Koppelings cylinder lekt

User avatar
Kogando
Upcoming E21 fanatic
Posts: 153
Joined: Tue Feb 22, 2011 10:01 pm

Re: koppelings geef cylinder lekt

Post by Kogando »

Het rubbertje zit er nog tussen, maar deze zit klem over de punt van de plunjer en daarbij drukt de zuiger er ook tegen vanaf de andere kant. We proberen nu te ontluchten maar er komt geen olie uit de bleeding screw? Terwijl er wel druk op de slang komt met pompen. Misschien gaatje in hulp cilinder verstopt.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: koppelings geef cylinder lekt

Post by Jeroen »

Dat laatste is zeer waarschijnlijk, ff samen doen, een haalt ontluchtingsschroef eruit en maakt deze weer open terwijl de ander het gaatje even dicht houdt :wink:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Kogando
Upcoming E21 fanatic
Posts: 153
Joined: Tue Feb 22, 2011 10:01 pm

Re: koppelings geef cylinder lekt

Post by Kogando »

Nou, de anwb kerel kon het probleem niet verhelpen. Zelfs met het hele ontluchtingsnippeltje eruit kwam er geen drupje olie naar buiten. Ik denk dus dat de cilinder van binnenuit verstopt is, dat heb ik wel eens vaker meegemaakt.

Auto naar snelweg gesleept en toen zelf doorgereden naar huis. Morgen maar eens de boel uit elkaar halen en die cilinder ontstoppen. En ook maar gelijk dat overbodige rubbertje van de plunjer halen, weet ik ook zeker dat dat geen negatief effect heeft.

Al met al wel een hele avond kwijt aan dit luchtbelletje, irritant. :P
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: koppelings geef cylinder lekt

Post by Jeroen »

Vreemd! Ik neem aan de meneer ANWB ook nog even een ijzerdraadje heeft losgelaten op de cilinder met de nippel eruit? Het kan natuurlijk aan de ingaande kant zitten waardoor er geen druk op de werkcylinder komt. Inwendige vervuiling van de koppelingscylinder achter het pedaal (hoe vuil was het daar voor en na honen?) waardoor het stukje vaste leiding verstopt zit (kleine kans), of de rubber slang naar de werkcylinder die dusdanig oud en inwendig opgevreten is dat daar niets meer doorheen gaat. Werkcylinder is eraf geweest en gecontroleerd op lekkage en werking (onbelast)?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Kogando
Upcoming E21 fanatic
Posts: 153
Joined: Tue Feb 22, 2011 10:01 pm

Re: koppelings geef cylinder lekt

Post by Kogando »

Ja, met ijzerdraadje werkte niet en zelfs ff een blow met de compressor erop niet. De cilinder achter het pedaal was gewoon schoon van binnen. Maar ik heb het wel eens eerder gehad, toen heb ik het hele hulpcilindertje uit elkaar gehaald en deze van binnenuit doorgeblazen. Toen pas lieptie door. Dus hopelijk is dat nu hetzelfde probleem.

Hoe het gekomen is dat de koppeling eerst werkte en nu ineens niet meer blijft me vooralsnog een raadsel.
Co
Upcoming E21 fanatic
Posts: 41
Joined: Wed Mar 04, 2009 10:33 pm
My E21(s): '76 320i RIP, '78 320/6 RIP
Location: Amersfoort

Re: Koppelings cylinder lekt

Post by Co »

KAn iemand mij vertellen hoe je de getande circlip op de werkcilinder zet? Ik zit er altijd verschikkelijk mee te etteren. Ik heb 'm wel eens verkeerd om erop gezet omdat dat het enige was wat lukte.

dank, Marco
BMW 320i '76 Mintgrun RIP
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
Post Reply