Montage uitstelvensters
Posted: Thu Oct 30, 2014 9:52 pm
Al een tijdje terug heb ik via kleinanzeigen.de een net setje uitstelvensters (klapraampjes) weten te bemachtigen, compleet met rubbers en klein materiaal. Helaas kon ik op internet nergens aan de BMW inbouwhandleiding komen dus ben ik zelf maar eens gaan kijken hoe ik het spul in zou moeten bouwen. De inbouw viel me behoorlijk mee, want de hele carrosserie was al voorbereid. Hierbij mijn ervaring, wellicht heeft iemand hier wat aan wanneer hij ook wil wisselen van achterramen, en anders is het alleen voor de vorm.
Uiteraard moeten als eerste de oude raampjes eruit. Onder de zwarte stukjes tape, ja bij mij zaten ze er nog op, tref je voor-geperforeerde stukjes blik aan, deze zijn met er behulp van een platte schroevendraaier (of equivalent) en hamer uit te tikken.
In de nieuw ontstane gleufjes kun je de vorken die aan de b-stijl zijde van de raampjes zitten steken. Zie tekening, een foto van de mijn eigen ramen ben ik vergeten te maken
Vervolgens moet je aan de slag aan de binnenzijde van de b-stijl, hier bevinden zich achter de bekleding twee rechthoekige gaten, als volgt:
Ergens daar in de diepte van de b-stijl is het de bedoeling dat je een bout achter het opstaande blik hangt, waar je de raampjes met hun vorken overheen schuift. Op de foto heb ik een zeskant bout gebruikt. Dat wilde voor geen meter, bij het aandraaien had ik totaal geen grip. De beste man die mij de set verkocht had, heeft waarschijnlijk de originele (vierkante) bouten laten zitten, dat ontbrak dus bij het klein materiaal. Ik had helaas geen vierkanter oid tot mijn beschikking. Ik heb het opgelost door een sleuf in de bout te zagen en er een lange platte schroevendraaier in te steken om de bout tegen te houden, zodat ik vervolgens met een pijpsleutel, die ik over de schroevendraaier heen had geschoven, de flensmoer kon aandraaien. Met deze twee bouten, een aan de bovenkant en een aan de onderkant, monteer je de ramen klemvast en kun je ze teven stellen, zodat ze niet langs de lijsten schuiven.
Daarna zijn de c-stijlen aan de beurt waar de scharnieren moeten worden bevestigd. Als je goed voelt en wat drukt kun je hier twee gaten vinden, zie foto.'
Ik had een viertal zelftappers mee geleverd gekregen vanuit duitsland, dus ik vermoedde dat die daar kwamen. Niets bleek minder waar, de tappers pakken in het geheel niet, dus besloot ik de bekleding los te maken, ten koste van de isolatie/vulling . Dan komt er dit te voorschijn:
Daarom mijn nieuwe definitie van BMW: Billig Muss es Wezen. BMW vond het niet nodig om zijn e21's daar te voorzien van maarliefst 2x2 speednuts
Nadat ik deze dan maar zelf had geplaatst, kon ik de scharnieren vervolgens wel monteren en die vervolgens aan het raam schroeven. Dan wordt dit het eindresultaat:
en deze later nog ff gemaakt, waarbij het verlies aan vulmateriaal me eigenlijk niet tegenvalt:
Uiteindelijk viel mij de montage mee, het kostte wel wat tijd, maar het was zeker niet moeilijk. Ben dan ook super blij met het resultaat, plus de BMW wordt er een stuk sneller van
Rest mij nog een tweetal vragen:
1) ik heb wel een gehoord dat er nog eens chromen lijst onder de ramen komt, die bevestigt is op de carrosserie. Ik heb die er niet bij gekregen, en ik zou overigens ook niet weten hoe dat er nog tussen zou moeten. Weet een van jullie dat?
2) Ik heb nog een viertal van deze jongens waarvan ik niet zeker weet of ze monteer of niet. Volgens mij moeten ze niet onder de bekleding van de b-stijl en maar er door heen, dus dat wordt gaten maken in dat geval. Wel of niet doen?
Groeten, Jan
Uiteraard moeten als eerste de oude raampjes eruit. Onder de zwarte stukjes tape, ja bij mij zaten ze er nog op, tref je voor-geperforeerde stukjes blik aan, deze zijn met er behulp van een platte schroevendraaier (of equivalent) en hamer uit te tikken.
In de nieuw ontstane gleufjes kun je de vorken die aan de b-stijl zijde van de raampjes zitten steken. Zie tekening, een foto van de mijn eigen ramen ben ik vergeten te maken
Vervolgens moet je aan de slag aan de binnenzijde van de b-stijl, hier bevinden zich achter de bekleding twee rechthoekige gaten, als volgt:
Ergens daar in de diepte van de b-stijl is het de bedoeling dat je een bout achter het opstaande blik hangt, waar je de raampjes met hun vorken overheen schuift. Op de foto heb ik een zeskant bout gebruikt. Dat wilde voor geen meter, bij het aandraaien had ik totaal geen grip. De beste man die mij de set verkocht had, heeft waarschijnlijk de originele (vierkante) bouten laten zitten, dat ontbrak dus bij het klein materiaal. Ik had helaas geen vierkanter oid tot mijn beschikking. Ik heb het opgelost door een sleuf in de bout te zagen en er een lange platte schroevendraaier in te steken om de bout tegen te houden, zodat ik vervolgens met een pijpsleutel, die ik over de schroevendraaier heen had geschoven, de flensmoer kon aandraaien. Met deze twee bouten, een aan de bovenkant en een aan de onderkant, monteer je de ramen klemvast en kun je ze teven stellen, zodat ze niet langs de lijsten schuiven.
Daarna zijn de c-stijlen aan de beurt waar de scharnieren moeten worden bevestigd. Als je goed voelt en wat drukt kun je hier twee gaten vinden, zie foto.'
Ik had een viertal zelftappers mee geleverd gekregen vanuit duitsland, dus ik vermoedde dat die daar kwamen. Niets bleek minder waar, de tappers pakken in het geheel niet, dus besloot ik de bekleding los te maken, ten koste van de isolatie/vulling . Dan komt er dit te voorschijn:
Daarom mijn nieuwe definitie van BMW: Billig Muss es Wezen. BMW vond het niet nodig om zijn e21's daar te voorzien van maarliefst 2x2 speednuts
Nadat ik deze dan maar zelf had geplaatst, kon ik de scharnieren vervolgens wel monteren en die vervolgens aan het raam schroeven. Dan wordt dit het eindresultaat:
en deze later nog ff gemaakt, waarbij het verlies aan vulmateriaal me eigenlijk niet tegenvalt:
Uiteindelijk viel mij de montage mee, het kostte wel wat tijd, maar het was zeker niet moeilijk. Ben dan ook super blij met het resultaat, plus de BMW wordt er een stuk sneller van
Rest mij nog een tweetal vragen:
1) ik heb wel een gehoord dat er nog eens chromen lijst onder de ramen komt, die bevestigt is op de carrosserie. Ik heb die er niet bij gekregen, en ik zou overigens ook niet weten hoe dat er nog tussen zou moeten. Weet een van jullie dat?
2) Ik heb nog een viertal van deze jongens waarvan ik niet zeker weet of ze monteer of niet. Volgens mij moeten ze niet onder de bekleding van de b-stijl en maar er door heen, dus dat wordt gaten maken in dat geval. Wel of niet doen?
Groeten, Jan