Daily/weekend driver Gerrit

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Daily/weekend driver Gerrit

Post by gerrit323 »

Sommigen weten dit al maar anderen misschien niet dus maar een eigen topic van de daily maken

Een Fransoos en dan ook nog eens een FWD :innocent

Dit is al meer dan een jaar zo maar drukte professioneel zorgen ervoor dat een eigen topic er nog niet is van gekomen en ook aangezien dit een bmw forum is minder dringend. Er staat al wel ergens iets van neergeschreven maar alles betreffende deze wagen zal ik in de toekomst hier neerzetten

Waarom een FWD Fransoos? Omdat BMW mij met zijn modern spul al een hele tijd kwijt is en er andere merken zijn die kwa rijbeleving hun zaken beter voor mekaar hebben.

Iedereen zoekt iets anders in een daily, als je veel op de weg bent is een salon op wielen liefst met automaat zeker een aanrader. Ik zocht absoluut geen salon op wielen en al zeker geen automaat maar een rijders georiënteerde wagen, mocht best wat hardcore zijn.

Als je dan wat rondkijkt dan is het echt leuke spul van BMW echt schaars en het weinige dat overblijft en aan de wensen voldoet kost gewoon veel te veel geld.

Na een paar maand rondkijken en de hoop eigenlijk bijna kwijt te zijn stelde een goeie vriend voor om eens met zijn daily FWD Fransoos te rijden (hij zou snel te koop komen en zou volgens hem voldoen aan al mijn wensen.)

Zonder verwachtingen aan de testrit begonnen en ALLE vooroordelen over FWD moeten laten varen. Van alle auto's waar ik in mijn leven al mee heb gereden is deze het scherpst, en dan bedoel ik op alle gebied, stuurinput, gasprespons, remgevoel, zitpositie .. niets kan hier aan tippen en dat compleet OEM. Onderstuur NOOIT van gehoord in deze auto

Ik bedenk me net een rit in de eifel met en lotus exige V6 .. die is op rijgebied nog beter maar kwa dagelijkse inzetbaarheid te hardcore.

Deze is het dus geworden ..

Image

Het betreft dus een Mégane 3 RS Trophy 07/2015 waarvan ik de 2de eigenaar ben, steeds dealer onderhouden.

Wagentje zet een nette 292pk en 368nm koppel neer op de vermogenbank en heeft verder alles van comfort aan boord dat we heden ten dage gewoon zijn.

Goed vergelijkbaar met de 318pk en 367nm van de M3 die kwa sound en motorloop de meerdere is van de Mégane maar zelfs met alle aanpassingen aan onderstel en remmen niet kan tippen aan het moderne geweld.. evolutie staat niet stil en dat is hier goed voelbaar.. Begrijp me niet verkeerd .. die M3 gaat nooit weg dat is mijn ideale hobby auto en waarschijnlijk de enige BMW die in bezit zal blijven voor een tijdje.

De stoelen en zitpositie zijn ook zeer goed afgesteld voor het sportievere werk

Image

Image

De uitdaging die er op deze wel aankwam was de distributie .. heel anders werken dan aan een BMW wegens dwarsliggend blok. Bij de dealer kost dit werkje 1500€ .. dat kon dus goedkoper .. alle onderdelen OEM bij Renault besteld en zelf knutselen

Image

Met de juiste literatuur kom je best ver

Image

en de juiste blokkeertools maken het leven nog makkelijker

Image

Image

waterpomp en spanrol uiteraard meegenomen

Image

Image

nieuwe riem op zijn plek

Image

opbouwen

Image

en klaar

Image

verder zijn er in het eerste jaar van eigendom eibach pro veren gemonteerd die de wagen net iets zachter afveren en dus beter geschikt maken voor alpen en schotland .. en ook een beetje voor de Belgische wegen :mrgreen: Hoeveel heb ik er al mee gereden op anderhalf jaar .. de volle 5K :D

Zo iets minder aanwezig hier maar we zitten zeker niet stil op autogebied


1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily/weekend driver Gerrit

Post by uwbuurman »

Mooi dat jij het zo lekker kan vinden in die Megane, Gerrit!! Wel 5k km in 1,5 jaar. Poeh... :bag ik heb maanden waarin ik meer reed...

Hij kan weer lekker verder, het komende jaar.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Daily/weekend driver Gerrit

Post by gerrit323 »

Haha .. Ik ook hoor Koos maar dat is dan met de fiat bus
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily/weekend driver Gerrit

Post by Jeroen »

Hahaha ja dat maakt ook dat je andere keuzes kunt maken, je hoeft er niet elke dag grote afstanden mee af te leggen en aan te sluiten in de file, en dan is iets wat meer speelauto is al gauw erg leuk. En ja, het blijft een vreemde eend, maar wel een dikke! En idd, ook FWD zet dikke stappen. Moest je bijv met een 147 GTA (toch wel een secret crush) nog wel even eea doen voordat het echt helemaal lekker stuurde, als je een hedendaagse Focus of Mégane pakt zijn die zo van de plank al erg goed idd. En voordat je iets enigszins vergelijkbaars hebt met een propeller voorop, dan ben je wel even meer kwijt (M240i ofzo).
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Daily/weekend driver Gerrit

Post by Nick1984 »

292 pk in zo'n ding dat kan niet anders dan hard gaan! :D
Zelf zie ik mij nog geen fransoos kopen, ooit te veel op gevloekt denk ik. (heb er nogal wat op onderhoud. :? )
Maar ik geloof heel graag dat de rijbeleving in de RS indrukwekkend is, zeker als je naar kijkt naar wat je krijgt voor je geld.
Wat FWD betreft volg ik je, als daily rij ik ondertussen een dik half jaar met een Golf 7 GTI met performance package. (mechanische sper)
Zelfs op nat wegdek moeilijk om onderstuur de creëren, totaal niet meer vergelijkbaar met vroeger.

Maar eerlijk is eerlijk, niets zo plezant als RWD, een berg pk's en de sound van een 6 in lijn :boogie
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Daily/weekend driver Gerrit

Post by gerrit323 »

Volledig mee eens Nick .. Moderne FWD met mechanisch sper (heeft de Mégane ook) en de m3 als RWD 6 in lijn voor de sound.

Voor wat betreft een Fransoos .. ze hebben hun reputatie uit het verleden tegen .. en dan spreek ik enkel over Renault .. je idd bij de Clio RS opletten voor de V bak maar de 2.0 turbo Megane 3 RS is zo goed als bullet proof en heeft dan weer een zeer goed reputatie, alleen de motorsteunen zijn wel een gekend zwak punt bij veelvuldig circuitgebruik maar dat is hier niet van toepassing

Ik prijs me gelukkig deze mooie combi te bezitten :)
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Daily/weekend driver Gerrit

Post by bmw e12 e21 »

Mooi werk Gerrit. Het is idd een machtig machien die je een goede druk in de zetel bezorgd. :launch
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Daily/weekend driver Gerrit

Post by Smartie »

Mooie auto Gerrit. Ben zelf wel fan van de Franse hot hatch, meer van het formaat 205 en clio maar dat terzijde.
Post Reply