Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Zal niet veel schelen. Maak er ook geen halszaak van, zodra de spanrol aangespannen en vastgezet is doet die spanveer eigenlijk niks meer, hooguit dient deze dan nog als failsafe voor als je de spanrol niet goed vast hebt gezet
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
THX mannen, de veer is besteld.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Ik heb eindelijk nog eens wat tijd gevonden om het distributiegeluid(SOMS rol en piep geluiden) aan te pakken.
Dus alles losgehaald en ik DENK niet dat de spanrol de oorzaak was maar dat er te weinig spanning op de riem zat, zie:
Die kan ik gewoon met 1 vinger naar onderen duwen. Dat is niet de bedoeling denk ik...
Ik snap het niet goed, heb alle stappen goed gevolgt en de schroef vd spanrol zit nog goed vast.
Ik zal voor alle zekerheid de spanveer maar vervangen.
Wat denken jullie ervan?
Dus alles losgehaald en ik DENK niet dat de spanrol de oorzaak was maar dat er te weinig spanning op de riem zat, zie:
Die kan ik gewoon met 1 vinger naar onderen duwen. Dat is niet de bedoeling denk ik...
Ik snap het niet goed, heb alle stappen goed gevolgt en de schroef vd spanrol zit nog goed vast.
Ik zal voor alle zekerheid de spanveer maar vervangen.
Wat denken jullie ervan?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
spanveer vervangen is echt niet nodig hoor, ik zou gewoon de spanner verder naar achter drukken en vastzetten, als je de riem tussen duim en wijsvinger net geen halve slag kan draaien op het langste rechte stuk is de spanning goed. De veer heeft na het vastzetten van de spanner echt geen nut meer... Mijn mening eh
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Vreemd, wellicht heeft de spanrol blij het plaatsen net te vast gezeten waardoor de veer de boel niet goed op spanning heeft kunnen zetten.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Ja, het moet zoiets geweest zijn Jeroen. Ik zal de spanner wat naar achter zetten zoals Nick zegt.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Even een aanvullende vraag: is de snaar voldoende op spanning met de veer zelf? Of moet je hem iets nastellen?
Ik ben met een 525e bezig en vind de riem niet heel strak staan. Ik kan hem op het lange stuk makkelijk 1/2 om draaien.
Ik ben met een 525e bezig en vind de riem niet heel strak staan. Ik kan hem op het lange stuk makkelijk 1/2 om draaien.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Normaal zou de veer voldoende moeten zijn. Heb je de spanrol voldoende los staan dat deze kan bewegen? Verder tegen de normale draairichting in een ronde maken.
Nu begrijp ik dat de veren tegenwoordig ook niet meer zo strak zijn als vroeger?
Even voor mij? Is er bij een 525e ook een mogelijkheid dat je een 127 of 128 tands riem kan hebben?
Nu begrijp ik dat de veren tegenwoordig ook niet meer zo strak zijn als vroeger?
Even voor mij? Is er bij een 525e ook een mogelijkheid dat je een 127 of 128 tands riem kan hebben?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
De veer spant hem prima, maar zelf hou ik wel van strak.
De 525e heeft 127 tandjes.
Dank voor de input.
De 525e heeft 127 tandjes.
Dank voor de input.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Rondje vooruit en achteruit en dan moet de spanning prima zijn idd
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Ik ga het zo doen. Dank!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Bij mij ligt de riem er 35 a 40000 km op, weet het niet precies want de teller heeft al jaren kuren.
Het is wel al vanaf 2005 dat de huidige riem erop gekomen is, ben ik nu in de gevaren zone?
Als ik m vervang, wil ik het proberen zonder de kvs af te laten lopen, is dat mogelijk?
Tussen motor en radiator is veel plaats bij de E12.
Het is wel al vanaf 2005 dat de huidige riem erop gekomen is, ben ik nu in de gevaren zone?
Als ik m vervang, wil ik het proberen zonder de kvs af te laten lopen, is dat mogelijk?
Tussen motor en radiator is veel plaats bij de E12.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Wat ik mij ook nog afvraag is het volgende:
Ik koop nu een nieuwe riem, maar hoe nieuw is die eigenlijk?
Waarschijnlijk ligt die nieuwe riem ook al 15 jaar ergens in een magazijn uit te drogen.
Die ervaringen heb ik al gehad met rubber ringen voor de uitlaat ophanging, die waren telkens na een half jaar onder de auto al vergaan.
Ik koop nu een nieuwe riem, maar hoe nieuw is die eigenlijk?
Waarschijnlijk ligt die nieuwe riem ook al 15 jaar ergens in een magazijn uit te drogen.
Die ervaringen heb ik al gehad met rubber ringen voor de uitlaat ophanging, die waren telkens na een half jaar onder de auto al vergaan.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Ik zou gewoon het koelwater aflaten. Ontluchten en een keer nieuw koelwater is niet slecht.
Trouwens zou ik de waterpomp en spanrol ook vervangen.
Normaal is de riem om de 5 a 6 jaar. Dus je bent wel in de gevarenzone ja!
Trouwens zou ik de waterpomp en spanrol ook vervangen.
Normaal is de riem om de 5 a 6 jaar. Dus je bent wel in de gevarenzone ja!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
De spanrol kun je vervangen zonder de waterpomp te verwijderen dus dat is geen probleem. Ik ga deze winter ook geen waterpomp doen (zit er nog niet zolang op)
Als je huidige distributieriem er sinds 2005 al op ligt zou ik hem inderdaad vervangen. Dat is toch wel heel erg lang (mijn mening)
Als je huidige distributieriem er sinds 2005 al op ligt zou ik hem inderdaad vervangen. Dat is toch wel heel erg lang (mijn mening)
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.