De nieuwe daily voor Paulien

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Nick1984 »

Het zal in ieder geval wel beter remmen nu!


[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

OK,

Na een half jaar in de E46 te hebben gereden even een balans opmaken.

Auto rijdt verder goed, geen rammels, geen olieverbruik ( schijnt redelijk zeldzaam te zijn bij de M54).

Langzaam komt dus het moment om het onderhoudspeil wat op te schroeven dus er zijn wat onderdelen besteld.

* Complete grote beurt inclusief brandstoffilter.
-> Gelijk maar de vacuümslang bij de brandstoffilter vervangen omdat deze compleet verdroogd en afgescheurd is (brandstofdrukregeling werkt dus niet nu).
* Raammechanisme bestuurderszijde vervangen.
-> Gaat zeer moeizaam op en neer.
* Beiden achter schokdempers vervangen inclusief toplagers (Sachs)
-> Bij nader onderzoek blijkt er eentje lek te zijn (APK afkeur)
* Thermostaat en expansietankje, nieuwe dop + twee slangen en voeler.
-> Dit is eigenlijk vanwege geen tot weinig verwarming in de auto. Hierbij is de binnenvoeler al gecheckt maar werkt goed. De kachelkraan gaan we straks eerst openmaken en controleren alvorens deze wellicht ook vervangen wordt.
Expansietankje heeft wat sporen van lekkage dus geen risico.

Klinkt als een hele lange lijst maar grotendeels is het normaal onderhoud. De vraag of je dit alles wel moet doen hebben wij onszelf wel gesteld maar in deze prijsrange weet je gewoon dat je wat extra onderhoud zal moeten doen vanwege slijtage.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Jeroen »

Thermostaat is wel een bekende issue, evenals expansietank en niveaugever. Vervang ook de ontluchtingsschroef als die er niet bij zit, want die breken nogal eens af. Kan de waterpomp nog een rol spelen?

Verder lekker bezig maar redelijk normaal onderhoud wat ik zo zie hoor.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

Ontluchtingsschroef zit bij de slang maar de huidige is nog gangbaar en niet afgebroken. Niveauschakelaar van exp.tank had ik niet erbij besteld. Deze werkt nog goed :?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Jeroen »

Niveauschakelaar is ook geen must, dat merk je vanzelf dan gaat 'ie vaak vals alarm geven.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:Niveauschakelaar is ook geen must, dat merk je vanzelf dan gaat 'ie vaak vals alarm geven.
Om hier maar even mee door te gaan....

Dus alle zaken zijn gedaan.

Motor heeft een complete grote beurt gehad.

* Thermostaat vervangen (OEM)
* Beiden hoofdslangen vervangen (Febi bilstein).
* Expansievat vervangen (BEHR)
* Hier zat tevens een nieuwe niveausensor in. Uiteraard ook de dop vervangen (BEHR)

Nu komt het. Koelsysteem ontlucht. Auto stond achterover, alles gevuld totdat er geen lucht meer uit de ontluchting kwam, nieuwe ontluchtingsschroef erin. Tevens het contact aan gehad en kachel op warm + ventilator op stand 1 (om de kachelkraan in openstand te hebben).
Dit gaat allemaal goed. Nu het eigenaardige. We krijgen warme lucht binnen (bij stationair toerental niet echt veel maar zodra je boven de 1000 rpm zit gewoon goed). Probleem is dat zodra de temperatuur rond de 82°c komt dan gaat het laag niveau lampje van de koelvloeistof branden. ( die temperatuur kun je aflezen als je via de nulstelknop van de dagteller naar het zogenaamde verborgen menu gaat). Verder regelt de thermostaat rond de 92°c dus dat werkt ook goed.

Als alles dan is afgekoeld en je opent de dop blijkt het niveau gewoon goed te zijn. Wederom starten en lopen en weer rond dezelfde temperatuur gaat het laag niveau branden.

Iemand een idee of betekent dit gewoon dat de nieuwe sensor verrot is?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by uwbuurman »

Geen idee, maar dat is het geld niet. Ik zou de oude prefentief ruimen...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:Geen idee, maar dat is het geld niet. Ik zou de oude prefentief ruimen...
Dat is het hem dus. De oude niveausensor zit er ook niet in. Het is de nieuwe die bijgeleverd was in het nieuwe expansievat. Deze zou dus in principe heel moeten zijn. Het lampje gaat ook pas branden net voordat de thermostaat opent.
De thermostaat in de E46 M54 heeft een standaard waxelement ( regelt rond de 90°c) en een elektrisch deel ( begrenst de koelvloeistoftemperatuur tot max 105°) wat de thermostaat verder opent mocht er via het motormanagmentsysteem gedetecteerd worden dat je een hogere motorlast vraagt.

Of praten we hier nog over lucht in het koel/verwarmingssysteem wat er nog niet geheel uit is???
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Jeroen »

Maf en het is allemaal gewoon Behr, dus ik zou idd ook denken aan nog een restje lucht.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by 323baur »

Te ver achterover geeft luchtbelverhalen in je kachel.
Ik zou hem vlak gesteld ontluchten.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Jeroen »

En kachel volledig open dus goed heet zetten. En anders kun je altijd nog even de oude niveaugever proberen, die werkt volgend mij met een magneetcontact in een apart gedeelte dus wisselen kan zonder dat er gelijk een sloot koelvloei uit loopt.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

323baur wrote:Te ver achterover geeft luchtbelverhalen in je kachel.
Ik zou hem vlak gesteld ontluchten.
Geloof me ik heb beiden gedaan.
Als je alles moet geloven dan zou je net wel achterover moeten hangen trouwens. Kachel toe- en afvoer zitten nagenoeg zelfde hoogte als dop en ontluchting bij expansievat.
Het is helaas dat onze E46 geen elektrische waterpomp voor het verwarmingsdeel heeft anders was dit geen probleem geweest.

Of ik die sensor probleemloos kan uitwisselen zonder kvs te verliezen weet ik niet zeker. Ga ik eerst eens met het oude expansievat proberen. Eerst maar eens testen of deze inderdaad wel goed zou werken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Jeroen »

Zelfs als het niet zo zou zijn issie zo omgewisseld natuurlijk, verlies je hooguit 100cc. Zat gedaan met E30 sensoren...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

Ik heb nog geen echt liefdesgevoel bij de E46......

Vandaag de laag niveausensor vervangen van het expansievaatje...inderdaad geen kvs verlies. Wat schets mijn verbazing......nog steeds een laag niveau zodra je rond de 85°c komt.... Ik weet het niet meer.
Bij controle als de motor koud is dan is het niveau gewoon goed.

Warme lucht hebben we ondertussen ook als je de kachelkraan geen spanning geeft. Zelfs als de auto helemaal uit staat (sleutels in mijn zak) dan geeft de draad naar de kachelkraan 12v en sluit deze dus de kraan. Vermoeden is dus dat de temperatuursensor in het middenconsole welke de kachelkraan aanstuurt kapot is.

Als kers op de taart.....Kun je je voorstellen hoe ik me voelde toen ik met een motor draaiende op temperatuur het ontluchtingsschroefje afbrak (met twee gangen open)........ :wtf
Een doek erover gelegd en na loslaten van het dopje snel de motor uitgezet.....Wat een klotezooi nu. Snel een nieuwe ontluchtingsschroef erin en de motorruimte afgespoten. Het hele ontluchten kan opnieuw gebeuren.

Als iemand nog een idee heeft over het laag niveau alarm dan hoor ik het graag.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Jeroen »

Bah, en ik heb verder ook geen suggesties meer. Maar dat 'hele' ontluchten? Flikker vol, warmdraaien, miss 2x ontluchten en klaar is Clara, werkt prima van M20 tot M54 bij mij. Niks scheef zetten, gewoon vullen, kachel vol aan en warmrijden. Nooit een probleem geweest hier...
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply