BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Zo werk ik ook, Jeroen. Hele excellijsten erbij. Maar nu al paar keer gehad dat ik tijdens het klaarzetten van de bestelling een alternatief zie staan in mijn mandje. Dan moet ik dus proactief chatten dat ik dat niet wil. Jan had het van de week met een oliekoeler. Heel gezeik geweest, dan willen ze terugbetalen, maar na boosworden komt het goede spul dan toch.

Anyway, lekker aan de pruts met de e39!!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

uwbuurman wrote: Sun Dec 13, 2020 2:12 pmnu al paar keer gehad dat ik tijdens het klaarzetten van de bestelling een alternatief zie staan in mijn mandje
Dat heb ik nog niet gehad, maar wel iets om op te gaan letten.

Die Excel lijsten... erg leuk als je van M52B25 naar M52B28 gaat, er zijn enkele kleine verschilletjes dus dan mag je zelfs 2 van die lijsten naast elkaar leggen grrrrr

Verder echt nog wel te spreken over Autodoc, als je maar de tijd hebt. Anders kun je beter dealer, Winparts, Offenga etc nemen, daar betekent op voorraad doorgaans ook dat het in een dag of 2 in huis is. Maar meestal wel prijziger!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

De 523i wordt nu al een tijdje als dagelijks vervoer ingezet, en ze doet deze taak prima.
Verreweg de meeste kilometers worden gedraaid met woon-week verkeer door Petra, een rit van 20 km enkele reis. Een mooie afstand om telkens goed op temperatuur te komen. Bijna de gehele route is N weg zonder hinderlijke rotondes of kruisingen.
Een zuinigere route kun je je niet bedenken, en daarmee zijn we aanbeland bij hetgene wat mij toch een beetje tegen valt, het verbruik van de 523i is namelijk fors te noemen.
Zou de E12 hiervoor ingezet worden, dan haalt die met gemak 8L/100km, eerder zelfs 7L/100km.
Maar het verbruik van de E39 ligt boven de 10L/100km.

Deels wijs ik dat toe aan de automaat, deze schakelt pas net boven 80km/u naar zijn 5, en als er veel verkeer is, dan lukt dat soms niet. En dan heeft deze bak ook nog een mooie lock-up, die de auto echt een stuk zuiniger laat lopen, maar die komt pas op exact 90km/u in, op de woon-werk route dus nooit.
Tussen 90-100km/u loopt de E39 een stuk zuiniger als bij 75-85km/u.

Naast de automaat verdenk ik ook de injectoren, onverbrande benzinelucht bij de uitlaat is zelfs waarneembaar met goed opgewarmde motor, bij koude motor zelfs sterker dan bij de E12.
De injectoren zouden wel eens sterk vervuild kunnen zijn, gezien zijn verleden.
Deze M52B25 motor is nog voorzien van EV1 (eerste generatie) Bosch injectoren, had ik niet verwacht overigens.
Na de EV1 zijn de EV6 injectoren gekomen die een veel betere verneveling van de brandstof hebben, en sneller, en dus preciezer aan te sturen zijn.
De laatste versie van injectoren voor indirecte injectie is de EV14 reeks, beter kun je ze niet krijgen. Daarna is de ontwikkeling gestopt omdat auto fabrikanten op directe injectie overstapten.

Voor de E12, daar zitten nu ook EV1 injectoren in, heb ik een set EV14's besteld, en om het gedrag te meten en bestuderen ga ik een eenvoudige injector flow test bank bouwen.
Daar kan ik tzt ook de injectoren van de 523i eens op testen, en zien hoe goed ze werkelijk zijn.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2402
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Thegs »

Heel herkenbaar hoor, deze auto's hebben gewoon een vrij dorstig karater omdat ze er in mijn idee toch aardig aan moeten sleuren. Ondanks dat mijn E60 voorzien is van de opvolgende motor (N53B25, wel directe injectie dus), kom ik bij woonwerk ook niet boven de 1:10 normaal gesproken. Het is een auto voor de lange baan, ergens rond de 100 km/h. Overigens scheelde het bij mij een heleboel om euro 98 te gaan tanken, daarmee rijd ik minimaal 100 km meer op een tank...
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2402
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Thegs »

Overigens, ik heb zowel E34, E39 als E38 gereden, maar met geen van die auto's ooit in de buurt van de 1:10 gereden (kan ook aan mijn rijstijl liggen :mrgreen: ). De E34 was een M50B25 touring, te zwaar en automaat, de E39 was een 2 liter, die kon hij gewicht van de touring zeker geen baas en de E38 was een v8.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ben benieuwd, Rob. Maar ik vraag me oprecht af of de motor op dezelfde afstanden van 1:10 naar 1:12 gaat, nieuwe injectoren of niet. Denk inderdaad dat je de probleempunten wel te pakken hebt, schakelkarakter van de bak, gewicht tov de motor. Maar zoals gezegd, erg benieuwd naar die nieuwe injectoren en het verbruik daarna.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by 323baur »

Ik herken heel sterk wat hier beschreven wordt.
Mijn e39 (540 V8; 1700kg) zal nooit een economie wonder worden maar feit is dat 100km/u op de cruise een pak zuiniger is dan 80km.
Puur door de automaat en de lockup!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Best wel apart eigenlijk! In tegenstelling tot de zwaarder gemotoriseerde E39's idd zijn deze modellen niet heel zwaar (1425 kg zie ik voor jouw auto?), en als het niet veel start-stop stadsverkeer is maar vooral met ca 80 km/u voorthobbelen, dan zou je ondanks de old school automaat toch wel iets betere resultaten verwachten, richting de 8L/100km ofzo idd. Of die injectoren een verschil gaan maken durf ik te betwijfelen, als die echt staan te pissen zou je lambdaregeling toch allang gemeld hebben dat je mengsel buiten spec is?

Geeft het storingsgeheugen enige indicatie? Was het niet zo dat als je carterventilatie dicht zit, het verbruik ook op ging lopen?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Een dichte carterventilatie veroorzaakt een hoger olieverbruik, op het olieverbruik heb ik nog geen zicht, maar de carterventilatie werkt naar behoren.

Die 1425kg klopt idd.

De E39 draait nog geen 2000RPM bij 90km/u terwijl de E12 daar flink boven zit maar wel zuiniger loopt. Dat voelt raar.

Ik ben zelf wel benieuwd naar mijn injectoren onderzoek.

Het klopt zeker dat de DME een foutcode zou moeten melden als het echt fout zit, maar als het sproeibeeld van een paar injectoren niet meer goed is, dan zal de DME het zo bijregelen dat het gemiddeld weer klopt. Een paar cilinders lopen dan te rijk, andere te arm, dit is een ongewenste situatie.
De DME regelt het gehele bereik bij op Lambda=1, kan ook niet anders met "narrow band" O2 sensoren.

Eerst maar eens een testbank in elkaar klussen.

Ook een dichte kat zal voor hoger verbruik zorgen, maar die is In 2014 nog vervangen, maar heeft er wel alweer 60k km erop zitten.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by loentje »

Hmzz, 60k met een kat is toch niet veel. De meeste e39s die ik binnen heb voor demontage hebben allemaal de originele nog en zien er netjes uit.

523i is gewoon geen wonder van zuinigheid. Ik vind 1:10 geen slechte score zeker niet voor dit soort afstanden.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

De injectoren van de 523i zijn op de testbank geweest.

In en uitbouwen is werkelijk een makkie, schroevendraaier voor de afdekpluggen en een dopje 10, meer heb je niet nodig. Bij de M20 is het echt een gevecht de rail met injectoren eruit te krijgen, op de M5x is het zelfs minder werk als bougies vervangen. TIP: bij terug plaatsen de o ringen licht met olie invetten, zodat ze gemakkelijk in de boringen schuiven helpt.

Met de injector rail weggenomen viel mij op hoe "nieuw" de carterventilatie slang er nog uit ziet. Inspectie onder het spruitstuk bevestigd dat de carterventilatie met de daarbij behorende olie afscheider met regelklep nog recent een keer vervangen moet zijn.

Maar goed, op de testbank op een druk van 3.5 bar heb ik een aantal runs met verschillende pulstijden gedaan. Sproeipatroon laat zich veruit het best visueel beoordelen als ze continu aan staan. resultaat bij continu flow was een maximale afwijking van 1,3% tussen laagste en hoogste waarde.

Er zit ook geen lekkende injector tussen, lektest heb ik gedaan op 4,5Bar.

Sproei patroon van alle injectoren goed en gelijk, zie video onderaan in deze reply.

vervolgens nog een 3 tal runs gedaan op 13.2Volt met pulstijden van 10mS, 5mS en 2,5mS. Ook in al deze runs zijn de verschillen minimaal, maar naarmate de pulstijd korter wordt lopen de verschillen iets op, wat overigens heel normaal is.
Bij 2,5mS is het verschil in flow tussen laagste en hoogste 2%
Alle injectoren zitten binnen 1% afwijking ten opzichte van het gemiddelde van deze set. dit is gewoon goed !!

Als laatste heb ik nog een test gedaan op extreem lage spanning, en zelfs onder 8V blijven ze gewoon werken.

Resumee, ook de injectoren in onze E39 zijn nog prima in orde.

Video E39 M52B25 injector test
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Dus die heb je weer teruggezet. Geen reden voor overmatig verbruik. Denk dat die motor in combi met het gewicht van de auto niet veel zuiniger gaat worden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Wilmo »

Wel duidelijk twee stralen he... Zoals hierboven ook al, dat helpt niet met de atomisering. Maar hoe zou de lambdasonde daarop reageren? Stel de hypothese is dat er brandstof gewoon niet verbrandt, dan meet de AFR dat niet toch? Want die reageert op restzuurstof. Dus compleet onverbrande brandstof wordt volgens mij niet gemeten door de sensor.

Bij de APK met een viergastest meet je het wel met de HC (hydrocarbons). Ik verklaar het feit dat mijn motor nog steeds 1:10 rijdt met een volledig achterlijke rechtervoet, wel door de moderne injectoren die veel beter vernevelen dan de EV1's die ik eerder had. Ik ben wel benieuwd naar het sproeibeeld van de EV14's.

Dit is met injectoren van een Honda S2000 die dezelfde soort gebruikt als ik van de Suzuki RSXR1000:
https://www.youtube.com/watch?v=2L3_rof ... oInjectors
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Ondanks dat dit ook EV1 injectoren zijn, vernevelen ze veel meer dan de injectoren in de E12 waar een rechte straal uit komt. Bij korte pulstijden ontstaat er een nevel in de fles, die boven ook een beetje ontsnapt op de testbank.
De E39 injectoren hebben een dekseltje waar weer de 4 sproeigaatjes in zitten, net zoals de EV14.

Een Lamba sensor meet inderdaad de restwaarde zuurstof, en vergelijkt dat met de zuurstof in de buitenlucht. Onverbrandde benzine wordt dus niet gemeten.

Ik denk dat de ECU in de E39 bij koude start een enorme boost extra benzine geeft, zodat de motor onder alle omstandigheden makkelijk start.

Bij mijn E12 is dat anders, die heb ik zo afgeregeld dat bij bij starten net voldoende krijgt, kost een paar slagen extra starten, maar dan ook geen benzinedamp.

1:10, ja dat doet de E12 ook, en bedenk dat rallys rijden wel wat meer vreet, dat is constant accelereren en weer in de ankers.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sat Mar 06, 2021 6:45 pm Dus die heb je weer teruggezet. Geen reden voor overmatig verbruik. Denk dat die motor in combi met het gewicht van de auto niet veel zuiniger gaat worden.
Denk t ook Koos.

Maar ik wilde het zeker weten dat ze goed zijn, ook al vanwege die rare tik in de motor als i goed warm is.

Ze zijn inderdaad zonder te reinigen terug gezet.

Verbruik zal hoofdzakelijk aan de automaat toe te wijzen zijn. Maar opgewarmd is het wel een klassebak.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply