet.

Ondanks alle broddelwerk als het gaat om asielzoekers, de toeslagenaffaire blijft natuurlijk drama nummer één. Je eigen landgenoten zoveel mogelijk het leven onmogelijk maken en het vervolgens verrekken ook maar enige verantwoordelijkheid te dragen, of bij te dragen in een oplossing. Dan wil je toch wel eens even met een Uzi over wat afdelingen bij de Dienst Toeslagen?

Omdat men er allemaal geen beweging in krijgt en het politiek natuurlijk heel ongemakkelijk is dat er zoveel aandacht voor is, worden er dikke schadevergoedingen toegezegd en inmiddels ook al links en rechts uitbetaald. En dan schieten we naar het andere uiterste, waar eerst gesproken werd van een voorschot van 30.000 euro en toetsing achteraf, wordt er nu klakkeloos 30k overgemaakt als eerste tegemoetkoming.

En wederom is het Pieter Omtzigt die wantoestanden aan de kaak stelt. Een gezin dat ten onrechte 100 euro (!!) aan toeslag heeft moeten terugbetalen ontvangt nu 30.000 euro schadevergoeding, maar kan ook nog eens 10.000 euro extra schadevergoeding per kind tegemoet zien, en ze hebben er 4. Ofwel, 70k compensatie voor 100 euro. De burger betaalt wel weer, dan hoeven we tenminste niet in te grijpen in ons ongeneeslijk zieke en compleet verrotte overheidsapparaat.

Ik snap heel goed dat alle partijen erop gebrand zijn de formatie te doen slagen. Ik kan mij niet anders voorstellen dan dat Omtzigt bij nieuwe verkiezingen een overweldigende meerderheid van stemmen binnen gaat harken, en dat wil de rest natuurlijk niet. Functie elders graag, want u bent veel te lastig. Het lijkt erop dat er verder geen mens is die zijn handen wil branden aan ons ambtenarenlegioen, dus wat mij betreft gaat die formatie de mist in.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic

Post by Jeroen »

De onbetaalbare waanzin van de Toeslagenaffaire
Uit: EW Magazine

Het compensatiesysteem voor de Toeslagenaffaire is totaal dolgedraaid, schrijft Philip van Tijn. Slachtoffers die nauwelijks schade leden, krijgen torenhoge vergoedingen.

Ik begin met een disclaimer. Vroeger was dat een mededeling vooraf waarin je je aansprakelijkheid beperkte, tegenwoordig een soort leeswijzer. Mijn disclaimer: er is heel veel verkeerd gegaan bij de kinderopvangtoeslagen en er is een aantal mensen heel erg in de problemen gekomen, terwijl zij niet hebben gefraudeerd en zelfs alles volgens het boekje hebben gedaan. Dat is het werk van een falende overheid, beter gezegd: van een aantal mensen dat die overheid vertegenwoordigt.

Dat de aangerichte schade moet worden vergoed, spreekt in een beschaafd land vanzelf. Maar over welke schade hebben we het? Hoe groot is die schade in doorsnee? Om hoeveel mensen gaat het? Op geen van die vragen weet ook maar iemand het antwoord. Het enige wat we weten, is dat er door het demissionaire kabinet tot dusverre méér dan 6 miljard euro voor is gereserveerd, maar ik vrees dat dit nog wel zal oplopen. En er is nog een zekerheid: de belastingbetaler betaalt. En nog één: door die minstens 6 miljard euro kunnen andere, leuke en/of nuttige zaken niet doorgaan.

Bij 100 euro inzet 30.000 euro winst in Toeslagenaffaire
Jeroen van Wensen haalde recent in EW een praktijkvoorbeeld aan, zoals verteld door Pieter Omtzigt. Een gezin heeft ten onrechte 100 euro aan toeslag moeten terugbetalen. Het heeft inmiddels al een compensatie van 30.000 euro toegezegd gekregen en nu komt er per kind nog 10.000 euro bij (er zijn vier kinderen). Jackpot!

Die Omtzigt zal wel een hardvochtige, on-sociale politieke nitwit zijn. Maar nee, Omtzigt is het bejubelde Kamerlid dat die hele Toeslagenaffaire aan het rollen heeft gebracht en hij weet sowieso meestal waarover hij het heeft. Is zijn voorbeeld een uitzondering? Niemand die die vraagt durft te beantwoorden, maar de kans dat er heel wat van dergelijke gevallen zijn, lijkt mij groot. Tot een jaar geleden hield iedereen zijn mond over de (wan)daden van de Belastingdienst en nu zwijgt iedereen over mogelijke en reële fraude door de profiteurs, nu paytime is aangebroken.

Van 9.000 naar 47.000 gedupeerden, rara
Enkele getallen waarover wel zekerheid bestaat. In december 2020 (b)leek dat er sprake was van 9.000 gedupeerden. Dat aantal liep op naar 15.500 vóór de deadline van 15 februari. Maar dat bleek helemaal geen deadline, want vanaf het moment dat, in de woorden van de (inmiddels) verantwoordelijke staatssecretaris Alexandra van Huffelen (D66), iedereen die zich alsnog meldde een ‘voorschot’ van 30.000 euro tegemoet kon zien (dat voorschot kon alleen maar méér en nooit minder worden), liep het aantal gedupeerden/‘slachtoffers’ pijlsnel op naar 47.000. Dat is althans het laatste aantal dat ik ken, maar dat is intussen ongetwijfeld alweer hoger.

Iedereen krijgt een aparte schaderegeling
Intussen is ook een schaderegeling voor kinderen van gedupeerden opgetuigd: 2.000 à 10.000 euro per kind. Je zou zeggen dat zo’n kind, gezinslid, meeprofiteert van die (minimaal) 30.000 euro van papa en mama. Maar de schrik bij onze demissionaire bewindslieden kwam er behoorlijk in toen ineens bekend werd dat in de afgelopen jaren 1.115 kinderen van Toeslagenaffaire-ouders uit huis zijn geplaatst.

Al gauw werd duidelijk dat er nauwelijks reden bestaat om tussen beide feiten een verband te leggen (al is dat er in een enkel geval wel), maar het kwaad was al geschied. Het werd nog gekker.

Sinds kort krijgen gescheiden ouders ook apart een compensatie, namelijk in die gevallen waarin de ex die 30.000 euro voor zichzelf houdt. In een land waar niet de gekte regeert, zou je er als overheid voor zorgen dat die 30.000 euro bij gescheiden ouders eerlijk tussen beiden wordt verdeeld. Maar als Sinterklaas regeert, houden we ons met dat soort beuzelarijen niet bezig.

Calvijn kende de mens beter dan het kabinet
Dit alles op grond van een ‘lichte toets’. Wat de toekomst brengt, is, zoals altijd, ongewis. Maar het zou mij niet verbazen als het bedrag nog fors oploopt. En dan smaakt het succes van deze ‘regeling’ natuurlijk naar meer. We hebben geen idee hoeveel onrecht is geschied bij huurtoeslagen en al die andere toeslagen en regelingen die in ons dolgedraaide systeem zitten.

De 10 miljard euro overschrijden we vast wel en nogmaals: al hebben we het tegenwoordig over ‘gratis geld’ vanwege de ultra-lage rente, die miljarden komen dus niet de mensen ten goede die echt in de problemen zitten: de ‘energie-armen’, de zzp’ers, alle economische slachtoffers van corona. En we kunnen er ook geen extra verpleegkundigen of onderwijzers mee aantrekken en ook geen munitie van kopen. Of een kerncentrale van bouwen.

En dat in het land waar het calvinisme wortel heeft geschoten. Het was Calvijn die zei: ‘De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.’ Het huidige kabinet, waarin het geloof ruim is vertegenwoordigd, lijkt deze oude wijsheid te hebben omgedraaid. Dat betekent voor u, lezer, en voor mij goed nieuws! Het moment is nabij dat iedere Nederlander 30.000 euro krijgt – tenzij de overheid bewijst dat dit ten onrechte is. Daarvóór nog wel even scheiden, dan vangt u dubbel!
Regards/groeten, Jeroen
baur21
E21 Fanatic
Posts: 301
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by baur21 »

En dan vinden ze het gek dat een onderzoek nog jaren gaat duren! Maar hoe kun je dit oplossen? Volgens mij wordt er veel te veel aandacht aan besteed. En de gene die er verantwoordelijk voor waren zijn weggestuurd. Die krijgen geen kans om het ook zelf op te lossen. Als iedereen die iets fout doet naar huis gestuurd wordt zat heel Holland thuis.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by raymondw »

Het is inmiddels meer dan 25 jaar geleden dat de opkomstplicht werd afgeschaft. Daar waren destijds goede redenen voor. Mijn generatie zat daar middenin. Diegene met groot verlof (zoals ik) konden net zo lang stapelen totdat we uitgestudeerd waren. Anderen die niet in de gelegenheid waren moesten in militaire dienst zoals dat toen heette. Zo heb ik menig kameraad twaalf of veertien maanden zandhaas zien spelen om als dat nodig was voor de verdediging van het vaderland gemobiliseerd te worden .

Omdat ik zelf een sterke interesse in de conflicten van de negentiende en twintigste eeuw heb zag ik deze stap van het Russische regime al langer aankomen. Daarbij zijn de parallellen met 1 september 1939 opvallend. Toen viel Adolf Hitler onder valse voorwendselen Polen binnen, een conflict dat ruim zes jaar duurde, maar daarna voor Europa tot een ongekend lang interbellum heeft geleid.

Dat interbellum is met de Russische invasie van de Ukraine definitief ten einde. Ik durf te stellen dat Ukraine eigenlijk onze oorlog aan het voeren is, want wat Poetin probeert te bereiken is zo langzamerhand wel helder en dat stopt niet bij de Ukraine. Hij tast de internationale reacties af en zal daarna ook de Baltische staten willen gaan inlijven. Daar zal hij de tijd voor nemen (totdat de geopolitieke situatie hem gunstig gezind is).

Ja, het was deze week wreed wakker worden, maar laten we in West Europa nou niet meer zo naïef blijven. Niet alleen moeten we onze verslaving aan grondstoffen uit instabiele of dictatoriaal bestuurde regio's afbouwen, ook moeten we de tijd de ons nog rest benutten om v.w.b. onze defensie op eigen benen te kunnen staan, want door het jarenlang inhakken op defensie (vooral vanuit sociaal democratische en liberale hoek) is dat nu echt niet het geval. Daardoor zijn we als Europa uitermate zwak geworden. Als we dat niet gaan corrigeren, dan kunnen we voordat we er erg in hebben onze normen, waarden en idealen definitief in de ijskast gaan zetten.
Last edited by raymondw on Sat Feb 26, 2022 8:43 pm, edited 4 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by uwbuurman »

Mooi. Eens. Helemaal eens. Overigens ben ik verbaasd dat veel bestuurders en leiders zo verbaasd waren over de stappen van Poetin om heel Oekraïne te bezetten. Dat kom je op je klompen aanvoelen. Op 19 januari voeren er 3 stuks oorlogsschepen van de Russen langs Nederlandse territoriale wateren. De marine heeft dat begeleid. Wie een kaart van Europa heeft kon wel zien wat die gasten gingen doen. En die zijn niet nodig als je alleen de Donbas regio nodig hebt om je een stoere kerel te voelen.

Maar goed, die Poetin is volslagen van God los. Vanuit historisch perspectief kun je ergens nog snappen dat hij De Krim terugwilde. Dat is in 1945 door wat wheelen en dealen zo verdwenen van Rusland. Maar deze stap is pure agressie. En dan nu het dreigement om het ISS op Europa te laten neerstorten... Dan zit je toch zeker aan de paddo's ofzo? Ook de opmerking dat een land een neonazistisch regime heeft, geleid door de Jood Zelenski. Dat is een rare zin, toch?

Wel mooi gesproken, Raymond, dat onze plannen om de wereld te redden misschien definitief in de ijskast kunnen. Dat is over een paar jaar de enige plek waar we nog ijs zullen zien. Buiten niet meer. Maar de aarde is sterk. Het systeem zal zichzelf reinigen en resetten. Dat wordt een proces van een paar honderd jaar. En ik vraag me sterk af of de mensheid daar dan nog deel van uitmaakt. Maar dat dit soort grotere gewapende agressie gaat zeker niet bijdragen aan de klimaatdoelen van Parijs.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by raymondw »

De energietransitie is een noodzaak, daar ben ik al langer van overtuigd, alleen is daar wel een samenhangend, evenwichtig en heterogeen beleid voor nodig. Dat is door alle verschillende politieke belangen geenszins mogelijk. Als Programma Manager zou ik het door dat politieke wespennest en ego’s in Den Haag niet eens aandurven. Dat is carrière ending zeg maar.

Maar daar zit wel het probleem. Al die verschillende bewindslieden met hun eigen agenda's en een tweede kamer vol ego’s leiden er toe dat we continu suboptimale keuzes aan het maken zijn. De energietransitie vraagt om een sterke centrale regie, maar de missie hierachter (nu klimaatbescherming) is helemaal fout. De huidige missie is at best een van de doelen. Als je het mij vraagt zou de missie achter de energietransitie een betrouwbare, duurzame en betaalbare energievoorziening voor alle gebruikers in Nederland moeten zijn. Doe je dat goed, dan is die transitie beheersbaar en blijft de maatschappelijke impact beperkt, maar bereik je weliswaar op een heel ander tijdpad wel je klimaat doel.

Maar dat lijkt me sowieso het enig reële pad, want je ziet nu al dat voor jan modaal de energie onbetaalbaar dreigt te worden en als je hem de keuze moet laten tussen het huis kunnen verwarmen, naar zijn werk kunnen of de afspraken van Parijs nakomen dan weten wij beide wat de meerderheid van de Nederlandse bevolking gaat antwoorden.

Maar ja, we leven in een wereld waarin de ego's het beter weten dan de experts. Zo lang dat blijft wordt het er niet beter op.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: FF lekker zeuren over de overheid

Post by Jeroen »

Het was weer een wonderlijke dag. Wat kwam het toch goed uit dat die telefoon van Rutte zo oud was, alles wat maar enigszins gevoelig is onder het kleed, en waarschijnlijk de zoveelste uitglijer waarmee ons stuntelkabinet weg gaat komen. Dat zijn dan onze bestuurders, en liegen en bedriegen is de norm. Hou je weinig recht van spreken meer over het handelen van je burgers lijkt mij.

En het heeft even geduurd. Maar nu is het zwakzinnige laatste miljoen Nederlandse inwoners ook om. Wat die andere 16 miljoen al 7 jaar roepen, dat decentrale grappen à la Jeugdzorg een mooi excuus zijn om een probleemdossier van je af te schuiven, maar dat het probleem dan niet weg gaat en bakken en bakken met geld extra kost. We krijgen nu maar het topje van de ijsberg te zien, de werkelijke kosten van dit als bezuinigingsmaatregel verkochte sprookje liggen als gevolg van een enorm scala aan externe inhuur en dito advies nog vele malen hoger.

De burger en helemaal de zorgvrager, die zijn er niet bij gebaat. Sterker nog, die zijn slechter af en mogen de rekening betalen. Zou onze overheid ooit weer eens in dienst staan van het belang van haar burgers?
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply