Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2397
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Zo, inmiddels sukkelen we al weer iets meer dan een jaar rond met de E60. Tussen de bedrijven door alle bobines een keer vervangen omdat de koude start minder werd en in november stond de apk op stapel. Alle complimenten van de keurmeester, zo een nette auto was hij van mij niet gewend
Deze week sprong te teller op 200k, weer een auto met een mijlpaal. Ik zit nog een beetje in dubio of ik nu zal kijken naar wat anders, of nog lekker even door tuf. Qua comfort en rij eigenschappen zou ik niet anders willen, of het moest een F10 zijn?
Deze week sprong te teller op 200k, weer een auto met een mijlpaal. Ik zit nog een beetje in dubio of ik nu zal kijken naar wat anders, of nog lekker even door tuf. Qua comfort en rij eigenschappen zou ik niet anders willen, of het moest een F10 zijn?
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Sja, wil je weer veranderen of niet, dat is dan de vraag. Een noodzaak is het blijkbaar niet, nou ja, hooguit in je hoofd haha!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Prima auto, toch? Wat anders kost ook weer poen, de grootste afschrijving heb je wel gehad. Ik zou een jaartje door doen.
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2397
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Het wordt hoognodig eens tijd om dit topic uit to date te maken, ik zal binnenkort de foto's eens verzamelen en een stukje op het digitale papier zetten. Voor de time beeing denk ik dat ik lekker door ga rijden met de E60, maar dan wil ik wel die kleine trilling eruit hebben. Nadeel is dat het bij een E60 (en de rest uit dat tijdperk) vanalles kan zijn, dus ik wil alle draagarmen nieuw eronder.
Omdat dit best in de papieren kan lopen, heb ik een vergelijk gemaakt tussen de verschillende merken. Het zou ik dit geval gaan om, 4 draagarmen voor, stabisteunen voor, stuurstangen met kogels, 4 draagarmen achter, kogelgewricht achter, integraalstang achter & stabisteunen achter.
Origineel BMW: 2963 euro
Lemförder: 1163 euro
TRW: 965 euro
Febi Prokit: 860 euro
Zeker omdat ik en vele andere weinig problemen hebben met Febi ben ik genegen om daar voor te kiezen. Lemförder is iig OEM, maar het prijsverschil is eigenlijk ook groot genoeg om even verder te kijken.
Omdat dit best in de papieren kan lopen, heb ik een vergelijk gemaakt tussen de verschillende merken. Het zou ik dit geval gaan om, 4 draagarmen voor, stabisteunen voor, stuurstangen met kogels, 4 draagarmen achter, kogelgewricht achter, integraalstang achter & stabisteunen achter.
Origineel BMW: 2963 euro
Lemförder: 1163 euro
TRW: 965 euro
Febi Prokit: 860 euro
Zeker omdat ik en vele andere weinig problemen hebben met Febi ben ik genegen om daar voor te kiezen. Lemförder is iig OEM, maar het prijsverschil is eigenlijk ook groot genoeg om even verder te kijken.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Ja het wordt tijd Gerwin hahaha!
Soms zie ik de extreem lage(re) prijzen van Febi-Bilstein, en ben ik weleens bang dat het toch erg budget is. Dat het na een paar jaar toch Meyle kwaliteit blijkt te zijn. Aan de andere kant zie ik dat BMW ook regelmatig Febi-Bilstein gebruikt. Lastig hoor. Ik heb geen enkele reden om op dit moment de kwaliteit van Febi in twijfel te trekken, maar gezien de werkzaamheden, de omvang van de klus, zou ik zelf ws eerder gaan voor gelijk het beste en klaar voor zolang je de auto nog hebt. Dan zou ik denk ik toch Lemförder monteren. En dan houd je evengoed nog een kleine 2k in je zak tov dealerprijzen (voor hetzelfde spul grrrr).
Soms zie ik de extreem lage(re) prijzen van Febi-Bilstein, en ben ik weleens bang dat het toch erg budget is. Dat het na een paar jaar toch Meyle kwaliteit blijkt te zijn. Aan de andere kant zie ik dat BMW ook regelmatig Febi-Bilstein gebruikt. Lastig hoor. Ik heb geen enkele reden om op dit moment de kwaliteit van Febi in twijfel te trekken, maar gezien de werkzaamheden, de omvang van de klus, zou ik zelf ws eerder gaan voor gelijk het beste en klaar voor zolang je de auto nog hebt. Dan zou ik denk ik toch Lemförder monteren. En dan houd je evengoed nog een kleine 2k in je zak tov dealerprijzen (voor hetzelfde spul grrrr).
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Ik ben voor onze E60 ook aan het rondkijken en kom uit op Febi of lemforder.
Ook hier net de 200000 km voorbij. Alhoewel ik geen trilling heb begin het bij mij op wat slechter wegdek te klapperen aan de voorzijde.
Ik ben even benieuwd wat jij gaat doen.
Verder moet ik de "egel" gaan vervangen dus dat wordt ook nog een leuke. Alleen hier ga ik voor OEM en vervang gelijk de blower.
Ook hier net de 200000 km voorbij. Alhoewel ik geen trilling heb begin het bij mij op wat slechter wegdek te klapperen aan de voorzijde.
Ik ben even benieuwd wat jij gaat doen.
Verder moet ik de "egel" gaan vervangen dus dat wordt ook nog een leuke. Alleen hier ga ik voor OEM en vervang gelijk de blower.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
TRW is sinds 2015 ZF. Net als Lemförder trouwens.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Yep, maar dat prijsverschil tussen Lemförder en TRW van 200 euro moet ergens vandaan komen, vandaar mijn lichte angst bij de goedkopere spullen van TRW en Febi, die regelmatig zelfs onder het prijsniveau van oa Meyle en Hakkitakki zitten.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Vandaag de draagarmen/reactiestangen/spoorstangen en stabilinkjes van de voorzijde besteld van Febi. We gaan het wel zien.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2397
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Iets met slecht priotiteiten kunnen stellen...
Suzanne heeft een baan in de buurt en moet meer reizen, dus tijd voor een kleine auto'tje. Moet wel een BMW zijn natuurlijk, dus het enige beetje betaalbare zou een compact kunnen zijn. Paar bekeken hier en daar, maar veel zooi te koop. Uiteindelijk eentje gevonden, een 316i uit 1999. Leuke kleur (Avus blauw), airco, electrische ramen, electrische spiegels, leren stuurwiel en een armsteuntje erin. Prima wagentje en rijdt eigenlijk verrassend lekker.
Suzanne heeft een baan in de buurt en moet meer reizen, dus tijd voor een kleine auto'tje. Moet wel een BMW zijn natuurlijk, dus het enige beetje betaalbare zou een compact kunnen zijn. Paar bekeken hier en daar, maar veel zooi te koop. Uiteindelijk eentje gevonden, een 316i uit 1999. Leuke kleur (Avus blauw), airco, electrische ramen, electrische spiegels, leren stuurwiel en een armsteuntje erin. Prima wagentje en rijdt eigenlijk verrassend lekker.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Erg mooie kleur idd! En die compactjes...rijden mega!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Kijk, da's een mooi pakketje zo! En idd, kort en licht met E30 achteras, dat stuurt ook helemaal standaard als deze gewoon al erg leuk.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Mooi autootje .. ik zou daar ook gerust de dagelijkse km's mee kunnen doen
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)
Ziet er goed uit hoor. Netjes.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.