Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Thegs wrote: Mon Mar 01, 2021 7:49 am Nou bij nieuwere auto's testen ze alle injectoren aparts en zetten ze de informatie op de injector (is bij de N53 in mijn E60 ook zo). Mocht er dan eentje stuk zijn, kan je die vervangen. Maar dan moet je met bijvoorbeeld INPA ook de auto vertellen wat je hebt veranderd en de flow en deadtime inleren in de ECU.

https://bimmerprofs.com/injectors-adaptations-coding/
Ik gok erop dat dat zo'n beetje geldt voor alle motoren met directe injectie.
Interessant stuk evenzo, maar gelukkig niet van toepassing voor mijn wagenpark.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Ondanks alle geldende beperkingen hebben we afgelopen weekend toch maar weer eens een rally gereden.
De Ronde van Nuland had ik nog in de rallycheck app staan, mooie gelegenheid voor Petra om weer eens te navigeren.
Start en finish in Nuland bij het autotron natuurlijk, leuke ronde van zo'n 120km, waar je dan 3 uurtjes mee onderweg bent.
Het was wel erg druk buiten, iedereen wil natuurlijk naar buiten als het weer het toelaat, maar dat mocht de pret niet drukken. Natuurlijk wel wat manende gebaren van wandelaars die het er niet mee eens zijn als je ze met 60 voorbij knalt waar 80 toegestaan is, ik zwaai vrolijk terug en toeter een keertje.
Wat wel op valt is het enorme aantal drempels buiten de bebouwde kom in deze omgeving, jammer jammer.
Het was een grote lus rondom Oss en Uden.

Navigeren ging in het begin moeizaam, maar na een half uurtje ging het lekker. Fouten hebben we deze keer helemaal niet gemaakt.

We gaan dit toch maar meer doen zolang er geen echte rally's georganiseerd mogen worden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Lekker man!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Manitoba »

Leuk, Rob. Alleen wordt Nuland hier wat veel eer aan gedaan, aangezien Autotron toch echt Rosmalen is... En zelfs dat wordt al door ‘s-Hertogenbosch geclaimd :wink:

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Voor je het weet zitten we hier nog in een brabo bitchfight :lol:

In elk geval lekker dat jullie zo de mogelijkheid hebben om nog iets te doen en een beetje de routine erin te houden.

En ja die reacties van anderen. Boze blikken als we volgas over bochtige bosweggetjes in Eifel of Alpen gaan, prima, logisch, niet netjes (sorry maar ik rij wel ff door). Maar je krijgt tegenwoordig extreme reacties, ik denk gewoon omdat je in een BMW zit of omdat jouw auto meer herrie maakt dan een hedendaagse driecilinder pruttel ofzo, ook al zit je ruim onder de maximumsnelheid. Zo reed ik eens met 30 door een dorpje, maar dan wel in een rode cabrio. Tot twee keer toe reacties van mensen dat het wel rustiger kon. Koekoek.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Haha, ja, dat had ik ook eena hier op Lauwersoog. Kerel met een hond bleef midden op de weg lopen, dus ik er door de berm omheen, met mijn donker roffelende 325i cabrio. Hij riep me toe dat het 30 zone was en dat ik niet zo hard moest rijden. Ik ben uitgestapt, h3b m uitgelegd dat hij zijn roeping misliep, want landwachters waren al een jaar op 75 het land uit en dat hij best midden op de weg mag lopen, maar dan wel 30km/h, want dan kan ik me aan de regels houden. Ik reed overigens 25km/h....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

wat kun je toch een hoop plezier beleven met een halve tank benzine.

weet je?
wat is er leuker dan een dagje toeren in zuid limburg?













een dagje toeren in zuid limburg in een oude BMW :driving :launch

jaja, natuurlijk was het er druk, iedereen wil naar buiten op zijn manier, maar als we elkaar daarin respecteren.............niks aan 't handje.

camerig, loorberg, hillclimb Teuven, gewoon 2 keer als jer er toch bent.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Lekker man!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Zoektocht naar "passende" EV14 injectoren gaat verder, ik had er ééntje besteld die kwa specificaties het dichtst bij de huidige injectoren komt, en die op de injector testbank gezet. Het betreft de 0280158034.
Optisch ziet deze injector er veelbelovend uit, nu wel nette kleine sproeigaatjes (4 stuks), en een filtertje in de aansluiting.
Echter de meetresultaten gaven heel vreemde getallen.
Een statische flow van 137CC/Min@2,5Bar, dat is alvast veel minder dan spec, het zou 150CC/Min@2,5Bar moeten zijn.

Vervolgens de "dead time", hierbij kwamen negatieve getallen tevoorschijn, wat theoretisch ook best wel kan, maar wel voor grote problemen gaat zorgen bij korte openingstijden, zoals bij stationair draaien.
Een negatieve deadtime krijg je als de injector sneller open gaat dan dat hij weer sluit.
Wat ook opvalt is dat deze injector veel meer stroom trekt ten opzichte van de Bosch EV1 injectoren.

Daarom de injectoren ook nog maar eens electrisch gemeten met de oscilloscoop, en de resultaten vergeleken met een EV1 injector.

EV1 injectoren zoals in de E12 en E39 gaan relatief langzaam open, dit duurt ongeveer 1,3mS, sluiten doen ze in 0,8mS, wat dus resulteerd in een deadtime van 0,5mS.

De 0280158034 injector gaat in 0,85mS open, en heeft 1,4mS nodig om weer te sluiten, resultaat is een negatieve deadtime -0,55mS.

De set 0280158020 injectoren die ik al eerder had getest gaan nog sneller open, namelijk in slechts 0,6mS, maar ook deze sluiten niet zo snel, ze hebben 0,8mS nodig, dat resulteert ook in een negatieve deadtime, nu slechts 0,2mS.

Dit allemaal bij 13,5Volt. Bij lagere spanningen wordt de openingstijd langer, sluitingstijd blijft echter gelijk. Dat is dus ook de reden dat de deadtime ook nog eens varieert met de voeding (accu) spanning van het boordnet.

Er lijkt een samenhang te zijn tussen openingstijd en de stroom die de injectoren trekken, en dat is eigenlijk ook logisch.

Conclusie is dat de 0280158034 die ik nu heb gekregen waarschijnlijk ook weer China namaakrommel is, jammer want het sproeibeeld was echt wel mooi vernevelend ten opzichte van de EV1's.

The search continues
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Oh ja, de Pastellblauer moet waarschijnlijk een nieuwe thermostaat, afgelopen weekend viel mij op dat de temperatuur cruisend op de snelweg net over het midden ging staan, digitaal zag ik 'm oplopen tot wel 92 graden, terwijl hij eerder altijd een max had van 88 graden.
Met wat meer belasting en minder (koude) rijwind tijdens het spelen in zuid-limburg leek de thermostaat alsnog verder open te gaan en ging het naaldje weer voor het midden staan zoals ik dat eigenlijk gewoon ben.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Hmmz. Jammer van de injector. Thermostaatje? Wsterpomp is nog nieuw, maar je thermostaat ook niet ouder dan je revisie, toch?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Tue Mar 09, 2021 10:51 pm Hmmz. Jammer van de injector. Thermostaatje? Wsterpomp is nog nieuw, maar je thermostaat ook niet ouder dan je revisie, toch?
Moah, jawel allebei oud, gewoon alle aanbouwdelen overgezet :oops:
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Ohoh, Rob.... wel een nieuwe Driem erop gezet toen? En spanrol?? Anders is dat nu ook wel aan te raden
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

D-riem wel nieuw, is ook een ander type, daarom had ik die naaf van jou nodig.

Waterpomp is nog in prima conditie, dat vind ik dan zonde om zoiets te vervangen. En het is ook geen heksenwerk als die over een paar jaar alsnog vervangen mag worden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Oh ja, jij bent ook naar ronde vertanding gegaan net als Odo.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply