Page 9 of 12

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Wed Apr 03, 2013 1:19 pm
by uwbuurman
Netjes! heb je al een plek voor je oliekoeler? Ik denk dat ik met de standaard Kjet setup gewoon zonder oliekoeler ga rijden.

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Wed Apr 03, 2013 3:08 pm
by gerrit323
Mooi Patrick .. ik heb op mijn blok de 282° van dbilas .. vergelijkbaar.

Ik zou me niet teveel zorgen maken ivm oliekoeler .. ik heb op mijn 2.7 ook nog geen oliekoeler en de olietemp komt bij gewoon sportief rijden niet hoger dan 80°. Bij lang autosnelwegtraject met toeren constant boven de 4000rpm komt de olie op 90°a 95° tot max 100° (maar voor dat laatste moet je al goed je best doen)

Een standaard s14 rijd ook steeds met olie tss 90° en 100° dus kan dat bij een m20 ook geen kwaad.

Gerrit

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Wed Apr 03, 2013 7:12 pm
by pattam2009
Dank je mannen.
De opbouw van de motor heb ik laten doen doen door Alex van jansen motoren revisie in Oss.
Een echte brabo :wink: soms niet te verstaan maar weet precies wat die doet.
Veel ervaring met de M20 motor opgedaan in DNRT.

De originele oliekoeler gaat er niet onder komen, daarvoor moet ik te veel aanpassen.
Omdat ik al meer heb gelezen dat er niet direct een koeling probleem ontstaat zonder de oliekoeler en ik er zeker niet mee gaat racen laat ik daarom de koeler achterwegen.
Eventueel kies ik voor een kleinere koeler ergens onder de motorkap.

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Wed Apr 03, 2013 7:17 pm
by uwbuurman
Ok, als je de koeler er toch niet tussen zet, waarom dan niet het filter rechtstreeks op het blok? Later kan die koeleraftakking er zo weer tussen...

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Wed Apr 03, 2013 8:25 pm
by gerrit323
Goed punt Koos dat had ik nog niet opgemerkt .. die aftakking moet er idd vantussen :wink:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Sat Jan 04, 2014 12:51 pm
by uwbuurman
Paar vragen over de ombouw: Ik wil mijn B25 voorzien van Eta zuigers zodat ik de hoogte van het blok niet hoef aan te passen. Heb inmiddels begrepen dat het beste is om de SuperEta zuigers te gebruiken, maar hoe herken ik die? De superEta had 129pk geloof ik, maar stel dat ik een blok ergens koop, hoe weet ik dan of het een superEta of een gewone Eta is?

tot slot de vraag: wie weet een SuperEta blokje voor me te staan? Of een setje van 6 goede zuigers?

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Sat Jan 04, 2014 2:15 pm
by 323baur
www.e30.de
Daar staan eigenlijk alle antwoorden bij elkaar, behoudens het aanbod.
Ik zou komende tijd vooral 85-86 eta auto's in de gaten houden. Die zijn voor weinig te koop.
Lekker rijden en daarna offeren

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Sat Jan 04, 2014 2:59 pm
by uwbuurman
Dank Ite, deze site ken ik uiteraard maar geeft geen antwoord op mijn vraag. Hoe herken ik een SuperEta motor en ho onderscheid ik die van een gewone Eta? Stel ik kan een blok kopen, hoe zie ik dan welk blok het is, afgezien van het demonteren en de zuigers bekijken?

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Sat Jan 04, 2014 3:17 pm
by gerrit323
Koos

op een eta 122pk staat de code 27 6E A
op en S eta 129pk staat de code 27 6K B

eta zuigers zijn soortgelijk aan de platte 323i zuigers
S eta zuigers zien er ongeveer zo uit als 2.5 zuigers

foto van mijn S eta zuigers

Image


foto S eta code

Image

Bij vragen .. stellen :thumbsup

Gerrit

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Sat Jan 04, 2014 5:08 pm
by uwbuurman
Thanks! Kan ik wat mee! Wat mag een gebruikt blok dat loopt (op lpg..) kosten?

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Sat Jan 04, 2014 6:08 pm
by 323baur
Max 200.
Voordeel: LPG is voor je onderblok eigenlijk alleen maar goed.
Koppies kunnen er wat minder tegen.
Niet kopen als je hem niet hebt horen lopen, keuze zat.

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Sat Jan 04, 2014 6:32 pm
by uwbuurman
OK, Thanks. Blok zit nog in de auto, maar die is gebouwd in juni 1986, dus dat is vermoedelijk een ETA. Heb een chassisnummer, motorcode krijg ik nog.

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Sat Jan 04, 2014 6:42 pm
by gerrit323
S eta is dacht ik gebouwd van 09/86 tem 03/87 .. kan er iets naast zijn .. zoek dit op als ik thuis achter de pc zit :wink:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Sat Jan 04, 2014 7:37 pm
by uwbuurman
Volgens mij zit je om en nabij goed. Dat maakt het zoeken moeilijker en dat maakt tevens dat dit vermoedelijk een gewone ETA is.

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Wed Jan 29, 2014 6:52 pm
by jarnotim
Die nokkenassen van die eta koppen mogen ook graag inslijten en dat een rammelend diesel geluid aan de motor geven. vooral bij lage toeren. Die van mij klonk ook nooit lekker.