Remy's e12 M535i

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

Ik start hier even een topic van mijn e12 M535i. Dit om oa de werken eraan neer te schrijven.
Ik heb de wagen nu dik 5j en vind het nog steeds een genot om mee te rijden. Waar ik de laatste tijd mee zit is dat hij voor mijn gevoel niet meer zo goed trekt. Nu ben ik alles aan de motor na aan het gaan om te zien wat er (misschien)scheelt. Dan heb ik gelijk een complete checkup ervan gehad en is alles weer getest. Ontsteking heb ik 3-tal jaar geleden geregeld. Kleppen zijn een paar weken geleden gezet op 0.28(go)-0.30mm(no go)
Ik ben bij het begin begonnen:
1. timing van het blok:
Image
Image
Image
2. gasklep en gasklep sensor afstellen - testen:
Image
3. Compressie meten, liggen tussen 11 en 12bar.
cil.6
Image
cil.5
Image
cil.4
Image
cil.3
Image
cil.2
Image
cil.1
Image
4. Wat wil ik nog doen?
4.1. nieuwe LLM + nieuwe oldstock ontsteking 3.5L + benzinedruk meten met een geleend metertje van Peter_P.
Image
4.2. sensoren op thermostaathuis testen, nl. de tijdschakelaar en de temeratuursensor voor ECU
4.3. ECU eens wisselen met een reserve.
4.4. 3j geleden ALLE slangen van motor vervangen.
4.5. Bougies en bougiekabels 1j oud.
4.6. Benzinefilter openzagen en kijken naar evt. roestsporen.
Indien jullie nog tips hebben graag.
Last edited by bmw e12 e21 on Sat Jan 27, 2018 6:26 pm, edited 5 times in total.


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Remy's e12 M535i

Post by 323baur »

Het is bij een m30/m90 vooral alle kleine beetjes.
Vooral vacuum lekken, hoe klein ook, zijn funest.
Daarnaast: wat voor benzine tank je? Geen 95 hoop ik!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

323baur wrote:Het is bij een m30/m90 vooral alle kleine beetjes.
Vooral vacuum lekken, hoe klein ook, zijn funest.
Daarnaast: wat voor benzine tank je? Geen 95 hoop ik!
Klopt, had ik vergeten te vermelden. 3j geleden ook ALLE slangen van motor vervangen. Dus die zijn ok.
Ik tank ook steeds 98. :)
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Remy's e12 M535i

Post by uwbuurman »

is maar een oplossing. Wegdoen. Ik haal m wel op, ben je er af. Heb je weer wat kleingeld om aan je vrouw en dochter te besteden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Remy's e12 M535i

Post by 323baur »

Welke bougies gebruik je?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

uwbuurman wrote:is maar een oplossing. Wegdoen. Ik haal m wel op, ben je er af. Heb je weer wat kleingeld om aan je vrouw en dochter te besteden.
Sorry Koos, vrouw en dochter besteden graag grootgeld... :mrgreen:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

323baur wrote:Welke bougies gebruik je?
Ik gebruik BERU's:
http://www.mister-auto.be/fl/bougie/ber ... 30702.html
Bougiekabels zijn ook van BERU.
Naar het schijnt zou NGK niet te best zijn voor deze oude bmw blokken.
CO staat op 3.7%, is iets aan hoge kant.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Remy's e12 M535i

Post by 323baur »

Ik zou wr8dc willen adviseren, m30s vinden die erg lekker.
Co mag wel,iets naar beneden idd. Volgend jaar gaan we een e12 meeting doen! Vergelijkend waren onderzoek.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

323baur wrote:Ik zou wr8dc willen adviseren, m30s vinden die erg lekker.
Co mag wel,iets naar beneden idd. Volgend jaar gaan we een e12 meeting doen! Vergelijkend waren onderzoek.
Ok, deze dus.
http://www.mister-auto.be/fl/bougie/bos ... 9!656.html
Lijkt me leuk zo een e12 meeting. :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

Wat ik ook ga checken is of ik geen roest in de tank heb. Dit doormiddel van het benzinefilter open te zagen.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Remy's e12 M535i

Post by uwbuurman »

Dan kun je beter je tank doorzagen, dan zie je dat veel sneller namelijk.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Remy's e12 M535i

Post by Nick1984 »

uwbuurman wrote:Dan kun je beter je tank doorzagen, dan zie je dat veel sneller namelijk.
:thumbsup jij zou het wel weer grondig aanpakken :p
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

uwbuurman wrote:Dan kun je beter je tank doorzagen, dan zie je dat veel sneller namelijk.
Strak plan Koos. Heb jij dan even tijd om hem weer aan elkaar te lassen? :wha
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Remy's e12 M535i

Post by uwbuurman »

Geen punt als de benzinedampen er maar uit zijn haha
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

Deze namiddag even tijd om de LLM te vervangen door een nieuwe.
Dus warmgereden en effe tot 180 op een 90km/h baantje en dan de CO regelen. Hij is nu vlotter en voelt agressiever aan.
Het probleem nu is dat de regelschroef van de NIEUWE LLM bijna niet reageert. Ik heb hem kwartslag per kwartslag linksop gedraait daar stationair de CO op 5.2% stond.
Steeds effe gewacht tussen de kwart slagjes en eens goed gasgegeven tussendoor. Dit terwijl ik zeker 3 toeren gedraait heb aan de schroef.
Hier de waardes stationair HC is redelijk laag voor een oude motor. BMW schrijft max 500ppm HC voor:
Image
Image
Hier de waardes bij 3000tr/min. HC nog lager en Lambd mooi 0.98:
Image
Image
Een plaatje met de nieuwe LLM:
Image
Iemand tips ivm CO regeling?
Ik ben aan de benzinedruk aan het denken die nog niet nagemeten is.
Last edited by bmw e12 e21 on Sat Jan 27, 2018 6:27 pm, edited 1 time in total.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Post Reply