Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Wordt het hoge noorden onze nieuwe verzamelplaats? Dan moet het er toch maar eens van komen om eens een bakkie te gaan doen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Het is er wel erg gezellig
So many cars, so little time
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2380
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Laten we elkaar even op de hoogte houden dan, Remy. Ben benieuwd of het die remgeleidingsbussen zijn. Voordat ik daadwerkelijk met de ophanging aan de slag ga, gaan er echt wel (een paar) weken voorbij.bmw e12 e21 wrote: ↑Sat May 22, 2021 12:51 pm Mooie werken Walter! Ik heb sindskort hetzelfde probleem met mijn e91. Heeft nu 245000km op de klok en remmerij was ook niet het probleem.
Ik heb om te beginnen de remgeleidingsbussen van remklauw besteld om te vervangen.
Is het dat niet ga ik ook stap verder naar ophanging.
Op de wringplaten is er geen speling te zien aan draagarmen. Maar het zit ook allemaal redelijk goed verstopt...
Greetz,
Walter.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Ok Walter. Ik heb ze net binnen.Manitoba wrote: ↑Mon May 24, 2021 7:56 amLaten we elkaar even op de hoogte houden dan, Remy. Ben benieuwd of het die remgeleidingsbussen zijn. Voordat ik daadwerkelijk met de ophanging aan de slag ga, gaan er echt wel (een paar) weken voorbij.bmw e12 e21 wrote: ↑Sat May 22, 2021 12:51 pm Mooie werken Walter! Ik heb sindskort hetzelfde probleem met mijn e91. Heeft nu 245000km op de klok en remmerij was ook niet het probleem.
Ik heb om te beginnen de remgeleidingsbussen van remklauw besteld om te vervangen.
Is het dat niet ga ik ook stap verder naar ophanging.
Op de wringplaten is er geen speling te zien aan draagarmen. Maar het zit ook allemaal redelijk goed verstopt...
Greetz,
Walter.
Zal wat voor volgende week worden denk ik.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Mooie klus Walter, lkkr bezig!
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2380
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Het trillen bij remmen is wel echt weg: het dikteverschil in de remschijf rechts-vóór moet daar dan toch de grootste boosdoener zijn geweest. Betekent dat een rondje verse armpjes aan de voorzijde nog wel wenselijk, maar minder noodzaak is nu.
Het geluid bij remmen is er alleen nog wel. Had nog ff de hoop dat dat dan iets met cupping van 1 van de (winter-)achterbanden te maken had, maar de auto is gisteren voorzien van vers (DOT 0721 & 1221) Hankook-zomerrubber en het geluid is er nog steeds.
Bij het schoonmaken van de winterwielen had ik de indruk dat er zich op het rechter-achterwiel significant meer remstof had verzameld/licht ingevreten. Vermoeden dus dat daar (weer!; zie m’n posts van maart vorig jaar) iets van remblokken niet helemaal lekker vrij komt. Zuiger? Geleidepennen? Iemand tips, kan er online niet direct veel over vinden.
Greetz,
Walter.
Het geluid bij remmen is er alleen nog wel. Had nog ff de hoop dat dat dan iets met cupping van 1 van de (winter-)achterbanden te maken had, maar de auto is gisteren voorzien van vers (DOT 0721 & 1221) Hankook-zomerrubber en het geluid is er nog steeds.
Bij het schoonmaken van de winterwielen had ik de indruk dat er zich op het rechter-achterwiel significant meer remstof had verzameld/licht ingevreten. Vermoeden dus dat daar (weer!; zie m’n posts van maart vorig jaar) iets van remblokken niet helemaal lekker vrij komt. Zuiger? Geleidepennen? Iemand tips, kan er online niet direct veel over vinden.
Greetz,
Walter.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Zeker als één kant significant meer remstof produceert is er wel een redelijke kans dat die remklauw niet lekker vrij komt. Geleiding kan een issue zijn maar redelijke kans dat het tijd wordt om de klauwen in de revisie te doen. Gezien het remstof is dat eerder het geval dan dat bijv een handremsegment of wiellager problemen veroorzaakt.
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2380
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Dat was ook het vermoeden van Koos...
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Maar, die klauw was vorige jaar bij Gijsbertsen al in de revisie, dus ik denk gewoon een nieuwe klauw.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Hoeveel kan er mis zijn met de klauw zelf? Wat als de revisie niet goed is uitgevoerd, toch een braam op een zuiger, of een kromme geleidepen teruggeplaatst?
Met een klauw kun je misschien eens een braampje in de cylinderwand hebben als een zuiger met geweld is verwijderd en dat kun je er gewoon prima uit dremelen, er bewegen tenslotte geen zuigerveren langs. Heel veel anders kan er niet mis zijn met een klauw zelf toch (afgezien van aanrijdingsschade oid)?
Met een klauw kun je misschien eens een braampje in de cylinderwand hebben als een zuiger met geweld is verwijderd en dat kun je er gewoon prima uit dremelen, er bewegen tenslotte geen zuigerveren langs. Heel veel anders kan er niet mis zijn met een klauw zelf toch (afgezien van aanrijdingsschade oid)?
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Heb je gelijk in hoor, rondje stralen en frisse zuigers en rubbers zou het moeten doen. Maar waarom is dat dan nog steeds niet goed na een revisie?
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2380
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Raar hè? Weet wel dat dat "helicopter-achtige" geluid weg is geweest, na de revisie bij Gijsbertsen. Het deed zich vrij ineens weer voor, een aantal weken terug (vlak na die paar dagen sneeuw).
Vooralsnog merk ik geen bijzonder temperatuurverschil tussen de (achter-)wielen links/rechts na het rijden, dus dat maakt een aanlopend remsysteem wat minder waarschijnlijk... Ik nie weten nie...
Greetz,
Walter.
Vooralsnog merk ik geen bijzonder temperatuurverschil tussen de (achter-)wielen links/rechts na het rijden, dus dat maakt een aanlopend remsysteem wat minder waarschijnlijk... Ik nie weten nie...
Greetz,
Walter.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Ik wil wel een keer met je meerijden voor dat geluid hoor. Wat mij zo te binnen schiet, slagje in de velg (maar dan moet het geluid na andere banden en opnieuw balanceren op z'n minst wel wat veranderd zijn), kromme wielnaaf, roest in de handremtrommel en het eerder genoemde wiellager.
Als je wel een verschil in remstof hebt links/rechts dan is er doorgaans wel een temp verschil te meten met bijv een laser thermometer op de schijf.
Als je wel een verschil in remstof hebt links/rechts dan is er doorgaans wel een temp verschil te meten met bijv een laser thermometer op de schijf.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Da's iig weer een optie minder. Uitlijning achteras?
Regards/groeten, Jeroen