Remy's e12 M535i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Remy's e12 M535i
Ik start hier even een topic van mijn e12 M535i. Dit om oa de werken eraan neer te schrijven.
Ik heb de wagen nu dik 5j en vind het nog steeds een genot om mee te rijden. Waar ik de laatste tijd mee zit is dat hij voor mijn gevoel niet meer zo goed trekt. Nu ben ik alles aan de motor na aan het gaan om te zien wat er (misschien)scheelt. Dan heb ik gelijk een complete checkup ervan gehad en is alles weer getest. Ontsteking heb ik 3-tal jaar geleden geregeld. Kleppen zijn een paar weken geleden gezet op 0.28(go)-0.30mm(no go)
Ik ben bij het begin begonnen:
1. timing van het blok:
2. gasklep en gasklep sensor afstellen - testen:
3. Compressie meten, liggen tussen 11 en 12bar.
cil.6
cil.5
cil.4
cil.3
cil.2
cil.1
4. Wat wil ik nog doen?
4.1. nieuwe LLM + nieuwe oldstock ontsteking 3.5L + benzinedruk meten met een geleend metertje van Peter_P.
4.2. sensoren op thermostaathuis testen, nl. de tijdschakelaar en de temeratuursensor voor ECU
4.3. ECU eens wisselen met een reserve.
4.4. 3j geleden ALLE slangen van motor vervangen.
4.5. Bougies en bougiekabels 1j oud.
4.6. Benzinefilter openzagen en kijken naar evt. roestsporen.
Indien jullie nog tips hebben graag.
Ik heb de wagen nu dik 5j en vind het nog steeds een genot om mee te rijden. Waar ik de laatste tijd mee zit is dat hij voor mijn gevoel niet meer zo goed trekt. Nu ben ik alles aan de motor na aan het gaan om te zien wat er (misschien)scheelt. Dan heb ik gelijk een complete checkup ervan gehad en is alles weer getest. Ontsteking heb ik 3-tal jaar geleden geregeld. Kleppen zijn een paar weken geleden gezet op 0.28(go)-0.30mm(no go)
Ik ben bij het begin begonnen:
1. timing van het blok:
2. gasklep en gasklep sensor afstellen - testen:
3. Compressie meten, liggen tussen 11 en 12bar.
cil.6
cil.5
cil.4
cil.3
cil.2
cil.1
4. Wat wil ik nog doen?
4.1. nieuwe LLM + nieuwe oldstock ontsteking 3.5L + benzinedruk meten met een geleend metertje van Peter_P.
4.2. sensoren op thermostaathuis testen, nl. de tijdschakelaar en de temeratuursensor voor ECU
4.3. ECU eens wisselen met een reserve.
4.4. 3j geleden ALLE slangen van motor vervangen.
4.5. Bougies en bougiekabels 1j oud.
4.6. Benzinefilter openzagen en kijken naar evt. roestsporen.
Indien jullie nog tips hebben graag.
Last edited by bmw e12 e21 on Sat Jan 27, 2018 6:26 pm, edited 5 times in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Remy's e12 M535i
Het is bij een m30/m90 vooral alle kleine beetjes.
Vooral vacuum lekken, hoe klein ook, zijn funest.
Daarnaast: wat voor benzine tank je? Geen 95 hoop ik!
Vooral vacuum lekken, hoe klein ook, zijn funest.
Daarnaast: wat voor benzine tank je? Geen 95 hoop ik!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Klopt, had ik vergeten te vermelden. 3j geleden ook ALLE slangen van motor vervangen. Dus die zijn ok.323baur wrote:Het is bij een m30/m90 vooral alle kleine beetjes.
Vooral vacuum lekken, hoe klein ook, zijn funest.
Daarnaast: wat voor benzine tank je? Geen 95 hoop ik!
Ik tank ook steeds 98.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Remy's e12 M535i
is maar een oplossing. Wegdoen. Ik haal m wel op, ben je er af. Heb je weer wat kleingeld om aan je vrouw en dochter te besteden.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Remy's e12 M535i
Welke bougies gebruik je?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Sorry Koos, vrouw en dochter besteden graag grootgeld...uwbuurman wrote:is maar een oplossing. Wegdoen. Ik haal m wel op, ben je er af. Heb je weer wat kleingeld om aan je vrouw en dochter te besteden.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Ik gebruik BERU's:323baur wrote:Welke bougies gebruik je?
http://www.mister-auto.be/fl/bougie/ber ... 30702.html
Bougiekabels zijn ook van BERU.
Naar het schijnt zou NGK niet te best zijn voor deze oude bmw blokken.
CO staat op 3.7%, is iets aan hoge kant.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Remy's e12 M535i
Ik zou wr8dc willen adviseren, m30s vinden die erg lekker.
Co mag wel,iets naar beneden idd. Volgend jaar gaan we een e12 meeting doen! Vergelijkend waren onderzoek.
Co mag wel,iets naar beneden idd. Volgend jaar gaan we een e12 meeting doen! Vergelijkend waren onderzoek.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Ok, deze dus.323baur wrote:Ik zou wr8dc willen adviseren, m30s vinden die erg lekker.
Co mag wel,iets naar beneden idd. Volgend jaar gaan we een e12 meeting doen! Vergelijkend waren onderzoek.
http://www.mister-auto.be/fl/bougie/bos ... 9!656.html
Lijkt me leuk zo een e12 meeting.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Wat ik ook ga checken is of ik geen roest in de tank heb. Dit doormiddel van het benzinefilter open te zagen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Remy's e12 M535i
jij zou het wel weer grondig aanpakken :puwbuurman wrote:Dan kun je beter je tank doorzagen, dan zie je dat veel sneller namelijk.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Strak plan Koos. Heb jij dan even tijd om hem weer aan elkaar te lassen?uwbuurman wrote:Dan kun je beter je tank doorzagen, dan zie je dat veel sneller namelijk.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Deze namiddag even tijd om de LLM te vervangen door een nieuwe.
Dus warmgereden en effe tot 180 op een 90km/h baantje en dan de CO regelen. Hij is nu vlotter en voelt agressiever aan.
Het probleem nu is dat de regelschroef van de NIEUWE LLM bijna niet reageert. Ik heb hem kwartslag per kwartslag linksop gedraait daar stationair de CO op 5.2% stond.
Steeds effe gewacht tussen de kwart slagjes en eens goed gasgegeven tussendoor. Dit terwijl ik zeker 3 toeren gedraait heb aan de schroef.
Hier de waardes stationair HC is redelijk laag voor een oude motor. BMW schrijft max 500ppm HC voor:
Hier de waardes bij 3000tr/min. HC nog lager en Lambd mooi 0.98:
Een plaatje met de nieuwe LLM:
Iemand tips ivm CO regeling?
Ik ben aan de benzinedruk aan het denken die nog niet nagemeten is.
Dus warmgereden en effe tot 180 op een 90km/h baantje en dan de CO regelen. Hij is nu vlotter en voelt agressiever aan.
Het probleem nu is dat de regelschroef van de NIEUWE LLM bijna niet reageert. Ik heb hem kwartslag per kwartslag linksop gedraait daar stationair de CO op 5.2% stond.
Steeds effe gewacht tussen de kwart slagjes en eens goed gasgegeven tussendoor. Dit terwijl ik zeker 3 toeren gedraait heb aan de schroef.
Hier de waardes stationair HC is redelijk laag voor een oude motor. BMW schrijft max 500ppm HC voor:
Hier de waardes bij 3000tr/min. HC nog lager en Lambd mooi 0.98:
Een plaatje met de nieuwe LLM:
Iemand tips ivm CO regeling?
Ik ben aan de benzinedruk aan het denken die nog niet nagemeten is.
Last edited by bmw e12 e21 on Sat Jan 27, 2018 6:27 pm, edited 1 time in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm