Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

BertjeConti wrote: Fri Jul 23, 2021 2:49 pmDe bougies zijn NGK met bmw merk erop?
Yep, zijn OEM producten die BMW voert, maar door NGK worden geproduceerd. Toen ik de auto in 2011 kocht zaten er Beru 14FR7DQUP7 in; daarmee merkte ik in 2013 een paar overslagen op. Sindsdien alleen maar OEM, maar dat is eerder gemak omdat de korting die ik bij Broekhuis krijg zodanig is dat de list prijzen hanterende auto-onderdelen handel niet interessant is (en logistiek een drama).
BertjeConti wrote: Fri Jul 23, 2021 2:49 pmFijne vooruitzichten, en een zich prima houdende E39.
Dat deed de E39 vandaag i.d.d; ook de M54B30 is in mijn 530i geen strepentrekker, maar sloeg vandaag wel als een Zwitsers uurwerk. Het was een genot om het laatste stukje A7 van Kempten naar Fussen te rijden. De A7 stijgt daar in een korte tijd een paar honderd meter met zo af en toe behoorlijk steile passages, maar ik moest me met een kruissnelheid van 160km/h nog ingehouden, met de oude VANOS was dat niet zo mogelijk geweest.

Omdat de zomersluiting van het Lechtal en Tannheimertal nog niet in werking is getreden konden we weer eens via het Hahntenjoch i.p.v. die verfoeide Fernpass-ellende. Leverde ook nog eens een mooie tijdwinst op omdat de Fern(s)pass vandaag al bij Nassereith vast zat. Met al dat gewicht aan boord had de motor in de haarspeldbochten van de Hahntentjoch al meerdere malen af moeten slaan en dat deed ie vandaag niet. Lijkt mij wel een duidelijk bewijs dat een vervuilde Stationaire Toerental Klep de oorzaak van het sporadisch afslaan was. Verder is dat met al die bagage een use-case waar ik vooral in lagere snelheden rijdt, dus de VANOS symptomen die ik voor die tijd ervaren heb hadden zich nu ook weer voor moeten doen. Dat was vandaag niet het geval. De aanrijzwakte die zo vaak aan suboptimaal werkende Vanos systemen wordt toegeschreven kon ik niet meer waarnemen. De motor had onderin altijd voldoende koppel om soepel en zonder moeite vanuit een haarspeldbocht weer aan snelheid op te bouwen.
uwbuurman wrote: Thu Jul 22, 2021 8:14 pmVerstandige route, Raymond. 10 minuten geleden sprak ik iemand die de route omgekeerd rijdt, nu as we speak. Omleiding a61 is inderdaad megadruk.
Deze route beviel vandaag erg goed ; tot Ulm hadden we bijna geen verkeer en konden we goed doorrijden. Na Ulm werd het wat drukker met zo af en toe stop en go, maar dat is logisch omdat bij Ulm de A8 en de A7 samen komen en al het verkeer dat via de westelijke routes deze kant op rijdt komt via Schwabisch Alp.
uwbuurman wrote: Thu Jul 22, 2021 8:14 pmFijn dat de bougies er zo netjes uit zien! Op naar een fijne vakantie. Mooie tijd gewenst!
Dank je wel - we hebben er zin in.
Last edited by raymondw on Mon Jul 26, 2021 10:03 pm, edited 1 time in total.


Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooi!! Have fun!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

BertjeConti wrote: Fri Jul 23, 2021 5:36 pm
Jeroen wrote: Fri Jul 23, 2021 4:25 pm Voor deze motoren is OEM dan wel BOSCH FGR7DQP dan wel NGK BKR6EQUP, ik denk dat BMW tegenwoordig alleen nog maar de laatste levert. Die laatste is ook Alpina voorschrift voor oa de Alpina E5 serie motoren.
En mogen die laaste (ngk) ook in de M52 zonder tu?
Voor de M52 (non TU) staan de NGK BKR6EK voorgeschreven door BMW, maar NGK geeft zelf wel de NGK BKR6EQUP (art nr 3199) op als 'performance' upgrade (vanwege de platina electrode) voor de M52, en BMW heeft deze weer standaard in de TU.

Ga je het verschil merken? Dat vraag ik mij af. Het is wel zo dat ik in het oudere spul (bijv M20 motoren) standaard Bosch Super-4 plaats ipv Bosch Super, en gevoelsmatig leveren die extra massa-electrodes bijv wel een rustigere gelijkloop op, maar dan heb je het over 1 vs 4, bij de NGK's heb je het over 2 vs 4.

Oh, en fijne vakantie Raymond! :cheers
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

We zijn net weer terug van vakantie uit Oostenrijk, een dag eerder als gepland omdat het geen zin had om met slecht weer de laatste vakantiedag in een appartement door te brengen. Kreeg er eigenlijk wel een beetje spijt van omdat de drukte op de A7 door het einde van de vakanties in Noord Duitsland en Noord Nederland zodanig was dat van freude am fahren geen sprake was. Tel daarbij het gebruikelijke regio weekendverkeer nog eens op ….. Tsja, het stigma dat tegenwoordig aan de witte man van middelbare leeftijd wordt toegeschreven doe ik hiermee wel eer aan. Sterker nog, ik steek dat vuurtje nog even wat hoger op door te schrijven dat het stereotype van de moderne auto bezitter voornamelijk bepaald wordt door de drang naar kleurloze mobiliteit. Ik bedoel daarmee te zeggen dat ik als witte man van middelbare leeftijd mij totaal niet herken in de moderne proposities waarmee autofabrikanten ons zo bestoken. Het enige onderscheidende vermogen lijken wel de verlichtingsunits voor-en achter te zijn; de ene auto heeft ze nog scherper gesneden dan de andere, maar het is allemaal wel een beetje van hetzelfde. Nee, echt mooie en onderscheidende auto’s worden tegenwoordig niet meer gebouwd; helaas doet ons favoriete merk dat ook niet meer, al presteert BMW op punten nog net wat beter dan Mercedes waarvan het design van het huidige modelgamma nog meer om te huilen is.

Tien tot twaalf jaar geleden was Bangle bij ons liefhebbers vloeken in de kerk, maar anno 2021 vormen zijn creaties een welkome afwisseling in het hedendaagse autobeeld. Wie had ooit kunnen bedenken om bij het zien van een Bangle design nog eens blij te worden ? Tussen Ulm en Wurzburg reden we voor lange tijd achter twee E65’s, tegenwoordig best bijzonder, ook omdat aan het kenteken te zien we met een heuse 760Li te maken hadden. Verder lijken E39’s net als E46's bijna uitgestorven te zijn en ook de E6x zie je niet vaak meer; wellicht zijn ze allemaal vervangen door die typische hoogzitters. Jullie kennen ze wel, dat zijn auto’s met een dynamiek van een olifant en het brandstof verbruik van een B52 bommenwerper. En nee, daarin maak ik geen onderscheid tussen een Q-boot of een X-poot of de Mercedes of Porsche (Coyote)pendanten daarvan. Je vraagt je terecht af waar je je tegenwoordig nog op een ingetogen wijze mee kan onderscheiden. Alpjna zeker, maar die gaan ook op die achterlijke boten toer.

Maar ja, ook al is de E39 niet perfect en begint onze touring zijn leeftijd inmiddels wel te tonen, reden genoeg om zolang als het kan er wel aan vast te blijven houden. Over de betrouwbaarheid had ik geen klagen. Met al dat stop en go verkeer op de terug weg is de M54 geen enkele keer afgeslagen, heeft deze geen enkele keer gehikt, ergo de acties van de laatste maand (Vanos en stationair toerentalklep) hebben zich wel bewezen. Dat geld evengoed voor de nieuwe waterpijpen, immer ik heb geen koelvloeistof verlies kunnen meten. Over iets meer dan 2000km heb ik een kleine 0,5 liter Mobil1 Ralley Formula 5W50 toegevoegd; dat valt voor M54B30 met inmiddels ruim 270k kilometers op de klok ruim binnen de marges (geen oliewissel voor de vakantie doorgevoerd). Dat leert mij een heleboel, maar dat inzicht moet ik nog eerst verder uitschrijven.

De benodigde acties bij de E39 zijn dus nu even geen must have en kunnen dus wachten; na de laatste rit met de E28S net voor de vakantieperiode kwam een onheilspellend geluid uit het vooronder. Deze heb ik vanochtend onderzocht en daarbij helaas vast moeten stellen dat de waterpomp het na elf jaar en twintig duizend kilometer begeven heeft. Die moet dus vervangen worden, maar eerst moet de E34S voor de Eiffel afgerond worden. Dat wordt voor nu even zonder nieuwe cardanas omdat ik al lange tijd wat rugklachten heb en die werden tijdens de bergtochten in de Alpen net wat erger, dus even geen werkzaamheden waarbij ik boven mijn macht moet werken.
Last edited by raymondw on Tue Aug 10, 2021 11:46 pm, edited 4 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Jammer van het slechte weer in Oostenrijk, maar fijn dat je lekker eruit was met het gezin! Je beschouwing van de hedendaagse auto's herken ik wel. Het stroomspook helpt daarbij zeker niet, die dingen zijn allemaal te lelijk. En die zeecontainers, tja.

Wel balen van de waterpomp van de e28s, komt eerder van de stilstand dan van de slijtage.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by BertjeConti »

Top dat je E39 zich zo goed houdt. Die blijft voorlopig dus nog wel eventjes.

Tjsa wat de huidige kleurloze mobilteit betreft, kan ik mij helemaal bij aansluiten.
Om m'n werk staan tegenwoordig ook een 2 tal van die nieuwe huyndai pony's, oftewel van die electrische mustangs, triest hoor, zeker dat Ford ervoor gekozen heeft de naam van hun muscle car door te geven aan deze electrische hoogzitter, die een totaal andere doelgroep treft.
Een mooie lak uitkiezen is tegenwoordig ook al 'not done', steeds meer wagens lijken nog in de grondverf afgeleverd te zijn. En dan nog die onnozele knightrider richting aanwijzers, nee als je die niet hebt, dan hoor je er echt niet meer bij hoor.

Als we met de E12 onderweg zijn, dan krijgen we al regelmatig een duimpje. Met de E39 zelfs ook al een paar keer gehad. Blijkbaar zijn er toch wel mensen met smaak, maar worden ze meegesleurd in de massa, en durven zich niet te onderscheiden.

Nu maar eerst de E34S weer op de weg krijgen.

Oh ja, zag op AutoScout24 een prachtige E39 530d touring met nog geen 50.000km, die kan nog wel eventjes mee.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by 323baur »

We zijn volgens mij allemaal mannen van middelbare leeftijd hier op het forum, een enkele jarige job uitgesloten.
Die is vandaag 33 of 41 of zo geworden.
Helemaal eens hoor met die hoge eenheids worsten.
Ik moet zakelijk Ford rijden, en dat is dan een van de alllleerlaatse models geworden. Zo’n hybride ding.
Super stil en luxe…en de beleving van een leeg bier blikje. Echt never ga ik daar 50k voor tellen.

Eigenlijk vind ik bijna alles van de laatste 8-10 jaar lelijk en oninteressant.. mss ben ik middelbaar.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Tsja, een kleine 20 jaar geleden vervloekten we de ontwerpen van Chris Bangle. Misschien zijn we er nu meer aan gewend en zien we die fase niet meer als de enorme trendbreuk die wij toen voelden. Maar nu voelen we dit wederom met die achterlijke grote grilles en konijnetanden, hoe zouden we daar tegenaan kijken over 20 jaar? Dan kwijlen we misschien over deze laatsten der mohikanen, toen je nog zo'n ouderwetse verbrandingsmotor had? Zo voelt het nu nog niet iig, en ik heb sterk mijn twijfels over de kwaliteit van alle goedkope rommel die momenteel geproduceerd wordt, ook door de bekende 'premium' merken. Alles moet lichter, veel schone schijn, plastic fantastic, en graag over 5 jaar op de afvalberg want dat is beter voor het milieu. Ofzo.

Anyway, ook ik vervloekte de Bangle ontwerpen en inmiddels rij ik in alweer m'n derde Bangle (E63, na E82 en E60), en heb nog weinig te zeuren gevonden over deze ontwerpen. De E63 is wel mijn meest recente BMW, en wat mij betreft blijft dat ook nog wel even zo.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by 323baur »

Z4 is ook bangle toch?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

oh verrek ja die was ik ff vergeten hahaha
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Manitoba »

Formeel is het geen BMW… :wink:

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Haha en niet afkomstig uit Duitsland maar uit de US of A
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Ik melde in een voorgaand bericht al dat de waterpomp van mijn E28S het begeven had. Naja, hij deed het wel, maar er kwam veel lawaai af en bij het ontspannen van de snaar merkte ik een behoorlijke speling op de as van de waterpomp.



Die waterpomp was met elf jaar en amper twintig duizend kilometer nog niet zo oud, dus dit verbaasde mij wel. Omdat die waterpomp toch vervangen moest worden heb ik vandaag deze uitgebouwd. Dus eerst het KVS maar uit het blok laten lopen en daarna de thermostaat en de motortakelsteun uitgebouwd. De waterpomp is dan met zijn zeven M6 boutjes een klein kunstje, dus die was er met een klein uurtje wel uit.

Image

Al met al ziet die metalen schoepenwiel er niet slecht uit. Corrosie is minimaal, dus het beleid om enkel 100% KVS te gebruiken en deze binnen de aanbevolen interval te verversen werpt zijn vruchten wel af. Vergelijk dat maar eens met de door BMW dealer in 2002 geplaatste waterpomp die daarna op een mix van Antivries en Water werd bedreven. De volgende foto laat deze waterpomp na nog geen drieduizend kilometer (en zeven jaar) zien toen deze in het kader van de motorrevisie van 2009 werd uitgebouwd.

Image

Nou vindt ik het te gemakkelijk om maar weer een paar honderd pleuros aan materiaal te schuiven zonder te weten wat de oorzaak is. Ter vergelijking, de waterpomp van mijn E34S is nu eenentwintig jaar en negentigduizend kilometer oud, die heeft nog eventjes te gaan. Bij het verwijderen van de beide snaren merkte ik een behoorlijke speling op de krukas poelie.



Daar moest ik wel eventjes voor gaan zitten, want die had ik niet verwacht; maar verklaart wel veel. Dus na een kopje koffie heb ik de trillingdemper en de krukaspoelie uitgebouwd . Tot mijn grote schrik zat deze nog maar met twee M8 boutjes vast …. Nou ja, vast is een groot woord, dus niets te vroeg. Twee andere boutjes heb ik weer gevonden, maar de andere vier ?

I.i.g. heeft al dat gekwakkel er wel toe geleid dat de krukas poelie naar zijn grootje is. De acht montage gaten zijn allemaal ovaal geworden en daardoor is deze rijp voor de schroot.

Image

Datzelfde geldt ook voor de trillingdemper. Daar heb ik ook een nieuwe voor nodig.

Image

Nu we de oorzaak van het defect raken van de waterpomp weten, blijft de hamvraag hoe een trillingdemper met krukaspoelie zo los kan raken. Destijds bij de motorrevisie heb ik beide delen opnieuw gebruikt (lees niet vervangen), maar de bij de M88/3 en S38 o zo kritische krukasnaaf wel. Daarvoor heb ik een nieuwe van BMW aangeschaft.

Image

Hoe ziet deze er nu na twintig duizend kilometer uit ?

Image

Vergelijk dat even met de foto van de naaf toen deze in 2009 net gemonteerd werd; met name de afgesleten markeringspin, de verkleuring en de groeven aan de onderzijde vallen op. Die verkleuring kan alleen maar door thermische overbelasting zijn ontstaan.

Image

Deze observaties lijken aardig overeen te komen met de observaties die Frank Fahey bij zwaar belaste S38B35 motoren heeft opgedaan en daarna onderzocht. Frank Fahey is inmiddels met pensioen, maar liep tegen veelvoudig falen van dit deel aan. Hij kwam tot de conclusie dat de hardheid van de trillingdemper niet verder dan 15 op de C schaal kwam. Ofwel zo zacht als boter. Bij mijn M88/3 was het destijds te laat om de verbeterde versie van Frank Fahey in te zetten, immers ik had een nieuwe van BMW en zo vaak kom ik niet in de no-usefull zone boven 6500RPM. Echter bij mijn E34S heb ik wel een krukas naaf van Frank Fahey gemonteerd; dat was geen goedkoop grapje, menigeen koopt daar een auto voor …... ! Maar wel een piece of mind.

Image

Al met al is de eerste inschatting van de schade op hoofdlijnen niet alleen een defecte waterpomp, maar ook een defecte krukaspoelie, trillingdemper en krukasnaaf. Daaroverheen komen dan alle bijzaken, ergo de projectomvang gaat best groot worden, maar ik ben blij dat we dit in de relatief gecontroleerde omgeving van onze loods is waargenomen, maar het had evengoed vorig jaar September al tot erger kunnen leiden toen ik op een mooie zomerse dag op de A31 voor langere tijd meer dan 6500RPM in zijn vijfde verzet reed, Als op dat moment die laatste boutjes waren losgeraakt ?

Wordt vervolgd.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 2:09 pm, edited 4 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by 323baur »

Poeh Raymond, das best een linke idd met zo’n kostbaar torretje.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik neem aan dat je nieuwe boutjes hebt gebruikt en ze op moment hebt gezet?
Erg raar, en idd heel fijn dat je dit in je eigen stalling ontdekt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

323baur wrote: Sat Aug 14, 2021 10:30 pm Poeh Raymond, das best een linke idd met zo’n kostbaar torretje.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik neem aan dat je nieuwe boutjes hebt gebruikt en ze op moment hebt gezet?
Erg raar, en idd heel fijn dat je dit in je eigen stalling ontdekt.
Destijds zijn allemaal nieuwe materialen toegepast, maar ik heb e zelf niet vastgezet. Dat heeft de revisiespecialist gedaan en die vertrouw ik. Maar bij de S38/M88 is de trillingsdemper / krukasnaaf zeker niet bomb-proof.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply