1 miljoen gedachten over nieuw blik

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Mwoah de 328i daar is het mooiste al ruimschoots vanaf hoor, die heeft toch wel ernstig last van het roestduiveltje, vrees het gevolg van vele km's en Hollands weer en Hollandse winters, maar die lijkt meer op een jaren '80 Renault dan een jaren '90 BMW :? gelukkig is de techniek top en was de bazin al maanden aan het azen op die auto met als gevolg dat ik nu een Daihatsjoe heb staan :nah


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11759
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by 323baur »

Eigenlijk moet je die 328 redden. Als je er nu niks aan doet is het in 2 jaar bekeken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18639
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by uwbuurman »

Ja, maar een 3 en een kwart ton op de klok doet geen goed voor de prijs. Dan zijn grote kosten aan las en spuitwerk al gauw te duur. van de andere kant, als de wagen verder is uitstekende staat is...

@ wolf in schaapskleren: die dikkere stootlijsten hadden de editions vanaf 1997 allemaal, dus das geen probleem ;-) Samen met de gewone spiegels heb je een lekkere sleeper inderdaad. aleen je uitlaat geeft je weg, daar moet nog wat kijkshok chrome buisjes op!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Ite: de 328 goed opknappen is naar mijn gevoel economisch nooit meer verantwoord te maken, ook al bewaar je 'm nog 10 jaar. Dus uitgangspunt is idd dattie over 2 jaar naar de sloop kan en dan gaat het meisje gewoon in een E46 of E90 karren.

Koos: is een halfords sticker op de einddemper ook genoeg? Samen met traanplaatmatten en een GTi- tuning & design voorruitsticker?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Danny043 »

Duidelijk verhaal over het onderstel van de M3. Zo te horen heb je er weer 1 speeltje bij dat extra tijd en energie gaat kosten :playcar
Het moet erg leuk zijn om zo'n auto als daily te hebben :driving

Jeroen wrote:Koos: is een halfords sticker op de einddemper ook genoeg? Samen met traanplaatmatten en een GTi- tuning & design voorruitsticker?
Vergeet deze niet:

Image
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Na jaren in voorwielaangedreven leaserts kon ik een mooie afspraak maken om met de 328i dagelijks te gaan rijden, en nu heb ik het aantal km's dusdanig terug weten te brengen dat de M3 zelfs te doen is als daily. Dat is idd geweldig, elke dag met een big smile op pad en niet te vergeten een super manier om routine te houden met achterwielaandrijvers. Als je dagelijks in een voorwielaandrijver rijdt loopt dat toch terug.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by gerrit323 »

Super mooie M3 Jeroen .. rijplezier verzekerd :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18639
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by uwbuurman »

LOL @ traanplaatmatten :wha
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Smartie »

Dit heb ik ff gemist.

Mooie daily, gefeliciteerd.

Top, zonder de m3 spiegels.

Misschien nog een paar dobbelsteentjes aan de spiegel....
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Dit lijkt me een mooi topic om een update van de ervaringen te geven, ook wel leuk dat bepaalde dingen uiteindelijk toch anders aanvoelen dan in eerste instantie.

E36
Immer kunnen we strijden over de keuze voor een E36. Minder 'involving' en minder direct dan een E30 en duidelijk ook meer limousine dan rijdersauto. Een van de minst geslaagde ontwerpen van BMW vind ik zelf, maar zeker als daily wel een goede keuze. Meer comfort, er zijn nog behoorlijk wat fatsoenlijke exemplaren op de markt (wordt trouwens wel rap minder heb ik het idee) en de prijzen zijn zonder meer schappelijk te noemen. Ja ik zou liever een E30 325i als daily hebben maar een nette is schaars en prijzig, daarmee in mijn ogen zonde om als daily in te zetten. Zo houden we ook de lol in het rijden met de E30!

328i
De 328i is zeker een comfortabele limousine te noemen, misschien naar mijn smaak nog wel te comfortabel en dat is niet in de laatste plaats te wijten aan onderstel en motor. Het gaat allemaal zo stil en zo soepel, het mag van mij wel wat meer karakter hebben. Maar goed, het voelt daarmee wel luxe aan en als je echt gas gaat geven laat de auto ook zien dat er een meer dan sportieve kant aan de auto zit. Vermogen en koppel is bij elk toerental ruimschoots voorhanden en de auto presteert vele malen beter dan zijn voorganger (de E36 325i). Het door BMW opgegeven identieke vermogen voor beide modellen blijkt in diverse tests ook onjuist en is door de toename van cilinderinhoud en de meer doorontwikkelde Vanos techniek natuurlijk ook vrijwel onmogelijk. Anyway, uiteindelijk blijkt zo'n 15 jaar oud geval (zelfs met 300K+ op de teller) een betrouwbare, zuinige (1:12), onderhoudsvriendelijke en snelle auto die ook nog eens betaalbaar te verkrijgen is.

M3
Na dik 8 maanden is er wel een balans op te maken. De 328i rijdt hier ook nog dus voor het vergelijk kun je af en toe wisselen haha. De M3 is zo'n 200kg zwaarder dan de 328i en komt op zo'n 1435kg. Dat heeft ten dele te maken met een rijkere uitrustig, maar ten dele met het meer complexe motorblok. Ofwel: meer gewicht in de neus en dat voel je toch wel. Als je rond het grensbereik een bocht in gaat heeft de auto eerder de neiging tot onderstuur dan de 328i. Natuurlijk gaan we daar wat aan doen, verse schokdempers voor zullen helpen en zo nodig andere stabi's. Wel is al heel duidelijk te voelen dat de M3 dikkere stabi's heeft waarvan het exemplaar voor ook nog eens rechtstreeks aan de veerpoot is bevestigd ipv aan de draagarm bij de normale modellen. Hiermee stuurt de auto in snellere bochten aanzienlijk stabieler en is de body roll aanzienlijk minder. Je hebt eerder in de bocht weer het gevoel dat je het gas kan vloeren.

Over de uitrusting, dat vind ik niet zo heel spannend. Rest het kloppende hart. Koud duidelijk de nukken van een opgefokt blok, wat bokken en een onregelmatige gelijkloop schijnen standaard te zijn voor de M3's. Wel erg fraai is de rauwe donkere brom uit de uitlaat. De 3.2 voelt onderin nog niet eens zo heel sterk aan, maar blijkt in de praktijk verrassend genoeg toch wel meer koppel te ontwikkelen dan de 2.8 en bouwt mooi koppel op over het toerenbereik van 2.000-3500 rpm. Daarna is een duidelijke toename van koppel te voelen tot aan ca 5.000 rpm. Over dit bereik al duidelijk vlotter dan de 328i. Wat er vanaf 5.000 rpm gebeurt moet je gewoon eens ervaren. De auto voelt tot dit toerental al snel aan, maar vanaf dit punt barst het blok echt letterlijk los, klinkt ook compleet anders, en schiet in een zeer korte ruk naar meer dan 7.500 toeren. Een heerlijk gevoel hoe de auto dan waanzinnig begint te sleuren. Het karakter in dit bovenste toerengebied is a la S14, maar dan sterker, verslavend, opwindend, en je hebt het gevoel dat het blok door wil naar de 10.000 toeren haha. Dat laatste stukje maakt de auto niet een beetje sneller, maar boven verwachting veel sneller dan bijvoorbeeld die 328i. Ofwel: elke keer een dikke grijns!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18639
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by uwbuurman »

ha, mooie beschouwing! Gelukkig dat je de meerwaarde van een M316i boven een 328i kunt voelen, anders zou er ergens ook iets niet kloppen. In de tupperwarefase van zijn leeftijd, waar de E36 in is beland, is de jouwe inmiddels de ultieme sleeper, zeker met die zijspiegels. Heerlijk ding, en persoonlijk vind ik de e36 een prima model om naar te kijken, maar ik weet nog goed dat het erg wennen was in '90.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by jamesV »

had dit topic even gemist.. mooie e36 hoor!! hier zal je wel plezier mee beleven :launch
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

De M3 is vandaag weer probleemloos door de APK geloodst. Wel gelijk een lichtjes lekkende radiateur vervangen. Niet heel duur, maar wel het nodige werk omdat alle windgeleiders onder de auto ook weg moeten omdat de oliekoeler tegen de radiateur bevestigd is. Ik wilde dit eigenlijk thuis 'eventjes' doen, het is maar goed dat ik dat bewaard heb totdat de auto op een brug stond.

De waarden van de viergastest zijn zonder meer goed te noemen, maar niet goed genoeg voor Jeroentjes. Na een rebuild van de gehele inlaat, schone injectoren, verse afstelronde etc. is de HC te hoog naar mijn zin en in de opwarmfase geeft de auto ook wel wat plofjes in de uitlaat zo af en toe. Fouten meldt de DME echter niet. Aangezien het in de opwarmfase is, zijn bobines eigenlijk uitgesloten. Denk dat ik eerst even een rondje temp sensoren ga meten, mogelijk dat er eentje net buiten spec is wat onvoldoende is om een fout te schrijven. En anders gaan we eens kijken naar de nokkenasgevers en de gaskleppotentiometer. Niet ernstig en de auto loopt warm top, maar puntjes op de 'i', we blijven kritisch!

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18639
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by uwbuurman »

Nou, het lijken mij prima waarden! (maar ja, wat weet ik van rijdende auto's, de mijne staan alleen stil :hammer)

Van harte met de nieuwe APK!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Ik geloof dat het geklus aan de M3 inmiddels over 3 draadjes verspreid is geraakt, maar dit lijkt me het meest passende topic om eea een beetje compleet te houden.

Nog afgezien van wat er in dit draadje al is vermeld, is er het nodige 'groot onderhoud' gedaan. Ik zal hier even een kopie van de betreffende draadjes neermikken voor:

1. Revisie inlaattraject
Pakkingen, slangen en o-ringen vervangen, injectoren gereinigd, gaskleppen synchroon gezet
Zie ook dit topic: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 4&start=20

2. Vervangen drijfstanglagerschalen
Zie ook dit topic: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=13&t=16645

Kleiner werk dat ook nog gedaan is bijvoorbeeld: kleppen gesteld (stelplaatjes)
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply