Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Dat van de Ford klinkt herkenbaar. Onze C-max was inderdaad ook aan de beurt toen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Paar week geleden heb ik de winterbanden op de auto gezet. Bij het plaatsen heb ik gezien dat een schokdemper aan de voorzijde lek was. Twee jaar geleden had ik hetzelfde aan de achterzijde. Toen daar twee sachsdempertjes erop gegooid.
Aan de voorzijde had ik twee gare draagarmen ook, die had ik al nieuw in huis. Mooi moment om de twee schokdempers en gelijk ook twee toplagers te bestellen. Dat heb ik een tijdje geleden allemaal in 1 keer geplaatst. Nog een leuke uitdaging gevonden in de veerklemmen die niet voldoende bereik hadden. Gelukkig dat de buurman van mijn loods ze ook heeft, die erbij op en toen lukte het wel.
Ik heb nog steeds trillende wielen bij het remmen, soms ook bij het rijden, denk dat de uitlijning wat kan doen, rondje balanceren kan nooit kwaad. Maar goed, wel weer fris aan de voorzijde.
Aan de voorzijde had ik twee gare draagarmen ook, die had ik al nieuw in huis. Mooi moment om de twee schokdempers en gelijk ook twee toplagers te bestellen. Dat heb ik een tijdje geleden allemaal in 1 keer geplaatst. Nog een leuke uitdaging gevonden in de veerklemmen die niet voldoende bereik hadden. Gelukkig dat de buurman van mijn loods ze ook heeft, die erbij op en toen lukte het wel.
Ik heb nog steeds trillende wielen bij het remmen, soms ook bij het rijden, denk dat de uitlijning wat kan doen, rondje balanceren kan nooit kwaad. Maar goed, wel weer fris aan de voorzijde.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Schokdempers gaan op e90 modellen al eens stuk ja. Zie ik regelmatig op het werk.
Het bereik is idd. niet groot genoeg. Ik had toen extra schroefklemmen erop gezet.
Maar het was gelukt.
Bij de mijne was de demper helemaal lek, de olie druipte eraf. Maar de ophangingstest was nog goed.
Goed bezig Koos! Ik zou zeggen: Blijf Maar Werken. Dan kom je er wel. I know...
Het bereik is idd. niet groot genoeg. Ik had toen extra schroefklemmen erop gezet.
Maar het was gelukt.
Bij de mijne was de demper helemaal lek, de olie druipte eraf. Maar de ophangingstest was nog goed.
Goed bezig Koos! Ik zou zeggen: Blijf Maar Werken. Dan kom je er wel. I know...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Maakt niet uit welke, druk blijf je ermee! Eh, wij hier allemaal!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Vandaag was ik bij een vriend van me met een bmw e91 335i en hebben we de BMW e91's eens tegenover elkaar gezet.
Ik heb van hem een Msportstuur overgenomen en dat hebben we gelijk even geplaatst. Ik had een gewoon BMW sportstuur in de auto, maar die is dunner en bekleed met nepleer. Gelukkig is de airbag gelijk en die konden we dus overzetten.
Daarna hebben we de auto nog even aan de Carlyapp gehangen en ingesteld dat de cruisecontrolsnelheid 6 seconden wordt weergegeven in het display tussen de klokken.
Tot slot hebben we zijn 335i nog even een rondje uitgelaten. Wat een kanon is dat zeg. Die extra turbo, de twee extra cilinders en de andere go-juice zijn goed besteed, zeg maar. Machtig mooi! Ding is gechipt naar 390pk. Op de 17" winterrubbers was het in de derde versnelling nog zoeken naar grip hahaha.
Ik heb van hem een Msportstuur overgenomen en dat hebben we gelijk even geplaatst. Ik had een gewoon BMW sportstuur in de auto, maar die is dunner en bekleed met nepleer. Gelukkig is de airbag gelijk en die konden we dus overzetten.
Daarna hebben we de auto nog even aan de Carlyapp gehangen en ingesteld dat de cruisecontrolsnelheid 6 seconden wordt weergegeven in het display tussen de klokken.
Tot slot hebben we zijn 335i nog even een rondje uitgelaten. Wat een kanon is dat zeg. Die extra turbo, de twee extra cilinders en de andere go-juice zijn goed besteed, zeg maar. Machtig mooi! Ding is gechipt naar 390pk. Op de 17" winterrubbers was het in de derde versnelling nog zoeken naar grip hahaha.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Lekker!!!! Fijn dat het met je stuur ook gelukt is.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Die x35i modellen zijn inderdaad beulen! Heb die ook regelmatig in het vizier maar ik ben wel heel erg bang voor kostbaar onderhoud aan motor, onderstel en aandrijflijn. Maar wat een kanonnen, net als de x40i opvolgers!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
aandrijflijn is verdraaid taai. Ze zijn er doe met 800+pk draaien op verder alles standaard BMW. zijn een paar standaard dingen aan, zoals lekken aan de klepdeksel, oplossing is een nieuwe pakking. Eerste serie turbo's was ruk, vanaf 2010 zijn die goed, maar er zijn bijna geen eerdere modellen meer die nog het oude spul hebben. Verder een membraanpje her en der, maar eigenlijk niks geks. Ik zou het wel aandurven.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Als je nu een m140i besteld in België krijg je 19 tot 20% korting .. tot eind deze maand te bestellen en dan is het gedaan .. was ik al 2 jaar verder wist ik het wel .. maar geen nood .. ik broed op een ander plan
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Neen Koos .. zou kunnen!! maar als ik nog 2 jaar stevig bouw aan de vennootschap hoop ik dat een jonge m2 competition op de zaak mogelijk is .. dat is 1 van mijn doelen .. daar wacht ik met plezier nog een paar jaartjes op
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
De Touring had ook wat onderhoud en aanpassingen gehad zoals beschreven. Maar ook daar waren de plaatjes nog niet bij geleverd.
Te beginnen met het vullen van de airco. Die begon minder te ontwasemen, dus daar was wat aan de hand. Het bleek dat dit de eerste keer is in 13 jaar dat dat werd gecontroleerd. Er miste 200gram koudemiddel, van de 600 ofzo. Prima score, duidelijk niet lek gewoon ouderdomsverlies. Prima.
Maand later het onderstel. Ik zette de winterbanden er op een tijdje geleden en zag gelijk dat ik een lekke demper aan de voorzijde had. Dat verklaarde wel waarom mijn meissie meldde dat ze in bochten naar links en in wat snellere rotondeacties begon te schuiven met de auto… Dus nieuwe dempertjes besteld, achter had ik een jaar of 2 eerder al gedaan. En omdat we toch bezig waren, gelijk nieuwe draagarmen en toplagers. De ene draagarmen had ik een jaar eerder gedaan, samen met de stokjes van de stabistang en de stabisilentblocks, dus nu de andere draagarmen besteld.
Ik trof dit aan, rechtsvoor. Origineel, 286k km oud en 13 jaar ervaring.
Dus de naaf en de hele boel er maar eens afgemarteld. Door 13 jaar vuil en narigheid zat het nog wel wat vast.
Oud en nieuw:
En het nieuwe eronder
Daarna de andere kant gedaan. Resultaat: 2 gare toplagers, 1 lekke en 1 slechte schokdemper, twee gare draagarmen. Dit was een stukje correctief onderhoud, dat eigenlijk een jaar of 2 eerder preventief had moeten zijn. Daar waar ik bij de oude BMW’s soms doorsla in het preventief onderhoud is dat voor de dagelijkse auto’s heel anders. Als het het doet, doe ik er niks aan. En dan is dit de consequentie.
Toen die auto weer netjes op mijn (winter)pootjes stond ben ik naar Sietze gegaan, die een mooi nieuw flipperstuurtje in zijn e91 335i heeft gezet, en na veel gedram van mijn zijde zijn oude nonflipper ///M sport stuur wilde verkopen. Er zijn in hoofdlijn 3 sturen beschikbaar voor de e9x modellen, te weten een heel lelijk rubber hoepel geval dat een standaard stuur is, het gewone sportstuur, die ik had en het dikkere erg fijne ///M sportstuur. Die ik in mijn 1 serie ook had. In de F30 heb ik de nieuwere versie daarvan. Het leuke is dat de airbag van het gewone en het M sportstuur hetzelfde is, dus kan worden omgezet.
Deze had ik:
Nu niks:
En nu ///M sportstuur.
Verder hebben we met de Carly app nog aangezet dat de cruise control snelheid in het middelste display wordt weergegeven voor 6 seconden. Ik blij! Dank Sietze voor de hulp!
Te beginnen met het vullen van de airco. Die begon minder te ontwasemen, dus daar was wat aan de hand. Het bleek dat dit de eerste keer is in 13 jaar dat dat werd gecontroleerd. Er miste 200gram koudemiddel, van de 600 ofzo. Prima score, duidelijk niet lek gewoon ouderdomsverlies. Prima.
Maand later het onderstel. Ik zette de winterbanden er op een tijdje geleden en zag gelijk dat ik een lekke demper aan de voorzijde had. Dat verklaarde wel waarom mijn meissie meldde dat ze in bochten naar links en in wat snellere rotondeacties begon te schuiven met de auto… Dus nieuwe dempertjes besteld, achter had ik een jaar of 2 eerder al gedaan. En omdat we toch bezig waren, gelijk nieuwe draagarmen en toplagers. De ene draagarmen had ik een jaar eerder gedaan, samen met de stokjes van de stabistang en de stabisilentblocks, dus nu de andere draagarmen besteld.
Ik trof dit aan, rechtsvoor. Origineel, 286k km oud en 13 jaar ervaring.
Dus de naaf en de hele boel er maar eens afgemarteld. Door 13 jaar vuil en narigheid zat het nog wel wat vast.
Oud en nieuw:
En het nieuwe eronder
Daarna de andere kant gedaan. Resultaat: 2 gare toplagers, 1 lekke en 1 slechte schokdemper, twee gare draagarmen. Dit was een stukje correctief onderhoud, dat eigenlijk een jaar of 2 eerder preventief had moeten zijn. Daar waar ik bij de oude BMW’s soms doorsla in het preventief onderhoud is dat voor de dagelijkse auto’s heel anders. Als het het doet, doe ik er niks aan. En dan is dit de consequentie.
Toen die auto weer netjes op mijn (winter)pootjes stond ben ik naar Sietze gegaan, die een mooi nieuw flipperstuurtje in zijn e91 335i heeft gezet, en na veel gedram van mijn zijde zijn oude nonflipper ///M sport stuur wilde verkopen. Er zijn in hoofdlijn 3 sturen beschikbaar voor de e9x modellen, te weten een heel lelijk rubber hoepel geval dat een standaard stuur is, het gewone sportstuur, die ik had en het dikkere erg fijne ///M sportstuur. Die ik in mijn 1 serie ook had. In de F30 heb ik de nieuwere versie daarvan. Het leuke is dat de airbag van het gewone en het M sportstuur hetzelfde is, dus kan worden omgezet.
Deze had ik:
Nu niks:
En nu ///M sportstuur.
Verder hebben we met de Carly app nog aangezet dat de cruise control snelheid in het middelste display wordt weergegeven voor 6 seconden. Ik blij! Dank Sietze voor de hulp!
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Fijn bezig geweest, Koos. En gezien de vele km's ervaring en de leeftijd van jouw daily-diesel valt het volgens mij allemaal nog wel mee. Fijn dat het weer in orde is. Enne... mooi stuur!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.