Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Als ik ooit van een leasebak af moet, dan zou mijn eerste keuze ook een E39 zijn.
Ja en Oostenrijk blijft prachtig voor doorheen te touren, buiten de snelwegen welteverstaan.
Ja en Oostenrijk blijft prachtig voor doorheen te touren, buiten de snelwegen welteverstaan.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooie vakantie Raymond. De e39 is idd de best gebouwde BMW die ze gemaakt hebben.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Moah, als ik nu een andere auto moest zoeken, dan was een f10 toch wel heel erg een kanshebber.
E39, zoals Raymond 'm heeft is een auto om te koesteren en zo lang mogelijk in goede staat te houden om te rijden. Maar nu nog eentje kopen, als dagelijkse auto? Ik zeg F10. Zonder fluitje en 6 potjes? 528i van de eerste series.
E39, zoals Raymond 'm heeft is een auto om te koesteren en zo lang mogelijk in goede staat te houden om te rijden. Maar nu nog eentje kopen, als dagelijkse auto? Ik zeg F10. Zonder fluitje en 6 potjes? 528i van de eerste series.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Van de eerste series... Bedoel je dan een E12?
Grapjas
Grapjas
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Die heb ik al. Ik bedoel f10 528i met de 6pitter, niet de 2.0turbo.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Leuk verslag Raymond, vooral zo doorgaan, met verslagen, foto's én E39!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Afgelopen maanden schitterde ik door afwezigheid. Los van het feit dat ik niet vel te melden had, had ik daar eigenlijk ook geen tijd voor. Zowel de E28S als de E34S staan mooi onder een dekentje te wachten op wat beter weer.
De E39 heeft afgelopen tijd zijn dagelijkse rondjes gedraaid. Omdat het toch niet koud was en maar een klein beetje winters had ik de zomerbanden laten zitten. Die heb ik afgelopen weekend gewisseld omdat een bezoekje aan Winterberg gepland stond waarvoor ik het net niet aandurfde om op kaal gereden Dunlop RT’s naar de Pruis te rijden. Want kaal dat waren ze. Sterker nog, bij een eerdere wisselactie had ik een foutje gemaakt waardoor gezien de datum code twee van de zomerbanden op de verkeerde zijde terecht zijn gekomen. Daardoor is er een harder gaan slijten met als gevolg dat niet alleen de twee oudste banden aan vervanging toe zijn, maar dat van de twee nieuwste banden er maar een is die het verwachte slijtagepatroon liet zien. Dat worden van het voorjaar dus vier nieuwe banden voor de E39.
Net als Koos ben ik met het dagelijkse konijn wat reactief, maar de olielekkage aan de motor moet echt aangepakt gaan worden dus dan kan ik meteen de bijna 240k km oude draagarmen meenemen, dus een setje verse Lemforders ligt klaar. Omdat ik er zelf geen tijd (en rust) voor heb probeer ik bij mijn garagist een datum los te peuteren. Dan kunnen we tegelijkertijd de drijfstanglagers meenemen.
Verder heeft de E39 het afgelopen jaar prima gedaan. Buiten de defecte accu in het voorjaar zijn er geen storingen geweest en is het onderhoud mede dankzij het uitblijven van storingen gedurende de vakantietijd binnen de perken gebleven. Wat dat betreft is en blijft het een fijne auto.
Kortgeleden heeft ook mijn oudste zoon zijn eerste rijles gehad. Ging goed en hij vond het leuk maar stapje voor stapje. Papa vindt dat helemaal OK.
De E39 heeft afgelopen tijd zijn dagelijkse rondjes gedraaid. Omdat het toch niet koud was en maar een klein beetje winters had ik de zomerbanden laten zitten. Die heb ik afgelopen weekend gewisseld omdat een bezoekje aan Winterberg gepland stond waarvoor ik het net niet aandurfde om op kaal gereden Dunlop RT’s naar de Pruis te rijden. Want kaal dat waren ze. Sterker nog, bij een eerdere wisselactie had ik een foutje gemaakt waardoor gezien de datum code twee van de zomerbanden op de verkeerde zijde terecht zijn gekomen. Daardoor is er een harder gaan slijten met als gevolg dat niet alleen de twee oudste banden aan vervanging toe zijn, maar dat van de twee nieuwste banden er maar een is die het verwachte slijtagepatroon liet zien. Dat worden van het voorjaar dus vier nieuwe banden voor de E39.
Net als Koos ben ik met het dagelijkse konijn wat reactief, maar de olielekkage aan de motor moet echt aangepakt gaan worden dus dan kan ik meteen de bijna 240k km oude draagarmen meenemen, dus een setje verse Lemforders ligt klaar. Omdat ik er zelf geen tijd (en rust) voor heb probeer ik bij mijn garagist een datum los te peuteren. Dan kunnen we tegelijkertijd de drijfstanglagers meenemen.
Verder heeft de E39 het afgelopen jaar prima gedaan. Buiten de defecte accu in het voorjaar zijn er geen storingen geweest en is het onderhoud mede dankzij het uitblijven van storingen gedurende de vakantietijd binnen de perken gebleven. Wat dat betreft is en blijft het een fijne auto.
Kortgeleden heeft ook mijn oudste zoon zijn eerste rijles gehad. Ging goed en hij vond het leuk maar stapje voor stapje. Papa vindt dat helemaal OK.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooi man, de volgende generatie dient zich aan. Mijlpaal. Acties tav dagelijkse konijn volledig begrijpelijk.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Inderdaad, het dagelijks vervoer wordt prima onderhouden maar wat minder preventief idd, da's goed zat. Hou die E39 maar goed bij, nog even en dan wordt 'ie geclaimd hahaha!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
De pakking van de carter-pan van de E39 lekte al een poosje; de laatste tijd behoorlijk zelfs, dus het werd tijd om deze te vervangen. Aangezien dat best een operatie is, nemen we meteen de voorste draagarmen en de drijfstanglagers mee.
Na 240176 kilometers zien de oude drijfstanglagers er nog prima uit. De bovenste lagers van de eerste drie cilinders zijn wel door hun eerste laag heen, maar de tweede is nog intact. Bij de vijfde is een beginnend afslijten van de eerste laag te zien. Al met al nog niet dramatisch, maar wel mooi op tijd.
De drijfstangen zijn paarsgewijs losgenomen om de oude lagers uit te nemen en de nieuwe te plaatsen. In tegenstelling tot de drijfstangen van de andere leden van de M54 zijn de drijfstang-helften van de M54B30 niet gebroken, maar gewoon op de klassieke wijze machinaal van elkaar gescheiden.
Natuurlijk hebben we de lagers wat ingevet, maar niet voordat deze geplaatst zijn, immers wat je niet wil is dat olie of vet tussen de drijfstang-helft en het lager komt.
Het onderblok zelf is van binnen ook mooi goudbruin. Er is geen sludge te zien en er is slechts minimaal aangekoekt residu te zien. Dat komt ook op het conto van de frequente oliewissels met goede synthetische olie waarbij niet gewacht is op het branden van de service indicator.
Net als bij de S38 moeten de drijfstang bouten met een hoekverdraaiing vastgezet worden. Dat gaat eveneens in drie fases, alleen wijken de voorgeschreven waarden iets af; (1) los-vast (5Nm), (2) Voorspanning (20Nm) en (3) voorbij de rekgrens met 70°.
Aangezien we nooit klachten over de oliedruk hebben gehad vond ik het niet nodig om de oliepomp te vervangen. We hebben de oude dus weer hergebruikt.
De carter-pan voorzien van een nieuwe pakking is weer teruggeplaatst. De O-ringen van de oliepijlstok en de aanzuigbuis van de oliepomp waren eveneens aan vervanging toe en zijn vervangen.
De keerringen van de krukas lijken in dit stadium niet te lekken. Ik heb ze wel liggen, maar daar lijkt geen noodzaak toe. Bovendien moet daarvoor het nodige weer uitgebouwd worden. Dat kan dan beter met het vervangen van de waterpomp gecombineerd worden. Deze heeft er inmiddels ook alweer ruim 90000 kilometer op zitten. Voor nu is het even run-to fail.
Maandag volgen nog een paar kleine werkzaamheden voordat het subframe er weer onder gezet wordt. Naast de nieuwe draagarmen worden ook de rubbers van de stabilisatorstang vervangen. Deze hebben een te grote speling.
Na 240176 kilometers zien de oude drijfstanglagers er nog prima uit. De bovenste lagers van de eerste drie cilinders zijn wel door hun eerste laag heen, maar de tweede is nog intact. Bij de vijfde is een beginnend afslijten van de eerste laag te zien. Al met al nog niet dramatisch, maar wel mooi op tijd.
De drijfstangen zijn paarsgewijs losgenomen om de oude lagers uit te nemen en de nieuwe te plaatsen. In tegenstelling tot de drijfstangen van de andere leden van de M54 zijn de drijfstang-helften van de M54B30 niet gebroken, maar gewoon op de klassieke wijze machinaal van elkaar gescheiden.
Natuurlijk hebben we de lagers wat ingevet, maar niet voordat deze geplaatst zijn, immers wat je niet wil is dat olie of vet tussen de drijfstang-helft en het lager komt.
Het onderblok zelf is van binnen ook mooi goudbruin. Er is geen sludge te zien en er is slechts minimaal aangekoekt residu te zien. Dat komt ook op het conto van de frequente oliewissels met goede synthetische olie waarbij niet gewacht is op het branden van de service indicator.
Net als bij de S38 moeten de drijfstang bouten met een hoekverdraaiing vastgezet worden. Dat gaat eveneens in drie fases, alleen wijken de voorgeschreven waarden iets af; (1) los-vast (5Nm), (2) Voorspanning (20Nm) en (3) voorbij de rekgrens met 70°.
Aangezien we nooit klachten over de oliedruk hebben gehad vond ik het niet nodig om de oliepomp te vervangen. We hebben de oude dus weer hergebruikt.
De carter-pan voorzien van een nieuwe pakking is weer teruggeplaatst. De O-ringen van de oliepijlstok en de aanzuigbuis van de oliepomp waren eveneens aan vervanging toe en zijn vervangen.
De keerringen van de krukas lijken in dit stadium niet te lekken. Ik heb ze wel liggen, maar daar lijkt geen noodzaak toe. Bovendien moet daarvoor het nodige weer uitgebouwd worden. Dat kan dan beter met het vervangen van de waterpomp gecombineerd worden. Deze heeft er inmiddels ook alweer ruim 90000 kilometer op zitten. Voor nu is het even run-to fail.
Maandag volgen nog een paar kleine werkzaamheden voordat het subframe er weer onder gezet wordt. Naast de nieuwe draagarmen worden ook de rubbers van de stabilisatorstang vervangen. Deze hebben een te grote speling.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 5:33 pm, edited 4 times in total.
Carpe Diem, Raymond
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Grote werken Raymond!
op naar de 500000km in deze comfortabele limo!
op naar de 500000km in deze comfortabele limo!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
En weer grondig aangepakt, die kan en mag zo wel weer even mee lijkt me!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooi werk, Raymond. Geen bittere noodzaak, maar zeker geen luxe. Fijn dat dit weer fris is.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Blijft mooi om te zien hoe dat jij de dingen aanpakt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.