Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Ik dacht dat we hier in het NL gedeelte al een sticky van hadden maar blijkbaar niet. Omdat er met enige regelmaat vragen komen over de E21 remmen maar even een nieuwe sticky.

Standaard remmen
De basis is al best goed, helemaal voor iets van 30 jaar oud. Alleen zullen de remklauwen af en toe eens in de revisie moeten, alleen vloeistof verversen is niet afdoende. Na zo'n revisie zul je je remmen al niet meer terug kennen en zal het ineens weer vertragen. Ofwel: revisie van de remklauwen is verplichte kost voor elke E21 eigenaar en zou je toch eigenlijk wel elke 5-6 jaar moeten doen.

Populaire upgrades
Desondanks kan het altijd beter natuurlijk, zeker als er wat hogere eisen aan de auto worden gesteld, circuit of Alpen wordt gereden, of als het motorvermogen is toegenomen.

De twee meest gebruikte upgrades voor de remmen aan de voorzijde zijn:
- Volvo 240 (turbo) 4 pots klauwen (later te behandelen)
- Wilwood Powerlite klauwen

In beide gevallen blijf je de originele (geventileerde) E21 remschijf gebruiken. Dat is ook gelijk de grootste beperking: de hoeveelheid warmte die kan worden opgenomen en afgevoerd door de schijven heeft z'n beperkingen hoewel die grens normaal gesproken voor straatgebruik best ver weg ligt. Bijkomend voordeel is dat met deze combi er gewoon met 15" gereden kan worden, bij 90% van de sets die gebruik maken van grotere schijven moet je al gauw naar 16 of 17".

In beide gevallen voldoet de standaard E21 hoofdremcilinder op zich prima omdat het totale zuigeroppervlak minder dan 15% toeneemt.

Voor de rembalans is het mooi om achter ook iets meer te gaan vertragen, maar dit is absoluut geen must. Eenvoudige en betaalbare upgrades voor de achterzijde:
- remklauwen E30 achterzijde
- betere blokken bijv Ferodo DS2500

Wilwood
Deze ombouw is in GB en NL inmiddels veelvuldig en met succes toegepast.
Voordelen: laag gewicht dus lager onafgeveerd gewicht (scheelt kilo's met origineel of Volvo), betrouwbare moderne klauw en onderdelen/blokken goed verkrijgbaar
Nadelen: aanvullende bracket vereist om de klauwen op de E21 veerpoot te monteren, deze zijn niet standaard verkrijgbaar (ik werk echter aan een produktie van die dingen)

Gebruikte klauw: Wilwood Powerlite 120-8729 4-zuiger klauw
Image

Zie voor meer informatie ook de site van bijv Rally Design: http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... s_id=10498

Verder benodigd:
- reeds genoemde brackets, maatwerk
- maatwerk remslangen, bijv door Pirtek te maken
- bouten voor montage
- remblokken

Voor de remblokken zijn er erg goede ervaringen met de Ferodo DS2500 klauwen die speciaal voor dit type klauw zijn ontwikkeld. Ferodo typenr: FRP3108 maten79,5 x 58,6 x 12,4 mm

Ombouw:

Bestaande klauwen en remslangen verwijderen

Klauw en bracket passen, voor zover dat gaat: aftekenen welke randen van de ankerplaat dienen te worden afgeslepen, boven en onder moet er een klein strookje af, evenals een bevestigingslip van de ankerplaat

Nogmaals passen, strenge controle of klauw recht zit en schijf exact gecentreerd

Dan bracket en klauw monteren, gebruik een klein beetje loctite voor de bouten, vervolgens blokken plaatsen

Plaats remslangen en ontlucht uitvoerig. Begin met de onderste twee nippels, vervolgens de bovenste 2 (4 nippels per klauw).
Ga ervan uit dat je het ontluchten op korte termijn (na enig gebruik) nog zeker 3x moet herhalen voordat alle lucht er goed uit is en het pedaal goed stevig

Informatie revisiedelen:
Vervangende zuigers 35mm art nr 200-8843 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22874
Revisieset o-ringen (4 st voor 1 klauw) art nr 130-2685 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22916
Set van 4 ontluchtingsnippels art nr 220-6069 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22863
Beugel, remblokken houder art nr 300-8697 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22895

Tot slot nog even een verwijzing naar het remmen (ombouw) topics in het engelse gedeelte:
viewtopic.php?f=61&t=756
viewtopic.php?f=3&t=9043


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: E21 remmen en upgrade

Post by e-einundzwanzig »

Ik ben al een tijdje bezig een ander projectje. opel-remklauwen, die van kadettjes manta's senators en ascona's hebben identieke bevestigingspunten als de e21. Nu ben ik er achter gekomen dat in theorie E kadett GSI remklauwen 1 op 1 passen, deze heeft een enkele zuiger, maar wel met een grotere diameter, 56 mm dacht ik.

ik hoop binnenkort hier meer opheldering over te geven. of het veel nut heeft weet ik niet, maar de keuze mogelijkheden zullen vergroot worden.

Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: E21 remmen en upgrade

Post by pattam2009 »

Nuttig Stickey :idea:

De upgrade van de remmen staat zeker op de planning.
Hoor het graag wanneer de aangepaste Brackets voor de Wilwood klauwen leverbaar zijn.
Heb geen haast maar bij deze staat de eerste set in bestelling :thumbsup

Jeroen, wil de druk niet opvoeren maar.... :wink:


- Pattam 1

Wie volgt :!:
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
amarzanger

Re: E21 remmen en upgrade

Post by amarzanger »

wat kost een upgrade voor 4 ventileerd remmen inc schijven compleet?
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 remmen en upgrade

Post by Wondermike »

Geventileerde schijven voor zijn standaard 323i schijven met 323i klauwen (of wilwood/volvo) en kan gewoon op je standaard poten worden gemonteerd.
Achter kan je naar 323i schijven maar die zijn niet geventileerd.
Oplossing voor geventileerde schijven achter ken ik zo niet.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 remmen en upgrade

Post by 323baur »

Ligt sterk aan wat je wil.
Je zal voor een upgrade iig grotere velgen moeten gaan gebruiken.
De goedkoopste up grade is Volvo 240 4 pots klauwen.
Hoewel deze setjes redelijk gezocht zijn moet voor een nog te reviseren setje denk ik rond 100-150euro betaald worden.
Wel verstandig overigens om ook je remmen mee tenemen nu je totale setup veranderd is.
Een revisie setje kost meestal rond de 20-30euro.
Achterremmen zou ik aanpassen door een 323i achteras te monteren, deze heeft schijven (niet geventileerd). Dan ben je goed op weg.
Wellicht is het ook verstandig om de voorpoten te veranderen in 323i versie. Deze diameter is iets groter en dus ook iets zwaardere schokbrekers mogelijk.
mbt het onderstel: check alle rubbers goed, zeker een rondje verse schokbrekers monteren.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Re: E21 remmen en upgrade

Post by ac/dennis »

Mooi draadje dit!

Zelf heb ik vooraan Brembo remklauwen van een Alfa GTV-6, dit in combinatie met de standaard geventileerde remschijven.
Ben erg tevreden over de remprestaties hiervan. Het blijft wel een 2-cilinder oplossing, maar het scheelt je meer dan de helft in gewicht. Verder zijn de ophangpunten gelijk, maar moet je wel ong. 1 cm2 van je stof-schutbord afslijpen.

Of ze beter remmen dan de andere setjes, geen idee. Lijkt me leuk hier eens een test mee te doen !
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: E21 remmen en upgrade

Post by gerrit323 »

ac/dennis wrote:
Of ze beter remmen dan de andere setjes, geen idee. Lijkt me leuk hier eens een test mee te doen !
Best met versleten banden .. WM weet meer :mrgreen:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 remmen en upgrade

Post by Wondermike »

Ik doe NIET mee!
So many cars, so little time
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: E21 remmen en upgrade

Post by gerrit323 »

Ik ook niet Jeroen heeft al bewezen dat de Wilwoods het best werken :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 remmen en upgrade

Post by Jeroen »

Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw328ie21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 632
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:39 pm
Location: Heemskerk

Re: E21 remmen en upgrade

Post by bmw328ie21 »

ik heb er ook van geleerd. :x
amarzanger

Re: E21 remmen en upgrade

Post by amarzanger »

323baur wrote:Ligt sterk aan wat je wil.
Je zal voor een upgrade iig grotere velgen moeten gaan gebruiken.
De goedkoopste up grade is Volvo 240 4 pots klauwen.
Hoewel deze setjes redelijk gezocht zijn moet voor een nog te reviseren setje denk ik rond 100-150euro betaald worden.
Wel verstandig overigens om ook je remmen mee tenemen nu je totale setup veranderd is.
Een revisie setje kost meestal rond de 20-30euro.
Achterremmen zou ik aanpassen door een 323i achteras te monteren, deze heeft schijven (niet geventileerd). Dan ben je goed op weg.
Wellicht is het ook verstandig om de voorpoten te veranderen in 323i versie. Deze diameter is iets groter en dus ook iets zwaardere schokbrekers mogelijk.
mbt het onderstel: check alle rubbers goed, zeker een rondje verse schokbrekers monteren.

Bedankt voor je advies. :thumbsup
nightbear
Newbee
Posts: 12
Joined: Thu Mar 17, 2011 10:56 pm

Re: E21 remmen en upgrade

Post by nightbear »

zou je de maten voor de brackets kunnen posten?
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: E21 remmen en upgrade

Post by Arnold D »

Leuk draadje dit.

Ik ga achter de E30 klauwen eens proberen.

Tevens speel ik nog steeds met de gedachten, rijwind naar de klauwen en de schijven te voeren om de hitte te reduceren.
Dat is zeer gewenst in de Alpen en op het circuit.
Welke updgrade je ook toepast, van te hete remmen hebben ze allemaal last. Dit hebben we in de Alpen kunnen ondervinden. Ik geloof dat Gerrit daar minder last van had, misschien komt dat door de blauwe remvloeistof die hij gebruikt.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Post Reply