BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Dat zou ik ook niet uitsluiten. Zeker met dit soort klachten zou ik wel benieuwd zijn hoe schoon het is onder het kleppendeksel. En wat voor olie zit er nu in?


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Thegs wrote: Wed Nov 04, 2020 7:44 am
BertjeConti wrote: Tue Nov 03, 2020 11:00 pmHieruit kan ik dan ook een defecte hydro klepstoter uitsluiten.
Is dat zo ja? Zo'n ding werkt op oliedruk. Die is bij koud hoger, die is bij verhoogd toerental hoger. De voornaamste klachten zijn bij stationair warm, dat is de druk op z'n laagst en begint er wat te jammeren?
Ja, natuurlijk, hier had ik nog niet zo goed over nagedacht dus. Er zit nu 5W30 in, dat is best dunne olie, en help het getik in de hand als er een hydro teveel lekt.

Bedankt voor de tip Gerwin.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Relatief goedkope dingen, hoeveel moeten er in? 2 of 4 per cilinder? Geen idee van..
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Thegs »

uwbuurman wrote: Wed Nov 04, 2020 11:26 am Relatief goedkope dingen, hoeveel moeten er in? 2 of 4 per cilinder? Geen idee van..
De M52b25 (zonder Technical Update, beschikbaar vanaf '98) is een 24 klepper met enkele Vanos.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Thegs wrote: Wed Nov 04, 2020 12:11 pm
uwbuurman wrote: Wed Nov 04, 2020 11:26 am Relatief goedkope dingen, hoeveel moeten er in? 2 of 4 per cilinder? Geen idee van..
De M52b25 (zonder Technical Update, beschikbaar vanaf '98) is een 24 klepper met enkele Vanos.
Nou mag het ietsje eerder, mijn auto is van '96
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Wed Nov 04, 2020 11:26 am Relatief goedkope dingen, hoeveel moeten er in? 2 of 4 per cilinder? Geen idee van..
Prijzen van een knaak tot €35,- per stuk
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Thegs »

BertjeConti wrote: Wed Nov 04, 2020 4:02 pm Nou mag het ietsje eerder, mijn auto is van '96
Ja dat had ik gezien, daarom is het een M52B25 en geen M52B25TU. Want de Technical Update (wat met name bestond uit dubbele Vanos) stamt uit 1998.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

zoektocht gaat verder

Op het web vind je wel meer M52 eigenaren die met deze eigenaardige tik worstelen. Motor koud geen vervelende tik, maar eenmaal opgewarmd komt hij tevoorschijn. Anyhow, Ik had zelfs al verhalen gelezen van zo'n tik die dan veroorzaakt werd door loszittende bougie(s), iets wat je al helemaal niet wil.

Zekere voor het onzekere genomen en vandaag de bougies van de E39 maar eens gecontroleerd. Als klus stond sowieso het vervangen van de gaskabel nog geprogrammeerd.
Maar eerst de bougies, die zitten iets verder verstopt dan wat ik gewoon ben bij de M20, eerst sierdeksel eraf, en dan één voor één de spoelen losnemen, bougie controleren en spoel weer terug.
Dat gaat allemaal erg soepeltjes, het is lekker sleutelen aan een schoon motorblok. Onderin de bougietunnel ziet het er telkens ook brandschoon uit, hier geen verrassingen zoals met olie volgelopen kanalen. Ook zaten alle bougies netjes vast, al kon ik er een paar nog net iets vaster zetten, maar echt los zat er geen enkele.
Wel was één spoel met één te lange M6 bout vast gezet. Dit heb ik natuurlijk netjes gecorrigeerd.
Ooit was er één spoel vervangen, conform rekeningen die ik heb van deze auto.

Zo ziet het er in alle 6 de bougie tunnels uit, netjes toch?
Image

Vervolgens ging ik met de gaskabel aan de slag, eerst onder het dashboard het onderste afdek paneel wegnemen, en dan kun je de gaskabel al loshaken.
Dan het linker interieur filter wegnemen en proberen de gaskabel van het gasklephuis los te nemen, dat lukt niet, er is gewoon te weinig plaats. Dus toch maar het luchtfilter met MAF even verwijderen. Ook dat is een makkie, één M6 bout, één slangenklem en één stekker, meer hoeft er niet los.
Nu is er plek genoeg om de oude gaskabel los te haken en de nieuwe erin te zetten.

Even een momentje voor wat inspectie foto's, alles netjes schoon:
Image

peepshow in de MAF:
Image

benzine leidingen lijken gemaakt voor de eeuwigheid:
Image

Is er dan niets vies? jawel hoor, deze poreuse olieslang zorgt toch wel voor wat kliederboel aan het blok, en zal ik ook eens willen vervangen:
Image

Nieuwe gaskabel netjes afstellen, zodat er nog iets speling op zit, maar niet irritant veel.
Hier zie je de oude kapotte kabel naast de nieuwe liggen:
Image

Ook gaan er verhalen rond dat een te laag oliepeil voor getik van hydro(s) kan zorgen, omdat de oliepomp dan ook luchtbelletjes kan oppikken, en als je lucht in de olie krijgt, en die komt in de hydro's dat is niet goed. Lijkt mij onwaarschijnlijk in mijn geval.
Maar oliepeil check liet wel minimaal niveau zien, dus dat heb ik ook netjes op peil gebracht.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:33 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Lekker bezig geweest, Rob!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

+1! Overigens is er heel veel kans dat die slang niet poreus is, maar dat het gewoon ietwat een kliederboel is geworden bij een keer oliefilter wisselen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Goeie tip Jeroen, ik zal de slang eerst eend goed reinigen en zien wat er gebeurt, maar aangezien de gehele motor ook gereinigd is bij aankoop (augustus) lijkt het toch op een poreuze slang.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Werden er in de jaren 70 nog materialen voor de eeuwigheid gebruikt, anno 90er jaren moest het allemaal klik-klik plastic worden.

Getuige de gepantserde transparante E12 ruitensproeierslang versus het zwarte HDPE slangetje, op zich niks mis mee natuurlijk zolang het heel blijft.

Image

Hoe kom ik daar nu bij? Nou het blijkt dat de ruitensproeier in de E39 dienst weigert. Wissers doen het netjes na bedienen van de wasfunctie. Dus schakelaar OK. zekeringen gecontroleerd, ook OK.

Was reservoir zou vol moeten zijn volgens de aanwijzer op het rechter scherm, misschien is die kapot en het reservoir toch leeg?
Nou nee, want proberen bij te vullen, en de vulhals stond binnen luttele seconden ook vol.

Dan maar op zoek naar de tank zelf, want alleen een defecte pomp of slecht contact blijft nu nog over, het probleem moet in ieder geval bij de pomp zelf gezocht worden. Een "intensief was systeem" staat niet in mijn optie lijst, dus ook geen 2e tank onder de motorkap.

Verwarmde nippels is blijkbaar standaard want die heeft onze E39 wel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Het ruitensproeier reservoir inclusief pomp zit in het rechtervoorwielkuip tegen het schutbord verstopt. Dit betekend auto op de krik, wiel eraf, scherm bekleding verwijderen (de 2 "eenmalig gebruik" spreidpluggen waren al weg) door een 9 tal schroefjes te lossen, et vloila daar komt het reservoir tevoorschijn. Eerst nog voor de zekerheid gecontroleerd of er spanning op de stekker komt tijdens ruitenwassen, en dat was ook goed.

Ook achter de bekleding gelukkig geen verrassingen aangetroffen, alles ziet er hier nog spik en span uit, remleidingen (blijkt kwaaltje te zijn) zijn nog mooi legergroen en niet aangetast.

Pomp verwijderen betekend dat de tank leeg zal lopen, om te voorkomen dat de vloeistof over de bodembeplating weg loopt kun je een los slangetje op het pompje drukken, en dan loopt het reservoir via de pomp door deze slang leeg.

Het pompje is inderdaad defect, het zit muurvast. Ze kosten overigens geen drol, dus zal het wel een normaal slijtage artikel zijn. Nieuwe pomp met rubber "gromet" is onderweg.

TIP: vul de tank tot de aanwijzer "vol" aan geeft, en niet tot het reservoir overstroomd, anders loopt het teveel er via de ontluchting boven op het tankje weer uit, en dat stroomt op zijn beurt over de gehele bodem bekleding tot aan de achterdeuren, alwaar het eindelijk naar de grond drupt.

Oh ja, deze week ook nog een hoofdsleutel besteld bij de dealer, coderen is daarbij niet nodig, kosten 65 eurootjes. Kijk dat is dan weer het voordeel van een optieloze E39.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:06 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Leuke klusjes om aan te werken, Rob! Steutel gewoon op chassisnummer besteld, neem ik aan??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun Nov 29, 2020 8:11 pm Leuke klusjes om aan te werken, Rob! Steutel gewoon op chassisnummer besteld, neem ik aan??
Yep, op vertoon van auto papieren en identiteits bewijs, de auto zelf hoeven ze niet te zien.
Er is een risico dat de sleutel niet past, als ooit in het verleden de sloten gewisseld zouden zijn, dat is mijn risico, maar ik acht die kans wel heel erg klein.
Zou dat toch het geval zijn, dan heb ik in ieder geval toch een chippie voor de EWS.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

BertjeConti wrote: Mon Nov 30, 2020 12:03 am
uwbuurman wrote: Sun Nov 29, 2020 8:11 pm Leuke klusjes om aan te werken, Rob! Steutel gewoon op chassisnummer besteld, neem ik aan??
Yep, op vertoon van auto papieren en identiteits bewijs, de auto zelf hoeven ze niet te zien.
Er is een risico dat de sleutel niet past, als ooit in het verleden de sloten gewisseld zouden zijn, dat is mijn risico, maar ik acht die kans wel heel erg klein.
Zou dat toch het geval zijn, dan heb ik in ieder geval toch een chippie voor de EWS.
Sleutel is al binnen, en doet het gelukkig ook.

Op het zakje staat "schluessel nr 7", de zevende die bmw uitgeleverd heeft op mijn VIN, nog 3 en dan zijn ze op. (Of zouden ze random een vrij nummer kiezen?)
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply