BMW E28/E24
Re: BMW E28
Als volgende was de EFignition aan de beurt
Eerst de gaskleppen nog eens gesynchroniseerd voor de laatste keer met de motronic.
De kabelboom die er nog maar 2 jaar inzat terug eruit:
En strippen om terug een elektrisch schema te maken
nieuwe prefab kabelboom van Jeroen Bosma, best wel vakwerk!
Verder zijn er voor de ombouw volgende zaken nog gemonteerd:
- lambda sonde met controller
- aluminium buis in plaats van de luchtdebietmeter met inlaatlucht temperatuursensor
- nieuwe krukaspositiesensor, triggerwiel is behouden
- DIS bobine
- gasklep potentiometer
- MAP sensor
- stappenmotor gestuurde luchtschuif
- Bosch EV14 injectoren
- schakelaar voor "table switch"
- stuurdoos EFignition
- watertemperatuursensor
- hoofdrelais, branstofpomp relais en bijhorende zekeringen
Ik heb net gemerkt dat ik hier eigenlijk geen foto's van heb te enthousiast bezig geweest met monteren denk ik
Na dit alles te hebben ingebouwd is de wagen op de trailer naar Jeroen Bosma gegaan voor de eerste start en de basismap te schrijven.
Toen de wagen terug kwam heb ik eerst nog een afscheiding gemaakt zodat de luchtfilter enkel koude lucht kon aanzuigen, de gaskleppen nog eens goed gesynchroniseerd, nog wiechers veerpootbruggen gemonteerd en daarna veel gaan rijden met "auto tune" van Tunerstudio.
Uiteindelijk loopt de motor nu zoals het hoort.
Na de eerste maal op de testbank had ik 286 pk, maar dat was op de grens met het pingelen, uiteindelijk hebben we besloten om het veilig te houden en de ontsteking terug te zetten, en de toeren te begrenzen, met de Alpenrit in het vooruitzicht...
Dit is het eindresultaat tot zover.
Ten opzichte van vorige keer een veel mooiere stabielere curve, en een motor die nu betrouwbaar zou moeten zijn
Eerst de gaskleppen nog eens gesynchroniseerd voor de laatste keer met de motronic.
De kabelboom die er nog maar 2 jaar inzat terug eruit:
En strippen om terug een elektrisch schema te maken
nieuwe prefab kabelboom van Jeroen Bosma, best wel vakwerk!
Verder zijn er voor de ombouw volgende zaken nog gemonteerd:
- lambda sonde met controller
- aluminium buis in plaats van de luchtdebietmeter met inlaatlucht temperatuursensor
- nieuwe krukaspositiesensor, triggerwiel is behouden
- DIS bobine
- gasklep potentiometer
- MAP sensor
- stappenmotor gestuurde luchtschuif
- Bosch EV14 injectoren
- schakelaar voor "table switch"
- stuurdoos EFignition
- watertemperatuursensor
- hoofdrelais, branstofpomp relais en bijhorende zekeringen
Ik heb net gemerkt dat ik hier eigenlijk geen foto's van heb te enthousiast bezig geweest met monteren denk ik
Na dit alles te hebben ingebouwd is de wagen op de trailer naar Jeroen Bosma gegaan voor de eerste start en de basismap te schrijven.
Toen de wagen terug kwam heb ik eerst nog een afscheiding gemaakt zodat de luchtfilter enkel koude lucht kon aanzuigen, de gaskleppen nog eens goed gesynchroniseerd, nog wiechers veerpootbruggen gemonteerd en daarna veel gaan rijden met "auto tune" van Tunerstudio.
Uiteindelijk loopt de motor nu zoals het hoort.
Na de eerste maal op de testbank had ik 286 pk, maar dat was op de grens met het pingelen, uiteindelijk hebben we besloten om het veilig te houden en de ontsteking terug te zetten, en de toeren te begrenzen, met de Alpenrit in het vooruitzicht...
Dit is het eindresultaat tot zover.
Ten opzichte van vorige keer een veel mooiere stabielere curve, en een motor die nu betrouwbaar zou moeten zijn
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW E28
Knap staaltje vakwerk, curves zien er er mooi gladjes uit.
Wat voor Lambda heb je aangehouden bij maximale last?
Ook benieuwd hoe je een stabiel MAP signaal krijgt bij deze ITB setup.
Wat voor Lambda heb je aangehouden bij maximale last?
Ook benieuwd hoe je een stabiel MAP signaal krijgt bij deze ITB setup.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E28
Mooi werk Nick!
Je hebt een M5-killer.
Je hebt een M5-killer.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW E28
Schitterend werk.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW E28
Vakwerk hoor, niet stilgezeten en mooie resultaten, zowel optisch als technisch!
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW E28
De autotune regelt sowieso altijd naar lambda 1, en vermits ik daar veel mee heb rondgereden en de VE tabel best wel ok was zijn we van die map niet meer fel afgeweken.BertjeConti wrote: ↑Fri Oct 25, 2019 9:27 pm Knap staaltje vakwerk, curves zien er er mooi gladjes uit.
Wat voor Lambda heb je aangehouden bij maximale last?
Ook benieuwd hoe je een stabiel MAP signaal krijgt bij deze ITB setup.
Op de testbank heb ik geen aparte lambda meting meer gedaan zoals de laatste keer, dus eigenlijk geen idee van de lambdawaarde bij vollast.
Een stabiel MAP signaal hebben we niet kunnen bekomen, de afzonderlijke aansluitingen van de gaskleppen samenbrengen naar 1 vacuüm reservoir gaf nog geen stabiel signaal. Nu dient de MAP sensor enkel voor de omgevingsdruk en draait de motor verder compleet op Alpha N
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: BMW E28
In September hebben we dan onze jaarlijkse alpenrit gehad, ditmaal stonden de "meren" centraal.
We zijn begonnen in Zwitserland met de Splügenpas, daarna Como meer, Iseo meer, Garda meer in Italië, en dan via de Dolemieten Oostenrijk binnen.
Gedurende deze 6 dagen enkel maar zon gehad, dus we mochten weer niet klagen.
Op de laatste dag en tevens de laatste foto is gebleken dat mijn Alpina voorspoiler niet gemaakt is om door een Alpenwei te rijden op een tractorspoor, maar zo weten we weer wat doen
We zijn begonnen in Zwitserland met de Splügenpas, daarna Como meer, Iseo meer, Garda meer in Italië, en dan via de Dolemieten Oostenrijk binnen.
Gedurende deze 6 dagen enkel maar zon gehad, dus we mochten weer niet klagen.
Op de laatste dag en tevens de laatste foto is gebleken dat mijn Alpina voorspoiler niet gemaakt is om door een Alpenwei te rijden op een tractorspoor, maar zo weten we weer wat doen
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW E28
Gaaf hoor, dat moeten 6 geweldige dagen in de alpen geweest zijn!
September vaak prachtig weer daar, wij waren er ook.
September vaak prachtig weer daar, wij waren er ook.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: BMW E28
Ja, we gaan elk jaar in September, en eigenlijk altijd super weer gehad, soms was een witte E28 zelfs beter geweestBertjeConti wrote: ↑Fri Nov 01, 2019 10:17 pm Gaaf hoor, dat moeten 6 geweldige dagen in de alpen geweest zijn!
September vaak prachtig weer daar, wij waren er ook.
Merci!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW E28
Prachtige en herkenbare plaatjes, geweldig! Jullie waren ook met een leuke ploeg op pad. Misschien moet het hier ook maar weer eens van komen, zo'n tripje Alpen. Laatste keer was 2015!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E28
Mooie tocht Nick!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
- E21 Fanatic
- Posts: 435
- Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
- My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983 - Location: Kasterlee , Antwerpen, België
Re: BMW E28
Mooi fotoverslag, Nick! Knappe setting én wagens
Groeten, Bram
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau