Remy's e12 M535i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Bedankt mannen!
Gezondheid is onbetaalbaar idd.
Corona heb ik nooit geproefd Koos.
Is dat goed tegen koorts?
Gezondheid is onbetaalbaar idd.
Corona heb ik nooit geproefd Koos.
Is dat goed tegen koorts?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Ik heb nieuwe tandwielen, kettingen en geleiders op mijn blok gezet.
Het oude tandwiel met verstripper opgewarmd en met een poelie trekker afgetrokken. Het nieuwe tandwiel eer opgewarmd met de verfstripper en hij ging er gemakkelijk op.
De ´´L´´ op het M90 blok was overschilderd door mijzelf in 2011. Dus maar een nieuwe gemaakt omdat ik het vrij perfect wil.
Ik heb de oliepomp nog niet gemonteerd. Daar ik eigenlijk het gekende M30 issue wil aanpakken.
Ze hebben vrij lage oliedruk stationair. BMW geeft aan dat min. 0,5bar ok is. mijne draait 0,8bar maar ik vind dat vrij weinig. Daar men M20 1,7bar heeft en men M10 2,0bar...
Nu heb ik gelezen dat men wel eens een tandwiel van een e28 M5 / e24 M635csi, dat kleiner is en dus rapper draait, op een M30 gezet wordt.
Sneller draaien betekend meer oliedruk.
Hier de 2 langs elkaar.
Ik heb volgende 3 pompen.
De bovenste van 1985, met een extra veerventiel.
De 2de een originele e12 M535i pomp van 1980.
De 3de een NOS pomp van FEBI gelijk aan die van e12 M535i, Bj. 1990.
Ik neem dus aan dat de bovenste het beste is door dat extra veerventiel.
Ik wou dus het linkse deel van de bovenste op het rechtse deel van de NOS van FEBI schroeven icm een kleiner tandwiel.
Wat is jullie mening?
Het oude tandwiel met verstripper opgewarmd en met een poelie trekker afgetrokken. Het nieuwe tandwiel eer opgewarmd met de verfstripper en hij ging er gemakkelijk op.
De ´´L´´ op het M90 blok was overschilderd door mijzelf in 2011. Dus maar een nieuwe gemaakt omdat ik het vrij perfect wil.
Ik heb de oliepomp nog niet gemonteerd. Daar ik eigenlijk het gekende M30 issue wil aanpakken.
Ze hebben vrij lage oliedruk stationair. BMW geeft aan dat min. 0,5bar ok is. mijne draait 0,8bar maar ik vind dat vrij weinig. Daar men M20 1,7bar heeft en men M10 2,0bar...
Nu heb ik gelezen dat men wel eens een tandwiel van een e28 M5 / e24 M635csi, dat kleiner is en dus rapper draait, op een M30 gezet wordt.
Sneller draaien betekend meer oliedruk.
Hier de 2 langs elkaar.
Ik heb volgende 3 pompen.
De bovenste van 1985, met een extra veerventiel.
De 2de een originele e12 M535i pomp van 1980.
De 3de een NOS pomp van FEBI gelijk aan die van e12 M535i, Bj. 1990.
Ik neem dus aan dat de bovenste het beste is door dat extra veerventiel.
Ik wou dus het linkse deel van de bovenste op het rechtse deel van de NOS van FEBI schroeven icm een kleiner tandwiel.
Wat is jullie mening?
Last edited by bmw e12 e21 on Thu Mar 05, 2020 11:31 pm, edited 1 time in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Remy's e12 M535i
Sowieso het tandwielengedeelte van de NOS pomp gebruiken, tenminste als deze niets van oxidatie vertonen na al die jaren op de plank liggen.
Het veerventiel, waarschijnlijk overdrukventiel zou ik dan ook zeker gebruiken als je het kleine tandwiel gebruikt. Ben eens benieuwd naar de druk bij warme motor stationair na de aanpassing
Het veerventiel, waarschijnlijk overdrukventiel zou ik dan ook zeker gebruiken als je het kleine tandwiel gebruikt. Ben eens benieuwd naar de druk bij warme motor stationair na de aanpassing
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Ik ga het morgen rap doen. Er zit idd oxidatie op de nieuwe pomp op de aanzuigtrechter. Daar zat ducktape op die er niet goed af wou. Heb ik met synthetische tinner verwijdert eergisteren. Die heeft op zijn beurt het metaal wat aangetast. Vandaar die oxidatie.Nick1984 wrote: ↑Thu Mar 05, 2020 9:03 pm Sowieso het tandwielengedeelte van de NOS pomp gebruiken, tenminste als deze niets van oxidatie vertonen na al die jaren op de plank liggen.
Het veerventiel, waarschijnlijk overdrukventiel zou ik dan ook zeker gebruiken als je het kleine tandwiel gebruikt. Ben eens benieuwd naar de druk bij warme motor stationair na de aanpassing
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Even de nieuw oliepomp open gemaakt en geen oxidatie als NOS zijnde.
Dan de oude oliepomp zeef met WD 40 ingespoten. Die lost oude olie die vast zit op.
Daar kwamen dus stukjes kettinggeleider uit...
Dan het stuk met overdrukventiel op nieuwe oliepompdeel geschroefd.
Nu blijft de vraag. Zou ik een kleiner olietandwiel zetten?
En misschien toch het blok open gooien?
Dan de oude oliepomp zeef met WD 40 ingespoten. Die lost oude olie die vast zit op.
Daar kwamen dus stukjes kettinggeleider uit...
Dan het stuk met overdrukventiel op nieuwe oliepompdeel geschroefd.
Nu blijft de vraag. Zou ik een kleiner olietandwiel zetten?
En misschien toch het blok open gooien?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Remy's e12 M535i
Altijd lastige vragen. Maar BMW heeft het niet voor niets op een bepaalde manier geconstrueerd natuurlijk. Die overwegingen zijn vast wel goed geweest, als dat dan niet goed werkt, dan is er iets anders aan de hand. Of je oude pomp had geen goede drukregeling door al die rommel natuurlijk. Of die oliedruk is gewoon heel normaal, misschien wel opzettelijk zo, voor dat type blok. Dat moet na te zien zijn, wat de oliedruk stationair zou moeten zijn.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Remy's e12 M535i
Ja, dat deel ik dus wel met Jeroen. Is je drukmeter wel goed??? Is iets dikkere olie ook een idee? Ik ben metd e 323i van 15w45 naar 10w60 gegaan. Dus warmer aardig hogere viscositeit. Dat scheelt me echt in druk, stationair.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Ik gebruik op men 3 motoren, 1,8 M10; 2,3 M20 en 3,5 M30 MOBIL 1 5W50 vol syntheet.
BMW schrijft als oliedruk voor stationair warm 0,5-2,0bar. Ik heb 0,8bar. Wss deels door de resten plastic van ketting geleider die tegen de zeef zaten.
Was idd wel gemeten met dat analoge klokje dat erin zat bij aankoop.
Waar ik wel gisteren avond laat ben achtergekomen is dat BMW in SEPT 1986 alle M30 blokken standaard heeft uitgerust met het kleinere tandwiel.
En het pompgedeelte is nog steeds identiek als de eerste M30´s. Enkel de Aanzuig leiding is anders wegens andere cartervormen.
http://bmwfans.info/parts-catalog/11411707147/
Dat lijkt me nu wel een overtuiging te meer dat BMW ze zelf ´´geupgrade´´ heeft.
Wat denken jullie ervan?
BMW schrijft als oliedruk voor stationair warm 0,5-2,0bar. Ik heb 0,8bar. Wss deels door de resten plastic van ketting geleider die tegen de zeef zaten.
Was idd wel gemeten met dat analoge klokje dat erin zat bij aankoop.
Waar ik wel gisteren avond laat ben achtergekomen is dat BMW in SEPT 1986 alle M30 blokken standaard heeft uitgerust met het kleinere tandwiel.
En het pompgedeelte is nog steeds identiek als de eerste M30´s. Enkel de Aanzuig leiding is anders wegens andere cartervormen.
http://bmwfans.info/parts-catalog/11411707147/
Dat lijkt me nu wel een overtuiging te meer dat BMW ze zelf ´´geupgrade´´ heeft.
Wat denken jullie ervan?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Remy's e12 M535i
Leuke werken Remy .. ik zou ook zeker opzoeken wat oliedrukken moeten zijn. Het is een nogal cruciaal onderdeel voor een gezond draaiend blok.
Ik was verder wel op de hoogte van je medisch probleem maar het is niet aan mij om dat hier te delen he.
Leuk dat alles nu weer goed gaat !!
Ik was verder wel op de hoogte van je medisch probleem maar het is niet aan mij om dat hier te delen he.
Leuk dat alles nu weer goed gaat !!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Remy's e12 M535i
+1...
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Remy's e12 M535i
Over die upgrade, als jij nu met een kleiner tandwiel zelf ook meer oliedruk genereert, wat gebeurt er dan op hogere toerentallen?
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Thx Gerrit!gerrit323 wrote: ↑Sat Mar 07, 2020 9:22 am Leuke werken Remy .. ik zou ook zeker opzoeken wat oliedrukken moeten zijn. Het is een nogal cruciaal onderdeel voor een gezond draaiend blok.
Ik was verder wel op de hoogte van je medisch probleem maar het is niet aan mij om dat hier te delen he.
Leuk dat alles nu weer goed gaat !!
Idd, bij deze.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
De druk wordt sneller hoger Maar de max. druk blijft gelijk. Er zijn 2 overdruk kleppen.
1 Kleine die bij 5-6bar opent.
Dan nog die extra grote die er pas bij later modellen bijkwam(in voorgaande foto´s besproken) Die gaat bij 8 bar open.
Ik heb dat gisteren gelezen online op een scan van het originele (Blauwe)BMW boek. Ik had een foto gemaakt maar blijkbaar perongelukt gewist....
Ik heb 4 oliepompen. 1 nieuwe. En heb 3 M90 blokken. Ik heb ze bestudeerd. 1 oliepomp (die enkel kleine overdrukventiel had) zat deze geblokkeerd en kon niet meer open.
De andere werken nog prima.
Natuurlijk op de gebruikten zijner wat minimale sleetkrasjes.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm