Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Keertje meerijden en -luisteren is misschien wel een goed idee. Is er vorige week in het Noorden onder wat tijdsdruk niet van gekomen.

Uitlijning e.d. zou toch alleen maar moeten kunnen als er echt iets "gebeurd" is, toch? Zelfde geldt voor een kromme wielnaaf e.d., zegt mijn boerenverstand.

Greetz,
Walter.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Stoeprandje of versleten rubber kan al genoeg zijn...

Kom maar een keer buurten, heb ook nog een uitgefikte gevarenlichtschakelaar voor je liggen haha
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

The saga continues met deze (inmiddels) rijdende money pit... Voortbordurend op het trillen met remmen en het lawaai wat van rechtsachter komt na een steviger remactie is de auto 3 keer voor diagnose bij de garage geweest. Intussen met Jeroen ook nog een keer een proefritje gedaan en Jeroen verdacht wellicht de uitlijning van de achteras. Dat werd door de garage al snel als verdachte geëlimineerd. Het kon volgens de garage weinig acute kwaad en kon ik er wel mee op vakantie. Daarna zou de auto daar dan wat langer gaan logeren.

Dus maandag 16 einde dag de auto daar neer gezet, leenhok mee. Prima. Volgende dag word ik gebeld: het rommelende geluid van achter is toch het wiellager. Was al eerder besproken maar ook toen als verdachte uitgesloten, omdat het geluid zich echt alleen na stevig remmen voordeed. Als de auto dan een tijdje stil had gestaan, was het geluid ook weer (voor het oor nagenoeg) verdwenen. Maar goed, toch kapot, dus vervangen. Weer rijden, trilling bij remmen (uiteraard )nog niet weg; herrie van de achterwielen wel. Aangezien het trillen ook in het stuur te voelen is, moet het van de vooras komen. Verdachte: remschijven. Maar da's gek, want die zitten er pas sinds mei op. Incl. verse blokken, alles Até/OEM BMW. Zelf in mei onder toeziend oog, met helpende hand en coachende begeleiding van Koos vervangen. Maar ja, nu goed 3 maanden en nog geen 10.000 km weer krom dus.

Garage besluit nog wat verder te zoeken, aangezien dat klereding al trilde voordat de schijven door mijzelf vervangen werden. Sterker nog: tijdens 1 van de eerdere diagnose-sessies daar waren ze er van overtuigd dat de schijven de oorzaak waren. Die waren toen een kleine 60.000 km oud (door mij laten vervangen kort na aanschaf van de auto in oktober 2018). Dus op dat advies, en gezien het feit dat ik toen nog geen andere baan had, besloten zelf de schijven te vervangen. Wel proberen te bezuinigen op arbeid, niet op materiaal.

Volgende diagnose is draagarmen. Zijn nog van productie 2010, hoogstwaarschijnlijk dus de originele af-fabriek. Vervang maar dan. Stabi's waren "perfect, hoeven nog niet vervangen te worden". Daarop volgende diagnostische terugkoppeling: het is allemaal wel wat minder, maar nog niet goed. Trilt nog steeds... Ondertussen is het vrijdag, auto staat er dus al 3,5 dag. Weer bellen ze: we hebben het gevonden: er zit een slingering in de wielnaaf rechtsvoor. Buiten de toleranties dus dat moet het haast wel zijn. Zou dan ook verklaren waarom de nog verse remschijf ook krom is. Dus wordt wielnaaf compleet rechtsvoor vervangen, en ik besluit om het dan links ook maar gelijk te doen. En ja hoor, dat helpt. Trilling is er nu, afgezien van de kromme schijven, wel uit. Maar de vaste uitlijner van de garage heeft geen plek meer, dus de auto moet sowieso nog t/m maandag daar blijven. Blijven natuurlijk ook de kromme remschijven over. Ik heb hen wel duidelijk gemaakt dat ik daar met de gang van zaken wat moeite heb. Sterker nog: ik besluit einde middag even langs te rijden om te overleggen. Het is een kleine garage en mijn vaste aanspreekpunt is bezig met het afleverklaar maken van een auto. Ik spreek 'm aan, maar ik wordt geïrriteerd weggewuifd en naar een collega doorverwezen. Dat wil ik niet, want hij is degene die destijds het dwingende advies gaf de remschijven te vervangen. Dus wil ik met hem overleggen, en niet met m'n collega. Ik laat duidelijk merken het niet eens te zijn met de gang van zaken en met deze wijze van behandeling en ga met het leenhok naar huis.

Amper thuis belt hij me. Nederige en welgemeende excuses. Vraagt tijd om maandag met een goed voorstel te komen m.b.t. de remschijven. Dat doet hij maandag keurig: advies om ze toch te vervangen. Als alle trillingen er dan nog niet uit zijn, betalen zij de helft mee. Als het het wel oplost, zijn het mijn kosten want dan een een niet-trillende auto en wel (weer) verse schijven en blokken vóór. Even laten blijken de nieuwe schijven wel de remedie te vervolmaken en is het trillen verdwenen. Eindelijk.

Maar ja: het zou een garage uit het Sprookjesbos zijn als dit allemaal gratis was.... Deze keer bedraagt de schade €1.600.

Ik heb deze auto sinds oktober 2018, bijna 3 jaar dus. Hoog over (banden en een extra set winter-velgen bijvoorbeeld niet meegerekend) is er een dikke €9.000 aan onderhoud in gegaan. Ik weet dat BMW rijden niet goedkoop is en dat je (als het een goed rijdende BMW is) niet fijner of beter kan rijden dan in diezelfde BMW. Maar tot nu toe is mijn ervaring van BMW's als dailydriver in privé bezit wel dat het f*cking dure auto's zijn. De e46 die ik hiervoor had, heeft ook de nodige knaken gekost in de bijna 3 jaar dat ik die heb gereden.

Hopelijk (en dat hoop en meen ik echt) heb ik nu een aantal grote en belangrijke zaken die bij deze kilometerstand horen, gehad. Er staan nu 240.000 kilometers op de teller en hopelijk kunnen we nu weer even normaal verder rijden. Want waar ligt het punt hoe lang je nog redeneert: "ik heb er nu zoveel in geïnvesteerd en gezien de ingestorte dieselmarkt is m'n afschrijving toch al zo hoog: dus deze investering doen we ook maar weer."

Vooralsnog rijdt de auto nu wel weer echt fijn. Hopelijk ga ik ook van de extra toegediende paardjes en NM's wat meer plezier hebben. Want met dat trillende remmen en de herrie die er daarna ontstond, had ik er niet zo'n lol in om bijvoorbeeld in Duitsland even te doen waar deze 325d toch wel echt voor gemaakt is. Zeker met dik 275 pony's en 580Nm koppel...

Denk overigens dat de garage 1 diagnose nog wel verkeerd heeft: de spoorstangetjes hadden voor het mooie eigenlijk echt wel vervangen mogen worden. Dat mag dus nog een keertje, als we weer een beetje zijn bijgekomen van deze geschiedenis.

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Manitoba wrote: Fri Aug 27, 2021 6:01 pm Stabi's waren "perfect, hoeven nog niet vervangen te worden".
Wat bedoel je, de stabi pendelstangen, tussen stabi (1 voorzijde en 1 achterzijde) en draagarm?
Manitoba wrote: Fri Aug 27, 2021 6:01 pm Denk overigens dat de garage 1 diagnose nog wel verkeerd heeft: de spoorstangetjes hadden voor het mooie eigenlijk echt wel vervangen mogen worden. Dat mag dus nog een keertje, als we weer een beetje zijn bijgekomen van deze geschiedenis.
En wat bedoel je met spoorstangen, dat zijn de stangen tussen je stuurhuis en veerpoot. Waarom moeten die vervangen worden?

En waar wij het over gehad hebben, zijn de reactiearmen. Die moeten ook eens vervangen worden, bij dit soort km's en leeftijd.

Wat verder nog overblijft, en dat hebben we ook besproken, maar nog niet uitgewerkt, is de hamvraag. Hoe komt een voorwielnaaf krom en een achterwiellager kapot, beide rechts?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Wondermike »

Wel balen Walter. Persoonlijk vind ik BMW rijden niet duur. De f31 is bij ons in ieder geval een stuk goedkoper rijden dan een mompel mompel.
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Tja, die naaf is balen, maar de draagarmen? Na 240k en 11 jaar? Die hebben geen schuld. Het is alleen naar als je zoveel gedoe met trilling hebt. Maar zoals gezegd wordt een naaf niet krom van stilstaan.

Maar onderaan de streep is het vooral balen dat het geld kost als het niet past en dan steeds de grotere bedragen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

uwbuurman wrote: Fri Aug 27, 2021 6:36 pm
Manitoba wrote: Fri Aug 27, 2021 6:01 pm Stabi's waren "perfect, hoeven nog niet vervangen te worden".
Wat bedoel je, de stabi pendelstangen, tussen stabi (1 voorzijde en 1 achterzijde) en draagarm?
Manitoba wrote: Fri Aug 27, 2021 6:01 pm Denk overigens dat de garage 1 diagnose nog wel verkeerd heeft: de spoorstangetjes hadden voor het mooie eigenlijk echt wel vervangen mogen worden. Dat mag dus nog een keertje, als we weer een beetje zijn bijgekomen van deze geschiedenis.
En wat bedoel je met spoorstangen, dat zijn de stangen tussen je stuurhuis en veerpoot. Waarom moeten die vervangen worden?

En waar wij het over gehad hebben, zijn de reactiearmen. Die moeten ook eens vervangen worden, bij dit soort km's en leeftijd.

Wat verder nog overblijft, en dat hebben we ook besproken, maar nog niet uitgewerkt, is de hamvraag. Hoe komt een voorwielnaaf krom en een achterwiellager kapot, beide rechts?
Ik denk dat ik de reactie-armen bedoel. Maar toen ik dat woord gebruikte bij m’n garage keken ze me ook aan alsof ze water zagen branden.

Over die oorzaak: ik heb echt geen idee.

Greetz,
Walter.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Wondermike wrote: Fri Aug 27, 2021 6:53 pm Wel balen Walter. Persoonlijk vind ik BMW rijden niet duur. De f31 is bij ons in ieder geval een stuk goedkoper rijden dan een mompel mompel.
Wat wel scheelt misschien is dat jij (aanzienlijk) jongere BMW’s rijdt als daily dan ik, met bijbehorende km-standen. Met Koos ook al over gehad, dat ik wat dat betreft wel in het kritische gebied zit. Dat geloof ik ook wel, garage zegt ook dat het doel van de fabrikant een levensduur van ongeveer 200k km’s is, en dat klopt dan zo ongeveer wel.

Maar per saldo is dit een behoorlijk dure auto geweest tot nu toe. Afschrijving en onderhoud hebben mij van een flink stuk verlatingsangst met mijn geld afgeholpen… 36 maanden private lease à €500 was goedkoper geweest…

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben dol op BMW en als (deze) (een) BMW rijdt zoals ze in München bedoeld hebben, dan is er niks fijners voor te stellen qua auto. Maar ik vind dat ik er best wat pech mee heb en dat er relatief veel centen in gemoeten hebben. En ja, ik weet dat je dat met een ML ook kunt hebben, maar die moet ik al helemaal niet.

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Die reactiestangen of -armen zitten scheef naar voren.

Hier een oude en nieuwe van mijn e91

Image

En onder de auto.

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Als die zorgen voor een (heel overdreven gesteld) “los” gevoel in het stuur en een soms wat klapperend geluid, dan bedoel ik die.

Greetz,
Walter.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Verdorie Walter dat zijn serieuze kosten, dat heeft mijn E60 niet gekost aan onderhoud tijdens de 160000 km die ik gereden heb. Nu doe ik nagenoeg alles zelf maar toch.

Hopelijk blijft het hierbij en kunnen jullie nu ongestoord genieten van de BMW.

Een kromme naaf en wiellager aan dezelfde kant doet bijna vermoeden dat er een keertje een glijpartij tegen een stoeprand is geweest of zo.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Ik ben het met Peter z'n vermoeden eens

Anyway, dat zijn echt indrukwekkend serieuze bedragen, en zal een combi van factoren zijn. Botte pech, een auto met een stukje achterstand qua onderhoud, zou mij ook niet verbazen dat dat de reden is geweest voor de vorige eigenaar om afscheid te nemen, maar nog meer. Het gemis van een garage die er ook nog een beetje liefhebberij in heeft om jou verder te helpen in plaats van -wat zoveel garages inclusief dealers doen- niet op zoek te gaan naar de oorzaak maar om the usual suspects te gaan vervangen, zo voelt het voor mij iig, zeker als ik zie wat er allemaal vervangen is met indrukwekkende prijskaartjes, in zoveel gevallen zonder het daadwerkelijke probleem echt op te lossen. En dan niet openstaan voor hele logische oorzaken, zoals idd dat wiellager achter. Verdachte nummer 1 t/m 10 zo ongeveer, en wordt ogenschijnlijk afgewimpeld.

Een eigenaar met beperkte kennis, en dat is zeker niet negatief bedoeld, maar dat helpt niet. Niet kunnen meedenken in te nemen stappen, en men is ook sneller geneigd een loopje met je te nemen, bepaalde garages hebben daar tenslotte ook wel een handje van, en de autowereld in het algemeen heeft wat dat betreft best een slechte naam, de toegewijde toppers daargelaten, maar dat zijn er imo niet zo heel veel.

Inmiddels zit er zo waanzinnig veel geld in dat je idd hoopt dat je nu voorlopig even voort kunt, en écht kunt genieten. Bij verdere problemen denken we allemaal graag mee, ook vwb adviezen welk bedrijf bij welke issue eventueel te bezoeken. En net zoals Koos en Jan al de nodige malen zijn bijgesprongen springen Ite en ondergetekende ook graag bij hoor, al is het maar om tot een -hopelijk- juiste diagnose te komen zonder ogenschijnlijk lukraak eerst bakken met geld uit te geven. Niemand heeft de wijsheid in pacht, maar we kunnen wel proberen elkaar te helpen!

Uiteindelijk is het wel zo dat, en Peter haalde dat ook al een beetje aan, het wel een beperking is als je zelf niet zoveel kunt doen. Ik zou op die manier absoluut niet het wagenpark kunnen houden wat ik nu heb. Ernstige conclusie: ik geloof niet dat de auto's van Tamara en Jeroen alles bij elkaar in 3 jaar 9k aan onderhoud gekost hebben.

We duimen voor een beter vervolg!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Maar daar moeg je bij vermelden, Jeroen, dat je ook veel minder kilometers rijdt. Kijk, mijn E91 heeft ook een paar jaar echt geld gekost en nu alweer 3 jaar niks. En van alle geld wat is uitgevoerd is mqar een stukje regulier onderhoud en slijtage. Gros zit in deze naaf/lager combi, rechts, een inlaatspruitstuk stralen en later egr afdoppen, chippen etc. Dat is met elkaar 60 tot 70% van de kosten.

Met Walter eens, dat waarvoor ook, het in de auto zit, maar is de bouwkwaliteit van BMW slecht daardoor? Of is BMW rijden duur daardoor? Ik denk dat dat niet fair is om te zeggen... Wat als je nu schade rijdt en dat laat spuiten? Zit ook in de auto, maar is geen onderhoud.

Per saldo had die 4k(!!!) Bij Gijsbertsen niet gemoeten, denk ik. Maar achteraf is het mooi wonen.

Hoe dan ook, met Jeroen hoop ik dat de dikke zescilinder nu even tevreden zal snorren.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

uwbuurman wrote: Sat Aug 28, 2021 7:43 amMaar daar moet je bij vermelden, Jeroen, dat je ook veel minder kilometers rijdt.
We hebben het over 80k in 3 jaar? Daar zit ik nog wel wat boven, maar wel verdeeld over veul auto's, dat maakt zeker verschil in onderhoud en slijtage natuurlijk.

Volgens is er niks mis mee om deze kosten van onderhoud, reparaties en technische miereneukerij om de puntjes op de i te zetten als één geheel te zien. Linksom of rechtsom is het een fors bedrag om een auto goed te krijgen en houden.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Dank voor alle reacties en het meedenken. Wat ik daar wel over wil zeggen, is dat ik volgens mij geen last heb van zelfoverschatting als het gaat om techniek en technische kennis. Ik probeer soms ook echt wel online wat te vinden, maar ik ben zeker in verhouding met de meesten van jullie, technisch totaal niet onderlegd. En tbh ligt mijn interesse daar ook veel minder. Vragen om hulp is niet iets wat oververtegenwoordigd is in mijn DNA, maar ik heb wel de overtuiging dat ik dat met dit soort zaken vaker doe. En in dit geval volgens mij ook zeker gedaan heb...

Anyway, dit is wat het is. Of ik überhaupt nog naar deze "BMW Specialist" of een andere ga, weet ik nog niet. Ik hoop vooral dat het voorlopig ff niet nodig is. Die reactie-armen kan ik misschien, met wat hulp van deze of gene, ook nog wel 's zelf vervangen in de nabije toekomst.

EDIT: intussen heb ik een spoed-masterclassje gedaan aan de Hogeschool van Eastermar. Garage heeft de reactie-armen vervangen. De stabilisator-linkjes mogen nog; die staan as we speak in mein Warenkorbe van de AutoDoc-app. Wel verwarrend allemaal, aangezien de garage de vervangen reactie-armen op factuur draagarm noemt. Maar die zijn dus nog van 2010, waarschijnlijk. De reactie-armen dus nieuw.

Greetz,
Walter.
Post Reply