Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Het grote verschil in verzinkwerk is juist het hexchroom, of chroom6, dat niet meer gebruikt mag worden in Nederland. Jammer, want de kleur, de "vlammen" in de passiveerlaag heb je nu minder mooi.

Fijn dat de restauratie geslaagd is! Nu lekker opbouwen en nog wat dingetjes vervangen, en dan een lange zomer wat meer rijden!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Lange tijd hikte ik tegen het vervangen van de dempers van de achterklep va de E39 touring aan , maar bij de zoveelste keer dat die achterklep tegen je hoofd klapt wordt je dat wel een beetje zat. Afgelopen zaterdag toch maar doorgepakt en de nieuwe dempertjes geïnstalleerd. Dat bleek uiteindelijk makkelijker dan gedacht, zelfs het hemeltje kon blijven zitten. Meer werk had ik met het repareren van de beschadigde isolatie van de voedingsdraad in de kabelboom naar de achterklep!

Wel merk ik na de laatste operatie vermogensverlies bij lage toeren. Bij hogere toeren is er niets aan de hand dus ik denk dat de VANOS nu echt aan een revisie toe is. De revisie se heb ik al een poos liggen, maar de bestelling van aanvullende BMW delen ligt bij Broekhuis.

In tegenstelling tot wat ik eerst dacht blijkt BMW nog steeds nieuwe veren voor de E34S te leveren, dus die heb ik alsnog besteld. Daarnaast laat ik nog wat pendelsteunen en aanverwant klein spul meekomen. De pendelsteunen zelf worden voor de E34S als NLA aangeven, maar bij het betreffende onderdeelnummer geeft Real OEM aan dat die ook in de reguliere catalogus voorkomt (Z4) en daarvan is wel een vervangend onderdeel beschikbaar. Geldt ook voor de slang van de carterventilatie. Die van de 3.6 heeft een ander part nummer dan de 3.8, maar alleen die van de laatste is nog leverbaar, dus heb ik die besteld.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

En zo blijf je onderdelen sprokkelen en verbeteren. Mooi werk.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Hoe ik het voor elkaar heb gekregen weet ik niet, maar op een of andere manier is mijn foto emmer account gemigreerd naar iets wat wel bruikbaar is. Zal mijn credit card wel in de gaten houden want voor niets gaat de zon op bestaat denk ik niet. Dus snel de foto’s maar op de onveilige website gezet, al zal dat laatste wel meevallen denk ik. De inhoudelijke details heb ik in voorgaande berichtjes denk ik wel gedeeld, maar nu wat fotootjes. Als eerste had ik een paar onderdelen besteld. Betreft al gauw twee rooitjes als je niet uitkijkt.

Image

En dan nog heb ik de dempers door Nagengast laten reviseren. Het betreft de oorspronkelijke dempers uit 1990 die ik exact like-for like heb laten poedercoaten. Mooi blauw is niet lelijk.

Image

Maar voldoende was dat niet, dus er kwam nog een paar snipjes overheen voor nieuwe veren en wat klein grut zoals stabilisator rubbers en pendel-linkjes.

Image

Als eerste heb ik de achterste veerpoen in zijn geheel gedemonteerd.

Image

De dempers hebben nog geen veertigduizend kilometer achter de kiezen, en bij nader inzien lekten ze ook niet rondom de zuiger. Enkel de aansluitingen voor de hydrauliek was los. Dat had ik met een paar slagen wel kunnen corrigeren, maar ik had de dempers van Nagengast toch liggen, dus deze zwarte bewaar ik wel voor de toekomst.

Image

Ondanks dat de oude delen zoals veerpootlagers ook nog maar veertigduizend kilometer oud zijn heb ik deze delen allemaal vervangen. Was niet nodig, maar better to be safe then sorry.

Image

De veerpoten zien er met allemaal nieuwe delen toch veel beter uit?

Image

En na inbouw in de auto zien we dat de nieuwe veren echt het verschil maken.

Image

Een andere issue was de vervanging van de dertig jaar oude pitman armpjes die hun beste tijd wel hebben gehad.

Image

Dat die de boel nog bij elkaar konden houden. I.i.g. heb ik voor vervanging voor nieuwe exemplaren met het BMW logootje gekozen. Het blijft immers een M5 en geen run of de mill vijf serie.

Image

En wat krijg je voor die zuur verdiende centen ? Hmmmm, ben ik nou blind ?

Image

De pendelsteuntjes voor de stabilisator stang zijn vervangen door die van de Z4M. Die zijn dezelfde, maar omdat BMW Classic zijn catalogus niet heeft aangepast staat hier bij de E34S No Longer Available, terwijl als je op het deel doorklikt en bij een ouder nummer terecht komt, een alternatief deel aangegeven wordt, dat is die van de Z4M. Het is nu even wachten totdat die fluit van de 951 is vervangen, dan kan die ook van de vier koloms af zodat ik alle bouten van de achterwielophanging op correcte wijze op moment kan vastzetten. Daar gaan nog een paar weekjes overheen.

Image

Maarrr…. Ik denk er toch over na om de cardanas te vervangen. Mijn rationale daarvoor is dat de as-hoes van de gelijkloopkoppeling een paar haarscheuren heeft. Die kan je weliswaar los vervangen, maar dan moet de gehele as gebalanceerd worden. Een nieuwe cardanas is eenvoudigweg kosten efficiënter.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 2:46 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooi gewerkt, Raymond! Schitterend, die nieuwe veerpoten achter! En mooi dat we weer plaatjes krijgen van je.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Mooi werk! Tsja is ook mijn benadering, als het dan toch los is, dan maar gelijk goed. Ik háát dubbel werk! En goh wat lijkt dat toplager op een E21 toplager (is niet dezelfde overigens). Bijna klaar voor meer freude om fahren!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Een poosje geleden had ik Robert op bezoek voor wat preventief onderhoud en justerings werkzaamheden aan zijn E34 M5. Robert klaagde al een tijd over een klein hikje bij het weer gasgeven na het gas loslaten. Die kon ik uiteindelijk reproduceren door de motor na het gas loslaten tot stationair terug te laren vallen en vandaaruit weer gas te geven. Deze foutmode bleek deterministisch onder deze conditie te reproduceren wat ook weer meer inzicht heeft gegeven..

Het preventieve onderhoud omvatte het onderdruk systeem van het inlaattraject waarvan we de meeste delen een jaar of elf geleden ook al hadden vervangen. Dan is het toch tijd om de boel weer eens te inspecteren. Als je het dan toch los hebt kan je het beter maar direct vervangen. Het is niet echt veel, voornamelijk wat slangetjes e.d. welke we bij BMW hebben besteld. Maar helaas is veel niet meer leverbaar waardoor het ondanks de kleine bestelomvang geen business as usual project was.

Image

De voorbereidende werkzaamheden zijn simpel. Eerst het luchtfilterhuis demonteren en daarna het lucht verzamelhuis uitbouwen. Daarmee wordt de best wel complexe inlaatzijde in vol ornaat zichtbaar.

Image

De slang rechts op onderstaande foto had ik besteld. Helaas werd deze voor de 3.6 als niet meer leverbaar aangegeven en werd dus ook niet geleverd. Dat kan gebeuren, maar na uitbouw bleek deze nog nooit vervangen te zijn en met een leeftijd van dertig jaar was deze dus meteen de slechtste van het stel. We konden dus niets anders dan deze slang hergebruiken.

Image

In die tijd maakten ze nog een stukje kwaliteit. Het mocht wat kosten !

Image

M.u.v. de slang voor de referentie van de brandstofdruk regelaar waren de oude vacuüm slangen eigenlijk nog prima in orde. Het vacuüm werd nog goed vastgehouden. Dus elf jaar moet geen probleem zijn. Verder hebben we de slangen van de stationair toerentalklep en de carter ontluchting vervangen. Al met al vragen de demontage en montage werkzaamheden van het luchtfilterhuis en lucht verzamelhuis meer werk.

Image

Met alles weer vers is het een goed idee om de basis afstelling van de gaskleppen opnieuw uit te voeren. Dat begint met het justeren van de offset in gesloten toestand. Deze mag tussen 0,10mm en 0,15mm zijn. Ik hanteer de mediaan als uitgangspunt. Dat lukt prima.

Image

Met het gelijkstellen van de offset in gesloten toestand op de mediaan, kunnen de drie gasklephuizen exact met elkaar gelijk gezet worden door de variabel instelbare koppelstangen zodanig te justeren dat de wijzer van de kalibrator begint te bewegen. Met de nodige precisie krijg je de gelijkheid bij vollast ver onder de toegestane tolerantie van ±1,0mm. Hoe beter de gelijkheid, hoe beter de gelijkloop en gasresponsie.

Image


Note: toevoeging over de niet meer leverbare slang van het kleppendeksel naar de olieafscheider. Na wat onderzoek blijkt die van de 3.8 wel leverbaar, maar heeft deze een andere bestelcode. We konden ons niet indenken dat deze anders dan de 3.6 is, dus hebben we een gokje genomen. Wat bleek, deze is i.d.d. identiek en is nog bestelbaar. Ook hier lijkt het erop dat BMW Classic de onderdelendatabase niet bijgewerkt.

Nou begrijp ik dat allemaal wel, er rijden immers niet veel E34 M5’s meer op de weg en je wilt voor het product onderhoud wel een positieve business case hebben, en die is met ons als liefhebbers van oude meuk niet vanzelfsprekend dus wil je als bedrijf niet teveel resources op legacy inzetten. Hoe moeizaam dat is ervaar ik nog steeds dagelijks in mijn eigen werk, maar aan de andere kant zijn wij wel ambassadeurs van het merk. Het gaat daarbij niet primair om het geld, maar wel om de beschikbaarheid.


Na vervanging van deze slang gaf Robert aan dat het eerder beschreven hikje na de transitie van deellast naar nullast was opgelost. Verder gaf Robert aan dat i.c.m. de basisafstelling van de gaskleppen de motor beter presteert. Verdere optimalisatie kan nog met de vacuümafstelling worden bereikt, maar dat is iets voor later.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 2:44 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Fijn! Zo wordt ook deze m5 beter en beter!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by 323baur »

Gaaf om te lezen. Precisie en proces leiden tot prestaties.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Nick1984 »

raymondw wrote: Wed Jun 30, 2021 9:45 pm Na vervanging van deze slang gaf Robert aan dat het eerder beschreven hikje na de transitie van deellast naar nullast was opgelost. Verder gaf Robert aan dat i.c.m. de basisafstelling van de gaskleppen de motor beter presteert. Verdere optimalisatie kan nog met de vacuümafstelling worden bereikt, maar dat is iets voor later.
De gaskleppen afstellen op onderdruk kan ik zeker aanraden.
Ik heb destijds deze gekozen voor deze:


Image

Wel maar 4 kanalen ipv 6, maar geen probleem om ze allemaal netjes gelijk te krijgen.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Sinds de laatste paar weken merken we bij het wegrijden dat de motor van de E39 zo af en toe overslaat, alsof er een hartslag mist zeg maar. Verder is de respons bij vanuit stilstand wegrijden nogal traag geworden en slaat de motor bij gas loslaten zo af en toe ook af. Dat kan meerdere oorzaken hebben, ware het niet dat zo rond de 2500 tot 3000 toeren ook weer wat vermogensverlies optreedt en bij gas loslaten ook wat onrustig reageert. Ik heb verder geen foutmeldingen, dus sensoren o.i.d. is niet de eerste waar ik aan denk.

Image

De revisie set van Beisan voor de Vanos heb ik al jaren liggen, maar omdat de M54 altijd goed liep, vond ik het ook niet nodig er wat aan te doen. Tot nu, want als meneer Corona geen roet in het eten gaat gooien willen wij over twee weken toch naar Oostenrijk …. En nee, we gaan niet in Nederland op vakantie, daar heb ik geen zin in, ben dat progressieve gedoe hier helemaal zat. Dat vond de Vanos van mijn M54 motor blijkbaar ook, want er is denk ik geen M54 die met tweehonderdzeventig duizend kilometer nog zonder artefacten op de eerste Vanos loopt.

Image

Omdat de E39 een dagelijks konijn is, en in de revisie van de vanos aardig wat uurtjes werk gaan zitten moest dat goed gepland worden. Afgelopen Vrijdagmiddag ben ik begonnen met de voorbereidingen. Om bij de Vanos te komen moet het kleppendeksel, de koelventilator en de windgeleider daarvoor uitgebouwd worden. De Vanos zelf zit vast met een aantal moeren en bouten, allemaal niet echt ingewikkeld, echter de Torx boutjes waarmee de twee zuigers van de Vanos op het verstelbare deel van de nokkenastandwielen is gemonteerd is tegendraads, maar dat is logisch.

Image

Om bij de zuigers van de Vanos te komen moet deze verder gedemonteerd worden. Dat is een kwestie van het losdraaien van de negen M6 boutjes waarmee de kappen van de Vanos cilinders zijn vastgeschroefd. In de cylinder van de uitlaat zit een veer, vermoedelijk als fail-safe mechanisme.

Image

De beide zuigers lieten zich erg gemakkelijk uit de cilinders nemen, ik voelde geen weerstand en zelfs iets wat speling, dat is een eerste aanwijzing voor de welbekende Vanos fout. De O-ringen zien er wel erg bedaagd uit.

Image

Zaterdagochtend ben ik beginnen met het verwijderen van de oude O-ringen. Daarvan zitten er twee over elkaar en je krijgt ze er niet zomaar uit. Ik heb deze met een klein mesje doorgesneden, maar omdat deze O-ringen al waren uitgehard (bijna tegen het plastificeren aan) koste dat wat moeite. Dergelijke verharde O-ringen is een tweede aanwijzing voor de Vanos fout.

Image

Het plaatsen van de nieuwe O-ringen is eenvoudig. Eerst de bruine ronde ringen. Deze ringen van Beisan zijn van een betere kwaliteit dan de ringen die BMW zelf plaatst en zijn in principe voldoende voor een autoleven lang..

Image

Daarna de teflon buiten ringen. Deze zijn wat stijver en vereisen wat meer kracht en precisie om ze goed op hun plek te krijgen.

Image

Daarna moeten deze seals in beide cylinder delen ingebed worden, de inbouwaanwijzingen van Beisan zijn spot-on dus daar ga ik niets aan toevoegen.

Image

Nu nog even samenbouwen.

Image

Bijna klaar, alleen de uitlaatzijde nog, duidelijk zichtbaar is de (fail-safe) veer die de inlaatzijde niet heeft. Bij het plaatsen van de zuigers viel op dat ze met de nieuwe O-ringen veel nauwer op de cilinders aansluiten (geen speling meer). Dat is een aanwijzing dat de afdichting van de Vanos seals nu weer in orde is.

Image

En klaar …. Het is geen rocket science, alleen veel doe werk maar met een gestructureerde aanpak komt alles uiteindelijk wel goed, dus wel netjes en zorgvuldig blijven werken. BTW, de zuigers van de inlaat-en uitlaatzijde zijn dezelfde, maar het is best practices om ze te markeren.

Image

En weer inbouwen, wel met een nieuwe pakking naar de cylinderkop.

Image

De zuigers van de Vanos worden met twee Torx boutjes op het verstelbare deel van de nokkenas tandwielen vastgezet. Die boutjes heb ik vernieuwd, maar dat is niet perse nodig. Niet vergeten om de twee plastic afdekkapjes terug te plaatsen …. Ook hiervoor levert Beisan nieuwe ringetjes van verhoogde kwaliteit.

Image

Daarna is het een kwestie van het terugplaatsen van de twee borgplaten en weer afbouwen.

Image

Maar omdat bij het losdraaien van de boutjes voor het kleppendeksel de boel behoorlijk vastzat moest ik wel wat kracht zetten. Daar was het achttien jaar oude plastiek niet meer tegen bestand waardoor er op diverse plekken scheuren zijn ontstaan. Vraag me niet hoe het kan, maar cést ca, het heeft allemaal niet het eeuwige leven.

Image

Dus voordat ik de motor kan starten moet ik eerst een nieuw kleppendeksel bestellen. De aanvraag ligt inmiddels in de mail van Broekhuis, dus hopelijk kan het met spoed. Maarr, het veelvuldig olie verversen werpt wel zijn vruchten af. Het nokkenashuis is vrij van sludge of andere vormen van versmering. Dat was acht jaar geleden toen ik het kleppendekselpakking heb vervangen wel anders.

Image

Ook is er geen visuele slijtage op de nokkenassen zelf waar te nemen. De metalen delen zijn dus allemaal prima van kwaliteit, dus waarom nou al dat plastiek ?

Image

Een nieuw M54 kleppendeksel gaat ook wel weer een honderd of vier kosten. Eigenlijk zonde en ook niet duurzaam, dus doe mij maar het metaal van de oudere generatie motoren (M20/M30/S38/M88). Maar ja, als we hier al van schrikken, hoe zien de moderne generatie motoren er dan uit ? Wil het niet weten, dus zolang de E39 blijft rijden houden we deze ook mooi aan …. Nieuwer is niet altijd beter (Lol).
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 2:39 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by BertjeConti »

Mooi werk weer Raymond, ben benieuwd naar het resultaat straks.
Bij mijn M52 merk ik overigens zo goed als niks van de vanos revisie die ik een paar weken geleden gedaan heb.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by 323baur »

Heerlijk om te lezen, en idd plastic fantastic.. en het wordt alleen maar erger.
Als je de professionele garagehouders hoort.. en ziet wat daar staat met minder dan helft van jouw kms..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Lekker gewerkt, Raymond! Balen van dat klepdeksel, maar zoals gezegd, een olie- en filterwissel van je HP6 of HP8 automaat is standaard met nieuwe carterpan, want de oude (plastic) is standaard verrot. Slecht, maar het is zo.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

En nog een verrassingspakket - kwam nog wel op mijn oude adres binnen (foutje bedankt), dus moest op de fiets opgehaald worden.

Image
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 2:37 pm, edited 3 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply