Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooi werk alweer en mooi te horen dat Robert de M5 nog steeds in bezit heeft en goed verzorgt!
Rijdt ie nog met die C126?
Rijdt ie nog met die C126?
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Voor het loskrijgen van de motorkap van de E39 moest toch de linker nier van de gril eruit gezaagd worden. Oorzaak was een doorgesleten isolatie van de bowden kabel onder de slotplaat. Hierdoor kwam de interne metalen constructie bloot te liggen en indringend water deed de rest. Om deze kabel te vervangen moet de slotplaat los. Dat kan alleen maar als de bumper uitgebouwd wordt. Al met al heeft dit akkefietje behoorlijk wat impact om opgelost te krijgen. Maar zo is mij verteld, ongebruikelijk is dit bij een E39 niet. In de tijd dat de E39 populatie nog veel door dealers werd onderhouden, controleerden ze standaard op dit punt. Ook is er zicht op de root-cause van het KVS verlies. Deze lijkt voort te komen onder een van de slangen van de kachelradiator.
Carpe Diem, Raymond
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Da's nogal een ingreep, zeg... Daar hebben ze wat AE'tjes in gestopt Maar ja, een motorkap die niet open gaat is ook zo wat... Gelukkig wel ook de oorzaak van het KVS-verlies gevonden. Hopelijk snel weer genieten van je e39!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Hoi Walter,
Over de AE's lig ik niet zo wakker. Enerzijds omdat ik in dezelfde tijd andere dingen kan doen die meer opbrengen, anderzijds omdat ik het zelf niet in dezelfde tijd kan doen en een goede beschikbaarheid voor een dagelijks konijn toch wel zwaar weegt. Bovendien wegen deze kosten op het totaal niet echt zwaar. Incidenteel wat hoog, maar op het totaal is de impact nihil.
Over de AE's lig ik niet zo wakker. Enerzijds omdat ik in dezelfde tijd andere dingen kan doen die meer opbrengen, anderzijds omdat ik het zelf niet in dezelfde tijd kan doen en een goede beschikbaarheid voor een dagelijks konijn toch wel zwaar weegt. Bovendien wegen deze kosten op het totaal niet echt zwaar. Incidenteel wat hoog, maar op het totaal is de impact nihil.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Sterker nog, hij tilt zijn M5 naar een hoger niveau. Hij rijdt nog steeds in die C126, maar heeft inmiddels ook een door Porsche geassembleerde W124.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Nou dan zit hij niet stil! Dat is best al een mooie collectie. Een 500E...denk dat we nog eens een meet up moeten gaan doen, hehe!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ik ga ook maar eens de motorkap bowdenkabel controleren in m’n 523i, op een niertransplantatie zit ik niet te wachten, bedankt voor de tip Raymond.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooi dat dat KVS verlies een verklaarbare oorzaak lijkt te hebben. En dan eentje die gemakkelijk te verhelpen is.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Heldere redenering, en ook geen speld tussen te krijgen. Maar toen ik laatst, soort van gedwongen, wat bij de dealer aan m'n e91 liet doen, schrok ik toch wat van het uurtarief van €110 ex BTW... Dat vind ik best geld, toch?raymondw wrote: ↑Tue May 18, 2021 8:02 pm Hoi Walter,
Over de AE's lig ik niet zo wakker. Enerzijds omdat ik in dezelfde tijd andere dingen kan doen die meer opbrengen, anderzijds omdat ik het zelf niet in dezelfde tijd kan doen en een goede beschikbaarheid voor een dagelijks konijn toch wel zwaar weegt. Bovendien wegen deze kosten op het totaal niet echt zwaar. Incidenteel wat hoog, maar op het totaal is de impact nihil.
Greetz,
Walter.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ben ik met je eens hoor, zeker als je het vergelijkt met het uurtarief van technisch specialisten op HBO/WO niveau en die 20-30 jaar ervaring hebben.
Maar goed, ze hebben daarvoor de lekkage in het koelsysteem boven tafel gekregen. Om die op te lossen moet het luchtverzamelhuis uitgebouwd worden. Dan krijg je tegelijkertijd het advies om de carter ventilatie mee te nemen en oh ja de pakking van het oliefilterhuis lekt ook nog iets. Valt geen speld tussen te krijgen omdat ik (1) dat bijna allemaal in 2013 ook al bij de hakken heb gehad en (2) we inmiddels weer bijna acht jaar verder zijn en (3) het zelf ook zo zou hebben gedaan en (4) kon weten dat dit er allemaal weer aan zou komen.
Al met al valt de totaalschade wel mee; heb wel gevraagd om een offerte zodat ik weet waar ik aan toe ben. Moet het nog wel bij moeder de vrouw onder de aandacht brengen, maar c'est ca, ga ook niet alles zelf oplossen als ik in die tijd ook andere dingen kan/moet doen. En voor de meerprijs van een dealer krijg je wel een fixed price verhaal met kwaliteitsborging i.p.v. T&M bij de onafhankelijke. Als PgM snap ik dat laatste heel goed als je 'on the job' moet uitzoeken wat er moet gebeuren en alle risico bij de eigenaar neerlegt, die extra uren kosten ook geld.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Gisteren was de E39 weer klaar, maar omdat ik geen tijd had wilde ik hem vanmorgen ophalen, totdat ik vanochtend vroeg bij het checken van mijn mail een berichtje las: "je E39 is rechtsachter door zijn hoeven gezakt". Fotootje erbij en i.d.d. rechter achterkant liep leeg. Vond het wel raar, immers die balg is nog geen vijf jaar oud. Heb ze gevraagd er naar te kijken en een half uurtje later weer een fotootje waarop duidelijk te zien is dat er luchtbelletjes uit die balg komen. Kreeg impliciet het advies om de linker balg ook mee te nemen, maar daar ben ik gezien de jonge leeftijd van die balg niet in meegegaan.
Maar goed, buiten het vervangen van de bowden kabels van de motorkap vergrendeling en de beide vergrendeling zelf, heb ik nu als het goed is ook geen KVS verlies meer doordat beide waterpijpen vanaf de voorzijde van de motor naar de kachelkringloop zijn vervangen. Bijkomende winst zijn (1) de verse carter ventilatie, (2) nieuwe pakkingen voor het inlaatspruitstuk, (3) diverse nieuwe vacuümslangen en (4) een nieuwe luchtbalg RA. Verder een nieuwe gril en luchtgeleider tussen de motorkap en de radiateur.
Al met al hoop ik dat de E39 weer zijn betrouwbaarheid heeft teruggekregen. Ondanks de inmiddels hoge leeftijd blijven E39's nog steeds hele fijne reisauto's en ondanks een dergelijke reparatie economisch niet rendabel meer is, is dat functioneel gezien zeker wel. We continue to soldier on.
Maar goed, buiten het vervangen van de bowden kabels van de motorkap vergrendeling en de beide vergrendeling zelf, heb ik nu als het goed is ook geen KVS verlies meer doordat beide waterpijpen vanaf de voorzijde van de motor naar de kachelkringloop zijn vervangen. Bijkomende winst zijn (1) de verse carter ventilatie, (2) nieuwe pakkingen voor het inlaatspruitstuk, (3) diverse nieuwe vacuümslangen en (4) een nieuwe luchtbalg RA. Verder een nieuwe gril en luchtgeleider tussen de motorkap en de radiateur.
Al met al hoop ik dat de E39 weer zijn betrouwbaarheid heeft teruggekregen. Ondanks de inmiddels hoge leeftijd blijven E39's nog steeds hele fijne reisauto's en ondanks een dergelijke reparatie economisch niet rendabel meer is, is dat functioneel gezien zeker wel. We continue to soldier on.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Balen, maar ook weer fijn dat het je niet een dag later gebeurt, want dan had je pas echt gebaald. Net thuis op de oprit ofzo. Maar 5 jaar, tja, is niet lang, maar ik ken ook verhalen dat ze het stukken minder lang volhouden.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Dat lees en hoor ik ook, en veelal lees je dat mensen er maar habi babi spul onderzetten, maar gezien de ervaringen die ik van anderen met o.a. airsus hoor, ben je v.w.b. de beschikbaarheid de sjaak als de spullen retour moeten. Probleem is dat er vaak alleen meningen zijn en geen feiten. Wat dat betreft wordt ik wel een beetje moe van al die zelf benoemde experts op het Interweb.
In dit geval weten we dat de Mean Time Between Failure van die balgen laag is, maar bij een E39 is de Mean Time to Repair ook laag, dus is de beschikbaarheid nog steeds hoog als je op tijd bent. En een lage MTTR bij een run to fail benadering haal je niet met after market. En voor een proactieve benadering zijn de prijzen van BMW ook niet zo hoog dat dit een belemmering is.
Just my two cents
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
De E34S staat al lange tijd op de twee koloms. Het wordt hoog tijd dat daar verandering in komt, dus ben ik vandaag begonnen met het volgende project. Omdat de loods volstaat moet er eerst wat uit en daarom heb ik de E28S tijdelijk thuis gestald. Dat geeft de ruimte om de E34S op de juiste werkhoogte te plaatsen. Dat vindt mijn rug wel zo fijn.
Sinds 2006 hebben de huidige dempers ruim veertigduizend kilometer achter de kiezen gekregen, helaas begonnen ze na de laatste Eifelrit in 2019 te zweten en te lekken en dat hadden we niet gevraagd. Nieuwe dempers bij BMW kosten al gauw een rooitje per stuk, als het moet dan moet het, maar dan heb je ook garantie tot de deur en dan klinkt ruim 300 Euro per stuk voor revisie een stuk aantrekkelijker. Voor dat verschil kan je wel een risicootje voor lopen toch?
Ik moet eerlijk zeggen dat Nagengast prima werk heeft geleverd. Wat ze doen weet ik niet, het zal het geheim van de smit wel zijn, maar visueel zijn ze weer als nieuw, of beter als nieuw omdat de kwaliteit van de beschermlagen wel wat beter is; wellicht mogen ze in Polen nog Cadmium gebruiken, want de veerschotels hebben een wat slijt vastere toplaag meegekregen. Als het weggedrag net zo goed is, dan ben ik tevreden, maar dat gaan we binnenkort wel ontdekken.
Het demonteren van de oude meuk ging voorspoediger dan verwacht dus bleef er ook nog wat tijd voor de assemblage van de nieuwe dempers, veren en alle toebehoren. Eigenlijk was dat wel een beetje zonde, de delen uit 2006 zijn nog als nieuw, maar ja ze hebben al wel veertigduizend kilomeer achter de kiezen, dus hebben we maar voor de niet duurzame route gekozen! Volgende week ga ik de achterbrug wat verder inspecteren om te kijken wat er meer vervangen moet kan gaan worden. Daar zal nog wel een kleine bestelling bij BMW op volgen, maar misschien valt het wel mee, dus ik denk dat ik met een middagje sleutelen wel weer klaar ben.
Aan het begin van de avond heb ik nog een stukje met de E28S door de omgeving gereden. Als het weer goed blijft volgende week een keer op een avond richting de pruis om het torretje echt even uit te laten, want dat Neerlandse rijvolk schiet voor geen meter op en is zo onvoorspelbaar als waar wat.
Sinds 2006 hebben de huidige dempers ruim veertigduizend kilometer achter de kiezen gekregen, helaas begonnen ze na de laatste Eifelrit in 2019 te zweten en te lekken en dat hadden we niet gevraagd. Nieuwe dempers bij BMW kosten al gauw een rooitje per stuk, als het moet dan moet het, maar dan heb je ook garantie tot de deur en dan klinkt ruim 300 Euro per stuk voor revisie een stuk aantrekkelijker. Voor dat verschil kan je wel een risicootje voor lopen toch?
Ik moet eerlijk zeggen dat Nagengast prima werk heeft geleverd. Wat ze doen weet ik niet, het zal het geheim van de smit wel zijn, maar visueel zijn ze weer als nieuw, of beter als nieuw omdat de kwaliteit van de beschermlagen wel wat beter is; wellicht mogen ze in Polen nog Cadmium gebruiken, want de veerschotels hebben een wat slijt vastere toplaag meegekregen. Als het weggedrag net zo goed is, dan ben ik tevreden, maar dat gaan we binnenkort wel ontdekken.
Het demonteren van de oude meuk ging voorspoediger dan verwacht dus bleef er ook nog wat tijd voor de assemblage van de nieuwe dempers, veren en alle toebehoren. Eigenlijk was dat wel een beetje zonde, de delen uit 2006 zijn nog als nieuw, maar ja ze hebben al wel veertigduizend kilomeer achter de kiezen, dus hebben we maar voor de niet duurzame route gekozen! Volgende week ga ik de achterbrug wat verder inspecteren om te kijken wat er meer vervangen moet kan gaan worden. Daar zal nog wel een kleine bestelling bij BMW op volgen, maar misschien valt het wel mee, dus ik denk dat ik met een middagje sleutelen wel weer klaar ben.
Aan het begin van de avond heb ik nog een stukje met de E28S door de omgeving gereden. Als het weer goed blijft volgende week een keer op een avond richting de pruis om het torretje echt even uit te laten, want dat Neerlandse rijvolk schiet voor geen meter op en is zo onvoorspelbaar als waar wat.
Carpe Diem, Raymond