Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2397
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Zo en dan hadden jullie nog een update te goed. Tijdens de voorbereidingen richting de 5 Landentour heb ik niet alleen de auto technisch onder handen genomen. Zo stoorde ik mij al langere tijd aan de kofferruimte en de hoedenplank. First things first, de kofferruimte was compleet leeggeroofd en zat voor beschadigingen:
Eerst klus was het kaal maken van het zooitje, omdat de wielkasten nog wat verdere aandacht nodig hebben op termijn heb ik die even gelaten voor wat het is. Na het kaalmaken wat kleine plekjes behandeld en nog een 4-tal dichtgemaakt. Hier heeft in het verleden waarschijnlijk een trekhaakje onder gehangen.
Toen dat allemaal redelijk was heb ik de hele binnenkant netjes in de lak gezet met een paar laagjes Hamerite. Tuurlijk, dan kan vast en zeker duurzamer, maar slechter wordt het er niet op. Zoals hierboven te zien was ik zelf al begonnen met het maken van een afdekplaat, eerste opzet gezaagd uit 4mm MDF.
Rest alleen nog een vers matje in de koffer, waarna het op een originele E21 begint te lijken. Gelukkig zijn er nog genoeg andere zaken op te lossen...
Uit magazijn Groen de benodigde onderdelen gehaald om het verhaal compleet te maken, dus ook snel zat de dop erin. Past als een huis, is lekker stevig en ziet er al stukken beter uit. Tijd om de zaken daaronder compleet te maken, dus reservewiel erin, krikje en alles vast met vers verzinkt spul wederom uit magazijn Groen!
Daarna de afdekplaat in het grijs geschilderd, zodat hij nog meer op het origineel lijkt. Ook nog wat afdekdopjes opgescharreld, schoongemaakt en in de koffer op de juiste plekken gestopt. Al met al een netjes geheel wat er jaren niet zo uitgezien heeft.
Rest alleen nog een vers matje in de koffer, waarna het op een originele E21 begint te lijken. Gelukkig zijn er nog genoeg andere zaken op te lossen...
Dan door met de hoedenplank, dat was een mooi verzaagd verhaal met enorme speakers en niet passend qua kleur bij de rest van het interieur. Ander probleem was dat de veren van de kofferklep er ook niet inpassen bij deze enorme speakers en dat leverde ook genoeg irritatie op bij het openen.
Dus, heel net hoedenplankje met origineel formaat speakers erin en natuurlijk weer veren aan de kofferklep. Heerlijk en weer met een bedankje aan Jan! Stukken beter zo:
Zo maken we er stukje bij beetje wat van, volgende stap is worden waarschijnlijk de kofferbakrand, gedeelte achter de achterbank en de wielkasten? Of toch maar de Volvo 240 en E30 remmerij er onder...
Keuze genoeg hier.
Eerst klus was het kaal maken van het zooitje, omdat de wielkasten nog wat verdere aandacht nodig hebben op termijn heb ik die even gelaten voor wat het is. Na het kaalmaken wat kleine plekjes behandeld en nog een 4-tal dichtgemaakt. Hier heeft in het verleden waarschijnlijk een trekhaakje onder gehangen.
Toen dat allemaal redelijk was heb ik de hele binnenkant netjes in de lak gezet met een paar laagjes Hamerite. Tuurlijk, dan kan vast en zeker duurzamer, maar slechter wordt het er niet op. Zoals hierboven te zien was ik zelf al begonnen met het maken van een afdekplaat, eerste opzet gezaagd uit 4mm MDF.
Rest alleen nog een vers matje in de koffer, waarna het op een originele E21 begint te lijken. Gelukkig zijn er nog genoeg andere zaken op te lossen...
Uit magazijn Groen de benodigde onderdelen gehaald om het verhaal compleet te maken, dus ook snel zat de dop erin. Past als een huis, is lekker stevig en ziet er al stukken beter uit. Tijd om de zaken daaronder compleet te maken, dus reservewiel erin, krikje en alles vast met vers verzinkt spul wederom uit magazijn Groen!
Daarna de afdekplaat in het grijs geschilderd, zodat hij nog meer op het origineel lijkt. Ook nog wat afdekdopjes opgescharreld, schoongemaakt en in de koffer op de juiste plekken gestopt. Al met al een netjes geheel wat er jaren niet zo uitgezien heeft.
Rest alleen nog een vers matje in de koffer, waarna het op een originele E21 begint te lijken. Gelukkig zijn er nog genoeg andere zaken op te lossen...
Dan door met de hoedenplank, dat was een mooi verzaagd verhaal met enorme speakers en niet passend qua kleur bij de rest van het interieur. Ander probleem was dat de veren van de kofferklep er ook niet inpassen bij deze enorme speakers en dat leverde ook genoeg irritatie op bij het openen.
Dus, heel net hoedenplankje met origineel formaat speakers erin en natuurlijk weer veren aan de kofferklep. Heerlijk en weer met een bedankje aan Jan! Stukken beter zo:
Zo maken we er stukje bij beetje wat van, volgende stap is worden waarschijnlijk de kofferbakrand, gedeelte achter de achterbank en de wielkasten? Of toch maar de Volvo 240 en E30 remmerij er onder...
Keuze genoeg hier.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Goed bezig, Gerwin! Nog eens die dopjes rood maken en de vulhals zwart, dan is dat ook weer mooi origineel.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Leuk dat je hem stilaan weer in betere conditie brengt
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Mooi zo!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Lekker bezig. Starting to look llike a keeper
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Mooi hoor. Er is en zal altijd wat te sleutelen/verbeteren zijn aan ons oud blik.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2397
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Inmiddels kachelen we al weer 3 maanden met de E60 rond en zijn we begonnen aan de lijst met verbeterpunten. Mijn vermoeden is dat hij veel kleine ritjes heeft gemaakt en een rondje stevig onderhoud op zijn plek is.
Na wat speurwerk vermoed ik dat de caterventilatie zijn werk niet meer doet, al vanaf eerdere 6 cilinder een groter probleem bij BMW. Beetje performance problemen, constante witte rook uitstoten bij stationair en een verhoogd olieverbruik. Ook bij de N53 een probleem en BMW had nu besloten het membraan filter in de klepdeksel te verwerken. Die ga ik niet vervangen, maar een vervangend membraan filter inmiddels via Ebay aangekocht.
Binnenkort maar eens vervangen en dan gelijk een rondje filter, olie en bougie's. Staat bij beter weer nog een reparatie voor de kabelboom van de koffer op stapel, want die heb ik met de vrieskou met spoed gemaakt. Was een massadraad gebroken met problemen van dien.
Verder een dijk van een auto en met een opschoon rondje nog goed voor vele fijne kilometers. Ritje Parijs afgelopen kerst was in alle comfort en stilte. Blij met de aankoop dus, nu de puntjes op de i.
Na wat speurwerk vermoed ik dat de caterventilatie zijn werk niet meer doet, al vanaf eerdere 6 cilinder een groter probleem bij BMW. Beetje performance problemen, constante witte rook uitstoten bij stationair en een verhoogd olieverbruik. Ook bij de N53 een probleem en BMW had nu besloten het membraan filter in de klepdeksel te verwerken. Die ga ik niet vervangen, maar een vervangend membraan filter inmiddels via Ebay aangekocht.
Binnenkort maar eens vervangen en dan gelijk een rondje filter, olie en bougie's. Staat bij beter weer nog een reparatie voor de kabelboom van de koffer op stapel, want die heb ik met de vrieskou met spoed gemaakt. Was een massadraad gebroken met problemen van dien.
Verder een dijk van een auto en met een opschoon rondje nog goed voor vele fijne kilometers. Ritje Parijs afgelopen kerst was in alle comfort en stilte. Blij met de aankoop dus, nu de puntjes op de i.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Mooi dat je dan zo toch die klep op een betaalbare manier kunt vervangen. Wel ook ff vacuumslangen inlaatcontroleren want die kunnen net zo goed dicht zitten..
En verder...
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Goed nieuws verder!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Gerwin, die witte rook heeft mijn E91 ook last van maar ik had niet de link gelegd met de carterventilatie. Kan dit ook een probleem van de N52 zijn?
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Yup! Die carterventilatie is uit deze jaren bijna bij alle motorenseries een aandachtspunt (ook de m57 en m62 iig)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Thanks, ga de spullen bestellen. Zit onder de inlaat en die moet er toch af om een ratel in de startmotor op te lossen. Even combineren dus.
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Vergeet niet een setje nieuwe inlaatpakkingen te bestellen.
En neem je gasklephuis ook gelijk mee.
En neem je gasklephuis ook gelijk mee.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2397
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Mijne heeft inmiddels een vers membraam gekregen (viel niet heel erg mee aangezien je kunstof los moet snijden) en ik moet zeggen dat de oude er niet heel beroerd uit zag.
Daarna wel gelijk een beurt gedaan met nieuwe bougie's, filters en olie. Nu maar eens kijken hoe hij zich houdt. Tot op heden lijkt het roken wat normaler te zijn, al ben ik bang (omdat het hele systeem intern de kleppendeksel zit) ik er niet aan ontkom een keer een nieuwe te monteren.
Voor nu, gas erop
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz