Remy's e12 M535i

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Remy's e12 M535i

Post by uwbuurman »

Eens, daar drinken we op!!

Image


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

Bedankt mannen!
Gezondheid is onbetaalbaar idd.

Corona heb ik nooit geproefd Koos.
Is dat goed tegen koorts? :smoke
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Remy's e12 M535i

Post by uwbuurman »

Schijnt te helpen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

Ik heb nieuwe tandwielen, kettingen en geleiders op mijn blok gezet.
Image
Het oude tandwiel met verstripper opgewarmd en met een poelie trekker afgetrokken. Het nieuwe tandwiel eer opgewarmd met de verfstripper en hij ging er gemakkelijk op.
De ´´L´´ op het M90 blok was overschilderd door mijzelf in 2011. Dus maar een nieuwe gemaakt omdat ik het vrij perfect wil.
Image
Ik heb de oliepomp nog niet gemonteerd. Daar ik eigenlijk het gekende M30 issue wil aanpakken.
Ze hebben vrij lage oliedruk stationair. BMW geeft aan dat min. 0,5bar ok is. mijne draait 0,8bar maar ik vind dat vrij weinig. Daar men M20 1,7bar heeft en men M10 2,0bar...
Nu heb ik gelezen dat men wel eens een tandwiel van een e28 M5 / e24 M635csi, dat kleiner is en dus rapper draait, op een M30 gezet wordt.
Sneller draaien betekend meer oliedruk.
Hier de 2 langs elkaar.
Image
Ik heb volgende 3 pompen.
De bovenste van 1985, met een extra veerventiel.
De 2de een originele e12 M535i pomp van 1980.
De 3de een NOS pomp van FEBI gelijk aan die van e12 M535i, Bj. 1990.
Image
Image
Ik neem dus aan dat de bovenste het beste is door dat extra veerventiel.
Image
Ik wou dus het linkse deel van de bovenste op het rechtse deel van de NOS van FEBI schroeven icm een kleiner tandwiel.
Wat is jullie mening?
Last edited by bmw e12 e21 on Thu Mar 05, 2020 11:31 pm, edited 1 time in total.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Remy's e12 M535i

Post by Nick1984 »

Sowieso het tandwielengedeelte van de NOS pomp gebruiken, tenminste als deze niets van oxidatie vertonen na al die jaren op de plank liggen.
Het veerventiel, waarschijnlijk overdrukventiel zou ik dan ook zeker gebruiken als je het kleine tandwiel gebruikt. Ben eens benieuwd naar de druk bij warme motor stationair na de aanpassing ;) :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

Nick1984 wrote: Thu Mar 05, 2020 9:03 pm Sowieso het tandwielengedeelte van de NOS pomp gebruiken, tenminste als deze niets van oxidatie vertonen na al die jaren op de plank liggen.
Het veerventiel, waarschijnlijk overdrukventiel zou ik dan ook zeker gebruiken als je het kleine tandwiel gebruikt. Ben eens benieuwd naar de druk bij warme motor stationair na de aanpassing ;) :thumbsup
Ik ga het morgen rap doen. Er zit idd oxidatie op de nieuwe pomp op de aanzuigtrechter. Daar zat ducktape op die er niet goed af wou. Heb ik met synthetische tinner verwijdert eergisteren. Die heeft op zijn beurt het metaal wat aangetast. Vandaar die oxidatie. :smoke
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

Even de nieuw oliepomp open gemaakt en geen oxidatie als NOS zijnde.
Image
Dan de oude oliepomp zeef met WD 40 ingespoten. Die lost oude olie die vast zit op.
Daar kwamen dus stukjes kettinggeleider uit...
Image
Dan het stuk met overdrukventiel op nieuwe oliepompdeel geschroefd.
Image
Nu blijft de vraag. Zou ik een kleiner olietandwiel zetten?
En misschien toch het blok open gooien?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remy's e12 M535i

Post by Jeroen »

Altijd lastige vragen. Maar BMW heeft het niet voor niets op een bepaalde manier geconstrueerd natuurlijk. Die overwegingen zijn vast wel goed geweest, als dat dan niet goed werkt, dan is er iets anders aan de hand. Of je oude pomp had geen goede drukregeling door al die rommel natuurlijk. Of die oliedruk is gewoon heel normaal, misschien wel opzettelijk zo, voor dat type blok. Dat moet na te zien zijn, wat de oliedruk stationair zou moeten zijn.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Remy's e12 M535i

Post by uwbuurman »

Ja, dat deel ik dus wel met Jeroen. Is je drukmeter wel goed??? Is iets dikkere olie ook een idee? Ik ben metd e 323i van 15w45 naar 10w60 gegaan. Dus warmer aardig hogere viscositeit. Dat scheelt me echt in druk, stationair.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

Ik gebruik op men 3 motoren, 1,8 M10; 2,3 M20 en 3,5 M30 MOBIL 1 5W50 vol syntheet.

BMW schrijft als oliedruk voor stationair warm 0,5-2,0bar. Ik heb 0,8bar. Wss deels door de resten plastic van ketting geleider die tegen de zeef zaten.

Was idd wel gemeten met dat analoge klokje dat erin zat bij aankoop.
Waar ik wel gisteren avond laat ben achtergekomen is dat BMW in SEPT 1986 alle M30 blokken standaard heeft uitgerust met het kleinere tandwiel.
En het pompgedeelte is nog steeds identiek als de eerste M30´s. Enkel de Aanzuig leiding is anders wegens andere cartervormen.
http://bmwfans.info/parts-catalog/11411707147/
Dat lijkt me nu wel een overtuiging te meer dat BMW ze zelf ´´geupgrade´´ heeft.
Wat denken jullie ervan? :D
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Remy's e12 M535i

Post by gerrit323 »

Leuke werken Remy .. ik zou ook zeker opzoeken wat oliedrukken moeten zijn. Het is een nogal cruciaal onderdeel voor een gezond draaiend blok.

Ik was verder wel op de hoogte van je medisch probleem maar het is niet aan mij om dat hier te delen he.

Leuk dat alles nu weer goed gaat !!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Remy's e12 M535i

Post by uwbuurman »

gerrit323 wrote: Sat Mar 07, 2020 9:22 am Ik was verder wel op de hoogte van je medisch probleem maar het is niet aan mij om dat hier te delen he.
+1...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Remy's e12 M535i

Post by uwbuurman »

Over die upgrade, als jij nu met een kleiner tandwiel zelf ook meer oliedruk genereert, wat gebeurt er dan op hogere toerentallen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

gerrit323 wrote: Sat Mar 07, 2020 9:22 am Leuke werken Remy .. ik zou ook zeker opzoeken wat oliedrukken moeten zijn. Het is een nogal cruciaal onderdeel voor een gezond draaiend blok.

Ik was verder wel op de hoogte van je medisch probleem maar het is niet aan mij om dat hier te delen he.

Leuk dat alles nu weer goed gaat !!
Thx Gerrit!

Idd, bij deze. :)
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Remy's e12 M535i

Post by bmw e12 e21 »

uwbuurman wrote: Sat Mar 07, 2020 8:07 pm Over die upgrade, als jij nu met een kleiner tandwiel zelf ook meer oliedruk genereert, wat gebeurt er dan op hogere toerentallen?
De druk wordt sneller hoger Maar de max. druk blijft gelijk. Er zijn 2 overdruk kleppen.
1 Kleine die bij 5-6bar opent.
Dan nog die extra grote die er pas bij later modellen bijkwam(in voorgaande foto´s besproken) Die gaat bij 8 bar open.
Ik heb dat gisteren gelezen online op een scan van het originele (Blauwe)BMW boek. Ik had een foto gemaakt maar blijkbaar perongelukt gewist....

Ik heb 4 oliepompen. 1 nieuwe. En heb 3 M90 blokken. Ik heb ze bestudeerd. 1 oliepomp (die enkel kleine overdrukventiel had) zat deze geblokkeerd en kon niet meer open.
De andere werken nog prima.
Natuurlijk op de gebruikten zijner wat minimale sleetkrasjes.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Post Reply