Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Na iets meer dan een week afwezigheid heb ik vanavond de E39 weer opgehaald.

1. Carter-pan pakking is correctief vervangen.
2. Preventief vervangen van de drijfstanglagers (+ drijfstangbouten).
3. Versleten O-ringen van de oliepijlstok en aanzuigbuis oliepomp zijn vervangen.
4. Oplossen van een kleine olielekkage bij de aansluiting op de oliekoeler.
5. Vervangen draagarmen en reactiearmen voor (nieuwe set van Lemforder).
6. Vervangen van rubbers voorste stabilisatorstang.
7. Vervangen beschermhoezen schokdempers voor.
8. Oliewissel met nieuwe oliefilter.

Na het ophalen heb ik een korte proefrit in de omgeving gemaakt. De motor loopt als een zonnetje en de voorwielophanging is enorm strak en de besturing veel preciezer geworden. De hinderlijke trillingen en kraakjes zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Nu alles weer kakelvers is blijkt maar weer hoe goed het E39 platform is.

Ben er weer blij mee.


Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Fijn, Raymond!!! Lekker weer sturen met die mooie e39.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by bmw e12 e21 »

Dat is weer een heel afgewerkt lijstje Raymond! Kan je weer een poosje voort.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

De zomervakantie hebben we dit jaar in twee delen opgesplitst. De eerste week gaan we naar het vertrouwde Serfaus, de tweede week naar Heiligenblut in Karinthië. Deze plaats ligt aan de voet van de Großglockner Hochalpenstrasse. Echter deze laatste is niet de reden om daar een hele week vakantie te gaan vieren. De Großglockner zelf is dat wel, want als alles doorgaat ga ik deze berg beklimmen.

Voor de E39 betekent dat wel dat er vier nieuwe banden, nieuwe remolie en nieuwe motorolie nodig was. De banden hadden nog wel drie tot vier millimeter profiel, genoeg is om in Nederland nog even mee vooruit te kunnen, maar te weinig voor als het in de Alpen slecht weer wordt. Voor de banden heb ik weer de vertrouwde Dunlop SP Max RT gekozen. Dit is nu alweer de derde set en de voorgaande twee sets bevielen altijd er goed op de E39 dus waarom veranderen? Risico-avers als ik ben doe ik dat dus ook niet!

Voor de motorolie heb ik de Peak Life 5W50 van Mobil1 gekozen, echter deze kwam te laat binnen om nog voor de vakantie gewisseld te worden, dus moet de vulling van maart nog maar even meegaan, dit was een standaard 5W40 van Eurol en het was niet de bedoeling om deze lang te laten zitten, enkel om de nieuwe drijfstanglagers op in te laten lopen. Echter afgelopen week was er geen ruimte en aangezien de Eurol 5W40 nog geen 2000km achter de kiezen had was het vervangen ervan geen MUST; totdat we vandaag naar Samnaun reden. De hoofdweg via Spiss is behoorlijk steil en dan wordt de motor warm; zonder oliekoeler de olie dus ook en dat merkten we toen we voor wegwerkzaamheden even voor een stoplicht moesten wachten. Dan zakt het toerental tot onder de 700RPM en een knipperend oliedruk lampje was mijn deel.; kunstmatig heb ik het toerental tot boven de 750RPM gebracht en bleef het lampje uit. De laatste keer dat ik dat gemerkt heb moet 2012 zijn geweest op de toen nog Castrol Magnatec 5W40 en een van de redenen om te switchen naar Castrol TWS 10W60 waarmee ik er geen last meer van had; ook met de Mobil1 (New Life) 0W40 overigens niet.

Ofwel, weer een bewijs dat verschillende producten met een gelijkwaardige viscositeit zich onder zware belastingen verschillend gedragen; hetgeen denk ik wel aan de basiskwaliteit van de olie toegeschreven kan worden. Nu staat de oliewissel toch wel gepland, maar aankomende zaterdag gaan we via de Großglockner Hochalpenstrasse naar Heiligenblut – hopelijk hebben we dan geen last van stop en go.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Ah, ja, dat had ik met de 323i met 15w40, olie warm, stationair 0.4 bar druk. Dat is te weinig, nu de Mobil1 10w60 erin. Lijkt beter te gaan.

Fijne vakantie, Raymond. Ook voor je gezin uiteraard!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Begrijpelijk maar toch ook wel verrassend! Hou 'm heel en geniet van deel 2!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Net als voorgaande jaren neem ik voor de Eiffel de E34S weer mee omdat de E28S inmiddels te risicovol is. Het was alweer een poosje dat ik in deze auto heb gereden en omdat de jaarlijkse APK binnenkort weer afloopt heb ik hem vorige week aangemeld en een afspraak bij mijn garagist gemaakt. Voorafgaand had ik een afspraak in Arnhem dus dat was een goede gelegenheid om de auto eens goed warm te rijden voordat de vier-gas meting werd uitgevoerd.

Image

Vanwege de verbreding van de A1 tussen Holten en Deventer rij ik in voorkomende gevallen binnendoor om pas bij Deventer de A1 op te rijden (en bij de terugweg andersom), maar ja dan heb je dat typische Nederlandse rijgedrag; echter dan is de E34S nog steeds een geweldige auto, al zal met name het motorgeruis van een richting de 6000 toeren jankende S38 een behoorlijke indruk op andere weggebruikers moeten hebben gemaakt. Tja, dat was weer eens lekker ouderwets gas geven.

Image

Direct na terugkeer heb ik de E34S naar mijn garagist gebracht, de viergasmeting was in een dergelijk opgewarmde toestand geen probleem meer en bij het vervolg de dag erna werden ook geen gebreken waargenomen, ergo de E34S is er in principe weer klaar voor.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 3:08 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooi! Kijk er nu al naar uit!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Vanochtend heb ik de puntjes op de i gezet voor de toerrit van BMW klassiek volgende week. Daarvoor moest ik hem nog een keer voorrijden omdat bij de vorige keren een stuk van de route afgesloten was en daardoor een afrondingsfout in de route zat, deze bleek systematisch. In de basis is dit een ingekorte variant van de najaarsrit van 2017 waardoor deze rit ook voor de oudere auto’s goed te rijden is.

De eerste keer heb ik hem met de E39 voorgereden, de tweede keer hebben we de E32 gebruikt en vanochtend de E34S. Die is na de kleine onderhoudswerkzaamheden van afgelopen week verder verbeterd. Zo zat de centrale moer welke het flexibele schuifstuk van de stuur-as borgt vastgezet met als gevolg dat het lichte klikje welke bij het veranderen van de stuurrichting te voelen was ook verdwenen.

Even voor Ommen kregen we een duimpje van een wat ouder heerschap, die niet alleen bewonderend naar de auto keek, maar ook wist wat voor auto ik in reed. Dus toch even het raampje open en een kort gesprekje aangegaan; in het verleden had hij een 2002 Touring en had daar nog goede herinneringen aan.

V.w.b. de routebeschrijving hebben we de afstanden en de route-instructies gecontroleerd en daar waar nodig aangepast, daarmee heb ik de finale versie wel rond.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Mooi, E34 klaar en route klaar. Helaas ben ik komende week niet van de partij met de toerrit van BMW Klassiek maar die schade halen we in de Eifel dan wel weer in! Alvast heel veel plezier volgend weekend!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

De E39 had in de afgelopen jaar weinig aandacht nodig, maar ook niet echt gekregen. Elke keer weer door de wasstraat doet een auto ook niet goed. Gelukkig leven we hier niet in de door twee populistische partijen zo vurig gepleite volledige lockdown dus het mooie weer van April heb ik aangegrepen achterstallig TLC uit te voeren. Dus voor het eerst sinds jaren heb ik de E39 weer met de hand gewassen en daarna de klassieke Meguiars drie stappen behandeling gegeven. Na een uur of acht noeste arbeid zie je het resultaat wel terug.

Image

Image

De kunststof delen moet ik nog nabehandelen, maar ik denk dat ik de meeste maar gewoon ga vervangen. A propos vervangen, de rechte koplamp had last van een vaal wordende lens. Een nieuwe kost iets van 800 Euries …. Nou schijn je de dingen ook te kunnen laten polijsten, dus na wat googelen kwam ik op een bedrijf in Rijssen uit die incl. een keramische coating voor 45 Euro’s ook weer twee jaar garantie geeft. Daarvoor kan je wel een risicootje lopen toch.

Image

Als je goed kijkt zie je dat na de behandeling van de rechter koplamp, deze net wat diffuser is. De linker is nog niet zo lang geleden al eens door een nieuwe vervangen omdat het stelmechanisme stuk was. Deze heb ik dus niet laten behandelen. Een ander punt van aandacht is de wielkuiprand rechtsachter. Binnenkort mag hij hiervoor naar mijn zwager.

Image

Een andere auto die wat aandacht nodig had was mijn inmiddels al vijfendertig jaar oude E28S. Deze was wat minder vervuild en in tegenstelling tot de E39 niet verweerd, dus had ook wat minder tijd nodig om door de verschillende faseringen te gaan.

Image

Image

Verder kwam de tweejaarlijkse APK er weer aan, dus dat was een mooie gelegenheid om een rondje vloeistoffen te doen. De versnellingsbak olie was 18 jaar oud, dus dat mocht wel een keer, alleen heb ik i.p.v. de normale SAE80, de volledig synthetische Redline MTL gebruikt. Deze is wat dunner, maar dat komt ten goede van het schakelgedrag in koude toestand. Punt van aandacht is wel het wat hogere risico op lekkage, maar dat heb ik geaccepteerd.

Image

De oude vulling Motul Competition zat er al weer twee jaar in, maar daar heb ik amper 1830 kilometer mee gereden. Voor een olie met een adviesprijs van om en nabij de 25 Euro per liter is dat best een dingetje, maar ja twee jaar is twee jaar.

Image

De oude olie was overigens nog kraakhelder, en dat is aan het oude filter ook wel te zien denk ik. Mijn strategische voorraad aan M30 filters is nu op, dus die zal ik binnenkort weer moeten bijbestellen.

Image

Verder hoef ik aan de motorruimte niets te doen. Binnenkort heeft het torretje er 20000 kilometer opzitten. Ik had mij sowieso voorgenomen om dit jaar wat meer met de E28S te gaan rijden, want 900km per jaar is niet bijster veel. Maar ja, met dat uit China geïmporteerde ***virus ben ik bang dat daar dit jaar niet veel van terecht komt.

Image

Last but not least was ik bijna vergeten dat mijn E34S eind maart de respectabele leeftijd van dertig jaar heeft bereikt en dat mij daarvan 21 jaren het beheer is gegund. De herinneringen die we met deze auto hebben gemaakt zijn blijvend, de auto wat mij betreft ook. De volgende drie foto's zijn ongeveer tien jaar uit elkaar genomen.

Op de eerste dag van 1999 dat de Stilfserjoch open zou gaan, maar dat aan de noordkant net niet was dus moesten we via de Umbrailpass.

Image

Tien jaar later tijdens de eerste meeting met E34S/E39S/E60S eigenaren in Zuid Limburg.

Image

En weer tien jaar later tijdens de meest recente Eiffeltoertocht, waarvan ik hoop dat deze dit jaar ook weer door mag gaan.

Image
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 5:25 pm, edited 8 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Lekker bezig, Raymond. Heerlijk wagenpark heb je toch!! Meguairs 3 stappen, ik heb het hier ook in gebruik.

Die koplampen, doen ze dat aan de auto, of moeten de lampen eruit?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Hoi Koos,

Jij bent ook goed bezig zo te lezen.

Het polijsten gebeurde bij mij aan de auto. Ik had een afspraak om 15:00 en ruim een uur later was het klaar.

Ik heb wel eens overwogen om naar Swisswax over te stappen, maar ik vraag mij af of dat kleine beetje verschil t.o.v. Meguiars zoveel geld waard moet zijn. Voor Pebble Beach zeker, maar daar komen we toch niet.

Carpe Diem,

Raymond
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Voor Pebble Beach laat ik ze wel professioneel polijsten haha. Dank voor de tip over de koplampen. Die van de e91 zijn erg dof.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by bmw e12 e21 »

Mooi Raymond! Hoelang heb je de E28S nu?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Post Reply