Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur »

Jawel, hier is weer een draadje in de categorie "het groot.."
Het leek me wel leuk om eens alles bij elkaar te verzamelen omtrent de carburateur van Solex de 4a1.
Deze carb is zoals velen weten vooral gebruikt bij de e21 320/6, maar zit ook in diverse andere modellen van BMW (en zelf ook in dat andere merk).

Vandaag had ik met Peter (PV) een afspraak om eens te kijken naar de 730a die ik onlangs gekocht heb.
De klacht was erg moeilijk starten en een totaal prestatieloze motor.
Omdat PV er gewoon veel vanaf weet en ik graag toekijk is het een erg leerzame en ook nog eens leuke dag geworden.

Allereerst de e23 730A op LPG (want dat is echt nodig, zuipen dat dit ding kan, heel verschrikkelijk, zelfs de autotesters uit die tijd klaagden toen al).
Image

Image

Image

Gekocht voor de 'langzame' handel. Ik kon hem leuk inkopen en ik heb iets met deze jaren 70 kleurtjes.
Omdat ze op LPG loopt is dit ook nog eens een ideale tijdelijke 2e of in mijn geval zoveelste auto.
Ze is eigenlijk in heel aardige staat, wel behoorlijk wat deukjes maar relatief erg weinig roest.
Iets wat voor een type 1 best bijzonder is.

Terug naar de carburateur:
Als je een e23 rijdt moet je al veel betalen voor brandstof, dus onderhoud is veel te duur :sleeping .
Daarbij gaat het ook nog eens mis bij pure onkunde; zo ook bij deze..
Image

Wat je bij mijn auto erg goed zit is dat er een habbiebabbie monteur bezig is geweest. Als je niet weet wat je doet...ontstaat er Brové achtige schade.
Totaal onnodig was bijvoorbeeld heel de choke buiten werking gesteld.
Minstens een hele tube vloeibare kit all over the place - ook nog eens zonder resultaat..
Image
Image
Als je goed kijkt zie je 4 grote bouten. Die mogen maar met 9nm vast staan...meer is niet nodig - sterker het is zelfs zeer schadelijk.
De hele carb trekt krom bij onoordeelkundig onderhoud. Vooral de centrale bout (draadeind) die tot in het luchtfilter komt mag niet te strak worden aangedraait.
Daardoor trek je heel het deksel krom.

Image

Het effect daarvan is dat de grote kleppen - zichtbaar op de foto hierboven - niet makkelijk (of zelfs in mijn geval helemaal niet meer) kunnen bewegen.
Het effect laat zich raden: de 2e trap opent zich niet meer, je krijgt een relatief zuinige auto (..), maar wel met enorme ademnood en dito prestatie potentieel.
Als de bouten te strak worden aangedraaid is de hele as waar de kleppen aan zitten zo krom als een hoepel..
Image
Doordat dus het deksel krom is getrokken kunnen deze kleppen helemaal niet meer bewegen.

Onze carbmeester in actie:
Image

Eerst hebben we geprobeerd om met een mal en een stalen buis het deksel van de carb weer strak recht te krijgen:
Een houten plaat van multiplex op maat gezaagd en een draadeind met een bout door de stalen pijp heen.
Uiteindelijk was ook de stalen buis krom maar het deksel was niet rechter geworden.
Helaas, die is gewoon echt helemaal naar de kl*#ten.

Gelukkig had Peter een carb mee genomen van een 320/6.
De carb van een 730 is identiek behoudens de veel grotere kleppen en vermoedelijk ook de grotere sproeiers.
Eea past dus wel en dus die er op gezet.
En dan gebeurt het ongelofelijke: aansluiten, starten en lopen!
In 1x :driving CO ietsjes strakker gezet en de hele handel ook op LPG goed gezet.
Daarna een lekker stukje rijden - dikke pret in een ouwe bak.
Ze is met deze veel te kleine carb natuurlijk niet snel, maar toch....
Image

Misschien kan Peter nog wat aanvullende plaatjes in dit draadje er bij plakken.
Maar goed, vooralsnog ben ik eerst blij, ze rijdt, ze start en ze gaat vooruit :).
Sterker, ze rijdt eigenlijk best fijn. Snaar strak rijden kan nog steeds, alleen deint ze wat meer.
Last edited by 323baur on Fri Jan 04, 2013 10:16 am, edited 1 time in total.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje

Post by Jeroen »

Leuk verslag, jammer van dat vakkundige prutswerk, maar dan kon Peter zich tenminste weer leuk uitleven. En Peter heeft weer wat leuke auto's gereden!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het groot Solex 4A1 draadje

Post by uwbuurman »

Hahaha 160 met die boot en dan is het raar dat ze zuipt?? Wat een prutswerk trouwens aan die auto, gelukkig is alles nu op orde!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje

Post by 323baur »

T was vooral heel leerzaam en erg grappig.
Je ziet dat door een op een stapeling van fouten het alleen maar erger wordt.

Neem nou de lpg verdeler: kit all over the place. Niet normaal te starten. Gewoon goed en zorgvuldig monteren en het is 10* beter. Zonder kit.

Op zich is er. Bij dit ding best geld geïnvesteerd. Banden remmen uitlaat is allemaal redelijk recent en fris. Maar als je geen verstand van carbs hebt...blijf er dan maar vanaf.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje

Post by Peter V. »

Een kleine aanvulling op dit topic.

Uiteraard staan in de gerenommeerde werkplaatshandboeken/vraagbaken al een gedeeltelijke uitleg over de basisafstellingen van deze carburateur. Toch mocht men besluiten om zelf zo'n carburateur te reviseren is het handig om de originele beschrijving van Pierburg erbij te hebben.

http://www.ruddies.business.t-online.de/se4a1b.htm
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje

Post by Jeroen »

Het is ernstig dat ook garagebedrijven zich soms wagen aan dat soort prutswerk, waar men met een soort waas voor ogen en compleet clueless wat aan begint te klooien in de hoop dat aanklooien problemen oplost. Vraag je je wel af welke garage dat is geweest, en kun je zelfs nog beter naar de kwikshit gaan. Daar slaan ze gewoon de boel compleet aan gort (remtrommel bijv) of laten ze dingen los hangen (maar alleen onbelangrijk spul als stabi's) maar dan hoef je tenminste niet te zoeken.

Als er één carburateur is waarbij je echt de afstelhandleiding stap voor stap moet volgen om 'm goed te krijgen is het de 4A1 wel. Daarom zit de link naar die afstelhandleiding ook al een tijdje in het FAQ gedeelte. Ik moet nog steeds eens kijken welke versie ik thuis heb, ik heb nog een originele BMW leergang liggen voor de 4A1 maar weet niet meer of het NL of D is.

In elk geval kan dit draadje wel bij de belangrijkste technische topics gezet worden, met het vriendelijke verzoek om 4A1 ervaringen, tips en dergelijke daaraan toe te voegen. Bij deze...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur »

Leuke posting op het e23 forum:
(idd Peter, dat was de betreffende 630..)
RobertF wrote:Ik heb een 630 gehad met een Solex en dat is een complete gasfabriek. Als je het ding niet afstelt vlgs fabrieksgegevens dan loopt het voor geen meter. Allereerst heb je een vacuumpomp nodig om de tweede trap af te stellen. Vaker is het fiber plaatje wat op de as van de tweede traps kleppen zit kapot omdat de naalden naar lage tijd stil staan vastzitten
In de link vind je een kopie van het Solex werkplaats boek..
http://www.borreliose.nl/images/SOLEX_D ... er_4A1.pdf

en dit is ook aan te bevelen
http://www.ebay.de/itm/BMW-525-528-630- ... 270wt_1068
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

Leuke aanvulling en nuttige info.

Dat fiber plaatje is hetgene wat tussen de twee kamers zit en de hefboom bedient welke de twee naalden beweegt. Deze was bij jouw carburateur helemaal gebroken vanwege die centrale M8 draadeind.

het vacuumpompje is ervoor om het vacuumdoosje te bedienen welke de tweede set kleppen opent.

Ik baal nog steeds dat ik die 630 Cs misgelopen ben. :stupidme
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by r@n-d »

Wat je vaak ziet (tenminste bij mijn beide 320/6) is dat de middelste bout op de draadeind echt los zit.
Deze draai ik altijd met de hand vast (dus zonder sleutel oid).

Een veelgemaakte fout is (imo) het strak draaien met een sleutel. Gewoon lekker vast, dan gaat ie iig niet meer los. Dat is wat vele denken.
Ik waag me daar niet aan en draai m dus met de hand vast. Je merkt na een paar ritten dat deze weer iets los komt te zitten, ik wijt dat aan de trilling. Maar draai hem vervolgens weer met de hand vast.
De overige vier bouten idd met een lage Nm aandraaien.

Heb eens een testje gedaan met een oude 4A1, en gewoon de middelste bout door blijven draaien met sleutel. Dat kun je gewoon eindeloos doen. Gevolg: ontzettend veel spanning op de carburateur. Ik denk dat het ook nog wel verschil maakt of je hem met warme of koude motor vastzet.
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by uwbuurman »

is loctite dan niets voor jou?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

Je kan die centrale bout inderdaad blijven aandraaien omdat er geen einde aan de opening zit. Je draait hem als het ware in een loze ruimte. Loctite is een optie maar als het goed is zal het rubber wat om de bovendeksel zit en waar de luchtfilter op rust voldoende "tegendruk" geven dat ze dan vast moet blijven zitten.

Ik ben niet van de loctite en vloeibare pakking omdat het vaak meer schade aanricht.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur »

Peter,

Ik heb - als jij het ook wil (..) - besloten de originele 730 weer erop te willen hebben, maar dan in de goede staat...
Geeft u mij de schade even door? :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

323baur wrote:Peter,

Ik heb - als jij het ook wil (..) - besloten de originele 730 weer erop te willen hebben, maar dan in de goede staat...
Geeft u mij de schade even door? :)
Dan hebben we waarschijnlijk een uitdaging want dan zal ik de moeten uitzoeken waarom men aangeeft dat de bovendeksel van een 320/6 4A1 niet gelijk is aan de bovendeksel van een 730 carb ondanks dat ik zo snel aan de buitenzijde geen verschil zie. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de standaardboringen omtrent de lucht en brandstof toevoer en wellicht de schroefdraad van de sproeiers die anders is.

Het middendeel en gaskleppendeel kan waarschijnlijk wel worden gereviseerd/hergebruikt maar de oude bovenkant niet meer.
Ik ga eens wat rondzoeken voor de bedragen en kijk wat de mogelijkheden zijn.

U hoort hopelijk zaterdag meer.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur »

Dank u! De repo mag hier...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

De eerste verkenning.

Mijn "opdracht" is duidelijk.
De bedoeling is om de carburateur voor de 730 weer te reviseren. Het probleem waar we mee zitten is dat de bovendeksel van de 4A1 voor de M20 motor volgens de ETK niet gelijk is aan diegene voor de M30 motor.

Zichtbaar is eigenlijk alleen:
* Andere sproeierbezetting maar deze is over te zetten omdat van allen de schroefdraad overeenkomt en de behuizing verder gelijk lijkt.
* De lucht aanzuig voor de eerste trap.

Bij de eerste generatie van de M20 4A1 zitten ook naalden in de luchtsproeiers van de eerste trap maar deze zijn na verloop van jaren verdwenen en vervangen door sproeiers met een kleinere diameter maar zonder naalden.
De kleinere diameter zou dan een gelijke luchtstroom moeten geven i.p.v. de grotere diameter met de naald erin.

BMW 730 nummer 4, 5, 6, 9:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E23/S ... ing_parts/

BMW 320/6:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ing_parts/

Omdat de deksel van de 730 carburateur onherstelbaar is beschadigd en een vervanger niet echt gemakkelijk te vinden is wil ik hier een deksel van de 320/6 carburateur gaan gebruiken.
Zoals al eerder is aangegeven is het belangrijk dat het bovendeel niet krom staat om zo de soepele beweging van de tweede trap kleppen te behouden en geen vacuüm lekkage te hebben.

Deel 1 is nu de juiste onderdelen te bestellen en het mooie is gelukkig dat de revisiesetjes voor de 4A1 van de M20 en M30 motoren volgens BMW gelijk zijn.
We praten dan alleen over een uitgebreide pakkingset en een nieuwe vlotternaald en deze zijn in ieder geval gelijk.

Prijzen liggen tussen de 40 euro en de 150 euro dus even goed zoeken kan de moeite lonen. Pas wel op dat de kwaliteit van het pakkingmateriaal dus ook kan variëren.

Word vervolgd.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply