Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

Hoi Walter,

Wat goed van je dat je geen afweging tussen de economische waarde en de investering hebt gemaakt, die is altijd duurder dan de functionele waarde versus de investering voor de instandhouding.

Veel rijplezier.


Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

323baur wrote: Thu May 28, 2020 5:54 pm Klinkt allemaal bekend en je zit nog niet 25% van wat ML rijden kost in 2 jaar.
Dus niet zeiken; betalen!
oeps, zijn die dingen zo duur -> daar rij je dagelijks ook een F10S voor.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

323baur wrote: Thu May 28, 2020 5:54 pm Klinkt allemaal bekend en je zit nog niet 25% van wat ML rijden kost in 2 jaar.
Dus niet zeiken; betalen!
Ha ha, geloof ik graag. Intussen is het al bijna 2,5 maand geleden en is de heimwee naar die 4 rooien al wat afgenomen.

Ben in veel opzichten niet jaloers op jouw Benz, Ite :bag

Greetz,
Walter.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by gerrit323 »

Zo .. jij weet weer waar je gaat voor werken .. alles weer TOP nu dus snel vergeten :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by BertjeConti »

Dit zijn dus de typische problemen van al het huidige eco spul, zowel benzine als diesels kampen met ernstig vervuilde inlaat trajecten, soms al met catatrofale schade binnen 100k km. Allemaal te danken aan de huidige milieu eisen.

Erg zuur voor de eigenaren natuurlijk, maar je kunt er niks anders mee dan accepteren.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Nou ja, ik denk dat je over dit soort geld best even mag zeiken. Die ML is volslagen debiel, wat die kost... Maar dit is ook besnotterd veel poen. Gelukkig rijdt jouw e91 weer lekker, Walter!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Zo, dat zijn serieuze bedragen. Je heb inderdaad geen keuze.

Jij heb toch ook de M57 6 cylinder dieselmotor erin liggen? Ik lees namelijk items die ik gelukkig nog niet heb gehad. Krukaspoelie heb ik vorig jaar gehad.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

raymondw wrote: Thu May 28, 2020 6:07 pm
323baur wrote: Thu May 28, 2020 5:54 pm Klinkt allemaal bekend en je zit nog niet 25% van wat ML rijden kost in 2 jaar.
Dus niet zeiken; betalen!
oeps, zijn die dingen zo duur -> daar rij je dagelijks ook een F10S voor.

Ik heb erg veel pech gehad, en op een gegeven moment is het kantelpunt om in eens af te schrijven eveneens onverantwoord.
Maar in 60dkm de lucht vering, complete automaat, accu, dynamo, en de HD injectie pomp te moeten vervangen is niet helemaal de bedoeling geweest.
Nu is het wel zo dat dit soort grote premium auto’s nooit goedkoop worden. Bovendien hangt er permanent een trailer achter, dus veel keuze blijft er dan niet.

Maar goed , het gaat hier over bmw, en niet over taxi’s. :mrgreen:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Peter V. wrote: Fri May 29, 2020 8:45 am Zo, dat zijn serieuze bedragen. Je heb inderdaad geen keuze.

Jij heb toch ook de M57 6 cylinder dieselmotor erin liggen? Ik lees namelijk items die ik gelukkig nog niet heb gehad. Krukaspoelie heb ik vorig jaar gehad.
De 3.0-liter diesel in mijn e91 is een N57.

Greetz,
Walter.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Manitoba wrote: Fri May 29, 2020 10:35 am
Peter V. wrote: Fri May 29, 2020 8:45 am Zo, dat zijn serieuze bedragen. Je heb inderdaad geen keuze.

Jij heb toch ook de M57 6 cylinder dieselmotor erin liggen? Ik lees namelijk items die ik gelukkig nog niet heb gehad. Krukaspoelie heb ik vorig jaar gehad.
De 3.0-liter diesel in mijn e91 is een N57.

Greetz,
Walter.
OK, Aangezien de M57 tot 2013 geleverd was dacht ik.....
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Geen idee, eerlijk gezegd. Weet wel zeker dat ik een N57 heb, aangezien m'n chassisnummer dat aangeeft en het ook op de facturen van Gijsbertsen staat :wink:

Ik weet dat ik de 3.0-liter met 204 pk heb.

Greetz,
Walter.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Bijna een jaar verder; een coronajaar waarin je zou verwachten dat er aanzienlijk minder met de Diesel Dreier wordt gereden. Dat dacht ik ook, maar de werkelijkheid was anders. Op de laatste factuur van het (dure!) onderhoud in maart vorig jaar stond een km-stand van 209.000km. Nu, we schrijven 12 maart, staat er een hele dikke 227.000 op de teller. Toch blijkbaar het gevolg van familie en vrienden waarvan er veel wat verder weg blijken te wonen...

Geen grote bijzonderheden in het afgelopen jaar. De 325d heeft het prima gedaan. Ben wel in de zomer vorig jaar op een officiële Style 194M winterset-velgen gestuit. Laten refurbishen en opnieuw spuiten en daar de vorig jaar nieuw gekochte Nokian winterbanden op laten monteren. Een winterset die tot ergens februari dit jaar in de schuur mocht blijven liggen, maar die nu onder de auto prijkt.

Het verbruik is met het 100km/u regime een heel, heel klein tikkie gedaald naar een goede 1:14. Niet geweldig, vind ik nog steeds, maar hè, een zespitter diesel is nou eenmaal geen toonbeeld van zuinigheid.

In de zomer met onze nieuw/tweedehands caravan naar Duitsland geweest. Ondanks de bijna 300 kilo meer gewicht van de caravan geen centje pijn. Dat zou natuurlijk ook niet mogen met (fabrieksopgave) 204pk en 430Nm koppel.

Dan: de afgelopen 2 weken was er bij afremmen van wat hogere snelheid en het wat steviger remmen een trilling van de achteras voelbaar. Niet bij rijden, alleen bij afremmen. Wielen eraf, checken, niks geks. Proefrijden, proberen, trilling is er en blijft er. Maar auto remt hard, snaarstrak en ook de handrem doet waar 'ie voor gemaakt is.

Gevoelsmatig zat Gijsbertsen in Odijk me al een tijdje niet helemaal lekker meer. Ik geloof zeker dat ze experts zijn, en meestal wel weten wat ze doen. Maar ze zijn zo hard gegroeid dat ze ook snelle stappen richting dealer-arrogantie maken. Klant van het eerste uur maakt in de hele behandeling niks uit en wachttijden van 4 weken of meer zijn meer regel dan uitzondering. Dus vorig jaar de APK van de e21 door een Vakgarage in Montfoort laten doen die zich tevens BMW Specialist noemt. Dat beviel eigenlijk best goed qua service, vriendelijkheid en meedenken. Dus hen eerder van de week gebeld en ze konden mijn e91 voor afgelopen vrijdag inplannen. APK, kleine inspectie en checken waar het gerommel in de remmen vandaan komt.

Dus, donderdag einde dag kon ik m'n auto brengen. Kreeg een V50 als leenauto mee, prima ding. Met 190k op de klok voelde het wel alsof er wat meer pony's verdwenen waren dan je zou verwachten, maar goed.

Eerste diagnose vrijdagochtend....:
- remmerij achter op het randje van versleten. Dus nieuwe schijven, blokken en sensor. Had ik gezien de km-stand en de status in iDrive wel een beetje verwacht, dus oké. En het had er alle schijn van dat het nog de af-fabriek schijven en blokken waren dus dat mag dan ook wel na 228.000 km.
MAAR....:
- automaatbak lekt als een malle. "De olie zeikt er werkelijk uit", is het oordeel van de specialist. Het carter lekt en ook een oliekoelleiding. Dat houdt een redelijk stevige ingreep in de automaat in, deze krijgt een zo goed als volledige make-over. Oeps.
- 2 motorsteunen compleet klaar. Hmm, raar... dat had vorig jaar bij de APK op z'n minst op hebben moeten vallen.
- Dan vindt de Specialist in Montfoort nogal wat van de wallnut-blasting behandeling van vorig jaar. "Nauwelijks zinvol bij een diesel", is het oordeel. En dat de EGR-klep toen vervangen is, "slaat nergens op. Beter hadden ze die gedelete en een goede tuning op de N57-motor toegepast. Dan brandt de motor zich bij een stevig stuk rijden vanzelf weer schoon en lost het probleem zichzelf op." Nu, met de "nieuwe" EGR-klep (1 jaar oud) zal het probleem zichzelf vanzelf weer voordoen. Dus: dringend advies: laat ons de EGR-klep verwijderen en wegschrijven en een goede tuning toepassen.
- En dan natuurlijk nog de obligate APK en de kleine inspectie...

Dat is dan het 2e jaar op een rij dat ik qua onderhoud vrij stevig aan de beurt ben. Komt binnenkort nog bij dat de huidige zomerbanden meer weg hebben van slicks dan van veilige banden, dus die mogen nog.

Aangezien mijn moeder vrijdag voor een bypass in het ziekenhuis is opgenomen en ik daar tussen 18 en 19 uur 's avonds in het ziekenhuis moest zijn (in Uden, Noord-Brabant) had ik Maxim van de garage gevraagd of hij z'n best kon doen de auto die dag nog klaar te hebben. Om 16:30 belde hij, ik mocht heel langzaam naar Montfoort komen, dan zou mijn auto klaar zijn.

Om 17:30 arriveer ik in Montfoort, m'n auto staat (gewassen!) voor de deur. Maxim loopt alles nog even rustig met me door, laat me de gare motorsteunen zien en de versleten remschijven en blokken van de achterzijde. Ook het oliecarter van de automaat en de oliekoelleiding met lekkage, aan niks is te zien dat ze onnodig zaken vervangen hebben. Hij vertelt me nog wat over de tuning, dat de automaat gereset is en dus even "opnieuw moet leren". Advies om nog even rustig aan te doen, alles rustig warm te rijden maar om dan ook vooral niet te aarzelen om de nu (geschat) aanwezige 275pk en 580Nm aan koppel 's te "voelen".

De eerste kilometers voel ik vooral dat de motor veel rustiger draait, de automaat schakelt (voor zo'n "ouderwetse" 6-bak) bijna ongemerkt op en terug en super-vloeiend. De nieuwe motorsteunen maken dat het blok ook veel rustiger "hangt". Met het wat meer gas geven heb ik gewacht tot ik bij Oss/Schaijk de A50 richting Eindhoven op draai. Flitsmeister aan en gas er op. Holy f*cking moly.... wat een bizar verschil en wat een vreselijk snelle auto is het geworden. Nou was het natuurlijk al geen stakker, maar dit... Ook bij rustig rijden en in de stad voelt de auto veel vlotter en vooral lichtvoetiger aan. Ik was me er niet zo bewust van, maar nu lijkt het achteraf alsof de auto soms door een sterk elastiek wat werd tegengehouden.

Tja, het was weer niet gratis allemaal en aan onderhoud heeft deze auto me echt wel meer gekost dan gehoopt en verwacht, maar nog steeds heb ik daar geen andere auto voor. Rommel uit het Verre Oosten of afgetrapt Frans daargelaten... Grote verschil ten opzichte van de bizar hoge rekening van vorig jaar bij Gijsbertsen is dat ik toen nauwelijks iets voelde of merkte van dat dure onderhoud. Nu echter, voelt het toch echt alsof het veel meer de centen waard is.

Ik houd jullie de komende tijd wel op de hoogte van de ervaringen met de tuning. Ik heb het zeker niet voor de extra power gedaan, vooral voor de hogere efficiency maar de bijgevolgen zijn best fijn :wink:

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Klinkt als broodnodigonderhoud, Walter. En dat BMW een reparatiekitje heeft voor die automaatcarterpan, geeft aan dat jij niet de eerste bent. Lekker hoor, dat jouw 325d eindelijk voor 330d mag spelen. Blok is verder hetzelfde.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by BertjeConti »

Je kunt weer vooruit, en hebt een garage gevonden waar je tevreden mee bent.

Benieuwd wat de extra power met het verbruik doet.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Wat omwegen en een dik pak euro's verder is het wel goed om te constateren dat er waanzinnig mooie vooruitgang is geboekt, en dat gevoelsmatig een beter adres is gevonden. Dat laatste verbaast mij dan weer niet.

Toch even een portie ongevraagd advies: do your homework. Dat is absoluut niet negatief bedoeld! Je bent geen sleutelaar, maar dat neemt niet weg dat jij je ook kunt inlezen. Ik doe precies hetzelfde. Ik mag dan best aardig thuis zijn in een M20, M88 of S14, als ik wat nieuws op m'n pad heb ga ik mij ook eens uitgebreid verdiepen (zoals in mijn Alpina E5/2 of de M60 en N62 V8's).

Feit is: we rijden niet in de allernieuwste auto's, en we rijden er doorgaans ook geen half miljoen kilometers mee. Dat betekent dat iemand eerder dan jij en ik waarschijnlijk al tegen issues is aangelopen. Ofwel: oplossingen staan breed uitgemeten all over the interweb maar ook minstens zo belangrijk eventuele zwakke punten, met name aan motor en bak. Dat helpt om al dan niet preventief actie te ondernemen, maar ook om te onderzoeken wat voor oplossingen zijn bedacht en waarom sommige van die oplossingen vervolgens toch niet bleken te werken want dat komt natuurlijk net zo goed voor.

Nou is er natuurlijk inmiddels een berg werk verzet aan jouw E91 en denk ik dat de auto een heel eind op weg is naar een paar jaar zonder dikke werkplaatsnota's, maar ik zou toch eens een avondje fora in binnen- en buitenland gaan doorspitten. Voor je portemonnee en je gemoedsrust. En ondertussen kun je al wel dik genieten van de dikke stappen voorwaarts die nu zijn gezet met het blauwe gevaar!

Oh en dat verbruik, dat zou zomaar eens veel vriendelijker voor je portemonnee kunnen zijn nu!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply