BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Ben echt benieuwd hoe je zoiets voorelkaar maakt.zit daar een hijsoog ofzo in de buurt? En dan de afweging om dat te lassen ipv een ander kopje opscharrelen. Nou ja, een lage tellerstand is dus geen garantie. Gelukkig is ze bij jou in goede handen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Hijsoog zit daar ergens idd, maar dat deel was nog juist oke. Ik vind het maar een rare plek.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Heel apart, dan vraag je je idd af wat er ooit gebeurd is! Je kunt wel wat dingen bedenken natuurlijk, maar zeker zullen we het nooit weten.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Volgens mij weet Ite het wel….
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Ik volg je even niet.
Mijn paranormale gaven zijn even op een laag pitje.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Dat kan alleen maar betekenen dat bij jouw e39’s de electrische fan altijd stuk is.
Never mind
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
CompriBertjeConti wrote: ↑Tue Jun 29, 2021 1:01 pmDat kan alleen maar betekenen dat bij jouw e39’s de electrische fan altijd stuk is.
Never mind
Vanmorgen toevallig gecheckt, hij werkt!
Die van mijn zoon…ook een 523..kaduuk.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Oh, haha, ik dacht dat je doelde op dat Ite kan weten hoe jouw kop kapot is geraakt in het verleden.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Ja, dat dacht ik dus ook, maar helaas
Het zal een mysterie blijven…
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
de "oude" kleppendekselpakking heeft productie datum 8/17, dat zou erop duiden dat het kleppendeksel er nog niet zo lang geleden af geweest is en men de pakking vernieuwd heeft, kan ook naar aanleiding van olielekkage geweest zijn, los van de laswerkzaamheden. Op de rekeningen vind ik dat echter niet terug. wel vind ik een vernieuwing van de pakking achter het oliefilter huis, gedaan in januari 2020, moet een aardige klus geweest zijn.
Maar goed, de vanos revisie. Zo op het eerste gezicht lijkt er inderdaad meer punch in de lagere toerentallen te zitten, maar dat het echt opvalt, nee dat nog niet. Wel hoor ik die vervelende tik niet meer als de motor goed warm is, dat is dus een +.
Dat de oude vanos o ring zijn werk niet meer deed was wel duidelijk. dit was geen o-ring meer maar een []-ring, 3,2mm breed en 2,4mm hoog, zijkanten helemaal plat en het rubber keihard geworden. Met de teflon ring die eroverheen zit was niks aan de hand, maar die moet je ook meteen vernieuwen.
Ik heb er een plakje tussenuit gesneden, zodat je de doorsnede goed kunt zien:
Volgende week mag hij de Eriba naar de Eifel sleuren, eens zien of ik dan wel verschil ga merken.
Maar goed, de vanos revisie. Zo op het eerste gezicht lijkt er inderdaad meer punch in de lagere toerentallen te zitten, maar dat het echt opvalt, nee dat nog niet. Wel hoor ik die vervelende tik niet meer als de motor goed warm is, dat is dus een +.
Dat de oude vanos o ring zijn werk niet meer deed was wel duidelijk. dit was geen o-ring meer maar een []-ring, 3,2mm breed en 2,4mm hoog, zijkanten helemaal plat en het rubber keihard geworden. Met de teflon ring die eroverheen zit was niks aan de hand, maar die moet je ook meteen vernieuwen.
Ik heb er een plakje tussenuit gesneden, zodat je de doorsnede goed kunt zien:
Volgende week mag hij de Eriba naar de Eifel sleuren, eens zien of ik dan wel verschil ga merken.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:56 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Yep, dat alleen al moet tot tevredenheid stemmen!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Een aantal dagen naar de Eifel is een prima manier om de auto eens beter te leren kennen en eigen te maken.
Nu na bijna een jaar begint er bij mij een gevoel te komen dat deze 523i mijn auto is.
Dat het motorisch niet de ideale trekauto is, dat wist ik al, maar al met al komt hij toch goed weg met de Eriba erachter. Je moet soms gewoon wat verder doortrekken in de lagere versnellingen, en hogere toerentallen niet schuwen.
Eenmaal op kruissnelheid draait de motor tussen 2400 en 2800 toeren, dat is dus prima.
Wegligging met Eriba erachter is voorbeeldig en erg comfortabel vergeleken met de Mazda's.
Tijdens wat leuke solo ritjes in de Eifel ben ik de automaat wat meer gaan waarderen, vooral bij steile haarspeldbochten omhoog gaat dat fantastisch, geen keuzestress meer.
Naar beneden lijkt de bak te snappen dat je op de motor wil remmen en schakelt automatisch een versnelling terug. (zit dat echt in het sport programma?)
Remmen doet de E39 voorbeeldig zonder enige trilling, dus dat zit wel goed.
Voorwiel ophanging laat van zich horen bij gaten in het wegdek, dat zal de bekende normale slijtage in de diverse armpjes zijn.
Er komt wel een trilling/resonantie door van de motor, best voelbaar in het stuur, bij bepaalde toerentallen rond de 2500 resoneert dat best door.
De frequentie van de trilling is niet gelijk aan het toerental, maar hoger, elke arbeidslag lijkt beter te kloppen. Dat is motor toerental keer drie.
Zou dit veroorzaakt kunnen worden door versleten motorsteun rubbers?
Vanos revisie? Eerlijk is eerlijk, ik merk niet echt verschil.
Misschien wel verbetering in verbruik, maar daar heb ik nu nog geen zicht op, de afgelopen 600km zijn geen referentie daarvoor.
De E39 is een erg comfortabele reisauto met prima stoelen en goed werkende klimaat controle.
Nu na bijna een jaar begint er bij mij een gevoel te komen dat deze 523i mijn auto is.
Dat het motorisch niet de ideale trekauto is, dat wist ik al, maar al met al komt hij toch goed weg met de Eriba erachter. Je moet soms gewoon wat verder doortrekken in de lagere versnellingen, en hogere toerentallen niet schuwen.
Eenmaal op kruissnelheid draait de motor tussen 2400 en 2800 toeren, dat is dus prima.
Wegligging met Eriba erachter is voorbeeldig en erg comfortabel vergeleken met de Mazda's.
Tijdens wat leuke solo ritjes in de Eifel ben ik de automaat wat meer gaan waarderen, vooral bij steile haarspeldbochten omhoog gaat dat fantastisch, geen keuzestress meer.
Naar beneden lijkt de bak te snappen dat je op de motor wil remmen en schakelt automatisch een versnelling terug. (zit dat echt in het sport programma?)
Remmen doet de E39 voorbeeldig zonder enige trilling, dus dat zit wel goed.
Voorwiel ophanging laat van zich horen bij gaten in het wegdek, dat zal de bekende normale slijtage in de diverse armpjes zijn.
Er komt wel een trilling/resonantie door van de motor, best voelbaar in het stuur, bij bepaalde toerentallen rond de 2500 resoneert dat best door.
De frequentie van de trilling is niet gelijk aan het toerental, maar hoger, elke arbeidslag lijkt beter te kloppen. Dat is motor toerental keer drie.
Zou dit veroorzaakt kunnen worden door versleten motorsteun rubbers?
Vanos revisie? Eerlijk is eerlijk, ik merk niet echt verschil.
Misschien wel verbetering in verbruik, maar daar heb ik nu nog geen zicht op, de afgelopen 600km zijn geen referentie daarvoor.
De E39 is een erg comfortabele reisauto met prima stoelen en goed werkende klimaat controle.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Goede ervaringen, genieten en het gevoel dat auto bij je past... prima berichten zo!
Volgens mij heeft jouw auto ook van die oliegedempte motorlagers, ik weet dat dat op mijn E60 een flink verschil maakte, lag ineens veel rustiger in het vooronder.
Volgens mij heeft jouw auto ook van die oliegedempte motorlagers, ik weet dat dat op mijn E60 een flink verschil maakte, lag ineens veel rustiger in het vooronder.
Regards/groeten, Jeroen