Page 1 of 1

Verschillen in E21 voorpoten

Posted: Wed Aug 13, 2014 5:42 pm
by Jeroen
In de meest recente versies van ETK tracht BMW zoveel mogelijk naar eenheidsworst te gaan, ofwel men heeft tegenwoordig nog maar 1 type veerpoot in de aanbieding en wekt daarmee de indruk dat het altijd zo was. Nee dus! Oorspronkelijk was het als volgt:

- viercylinder veerpoten: kleinere lagers op een dunnere as (29x50.29x14.22 & 17x39.87x13.84), andere wielnaaf, 45mm schokdemper
- 320/6 heeft de dunne poot (45mm, zelfde dikte als viercylinders) maar met grotere lagers op dikkere as (31.7x59.1x15.8 & 19x45.23x15.49), lagers en naaf identiek aan 323i
- 323i (alle) en 320/6 in tropen uitvoering hebben ook de grotere lagers en zescylinder naaf, maar bovendien een grotere diameter veerpoot (48mm ipv 45mm) en gebruiken normaliter dus ook een dikkere schokdemper.

Het lijkt erop dat alle modellen in tropen-uitvoering vanaf productie 9/81 de dikkere 323i voorpoot hebben, maar dat weet ik niet 100% zeker. BMW veegt tegenwoordig zoveel mogelijk op een hoop en dan is ineens alles uitwisselbaar. We weten inmiddels wel beter :roll:

Re: Verschillen in E21 voorpoten

Posted: Wed Aug 13, 2014 6:02 pm
by Peter V.
Mijn 320/6 is dus van na 9/81 en heeft als tropenuitvoering de dikke 323i voorpoten inderdaad.

Mijn lagers waren de volgende:

31 21 1 107 456. €72.64 per kant ex BTW. Deze zijn trouwens dezelfde als de standaard 320/6 en 323i lagers

Re: Verschillen in E21 voorpoten

Posted: Wed Aug 13, 2014 6:12 pm
by Jeroen
Klopt, de lagers zijn voor de zespitters allemaal gelijk, het ond nr dat jij opgeeft is een reparatieset van binnenste en buitenste (grote) lagers (1 set per kant benodigd idd).

Re: Verschillen in E21 voorpoten

Posted: Sat Aug 23, 2014 7:56 pm
by e-einundzwanzig
Kwam er net achter op bmwfans.info dat er voor de 320 alleen nog maar motorsport voorveren leverbaar zijn, klik je deze vervolgens aan, krijg je een lijstje te zien dat deze toepasbaar zijn op alle modellen...

Re: Verschillen in E21 voorpoten

Posted: Mon Aug 25, 2014 12:30 am
by Jeroen
BMW veegt tegenwoordig alles zoveel mogelijk op één hoop, zie ook de eerste post. Ook bij andere modellen. Niet te vertrouwen dus, want verschillen waren er echt wel. Als je een nieuwe voorveer bestelt voor een E30 M3 krijg je de veer van een E30 316. Ach, zowat hetzelfde... maar houd er dus rekening mee dat de uitwisselbaarheid met bestaande delen soms nul kan zijn, of tot verschillen kan leiden. Ik vind het een kwalijke zaak om dat niet duidelijk aan te geven in de recente versies van ETK.