Welke GPS aanschaffen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Welke GPS aanschaffen

Post by Nick1984 »

Zoals de titel het al zegt zou ik graag een nieuwe GPS aanschaffen.

Maar er is nu zoveel aanbod dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

De GPS gaat enkel gebruikt worden voor roadtrips en weekendjes weg, zodus invoer van online routes is zeer belangrijk.
Zoals ik het nu zie zijn de meeste routes die je online kan terugvinden GPX bestanden, en dat lijkt wel mogelijk met de betere Tomtom en Garmin toestellen.

Aan de andere kant ben ik ook aan het twijfelen om bv een I-pad mini met GPS ontvanger of zo aan te schaffen, dan kan ik het toestel ook nog eens voor wat anders gebruiken dan enkel navigatie. Dan is het enkel nog zoeken aar goede apps.

Ook het zelf maken of opslaan van gereden routes zou leuk zijn om te kunnen delen met anderen.

Wat gebruiken jullie, waar zijn jullie tevreden over, of juist niet?

Alvast bedankt voor de reacties!

Grtn Nick


[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Welke GPS aanschaffen

Post by BertjeConti »

Ik gebruik mijn smartphone, afhankelijk van het doel met Google maps voor te navigeren of OsmAnd+ voor gpx loggen of narijden of gewoon als kaart op je dashboard. die laatste bevalt mij heel goed, alleen al vanwege de mogelijkheid op offline kaarten te rijden, dus zonder internet connectie. Soms gebruik ik daarvoor een kleine tablet, het scherm is dan toch net wat groter.

OsmAnd is freeware, maar beperkt in het installeren van kaarten, de OsmAnd+ versie is betaald en heeft geen beperkingen op kaarten downloaden en die gebruik ik al jaren, fijne hulp voor ons onderweg.
De kaarten zijn OpenStreetMap (hehe, logisch)
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Berry-E21-335
Newbee
Posts: 2
Joined: Fri Jan 22, 2021 10:18 pm
My E21(s): E21-M30B34, ABS, E30 dash
Location: Maassluis, NL

Re: Welke GPS aanschaffen

Post by Berry-E21-335 »

De flitsmeister app is ook een prima optie.
Goede navigatie en waarschuwt ook nog eens voor snelheidscontroles (vaste en mobiele). Niet dat het altijd nodig is, maar heb toch vaak gehad dat de max. snelheid anders is dan ik dacht.... :mrgreen:
Best Regards / Vriendelijke groet, Berry,
E21 M30B34, ABS, E30 Dash
E92, 400hp, 550nm
Z3 2.2
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Welke GPS aanschaffen

Post by Jeroen »

Ik gebruik af en toe Google Maps of Flitsmeister op mijn telefoon, maar toch het meeste gewoon een losse TomTom die is uitgevoerd met een abonnement met kaartupdates, live verkeersinfo en live flitsinfo. Werkt prima, meestal ook met routes haha. Bijkomend voordeel is dat je deze ook als handsfree carkit kunt gebruiken, die ik zo mooi meeneem van auto naar auto.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Welke GPS aanschaffen

Post by Nick1984 »

Mijn GSM hangt continu tegen de raam omwille van de Coyote app, die kan ik echt niet meer missen :bag
Af en toe zet ik coyote op de achtergrond, zodat ik enkel het geluid heb en gebruik dan Waze als navigatie.
Allemaal goed en wel, maar voor echte toertochten heb ik toch graag nog net iets anders, naast de coyote app natuurlijk :)
Ik ben mij ondertussen wat aan het inlezen geweest op de site van Garmin, het gene wat mij interesseert is hun software "BaseCamp".
Ondertussen gedownload en op de PC geïnstalleerd, op het eerste zicht vrij simpel om allerlei GPX bestanden in te importeren.
Het leuke eraan is dat je de route kan aanpassen, omgevingsfoto's kan bekijken, zelf routes maken etc. etc.

Zodus eens wat toestellen van Garmin bekeken, en de Garmin drivesmart 61 Europe LMT-S interesseert mij wel.
Prijs kwaliteit lijkt het mij niet slecht, bluetooth verbinding met GSM, wifi, levenslange kaartupdates en als voornaamste een 7" scherm.

Eens ik het toestel heb en uitgetest heb zal ik mijn bevindingen hier zetten..

Merci voor de reacties!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Welke GPS aanschaffen

Post by 323baur »

Coyote is Nederland helaas niet van de grond gekomen. Mede doordat flitsmeister gratis is.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Welke GPS aanschaffen

Post by BertjeConti »

Basecamp heb ik jaren geleden eens een poging mee gewaagd, een te hoog ‘apple’ gehalte voor mij, vooral het ‘intekenen’ van routes/tracks vond ik lastig, de windows variant van Garmin beviel mij beter. Later had ik een beter werkend online alternatief gevonden, maar ben de site naam even kwijt.

Aangezien de fietsen tegenwoordig aan de haak blijven hangen is de behoefte tracks te maken helemaal weggevallen.

In de pre-smartphone tijd was Garmin wel mijn favoriete merk, heb verschillende garmin gps devices versleten.
Topo kaarten was toendertijd de grootste uitdaging/kostenpost.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply