BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Hoe staat het ervoor? Blokje al opgehaald? En de huidige motor, doet die alles nog?


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun Dec 19, 2021 8:37 pm Hoe staat het ervoor? Blokje al opgehaald? En de huidige motor, doet die alles nog?
Huidige blok loopt nog prima, koelvloeistof blijft op peil, geen mayo, fingers crossed.
Het andere blok ga ik deze week ophalen, maar inbouw stel ik het liefst zo lang mogelijk uit. Ergens in voorjaar zou mij het beste passen.

Ik wil het blok wisselen zonder front te verwijderen en de bak in de auto laten zitten. Dat vergt nog wel enige studie of dat zo wel mogelijk is.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Wel fijn! Dan kan je eerst mooi doorrijden. Heb je de kosten niet voor niks gemaakt. Waarom wil je dat zo doen en niet de voorkant er even af?
Last edited by uwbuurman on Mon Dec 20, 2021 8:42 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Voorkant eraf betekend airco leeg laten maken en daarna weer vullen, en dat wil ik voorkomen.

Ook moeten dan alle hydroliek leidingen los en dus leeg.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Motortje ligt inmiddels bij mij thuis in de garage, vergelijkend warenonderzoek levert één verschil op, en dat is de extra aandrukrol voor de multiriem bij de dynamo. Die 2e rol heeft onze e39 niet.

Image

Uiteraard zijn alle 3 de aandruk rollen versleten, ook deze multiriem is gaar. Geeft niks.

Compressor, dynamo en hydroliekpomp worden zowiezo omgezet. Kabelboom wil ik ook origineel houden, en inlaatspruitstuk met alle aanbouwdelen eigenlijk ook, het is allemaal meer werk, maar dat geeft niks.

Ook deze dynamo heeft last van het E39 design foutje in de koeling ervan:

Image

Het blok is aan de uitlaatzijde helemaal droog, echter inlaatzijde vooraan is het een kleffe boel van een jaren lekkend sbr reservoir dito slang, een mij inmiddels bekend euvel.
Peilstok deze keer niet verstopt en correct gemonteerd.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:31 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Mooi! Gaat de endoscoop er nog in?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Tue Dec 28, 2021 11:53 pm Mooi! Gaat de endoscoop er nog in?
Heb ik niet
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

O2 sensors / Lambda sensoren

Toen de cilinderkop er een maand geleden toch af lag besloot ik ook maar meteen nieuwe Lambda sensoren mee te bestellen, en die ook maar eens preventief te vervangen.
Uiteindelijk nadat bleek dat het blok toast was heb ik er voor gekozen de nieuwe Lambda sensoren niet te plaatsen en met de oude sensoren verder te rijden, deze lambda's liggen dus nog op voorraad.

Nu met de vervangende M52B25 in de garage toch maar eens de nieuwe lambda's erbij gepakt. Wat mij al direct op viel is dat de nieuwe sensoren veel dikker/groter zijn, en dat er andere kleurtjes draden gebruikt zijn. lengte van de kabel en connector passen wel.

Zover ik weet bestaan er 2 typen Lambda Sensoren, de narrow-band en de wide-band, waarbij de narrow-band typen 1 tot 4 draden kunnen hebben en de wide-band meer dan 4 draden hebben.
De Lambda's in de M52 zijn dus zeker van het narrow-band type, beide type's werken overigens met een Zirkonium Dioxide sensor materiaal.

Als zuinige krent die ik ben had ik natuurlijk één van de goedkopere sensoren gekocht van het autodoc huismerk 'Ridex', de verschillen tussen deze sensor en de originele lieten mijn gedachte toch niet los, vooral de kleuren van de draden. Origineel heeft een zwarte gele rode en witte draad. De nieuw Ridex hebben een zwarte grijze en 2 witte draden, kleuren die ik ook terug zie in allerlei andere Lambda sensoren.

Toch maar eens gegoogled of er nog meer typen Lambda sensoren bestaan, en de site van Hella geeft duidelijk antwoord.

Er bestaan dus ook nog Lambda sensoren die een sensor materiaal hebben van Titanium Dioxide. Deze sensoren meten niet het verschil in zuurstofgehalte tussen binnen en buiten zoals de Zirkonium dat doet, is dus niet afhankelijk van vrije buitenlucht in de sensor en kan daardoor veel kleiner gebouwd worden. Toch komen deze Titanium Dioxide sensoren maar weinig voor, en zijn maar door een paar auto fabrikanten toegepast.

Daarnaast is het grote verschil dat de Zirkonium typen een spanning afgeven van 0,2 - 0,9 Volt, en de Titanium typen een weerstands verandering hebben als gevolg van zuurstofdruk.
Je begrijpt dat deze twee type sensoren dus absoluut niet met elkaar uitgewisseld kunnen worden.

En uiteraard zitten er op de M52B52 deze zeldzame Titanium Dioxide Lambda sensoren. Let dus goed op als je nieuwe Lambda's voo je E39 met M52 motor wilt aanschaffen. De correcte sensoren moeten een rode en gele draad hebben, en dezelfde compacte bouwwijze zoals de originele ook hebben.

Je kunt ze dus niet zelf even met een voltmeter en gasbrander testen, ze geven immers geen spanning af. De Ecu zal zelf een spanning op de sensor moeten aanbieden om Lambda te kunnen meten.

Volgens autodoc zouden deze Ridex sensoren op mijn auto moeten passen, maar dat klopt dus niet. Zelfs de aansluitingen van de 2 draden voor verwarming komen niet met elkaar overeen.

Puur ter lering en vermaak
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ai, dan heb je er dus geen nieuwe plek voor. Wat is nu het plan? Alsnog de juiste sensoren? Hoever ga je eigenlijk, Rob, met het opfrissen van deze motor voor de inbouw? Beter dan nu kun je er niet bij.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Fri Dec 31, 2021 11:11 pm Ai, dan heb je er dus geen nieuwe plek voor. Wat is nu het plan? Alsnog de juiste sensoren? Hoever ga je eigenlijk, Rob, met het opfrissen van deze motor voor de inbouw? Beter dan nu kun je er niet bij.
De Ridex sensoren zijn terug gestuurd, ik wil eigenlijk wel nieuwe lambda's erop voordat het blok ingebouwd wordt.
In duitsland zijn ze nog wel voor redelijke prijzen te vinden.

Hoever wil ik gaan met opfrissen?

In ieder geval alles schoonmaken, nieuwe pakking achter het oliefilterhuis nu ik er zo goed bij kan, kleppendeksel pakkingen ook natuurlijk. En de O-ring op de peilstokbuis.
Meer wil ik er niet aan doen.

Als ik de motor nu met de ratel probeer rond te draaien dan is de compressie enorm, voelt echt goed.

Alle aanbouwdelen zoals dynamo sb pomp airco pomp startmotor en gehele inlaatspruitstuk met alles wat daaraan vast zit neem ik van de huidige motor.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

En de krukaskeerring aan bakzijde? Of beide zijden? Mooier dan nu kun je er niet bij. Zelfde geldt voor de carterpan, die zou ik er afpakken, schoonmaken van binnen, alle drap eruit, die zich ik de jaren gewoon opbouwt en daar een verse pakking tussen. Werk kost meer tiid dan die paar onderdelen aan geld.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sat Jan 01, 2022 11:58 am En de krukaskeerring aan bakzijde? Of beide zijden? Mooier dan nu kun je er niet bij. Zelfde geldt voor de carterpan, die zou ik er afpakken, schoonmaken van binnen, alle drap eruit, die zich ik de jaren gewoon opbouwt en daar een verse pakking tussen. Werk kost meer tiid dan die paar onderdelen aan geld.
Heb je natuurlijk helemaal gelijk in, zal er ook een beetje aan liggen hoeveel tijd de huidige M52 mij gunt voordat de swap met de donor noodzakelijk gaat worden.

Vandaag kabelboom en inlaatspruitstuk van de donor gehaald. Nu kwam ook de reden dat de donor auto als sloopauto bij de handelaar terecht kwam tevoorschijn:

Image

De auto kwam bij de handelaar omdat men de motor niet meer fatsoenlijk aan het lopen kreeg na het vervangen van de startmotor. De handelaar kwam bij een uitgebroken IAT sensor (intake air temp sensor) in het inlaatspruitstuk uit waar dus flink wat valse lucht langs gezogen werd. De handelaar heeft de sensor met wat kit weer luchtdicht gemonteerd, en daarna liep hij weer als een zonnetje, zoals ik heb kunnen aanschouwen.

De CCV klep / olieafscheider is op 2019 gedateerd, dus ook heel recent vervangen, jammer dat men de nieuwe CCV klep in een oude keiharde rubber pakking in het inlaatspruitstuk gedrukt had, waarschijnlijk ook niet helemaal luchtdicht, foute bezuinigingen.

Image



TitaniumDioxide lambda sensor testen

Ook heb ik één van de Lambda sensoren uit de donor geschroefd, gereinigd en een poging gedaan deze op de werkbank te testen.

Dat gaat dus prima met een multimeter in de hoefijzer stand (weerstands meting) op de sensor aansluitingen geel+ en zwart-. Vervolgens 12V op de verwarming draden rood+ en wit-.
Koud is de sensor weerstand oneindig hoog
Na enkele 10 tal seconden verwarmen begint de tip binnenin de sensor rood te gloeien en is de sensor weerstand gedaald tot enkele 100 kilo ohms.
Een beetje aansteker gas bij de tip is dan voldoende om hem te doen omslaan naar een paar 100 ohms. (Het aansteker gas verdrijft de zuurstof in de sensortip, en zal een rijk mengsel nabootsen). Gas wegblazen en hij springt weer terug naar enkele 100 kilo ohms.

In plaats van aansteker gas zou je de test ook kunnen doen met schermgas uit je MIG lastoorts, als het maar een gas is waar geen zuurstof in zit.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:31 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Titanium Dioxide Lambda sensor reanimeren

Nadat ik de eerste sensor succesvol getest had, was natuurlijk sensor nummer 2 aan de beurt.

Bij het testen op de werkbank van lambda sensor 2 bleek dat deze niet in orde is, zodra opgewarmd geeft hij een lage weerstand van een paar honderd ohms, alsof hij een rijk mengsel of nauwelijks zuurstof ziet. Alleen door over de tip te blazen kreeg je deze sensor nog omgeschakeld naar hoogohmig oftewel arm mengsel oftewel veel zuurstof in de lucht. Maar springt dan direct weer om.

Blijkbaar kan er dus niet genoeg zuurstof tot de sensor doordringen. Zou de tip ( die onder het metalen bescherm hoedje zit) teveel vervuild zijn?

Wie niet waagt.....dus de sensor een half uurtje in de ultrasoon, gevuld met heet water en oplosmiddel, paar keer tussendoor met perslucht doorspuiten en vervolgens weer testen op de werkbank.

Je raad het al, na een reinigingsbeurt werkt ook deze lambda sensor weer naar behoren. :banana

Het zijn trouwens de "af fabriek" gemonteerde sensoren van NTK met bmw logo.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Nice!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

De garage-uitrusting is inmiddels uitgebreid met een motortakel, wel zo handig als je zo'n ding binnen handbereik hebt en even de motor buiten een beetje schoner wil maken.

Doel was om de ATF smeerboel rondom het oliefilterhuis schoon te krijgen en dan de pakking van het oliefilterhuis te vervangen.

Alvorens het oliefilterhuis van het blok af kan moet natuurlijk eerst het filterelement eruit zodat het huis leeg loopt, en dan kom je dit tegen:

Image

GRRR, teringL&#@%!ers, Is het nu zoveel moeite regelmatig dat filtertje te vervangen en correct te monteren?? kost nog geen tientje. Daar kan ik zo NIET tegen hé.

Maar hup door........

Huis van het blok, pakking lekte nog niet maar zoals altijd keihard en brak in meerdere stukken bij verwijderen.
Zaakje schoonmaken, nieuwe pakking en weer in elkaar

Image

nieuwe pakking erin:
Image

En mooi tegen een schoon blok:
Image

Bougies eruit, dat werd ook tijd. Gelukkig alle bougiegaten mooi schoon en droog, dus nog geen lekkend kleppendeksel.

Image

Bougies allemaal even vet en nat, zal zeker zijn van de vele kleine stukjes die de auto de laatste maanden gereden had bij de handelaar. hij moest buiten slapen, en is diverse keren binnen gemoeten om onderdelen af te staan, de donor was dan ook al aardig geplunderd toen ik hem aanschouuwd had.

Meteen nieuwe bougies erin gedraaid.

Vervolgens zag ik dat één draadeind op de uitlaatflenzen stuk was, de draad kapot.
Bij de M20 zijn dat inderdaad draadeinden op de flenzen van de uitlaatspruitstukken, maar bij de M52 zijn het eigenlijk bouten met een platte ronde kop en een gekartelde hals. Deze bouten worden ook wel wheel-studs genoemd. De gekartelde hals houd ze vast in de flens.

Deze bouten zijn nergens te vinden, en als je op het artikel nummer gaat zoeken krijg je overal (ook bij de dealer) gewone M10 bouten met een 6 kant kop. (gelukkig zitten er nog een aantal goeie in de rijdende E39)

Ik zag het niet zo zitten om de kapotte bout er met een hamer uit te slaan, het spruitstuk is immers van dunwandig RVS gemaakt. Dus even een tooltje in elkaar gezet bestaande uit twee dikke stukken ijzer en twee oude kopbouten. Met dit tooltje en dop 16 druk je de bout zo uit de flens, ook op de moeilijkst bereikbare plek, bank 1 achterste bout.

Image

Vandaag de rijdende E39 nog even geinspecteerd en de bodembedekking terug geplaatst. Het blok lekt nog steeds olie, zal nu nog van het oliefilterhuis zijn. Dan is het des te fijner als de bodemplaat de druppels olie op vangt, Motortje snort nog tevreden. koelvloeistof bijft op peil.

Dat was het voorlopig weer even.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:37 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply