Ik was dit topic niet helemaal zonder reden gestart, ik wilde er namelijk nog wel een leuke gooi- en smijtauto bij, in plaats van de 320iS. Met alle proefritten van de afgelopen maanden heb ik de nodige opties de revue laten passeren. Bijvoorbeeld E36 M3 (3.2) en E46 M3, misschien ook wel een cabrio zodat ik die toch wat makkelijker pak dan de Baur, die ik toch ook wel een beetje wil sparen.
Toch maar E90, E92 of E93 M3? In alle gevallen is het hoogtoerige leuk, maar betekent ook wel dat je altijd aan het trappen bent voordat het echt leuk wordt. Maar qua snelheid, agiliteit en beleving wel op dat niveau, en zolang het kan blijf ik veel liever bij zoiets atmosferisch dan dat ik overstap op een turbopruttel á la M235i of M240i. Ook andere merken zijn overwogen, waarbij ik eigenlijk altijd bang ben voor onderhoudskosten, laten we het maar bij BMW houden, we zijn thuis in de techniek en hebben de contacten zeg maar.
Ik las een vergelijkende test tussen de E85 Z4 en de Boxster, waarbij de stijfheid van de Z4 werd geroemd. Dat triggerde mij om eens een Z4 te gaan rijden. Vond maanden geleden al een fraaie 3.0i Maritime (wilde liever ook geen 265 pk Si vanwege veelvuldige motorproblemen). Leuke auto, inderdaad stijfheid troef wat een verschil is met alle generaties 3-serie cabrio, maar vond ook dat die 231 pk wel de ondergrens was. Als de auto sportstoelen had gehad, had ik 'm wellicht wel gekocht. Maar de voorzienigheid besloot dat het deze dus niet moest worden.
Z4M dan. Leuk, maar met de S54 natuurlijk wel weer hoogtoerig. Als alternatief kwam ik terecht in een Alpina Roadster S, en dat was ineens grappig! Het motorkarakter is eigenlijk best vreemd, al heel veel koppel onderin, een prachtige sound uit het RVS uitlaatsysteem, en een leuke bak vermogen. Qua prestaties doet deze ook nauwelijks onder voor een E46 M3 coupé, dat scheelt 1-2 tienden van een seconde als je je bijvoorbeeld op de 0-100 km/u tijd richt, dus dat is echt serieus snel. Bovenin misschien niet de toerenjanker die de M is, maar van 3.000-6.000 toeren heb je zo ongeveer volle bak koppel en dat maakt 'm wat elastischer in het gebruik, en sowieso wil de auto vanaf 2.000 toeren al heel lekker wegrijden, dus je hoeft niet te trappen voor een leuk stuk driving fun en bijbehorend geluid.
De eerste Roadster S die ik samen met Ite reed had wat aanpassingen ondergaan die niet goed uitvielen, verkeerde keuzes qua schokdempers en banden maakten de auto erg hard en bonkerig, maar het motorkarakter, dat sprak enorm aan! Dat wordt overigens bereikt met een doorontwikkeling van de S52, de 3.2 liter die voor de tweede generatie USA M3 E36 werd gebruikt. De Alpina E5/2 is opgeboord tot 3.4 liter en wordt toegepast in de B3S E46 en Z4 E85. Na mij verdiept te hebben in wat saaiere kleurencombinaties en auto's met teveel historie (allen in Duitsland) vond ik nota bene in NL een zwart exemplaar met 85.000 km op de teller dat als één van de weinige was uitgevoerd met een interieur in Oregon Beige, dat was een leuke en aparte combi! Historie, proefrit etc waren geheel naar wens dus deze is het geworden. Er zijn de nodige lotgevallen te melden want we zijn al uitgebreid op pad geweest met de auto, maar dit is wel even genoeg tekst voor nu. Zullen we maar eens wat plaatjes doen?
Yep, gelijk al mee op bezoek geweest in Buchloe en zelfs complimenten ontvangen van CEO Andreas Bovensiepen!
Fat ass
Proefrijden moest natuurlijk ook
En hop de Alpen in!