BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

De android radio zit niet mooi “flush” in het dashboard, het is wel een specifiek voor de E39 en E53 gemaakt model.

Dus dat ding er maar eens uit getrokken. Blijkt dat hij alleen onderin met wat dubbelzijdige tape vast zit, wel goede tape dat wel.
Eenmaal eruit alweer een feest van draden en isolatie tape. In plaats van de gebruikelijke verloopkabel, is de kabel van de radio in de kabelboom van de auto geplakt met tape. Het werkt, dus voorlopig ff afblijven, en een juiste verloopkabel vinden.

Image

Wat er ook niet is, is een montage beugel, dus die maar zelf gemaakt zodat de radio wel met 2 schroeven vast gezet kan worden.

Image

Nu zit de radio wel netjes flush in het dashboard, bijkomend voordeel is dat de kijkhoek op de display hierdoor dermate veranderd is dat ik niet meer de hele achterruit in de radio zie, en de display nu wel overdag leesbaar is.

Image

En vervolgens mocht de E39 vandaag voor het eerst samen met de Eriba Titan op pad, wel in Nederland blijven natuurlijk.

Image

Volgens mijn eerste indruk een erg dorstige combi, automaat weet er geen raad mee, blijft op en neer gaan tussen de twee hoogste versnellingen en springt soms even in de lock-up, totdat de S stand gekozen wordt, dan blijft hij netjes in één versnelling (4) staan tijdens cruisen op de snelweg. Dat gaat veel beter.
Kwa stabiliteit en comfort wel de beste trekauto tot nu toe, dat dan weer wel.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 10:00 pm, edited 1 time in total.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ja, automaat en aanhanger is gewoon sportstand of handmatig bak bedienen. Mooi van je radio!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Wondermike »

+1, de 316d rijdt prima met onze woondoos erachter en bij 100 op de teller gaat hij prima naar zijn 8e versnelling maar dat rijdt niet fijn. En volgens mij vindt de motor dat ook. Dus sportstand en dan blijft hij in zijn 6 net boven de 2000 toeren.
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Wondermike »

Die caravan blijft wel Uberge1l
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Wondermike wrote: Fri May 28, 2021 8:12 pm +1, de 316d rijdt prima met onze woondoos erachter en bij 100 op de teller gaat hij prima naar zijn 8e versnelling maar dat rijdt niet fijn. En volgens mij vindt de motor dat ook. Dus sportstand en dan blijft hij in zijn 6 net boven de 2000 toeren.
In de 7.

Ik heb vorige week voor het eerst sinds de twee jaar dat ik mijn f31 heb, er een trailer achter gehangen. Eigenlijk is de e91 mijn trekezel. Maar wat een gemak! Ik had er ingeveer 2200 kilo achter, beetje meer dan mag, maar geen centje pijn. Alles met de bak in de sportstand gereden en geen een moment gehad dat de auto te laag in toeren reed, of dat ik te weinig vermogen had. Dikke prima.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Wondermike »

Ik heb een 316 he
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ik niet.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by 323baur »

Toch is het echt wel verstandig om toeren te maken met dit soort gewichten.
Oliepomp in de bak draait met 2000rpm echt te weinig toeren om voldoende koelende circulatie te krijgen.
Deze wijsheid heb ik gekregen van ATR Montfoort na het betalen van 5k voor een verse automaat in de wijlen ML.

Met mijn nieuwe ezel rijd ik geladen met een trailer echt minimaal 2500rpm. Dus in zijn 5, 100 in 6 is dan net 2000rpm.
Ik wil het niet nog eens meemaken
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Haha, ja heren, diesels zijn nu eenmaal de ultieme trekpaarden, mijn vorige mazda’s trokken de caravan ook met het grootste gemak, ik weet het. Het is appels met peren vergelijken.

De 523i heeft totaal geen koppel onderin, in de 4e draait hij zelfs nog maar 2500rpm bij 90kmh met de sleurhut erachter.

Vandaag even solo terug naar Weert op en neer geweest, de nieuwe kat schijnt een stuk luchtiger, was lekker cruisen met de verbruiksmeter pendelend tussen 6 en 8 l/100km. Solo is het echt een fijne reismachine.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Maar als caravantrekken moet ik gewoon weinig trekkracht en een flink verbruik accepteren.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Zo is het precies!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Zo, vandaag maar eens de vanos "gereviseerd", niet met een Beisan kitje, maar eentje van VanosRepair. Ik neem aan dat de producten van beide leveranciers even goed zijn.

Deze dus:
Image

Je moet er wel heel wat plastic voor uit de motorruimte slopen om de vanos te kunnen verwijderen, daarnaast had ik ook nog een nieuwe olieslang voor tussen het filterhuis en de vanos liggen, de originele was namelijk zeiknat van de olie, en om die te kunnen lossen moet er nog meer plastic weg. Zelfs de oliedruksensor moest er even uit.

Of de oude olieslang nu echt lek was zal een vraag blijven, wat wel opviel is dat de banjobouten niet erg vast zaten en misschien wel de oorzaak van de lekkage waren. Maar goed, nieuwe leiding inclusief pakkingringen kan nooit geen kwaad.

Eerste horde was een slangenklem op het thermostaathuis, die zo gemonteerd was dat de vanos er niet uit kan, stupid.

Image

Maar vervolgens zie ik dit:

Image

Laswerk in het aluminium van de kop, er is dus kennelijk ooit iets heel vreemds gebeurt, waardoor er een stuk uit de voorkant van de kop gebroken is, precies achter de vanos en thermostaathuis. één tapeind van de vanos zit zelfs midden in de las, ik wordt daar dus niet blij van, en vrees voor een blijvende olielekkage vooraan de kop.

Hier kun je de laswerkzaamheden nogmaals zien, maar dan aan de binnenzijde.

Image

Image

De operatie verliep verder eigenlijk redelijk probleemloos. De rubber o ring die onder de teflon ring in de vanos zuiger zat was inderdaad keihard en vierkant, deed zijn werk dus niet goed meer. plaatsen van nieuwe o-ring en teflon ring is een fluitje van een cent.

In de kit van VanosRepair zit ook een zogenaamde anti rattle kit (ring), maar die heb ik niet kunnen plaatsen, omdat ik de 18mm moer (dekseltje) niet los kreeg, waarschijnlijk lukt dat alleen met een slagmoersleutel en die heb ik (nog) niet. Niet zo erg want rammelen/ratelen doet de vanos in onze E39 nog niet.

Dankzij de blokkeerkit voor de M50/52 motoren was het terug plaatsen van de vanos en op tijd zetten van de nokkenassen ook al een eitje.

vervolgens nog even aandacht voor het SB reservoir, onderaan bij beide slangen toch nog lekkage, dus de slangen eraf, stukje afgesneden en opnieuw in elkaar met nieuwe slangenklemmen, fingers crossed.

Al met al ben je zeker een halve dag zoet met dit klusje, natuurlijk ook meteen nieuwe kleppendeksel pakking geplaatst.

Nokkenassen zagen er goed uit.

Benieuwd of we het gaan merken (die vanos revisie)
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:57 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Lekker gewerkt, Rob! Ben benieuwd naar je ervaring met de frisse(re) vanos!. Maar inderdaad vreemd van dat laswerk in het aluminium. Is dat de kop zelf? Dan is die er ook al eens afgeweest, dus?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Yep, laswerk zit in de kop zelf, een heel eigenaardige plek waar dus een stuk uitgebroken is geweest, hopelijk niet tot tegen de watergallerijen. Dus kun je er inderdaad van uit gaan dat de kop er ooit vanaf geweest is, geen rekeningen van gezien overigens.

Gisteren ook meteen gecontroleerd of de electrische fan nog werkt(schijnt ook een kwaaltje te zijn), en die zoemt nog fijn, redelijk stille fan overigens vergeleken met veel moderne auto’s (kon wel Mazda zijn, haha)
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by 323baur »

BertjeConti wrote: Sun Jun 27, 2021 10:05 am Yep, laswerk zit in de kop zelf, een heel eigenaardige plek waar dus een stuk uitgebroken is geweest, hopelijk niet tot tegen de watergallerijen. Dus kun je er inderdaad van uit gaan dat de kop er ooit vanaf geweest is, geen rekeningen van gezien overigens.

Gisteren ook meteen gecontroleerd of de electrische fan nog werkt(schijnt ook een kwaaltje te zijn), en die zoemt nog fijn, redelijk stille fan overigens vergeleken met veel moderne auto’s (kon wel Mazda zijn, haha)
Dat klopt, die zijn echt altijd stuk. Ook bij de mijne :bag :bag
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply