Sleutel bestellen

User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Nieuw relais maar probleem niet opgelost

Post by Manitoba »

uwbuurman wrote:Maar een blanke baard kan wel. Iedere sleutel boer maakt m zo pas.
Dat heb ik bij Breeman ook gevraagd. Nu werkt daar sinds kort een oudere heer die naar eigen zeggen "al 28 jaar voor BMW werkt" en die mij verzekerde dat dat niet bij BMW te bestellen is, was of ooit geweest is. Hij zei het op dezelfde onsympathieke toon als het hier lijkt te hebben. :nah
uwbuurman wrote:Lijkt me niet. Zie draadje over aanpassen slotjes. Het is een 1, 2 of 3, qua hoogte van de slotplaatjes. Na sterke slijtage is de sleutel ook ingesleten, net als het slot. Maar als dat nog werkt, werkt het nog. Bij een nieuwe sleutel op een oud slot is het wel verstandig even te polijsten om de scherpe randen eraf te halen. Maar een goede sleutel boer doet dat standaard.
Ik wacht wel even af wat jij via BMW Classics te horen krijgt Jeroen. Ik heb de indruk dat m'n 'reservesleutel' niet heel veel gebruikt is en dat die een goede basis kan zijn voor het eventueel laten slijpen van een blanco sleutel. Het gaat mij er vooral om dat ik een origineel model sleutel heb, zoals m'n huidige sleutel ook is. Gewoon 'voor de leuk' :wink:

Greetz,
Walter.


User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Nieuw relais maar probleem niet opgelost

Post by bmw e12 e21 »

Een blanke sleutel zou
32 32 1 109 801 moeten zijn.
Kijk maar:
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... #1109801_7
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Nieuw relais maar probleem niet opgelost

Post by Jeroen »

uwbuurman wrote:Lijkt me niet. Zie draadje over aanpassen slotjes. Het is een 1, 2 of 3, qua hoogte van de slotplaatjes. Na sterke slijtage is de sleutel ook ingesleten, net als het slot. Maar als dat nog werkt, werkt het nog. Bij een nieuwe sleutel op een oud slot is het wel verstandig even te polijsten om de scherpe randen eraf te halen. Maar een goede sleutel boer doet dat standaard.
Dat is 'm juist: de plaatjes slijten in dus de opening wordt groter, de sleutel slijt dus die wordt kleiner, het verschil wordt dus steeds groter met problemen tot gevolg, zo is 't mij iig ooit eens uitgelegd. Maar goed, ik verwacht aan de andere kant ook geen wonderen van de sloten van E21's, maar wil wel graag dat ze 't zo lang mogelijk blijven doen.
Manitoba wrote:...Dat heb ik bij Breeman ook gevraagd. Nu werkt daar sinds kort een oudere heer die naar eigen zeggen "al 28 jaar voor BMW werkt" en die mij verzekerde dat dat niet bij BMW te bestellen is, was of ooit geweest is. Hij zei het op dezelfde onsympathieke toon als het hier lijkt te hebben. :nah
Ik werk al 28 jaar niet voor BMW :roll: en ik zeg dat het bullshit is. Staan zelfs gewoon in ETK als sleutel blanco...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Nieuw relais maar probleem niet opgelost

Post by uwbuurman »

Jeroen wrote:Dat is 'm juist: de plaatjes slijten in dus de opening wordt groter, de sleutel slijt dus die wordt kleiner,
eens maar nooit gelijkmatig. Daarom ontstaan juist met oude sleutels problemen. Slotplaatjes en sleutels zijn niet van dezelfde legering en al helemaal niet van dezelfde dikte. Met andere woorden, ze slijten never nooit gelijkmatig. Wel ragen ze op elkaar ingewerkt, dwz de scherpe randjes van de nieuwe sleutel zijn bij de oude sleutel weg en het slotplaatje is daar dus ook minder ingesleten dan in het midden waar de oude sleutel nog wel "hoog" is.


Ik heb in januari sleutel: 51211900894 besteld, een verlichte BMW sleutel, ik denk E30 in onbewerkte vorm. Maar die past prima. Omdat mijn auto al veel deuren heeft gezien en eigenaren en prutsers, durfde ik het niet aan een sleutel op chassisnummer te bestellen. Immers, wie zegt dat dit de originele slotenset is?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Nieuw relais maar probleem niet opgelost

Post by Jeroen »

Klopt, dat blijft ook altijd een risico. BMWfans geeft trouwens voor de E21: 51 21 1 900 893. Dat zou ook het halfje zijn waar je een lampje op zet. Ik dacht dat ze later dan '86 met de langere sleutel waren gekomen (ws jouw 894), weer wat geleerd.

Er zijn nog twee ond nrs voor een blanco gewone E21 sleutel te weten 32 32 1 109 801 en 51 21 1 900 892. De ene zal metaal zijn, de andere met kunststof laagje zoals die het meeste voorkomt. Welke welke is en welke nog leverbaar zijn is nog onbekend. Ik moet vanmiddag bitterballen eten bij de dealer dan zal ik eens kijken of ze al wat meer weten. Blanco sleutels zullen trouwens nooit een probleem vormen, via eBay worden ze ook wel met enige regelmaat aangeboden. Ja ook originele. En Walloth :hammer zou onderstaande metalen ook nog hebben. Maar wat ik de laatste tijd steeds vaker hoor is dat ze veel dingen op hun site hebben die ze vervolgens niet meer kunnen leveren.

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleutel bestellen

Post by Jeroen »

Via een oude database heeft men nog een sleutelnummer (HB nummer) kunnen achterhalen. Je kunt nu obv dat nummer een sleutel trachten te bestellen en daaraan werkt Ekris graag mee (maar voor eigen risico en kosten van de besteller). Echter, BMW D adviseert om voor de zekerheid een portierslot uit te bouwen. Daarin is de viercijferige sleutelcode ingeslagen, dan weet je zeker dat je de juiste bestelt. Details (code) even per mail.

Voor anderen ook even de bestelprocedure voor sleutels op maat (op code): de betreffende dealer moet bij chassisnr 7x sterretje ingeven ******* en bij opmerkingen HB met 4 cijfers.

Uiteraard kan niet iedereen zomaar sleutels bestellen, hiervoor is nodig: kopie volledig kenteken en kopie legitimatie tenaamgestelde.



Nog even een tip: er bestaat ook een servicesleutel ofwel garagesleutel. Bij een E21 heeft deze dezelfde baard, maar is 0,2mm dikker.
Voor meer informatie zie: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=17894
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply