Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by raymondw »

Jeroen wrote:Platenspeler: zojuist door Audio Creative gereviseerde Thorens TD-160 van de eerste generatie. Originele TP-16 arm en Ortofon MC-30 Super element met van den Hul tip
Dus je hebt de diensten van Marco en Dick ook ontdekt :mrgreen:


Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by raymondw »

Begin vorig jaar begon een van de in 1994 aangeschafte Golden Dragon KT88's rose op te gloeien; dat was het begin van het einde. Nieuwe KT88's worden weliswaar nog steeds gemaakt, maar de remake van Genalex GOld Lion kost ook zoiets van 220 Euro per matched kwartet. Eigenlijk niet eens zoveel, maar met circa 1000 vintage (veelal) NOS buizen op zolder heb ik keus genoeg. O.a. een setje originele General Electric 6550A, maar die zijn zeldzaam. Wat ruimer in mijn jasje zit ik in de Philips ECG en Sylvania 7581A, ofwel de Amerikaanse KT66.

Na enig rekenwerk bleek ik de 7581A zonder wijzigingen voor de KT88 in te kunnen zetten. Het vermogen ging wel terug van circa 21,5W naar 11W (Klasse A in triode mode), maar dat kunnen mijn speakers wel lijden. Na een poosje met deze setup gedraaid te hebben is de 7581A een blijvertje. Bovendien heb ik er daar voldoende van liggen om de komende 50 jaar mee vooruit te komen, maar zo oud wordt ik denk ik niet (haha).

Eerder dit jaar heb ik een wijziging in het technisch ontwerp doorgevoerd door de Bias automaat van Tentlabs te integreren. Dat kostte mij een paar avonden tot de kleinste uurtjes aan solderen, meten en testen, maar het resultaat is een nog stillere versterker die bovendien een ruimtelijker geluidsbeeld neerzet. Los van een kleine voedingsaanpassing heb ik weinig te meer te wensen aan deze versterker.

Verder ben ik aan het nadenkem om eens wat met de Russische GM-70 te gaan doen. Deze tegenhanger van de Amerikaanse 845 en 211 (VT4-C) is een stuk makkelijker (en dus goedkoper) verkrijgbaar. Van alle drie heb ik er inmiddels een behoorlijk aantal, maar de prijzen van 845 en 211 vertonen de afelopen jaar een een ontwikkeling die gelijk is aan die van de E28 M5 en aangezien ik de laatste tijd behoorlijk onder de indruk ben van de kwaliteit van de Russische (milspec) buizen ben ik nu weer behoorlijk aan het inslaan.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

raymondw wrote:
Jeroen wrote:Platenspeler: zojuist door Audio Creative gereviseerde Thorens TD-160 van de eerste generatie. Originele TP-16 arm en Ortofon MC-30 Super element met van den Hul tip
Dus je hebt de diensten van Marco en Dick ook ontdekt :mrgreen:
Yep, goed contact met Marco, vandaag einde dag de platenspeler ophalen en dan kan het her-ontdekken beginnen denk ik!

Lekker bezig met die buizenbende! Ik heb daar maar erg weinig verstand van, maar begreep van de collega die mijn eindversterkers onder handen heeft genomen dat hij wel adviseert van de 6N1P buizen over te stappen op ECC88/E88CC omdat het er volgens hem op lijkt dat het ontwerp daarop is geënt. Dus dan maar eens een paar leuke exemplaren opsporen, warmte mag en ik begreep dat de betaalbare JJ 6922 dan een goede en betaalbare optie is. Gedachten daarbij?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by raymondw »

Jeroen wrote:Lekker bezig met die buizenbende! Ik heb daar maar erg weinig verstand van, maar begreep van de collega die mijn eindversterkers onder handen heeft genomen dat hij wel adviseert van de 6N1P buizen over te stappen op ECC88/E88CC omdat het er volgens hem op lijkt dat het ontwerp daarop is geënt. Dus dan maar eens een paar leuke exemplaren opsporen, warmte mag en ik begreep dat de betaalbare JJ 6922 dan een goede en betaalbare optie is. Gedachten daarbij?
De 6N1P wordt veelal aangeboden als de Russische variant van de ECC88/E88CC/6DJ8/6922. Echter de 6N1P heeft een lagere transconductantie (en dus lagere stijlheid). Dat houdt dus in dat als je de 6N1P gebruikt in een ECC88 toepassing, de 6N1P zeer waarschijnlijk in zijn cut-off gebied gebruikt wordt wat als resultaat heeft dat de vervorming bij kleinere uitsturing vrij hoog is. Ik zeg hier bewust waarschijnlijk omdat ik het ontwerp van de schakeling niet ken, maar zijn verhaal klinkt plausibel.

V.w.b. de ECC88/E88CC/6DJ8/6922, allen zijn in principe gelijk. 6DJ8 is de US uitvoering van de ECC88. De E88CC is de industriele uitvoering van de ECC88; daarvan bestaat dan nog de long life uitvoering (SQ) van met een gegarandeerde levensduur van 10000hr. En dan heb je de 6922, die tegenwoordig wordt aangeboden. Echter oorspronkelijk is de 6922 de US variant van de E88CC, vaak in de Joint Army Navy (JAN) uitvoering, dus lange levensduur en hoge robuustheid. Dat is niet te verwarren met de JJ of Svetlana 6922, wat eigenlijk gewoon een ECC88 is, dus geen gegarandeerde levensduur van >10k uur of hoge robuustheid tegen schokken en trillingen. Echter dat laatste heb je in consumer toepassing niet nodig en die hoge (>10k branduren bij FIT=0) betrouwbaareid ook niet.

De JJ 6922 is dus zeker om te beginnen een goed startpunt. Als dat goed bevalt kun je de originele JAN6922 of Philips/Mullard SQ versie van de E88CC overwegen, maar dan heb je het meteen wel over $$$$. Oeps, ergens op de zolder ligt er hier een hele batterij van die dingen. Als je een testje met de JJ hebt gedaan wil ik rustig een keer een luistersessie fasciliteren met een Philips ECG JAN6922, Philips Miniwatt E88CC SQ, Mullard (UK made) ECC88, Amperex ECC88 etc. Ik ben benieuwd of er dan ook hier een run op NOS gaat ontstaan?
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Dat klinkt goed, we gaan eens een setje JJ 6922's laten aanrukken!
Regards/groeten, Jeroen
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 92
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Stoffie »

Toch een klasse apart, die buizen...ik zal eens moeten komen luisteren want het intrigeert mij al lang maar anderzijds ben ik heel tevreden met wat ik heb!

Hier een paar plaatjes van mijn oude meuk.

Hier staat het allemaal bij elkaar (ondertussen al wat herschikt):

Image

TA-E88B pre

Image

TA-N7B V-FET dual mono poweramp, bovenop een TA-F7B V-FET integrated (niet in gebruik)

Image

PS-X800 tangentiële platenspeler met Denon DL-304 cart

Image

De rest zou ik eens nieuwe plaatjes van moeten schieten. Eigenlijk te veel om op te noemen :)
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by 323baur »

Eigenlijk kon ik het helemaal niet meer betalen, maar deze dingen zocht ik al een tijdje. Floatings! In de ogen van velen enorm lelijk, maar ik vind ze mega. De MC s doe ik nog niet weg, maar we gaan een tijdje proefdraaien.door het zeer matige rendement van 88db moet de Rotel eindelijkeens aan het werk. :loll

Image
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Wilmo »

Hahaha, klinkt bekend! Ik heb de grotere broertjes eens beluisterd, zeker niet verkeerd!

Ik heb vandaag de Maggies ingepakt en samen met mijn Adams, lp's, cd's en een heleboel andere spullen aan een vrachtwagenchauffeur overhandigd. Hij was niet zo blij met die zware dozen! Ik hoop dat de Maggies het vocht en de temperatuursverschillen een beetje overleven.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Wilmo »

Maar zou je ze niet wat meer uit de hoek trekken? Of kom je er dan te dicht op te zitten?
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by 323baur »

Na de verbouwing volgt de betere setup, dan draai ik alles 90graden om, en past het veel beter.
Ik zit er nu idd te kort op.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Gaaf man, ben benieuwd naar de eerste ervaringen!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by 323baur »

Geluid is vooral erg fraai qua plaatsing.
Daar staan ze ook om bekend.
Ik heb de sub nu helemaal uit staan, de tl gaat laag genoeg.
Ik vind de snelheid nog niet heel bijzonder, de mcs zijn preciezer en minder wollig. Eea heeft denk ik vooral te maken met de opstelling, alleen al daarom ga ik ze vooralsnog niet verkopen.

Over een half jaar staat het een kwartslag gedraaid, dan (wintertijd) ga ik een vergelijkend waren onderzoek doen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by 323baur »

En al weer een update.
Net voor de vakantie een nog betere deal kunnen doen: synthese 2.. nog iets groter.
Omdat de versterker weeeeeeeeeer stuk was eerder niet kunnen aansluiten, maar ik ben sinds de finale terugkomst (helemaal vernieuwd versterker door Rotel) eindelijk weer blij.
De moederfoeker staat op het kastje.

(En ook maar een nieuw programmaatje voor fotohosting geregeld)

Image
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

En ze klinken lekker! Had ook een paar plaatjes geschoten van de setup hier maar waar ik die nu weer gelaten heb?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Zag dat er helemaal niet gereageerd was op Kristof z'n plaatjes, ernstig! Zeker als een een flinke verzameling leuk vintage spul staat! Wat is die andere draaitafel trouwens? Enne al is het 'maar' Sony, spul als TA-E88 / TA-N7 / TA-F7 is echt legendarisch kwaliteitsspul waar ik destijds, met -zo uit m'n hoofd- het foldertje van 1976 in m'n hand, alleen maar van kon dromen. In datzelfde foldertje volgens mij stond ook de TA-1630 instappert. Dat kon ik me nog net veroorloven en al is 'ie een paar keer bij Sony in Delft geweest als ik weer eens de eindtrap had uitgefikt, dat ding heeft vele jaren dienst gedaan! Mooi oud spul allemaal! Zelfs trouwens ook weer druk aan het schuiven, snel meer!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply