Pastellblauer's E12 avonturen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Het moest er eens van komen, maar deze schade valt me echt ontzettend mee. Jij gaat dat weer voorelkaar krijgen, met je skills.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
En weer verder bij firma bak & braad
Dus eerst deze rottigheid eruit gesneden en een paar passende plaatjes gemaakt en erin gemigd:
Het binnenscherm is weer klaar, en kan voor het daglicht verstopt worden
Om het Klokkerholm stukje E28 overzet plaatwerk passend te maken was nog een hele klus, het spul heet niet voor niets overzet plaatwerk, en past eigenlijk alleen als je het over het oude plaatwerk heen zet. Maar dat doen we natuurlijk niet.
Ook nog snel even het gaatje voor de korte sierstrip achter de achterdeur dicht gemaakt, die komt namelijk te vervallen.
Ook nu weer een verzet randje gemaakt waar nieuw aan oud gelast moet worden, dat maakt het op maat maken nog lastiger:
Maar zoals je kunt zien past het toch best aardig, dus vast lassen die handel.
Die klokkerholm dingen zijn dus verzinkt, en niet echt fijn te lassen.
Ook in de kofferruimte achter de wielkuip is de vloer nu weer dicht
Nu is het zaak de naden af te kitten, zichtzijde naden plamuren uiteraard, dan grondverf, antisteenslag en uiteindelijk een laagje pastellblau eroverheen. Maar als eerste krijgen alle naden een laagje Brunox Epoxy.
Dit is de troep die ik er afgelopen weken uitgesneden heb:
Dus eerst deze rottigheid eruit gesneden en een paar passende plaatjes gemaakt en erin gemigd:
Het binnenscherm is weer klaar, en kan voor het daglicht verstopt worden
Om het Klokkerholm stukje E28 overzet plaatwerk passend te maken was nog een hele klus, het spul heet niet voor niets overzet plaatwerk, en past eigenlijk alleen als je het over het oude plaatwerk heen zet. Maar dat doen we natuurlijk niet.
Ook nog snel even het gaatje voor de korte sierstrip achter de achterdeur dicht gemaakt, die komt namelijk te vervallen.
Ook nu weer een verzet randje gemaakt waar nieuw aan oud gelast moet worden, dat maakt het op maat maken nog lastiger:
Maar zoals je kunt zien past het toch best aardig, dus vast lassen die handel.
Die klokkerholm dingen zijn dus verzinkt, en niet echt fijn te lassen.
Ook in de kofferruimte achter de wielkuip is de vloer nu weer dicht
Nu is het zaak de naden af te kitten, zichtzijde naden plamuren uiteraard, dan grondverf, antisteenslag en uiteindelijk een laagje pastellblau eroverheen. Maar als eerste krijgen alle naden een laagje Brunox Epoxy.
Dit is de troep die ik er afgelopen weken uitgesneden heb:
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:43 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi miereneuken op de vierkante millimeter hoor, dat kan er weer een tijd tegen!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Na het laswerk moet er geplamuurd worden, ook weer iets waar ik 0,0 ervaring in heb, een paar weken geleden voor het eerst plamuur gebruikt, maar dat was op plekken waar anti steenslag overheen komt, dus mag het iets minder netjes.
Nu moet de overgang in het scherm tussen oud en nieuw vlak/glad gemaakt worden, op het oude deel zit al een laag plamuur van een eerder schade herstel.
Uiteindelijk is het mij dan toch in 3 gangen gelukt, eerste 2 gangen met normaal plamuur, de laatste met fijnplamuur, uiteraard alle 2K.
na 2 de laag plamuur, maar nog voor het schuren:
en na de 3e gang, ik vind het goed zo:
Dan die tankklep.
In de kofferruimte is de bodem in de zuil van de oude tankvul opening dicht gemaakt, zodat er geen vuil en modder meer in deze zuil kan spetteren.
Gevolg hiervan is dat water dat via de tankklep deze zuil in loopt ook niet weg kan en zo waarschijnlijk ergens in de kofferruimte zal blijven staan.
Daarom heb ik achter de tankklep een passende plaat in de opening in het scherm gekit (geen foto), en vervolgens de tankklep zelf met carrosserie kit in het scherm gekit. Optisch is er dus niks veranderd, alleen heeft deze tankklep nu dus geen functie meer.
de kitrand rondom de tankklep moet nog een beetje bijgesneden worden.
De panelen/repararties aan de niet zichtzijde hebben de volgende beschermende behandelingen gekregen:
- Brunox Epoxy
- Hammerite
- 3M carrosserie kit (alleen naden)
- Bitumen bodem bescherming
Dan was het zover de reparatie in een laag 2K epoxy primer te zetten, dus afplakken die handel en sprietsen maar:
Nu worden alle oneffen heden nog beter zichtbaar, en nu pas kun je goed zien of de ondergrond goed genoeg geplamuurd was. Ik vind het oké voor een beginner.
Vervolgens heb ik nog een laag anti steenslag aangebracht, dit keer een merkproduct gebruikt (3M), en het resultaat is best aardig. Doordat de anti steenslag nogal verschillend van kleur op droogt afhankelijk van de dikte die je in één keer spuit lijkt het effect nogal wolkig, en lijkt het alsof er deuken in het paneel zitten, maar dat is dus gezichtsbedrog.
In het achterpaneel zitten 3 ronde gaten, die normaal door de bumper onzichtbaar zijn, het doel van deze gaten is mij onduidelijk. Maar omdat ze OEM zijn mogen ze best zichtbaar zijn. Ik heb er aan de achterzijde plaatjes tegen gekit, en vervolgens aan de zichtzijde mee genomen in de Anti steenslag behandeling.
Een paar spuitbussen 2K Pastellblau staan nog in productie. Maar waarschijnlijk wacht ik nog even met het spuiten in de definitieve kleur.
Nu moet de overgang in het scherm tussen oud en nieuw vlak/glad gemaakt worden, op het oude deel zit al een laag plamuur van een eerder schade herstel.
Uiteindelijk is het mij dan toch in 3 gangen gelukt, eerste 2 gangen met normaal plamuur, de laatste met fijnplamuur, uiteraard alle 2K.
na 2 de laag plamuur, maar nog voor het schuren:
en na de 3e gang, ik vind het goed zo:
Dan die tankklep.
In de kofferruimte is de bodem in de zuil van de oude tankvul opening dicht gemaakt, zodat er geen vuil en modder meer in deze zuil kan spetteren.
Gevolg hiervan is dat water dat via de tankklep deze zuil in loopt ook niet weg kan en zo waarschijnlijk ergens in de kofferruimte zal blijven staan.
Daarom heb ik achter de tankklep een passende plaat in de opening in het scherm gekit (geen foto), en vervolgens de tankklep zelf met carrosserie kit in het scherm gekit. Optisch is er dus niks veranderd, alleen heeft deze tankklep nu dus geen functie meer.
de kitrand rondom de tankklep moet nog een beetje bijgesneden worden.
De panelen/repararties aan de niet zichtzijde hebben de volgende beschermende behandelingen gekregen:
- Brunox Epoxy
- Hammerite
- 3M carrosserie kit (alleen naden)
- Bitumen bodem bescherming
Dan was het zover de reparatie in een laag 2K epoxy primer te zetten, dus afplakken die handel en sprietsen maar:
Nu worden alle oneffen heden nog beter zichtbaar, en nu pas kun je goed zien of de ondergrond goed genoeg geplamuurd was. Ik vind het oké voor een beginner.
Vervolgens heb ik nog een laag anti steenslag aangebracht, dit keer een merkproduct gebruikt (3M), en het resultaat is best aardig. Doordat de anti steenslag nogal verschillend van kleur op droogt afhankelijk van de dikte die je in één keer spuit lijkt het effect nogal wolkig, en lijkt het alsof er deuken in het paneel zitten, maar dat is dus gezichtsbedrog.
In het achterpaneel zitten 3 ronde gaten, die normaal door de bumper onzichtbaar zijn, het doel van deze gaten is mij onduidelijk. Maar omdat ze OEM zijn mogen ze best zichtbaar zijn. Ik heb er aan de achterzijde plaatjes tegen gekit, en vervolgens aan de zichtzijde mee genomen in de Anti steenslag behandeling.
Een paar spuitbussen 2K Pastellblau staan nog in productie. Maar waarschijnlijk wacht ik nog even met het spuiten in de definitieve kleur.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:42 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ondanks dat het nog in de kleur moet is het al heerlijk opgeknapt zo, dat kan er weer jaren tegenaan! Die 3M anti-steenslag is heerlijk spul en laat zich in een mooie structuur egaal spuiten. De zwarte variant bleekt wat uit dus die spuit ik na toepassing meestal nog een keertje zwart over, maar da's bij jou niet van toepassing. Anyway, mooie stappen, what's next?
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Whats next?
Aankomend weekend de Classic 500 challenge en op zondag nog een lokaal clubritje, dus 3 dagen rijden.
Aankomend weekend de Classic 500 challenge en op zondag nog een lokaal clubritje, dus 3 dagen rijden.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Tsja, waar zal ik eens beginnen...
Laat ik beginnen te zeggen dat ik 0,0 foto's gemaakt heb tijdens het afgelopen weekend, dus dit word een puur lees reactie.
Zoals eerder gezegd hadden wij ons op het laatste moment nog ingeschreven voor de Classic 500 Challenge, 29 & 30 oktober.
Dus afgelopen vrijdag ochtend op tijd op en om 07:00 waren we onderweg naar Duiven voor de start van deze 2 daagse rally voor auto's t/m 1978.
Laat inschrijven betekend laat starten, en pas om 09:47 mochten we als laatste in de sportklasse vertrekken.
Weer rollen omgedraaid, dus ik sturen en Petra navigeren, voor haar de eerste echte echte rally op de navigator stoel.
Ons doel: veel leren, en niet achteraan in het veld eindigen.
Vrijdag ochtend deel liepen we lekker doorheen, de opdrachten leken gemakkelijk, en iets na 14:00 uur waren we op de lunch locatie, 3 kwartier pauze en daarna weer direct door voor het middagdeel.
Dit begon direct met een regularity proef 10 minuten na start met een zelfstart, daar wordt je zenuwachtig van.
De proef verliep helaas minder goed, door een kaartleesfout verkeerde route gereden en dus verkeerde tijd, jammer.
Het laatste uur verreden we in het donker, jammer want hier zat nog een gemeen moeilijk proefje in die we onder tijdsdruk over hebben moeten slaan.
Maar daardoor wel zonder veel straftijd tegen 20:00 binnen op finish locatie vd Valk Enschede, nog snel de tank voor de volgende dag afvullen, en daarna nog groot dinner buffet en lekker kletsen met 'lotgenoten'.
De telefoons van de deelnemers moesten in de kofferbak van de auto tijdens de rally, en daarop zou gecontroleerd gaan worden, dus ook daarom geen foto's.
Heerlijk dagje gereden, ruim 300km rally proef, dus lekker slapen helemaal boven in het Hotel.
Volgende ochtend na ontbijt iets na 9 uur starten voor dag 2.
Ook deze dag bestond uit een ochtend en middag deel met ook weer 3 kwartier pauze, ergens in de buurt van Rijssen op de Sallandse Heuvelrug.
De kaartlees systemen bestaan uit: pijlen kortste route, pijlen en punten, grensbenaderen, route beschrijving op kaart en pijlen kortste zo weinig mogelijk rode wegen.
Ook nu worden weer veel oude kaarten gebruikt waar bepaalde provinciale en autosnelwegen nog niet op bestaan, lastig dus.
Navigeren ging steeds beter, dus dat doel is in ieder geval gehaald.
Even na 5 uur finishten we deze dag na 260km bij vd Valk Duiven, om later aan te schuiven bij wederom een goed verzorgd buffet dinner all inclusive.
Na het diner was uiteraard de prijsuitreiking.
Wij stonden op plekje 34 van de 49 in sportklasse, helemaal tevreden mee, wetende dat je het als beginnende navigator op neemt tegen lui die het spelletje al 10 jaar of zo doen.
Dit was onze eerste rally sinds de corona uitbraak waar weer met papieren controle kaarten, bordjes langs de weg, stempels, officials voor tijdopname en alles wat erbij hoort, heerlijk zo.
Dan nog even anderhalf uurtje naar huis en gauw naar bed.
Volgende dag een onofficieel clubritje met de rallycheck app bij ons in Weert.
15 equipes reden mee, super gezellig om weer eens lekker bij te kletsen en daarna een erg moeilijke rit, uitgezet door Jaap Jongman, te gaan rijden.
Ook deze 3e dag ging ik weer sturen en Petra navigeert.
In deze rally zat een groot deel punten vrij op michelin kaart 1:100, net zoals we straks in de Horneland rally krijgen. Alleen een graadje moeilijker volgens Ad vd Werf.
Erg welkome oefening dus.
Ook nu ging rijden en navigeren best goed, en wist Jaap veel leuke rallywegen te vinden in onze omgeving.
Tegen 5 uur waren we eindelijk klaar met rijden voor dit weekend, de BMW is voorzien van een behoorlijk laagje zand/vuiligheid mede door toch best veel onverhard, maar rijdt voortreffelijk.
Wat een rally weekend zeg, 750km rally proef en nog eens bijna 300km verbinding.
Ik zeg, ik wil meer !!!
Laat ik beginnen te zeggen dat ik 0,0 foto's gemaakt heb tijdens het afgelopen weekend, dus dit word een puur lees reactie.
Zoals eerder gezegd hadden wij ons op het laatste moment nog ingeschreven voor de Classic 500 Challenge, 29 & 30 oktober.
Dus afgelopen vrijdag ochtend op tijd op en om 07:00 waren we onderweg naar Duiven voor de start van deze 2 daagse rally voor auto's t/m 1978.
Laat inschrijven betekend laat starten, en pas om 09:47 mochten we als laatste in de sportklasse vertrekken.
Weer rollen omgedraaid, dus ik sturen en Petra navigeren, voor haar de eerste echte echte rally op de navigator stoel.
Ons doel: veel leren, en niet achteraan in het veld eindigen.
Vrijdag ochtend deel liepen we lekker doorheen, de opdrachten leken gemakkelijk, en iets na 14:00 uur waren we op de lunch locatie, 3 kwartier pauze en daarna weer direct door voor het middagdeel.
Dit begon direct met een regularity proef 10 minuten na start met een zelfstart, daar wordt je zenuwachtig van.
De proef verliep helaas minder goed, door een kaartleesfout verkeerde route gereden en dus verkeerde tijd, jammer.
Het laatste uur verreden we in het donker, jammer want hier zat nog een gemeen moeilijk proefje in die we onder tijdsdruk over hebben moeten slaan.
Maar daardoor wel zonder veel straftijd tegen 20:00 binnen op finish locatie vd Valk Enschede, nog snel de tank voor de volgende dag afvullen, en daarna nog groot dinner buffet en lekker kletsen met 'lotgenoten'.
De telefoons van de deelnemers moesten in de kofferbak van de auto tijdens de rally, en daarop zou gecontroleerd gaan worden, dus ook daarom geen foto's.
Heerlijk dagje gereden, ruim 300km rally proef, dus lekker slapen helemaal boven in het Hotel.
Volgende ochtend na ontbijt iets na 9 uur starten voor dag 2.
Ook deze dag bestond uit een ochtend en middag deel met ook weer 3 kwartier pauze, ergens in de buurt van Rijssen op de Sallandse Heuvelrug.
De kaartlees systemen bestaan uit: pijlen kortste route, pijlen en punten, grensbenaderen, route beschrijving op kaart en pijlen kortste zo weinig mogelijk rode wegen.
Ook nu worden weer veel oude kaarten gebruikt waar bepaalde provinciale en autosnelwegen nog niet op bestaan, lastig dus.
Navigeren ging steeds beter, dus dat doel is in ieder geval gehaald.
Even na 5 uur finishten we deze dag na 260km bij vd Valk Duiven, om later aan te schuiven bij wederom een goed verzorgd buffet dinner all inclusive.
Na het diner was uiteraard de prijsuitreiking.
Wij stonden op plekje 34 van de 49 in sportklasse, helemaal tevreden mee, wetende dat je het als beginnende navigator op neemt tegen lui die het spelletje al 10 jaar of zo doen.
Dit was onze eerste rally sinds de corona uitbraak waar weer met papieren controle kaarten, bordjes langs de weg, stempels, officials voor tijdopname en alles wat erbij hoort, heerlijk zo.
Dan nog even anderhalf uurtje naar huis en gauw naar bed.
Volgende dag een onofficieel clubritje met de rallycheck app bij ons in Weert.
15 equipes reden mee, super gezellig om weer eens lekker bij te kletsen en daarna een erg moeilijke rit, uitgezet door Jaap Jongman, te gaan rijden.
Ook deze 3e dag ging ik weer sturen en Petra navigeert.
In deze rally zat een groot deel punten vrij op michelin kaart 1:100, net zoals we straks in de Horneland rally krijgen. Alleen een graadje moeilijker volgens Ad vd Werf.
Erg welkome oefening dus.
Ook nu ging rijden en navigeren best goed, en wist Jaap veel leuke rallywegen te vinden in onze omgeving.
Tegen 5 uur waren we eindelijk klaar met rijden voor dit weekend, de BMW is voorzien van een behoorlijk laagje zand/vuiligheid mede door toch best veel onverhard, maar rijdt voortreffelijk.
Wat een rally weekend zeg, 750km rally proef en nog eens bijna 300km verbinding.
Ik zeg, ik wil meer !!!
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Klinkt als een fantastisch weekend!! Had ik geweten dat je zo dichtbij was, dan was ik even komen kijken! Je zat in de achtertuin van Raymond, dus...
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Tijdens de classic 500 hebben we de eerste dag het laatste uur in het donker gereden, en natuurlijk deden de achteruit rij lampen het weer eens niet.
Vanavond alles gecontroleerd, misschien had ik de bekabeling op de bak wel los gereden, immers weer regelmatig tegen de grond aan gezeten, dus als eerste de bekabeling onder de auto tot op de schakelaar gecontroleerd, alles OK.
Schakelaar op de bak is vorige zomer al vervangen, en daarna werkte het goed.
Zekering OK, dus doet de schakelaar het alweer niet meer.
Ik gok erop dat het mechanisme in de bak kapot is, en de schakelaar dus niet meer bediend wordt.
Als nood kunnen we nu de schijnwerper achterop met de hand bedienen, dus licht is er gelukkig nu wel.
Ik denk dat ik maar iets ga verzinnen met een microswitch op de tunnel of zo.
Vanavond alles gecontroleerd, misschien had ik de bekabeling op de bak wel los gereden, immers weer regelmatig tegen de grond aan gezeten, dus als eerste de bekabeling onder de auto tot op de schakelaar gecontroleerd, alles OK.
Schakelaar op de bak is vorige zomer al vervangen, en daarna werkte het goed.
Zekering OK, dus doet de schakelaar het alweer niet meer.
Ik gok erop dat het mechanisme in de bak kapot is, en de schakelaar dus niet meer bediend wordt.
Als nood kunnen we nu de schijnwerper achterop met de hand bedienen, dus licht is er gelukkig nu wel.
Ik denk dat ik maar iets ga verzinnen met een microswitch op de tunnel of zo.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Méér dan lekker bezig geweest! Mijn vijfbak heeft ook iets vergelijkbaars, de pen die de schakelaar moet aantikken is weg, verbogen oid. Eén van de projecten die klaar staan, bakwissel. Niet voldoende reden om daarvoor de boel van z'n plek te halen maar als je toch wat moet met krukaskeerring en druklager, dan pakken we dat maar gelijk mee.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ik weet het, maar voor de mede weggebruikers wel zo fijn als ze zien wat je aan het doen bent, daarom wil ik eigenlijk ook een 3e remlicht, al is het maar om die vele bumperklevers op de autolangzaamweg te waarschuwen, de remlichten in de units zelf zijn nu ook niet super helder.
En dan wel zo'n remlicht dat eerst een paar keer flitst alvorens continu te branden.
Bij de classic 500 is een 1966 Porsche 912 van achteren aangereden, en die schade zag er niet best uit, achterwielen zaten niet meer op de plek waar ze horen in de wielkasten.
Zelf heb ik een locale mafketel in een amerikaanse pickup met geladen 3 assige aanhanger een aantal km op de provinciale weg op m'n bumper (oh nee, kofferdeksel dan) gehad, en toen ik het moe was en iets afremde vloog hij als een idioot over de dubbele doorgetrokken streep voorbij.
En dan worden wij als rally rijders aso's genoemd !?!?!?!!
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i