BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Jeee, wat een aanslag op die zuigers. Dan denk je toch aan een onvolledige verbranding oid? Fijn dat die kop geen gaar ding is. Maar die koppakking was inderdaad bijna door, poeh zeg.

Die hydraulische klepstoters zou ik zeker vervangen. Die pitting, dat lijkt wel door cavitatie.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Oh ja, wat ik nog was vergeten, de kopbouten zelf zaten helemaal niet vast, sommige gingen zelfs opvallend gemakkelijk los. Had makkelijk los gekund met de 3/8 ratel.

Die pitting in de hva's, zou die kunnen ontstaan bij zeer lange stilstand en tegelijk vocht in de motor?
Iets soorgelijks zie ik ook op de rollen van de distributie ketting, alleen veel fijner.

Cavitatie is toch het ontstaan van gasbelletjes in een turbulent bewegende vloeistof, zoals ik ooit heb laten zien in de benzine retourleiding met een stukje transparante slang.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ja, inderdaad, dus ook door kokende kvs oid. Maar weet niet wat is gebeurd, het is iig stevige schade.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Wilmo »

Cavitatie kan ontstaan wanneer de druk in de vloeistof onder de dampdruk komt en de opgeloste gassen vrijkomen. Misschien dat dit iets te maken had met de problemen die je eerder had met de HVA's? Wel serieus hoeveel aanslag er in die motor zit zeg. Je moet meer Autobahn rijden :p Tijd voor nog een Megasquirtombouw om het inspuiten een beetje te temmen?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Gewoon dieper intrappen, dat extreem rechtse pedaal...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Wilmo »

De rit met de caravan zou toch wel een behoorlijke belasting geweest zijn? En daar zal de motor ook heus wel toeren gezien hebben.

De verstopte carterventilatie zou er nog wel eens mee te maken kunnen hebben.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by loentje »

ok, dit is wel serieus. Volgens mij ook niet echt een m52 kwaal maar gewoon botte pech?

Groeten Loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Frisse morgen wat een bos ellende zeg, die had ik even niet zien aankomen. Op zich past zoiets wel bij een auto die hoofdzakelijk kleine stukjes heeft gereden, dan koekt de bende lekker aan, kunnen zelfs zuigerveren vast gaan zitten etc hetgeen de lage compressie wel (mede) verklaart. Ook die pitting op de HVA's past daar wel bij, extreem vochtgehalte (condens) ivm korte stukjes en vaak gewoon totaal niet opwarmen.

Maar hoe rijm je dat met jouw gebruik, hij heeft met die raket erachter toch echt wel moeten werken lijkt mij. Of was het eerder nog veel erger en heb je al een gedeelte losgebrand? Of heeft vervolgens die verstopte carterventilatie het laatste duwtje gegeven? Brrrrrrr.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by 323baur »

Ik zou een blokje wisselen. Is goedkoper, minder tijd en wellicht ook leuker als je er gelijk een 2.8 in mikt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

Oops Rob, dat zijn minder mooie berichten, maar je was er al bang voor.

Die koolstof opbouw is best wel heftig en die brand je ook niet zomaar even schoon, zelfs niet door een hele dag met volle polle over de Nardoring heen te rijden. Ben best benieuwd naar de oorzaak.

Wat ik wel zie is dat de cilinderkop aan de uitlaatzijde behoorlijk zwart is; die aanslag zie je ook op de HVA's, dat lijkt toch aangekoekte koolstof. Dat kan op die plek alleen maar door volledig uit genutte olie zijn veroorzaakt. Kenmerkend daarvoor is verdunning door benzine moleculen die langs de zuigerveren naar het carter loopt. De koude start verrijking kan denk ik niet alleen de oorzaak zijn; maar wat dan als je geen foutcodes hebt ?

Maar goed, ik ga denk ik wel met Ite mee, is een gebruikt blokje niet een betere optie ? Zelfs BMW Car Magazin geeft bij haar beschouwingen voor de M52/M54 dat advies.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Binnenkort gaat de Compact eindelijk een 2.8 krijgen. Nu wil ik uiteraard dat blok wel eerst proefrijden, maar als het goed is blijft er dan een prima 2.5 over, overigens met E39 oliepomp en carterpan. Wel met meer ervaring dan jouw blokje, maar ik gok wel dat het binnenste er frisser uitziet.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Haha, leuk dat jullie mij meteen naar het vervangen van een complete motor willen aansturen, maar daar is het nog even te vroeg voor.

Alle M52B25 blokken op deze aardkloot zijn 22 tot 25 jaar oud, een ander blok ongeopend in de E39 mikken is ook een risico.....

Maar goed, allereerst heb ik eens geprobeerd de aansluiting van de olieafscheider op de peilstokbuis open te krijgen, tot nu toe zonder resultaat, remmenreiniger, hitte en 10 bar compressordruk zijn niet genoeg om de aansluiting op de peilstokbuis weer open te krijgen. Dit is dus iets wat niet gisteren verstopt geraakt is, maar vele jaren geleden al een probleem was.
Vervangen van de CCV slang en olieafscheider leek een oplossing maar was het dus niet. Deze M52B25 heeft de olie die via de CCV naar buiten kwam jaren lang via de inlaat moeten verwerken, zoals het vroeger op motoren ook gebeurde.

Vervolgens heb ik een tool gemaakt waarmee ik de klepveren kan indrukken en de kleppen verwijderen, de tool zelf blinkt uit van simpelheid en drukt zelfs 2 veren tegelijk in, de tool wordt bevestigd over de draadeinden van elke nokkenaslagerbrug waarbij je de kleppen wilt verwijderen, zie onderstaande plaotjes:

Image

Image

Vervolgens heb ik de uitlaatkleppen van cilinder 1 verwijderd, dit zijn de kleppen die ik eerder al geprobeerd had te reinigen met ragers, zonder succes.
De foto's laten inderdaad stukjes koolstof aanslag resten zien op de klepzittingen, kleppen zelf zien er ook aangeslagen uit. De gestelte diagnose is bevestigd, het grote reinigen kan beginnen:

Image

Image
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:34 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

De peilstok oliescheider aansluiting heb ik na veel gepiel toch open gekregen, wat een verharde troep zat daar in zeg.

Dit zou zomaar eens mee geholpen kunnen hebben aan de zwaar verkoolde verbrandingsruimten.

Vervolgens de HVA's eens gechecked, in de uitlaat gallerij de eerste 3 stuk, je duwt ze zo in. In de inlaat gallerij nog eens 3 die niet echt hard aanvoelen. Daar zitten er zelfs tussen die aan de zijkant pitting hebben. Deze motor moet langere tijd stil gestaan hebben met vocht onder het kleppendeksel. HVA's worden alle 24 nieuw.

De verbrandingsruimten in de cilinderkop en uitlaat poorten zijn ontkoold net zoals de kleppen. Nu kunnen de kleppen opnieuw ingeslepen worden met klepslijppasta, en dan zou het weer goed dicht moeten zijn. Uiteraard komen er ook nieuwe klepseals in.

Image

Image

Er is nog een hoop schoonmaakwerk te doen. De pakking achter het oliefilterhuis wordt ook meteen aangepakt.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:56 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Poeh, dan heb je zomaar veel werk, ineens. Mooi dat je er nieuwe HVA's in zet. Goed merk? Of van Alibabba? Je expirimenteerde eerder ook met verstuivers, vandaar de vraag. Jammer van alle werk, maar mooi dat je het aanpakt. Die loopt straks stukken beter.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Poeh, waar zal ik eens mee beginnen?

ten eerste kan ik jullie melden dat het motorblok toast is, oftewel afgeschreven / beyond repair.
ten tweede kan ik melden dat deze motor op dit moment wel weer loopt, de E39 kan dus weer op eigen kracht verplaatst worden.

Maar wat ben ik allemaal tegen gekomen?

Bij het schoonmaken van de zuigers en cilinderpasvlak viel mij op dat alle 14 kopboutgaten voorzien zijn van helicoils, de afbreek uiteinden lagen bij de meeste schroefdraadgaten nog onderin.
Mijn hypothese is dat deze motor ooit een nieuwe koppakking heeft gekregen en men kopbouten voor de gietijzeren variant gebruikt heeft, welke 15mm korter zijn, en je daarmee zomaar de schroefdraad uit het aluminium blok trekt. Had ik al vermeld dat bij het losnemen van de kopbouten er een paar verdacht los zaten?
In ieder geval voorspelt zulke reparatie al niet veel goeds.
Aanslag op de zuigers was in ieder geval behoorlijk te noemen

Image

Image

Ook zie ik vreetsporen in het waterpomphuis, ook niet echt fijn:

Image

Cilinderwanden lijken in eerste instantie allemaal OK, totdat mijn oog valt op de voorzijde, wat je pas ziet als je het blok vanaf de achterkant bekijkt

4 van de 6 cilinders hebben bovenaan vreetsporen precies waar de inkeping voor de voorste inlaatklep in de zuigers zit. cilinders 1 en 6 hebben dit niet, het is mij een raadsel hoe dit heeft kunnen ontstaan, cilinder 5 is duidelijk de slechtste, kijk en huiver:

Image

Image

Image

Image

Image

Toch heb ik besloten het blok met deze vreetsporen weer in elkaar te zetten, de motor liep immers prima voor het voorval met de losgekomen koolaanslag.
Dus kleppen opnieuw inslijpen en de kop weer terug in elkaar met nieuwe klepsteel afdichtingen en HVA's

Image

Wat heb ik nog meer ontdekt?
De oliepeistokbuis zat klaarblijkelijk toch niet goed gemonteerd, men had een te dikke o ring gebruikt zodat de buis met o-ring niet in zijn passing paste, maar bovenop tegen het carter geklemd zat, zeker 10mm te hoog, dus veel met een te hoog oliepeil rondgereden, en dat is niet goed.

één van de oude kopbouten was krom, echt krom, zeker 2 mm verbogen over de gehele lengte. Er hebben duidelijk een stel apen aan deze motor gesleuteld. :screwy

De oude koppakking was een overmaat koppakking, maar bij het nameten van de kop was toch duidelijk dat deze nooit gevlakt is geworden, exact 140mm hoog zoals specifitatie aangeeft. Dus komt er een normale dikte koppakking terug voor in de plaats.

Gistermorgen begonnen met in elkaar zetten van de motor, en bij het aantrekken van de kopbouten gebeurde datgene waar ik al ontzettend bang voor was, 3 van de 14 bouten voelden week aan bij de eerste 90 graden aanhaling, die heb ik dan ook maar verder met rust gelaten.

Toch heb ik de motor verder opgebouwd zodat het de auto in ieder geval weer loopt en verplaatst kan worden, de verdere opbouw heeft geen verrassingen meer opgeleverd, en toen alles weer in elkaar zat, was het dan ook starten en lopen.
Natuurlijk in het begin een heftig tikkende kleppentrein, maar naarmate de HVA's op druk kwamen werd het stiller.
Een paar rondjes gereden, veel witte rook, één cilinder heeft duidelijk minder compressie, maar dat was voorheen ook al, vertrouwen is ver te zoeken. Veell werk verricht dat aanvoelt of het allemaal voor niks is geweest.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:34 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply