Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Volgens mij staat er in de vraagbaak van de E21 wel wat gegevens hierover.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Heb een owner's workshop manual maar dat is voor hobbyisten..
Wel een aantal dingen gevonden maar niet genoeg vraag me nu af,
Of er ergens werkplaatshandboeken te krijgen zijn zoja waar..
Per cd of boek maakt niet uit als ik maar iets heb..
Als iemand ideeen heeft hoor ik het graag..
Wel een aantal dingen gevonden maar niet genoeg vraag me nu af,
Of er ergens werkplaatshandboeken te krijgen zijn zoja waar..
Per cd of boek maakt niet uit als ik maar iets heb..
Als iemand ideeen heeft hoor ik het graag..
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Af en toe worden de originele werkplaatshandboeken aangeboden.
In de vraagbaak staan zeker de aanhaalmomenten van de bouten en moeren van het diff.
Die van de ingaande flens niet dacht ik.
In de vraagbaak staan zeker de aanhaalmomenten van de bouten en moeren van het diff.
Die van de ingaande flens niet dacht ik.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Volgens mij staat er op dit moment op Ebay duitsland een set originele werkplaatsboeken te koop voor de 320/6 en 323i
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Dag Heren,
Kwam deze info bovenin tegen, maar kan geen verdere gegevens in een vraagbaak of handleiding vinden over de 5 bak cardanas.
Jeroen: Vijfbak overdrive vanaf 9/80 3-gaats flens 147.3 cm
Jeroen: Vierbak (snif) 4-gaats flens 154.7 cm
Michel: Vijfbak sport 4-gaats flens 149.9 cm
Nu ben ik sinds kort de gelukkige eigenaar van 2 cardanassen.
3-gaats flens +/- 150 cm --> Die is dus waarschijnlijk voor een 5 bak sport?
3-gaats flens +/- 147 cm --> Die is dus voor de 5 bak overdrive?
Assen zijn niet korter dan 145 cm en langer dan 150 cm, dus geen automaat of 4 bak.
Kan geen as voor een 4 cilinder zijn?
Kwam deze info bovenin tegen, maar kan geen verdere gegevens in een vraagbaak of handleiding vinden over de 5 bak cardanas.
Jeroen: Vijfbak overdrive vanaf 9/80 3-gaats flens 147.3 cm
Jeroen: Vierbak (snif) 4-gaats flens 154.7 cm
Michel: Vijfbak sport 4-gaats flens 149.9 cm
Nu ben ik sinds kort de gelukkige eigenaar van 2 cardanassen.
3-gaats flens +/- 150 cm --> Die is dus waarschijnlijk voor een 5 bak sport?
3-gaats flens +/- 147 cm --> Die is dus voor de 5 bak overdrive?
Assen zijn niet korter dan 145 cm en langer dan 150 cm, dus geen automaat of 4 bak.
Kan geen as voor een 4 cilinder zijn?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Kan ook nog van een vierpitter zijn wellicht, daar hadden we ons nog niet in verdiept!
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Mike, had het er over dat die assen gelijk konden zijn.
Reden: 4 cilinder staat verder naar achteren, bak hangt opdezelfde plek en deze zijn evenlang?
Willen de forumleden met een 4-cilinder ook eens gaan opmeten?
Ben benieuwd.
Reden: 4 cilinder staat verder naar achteren, bak hangt opdezelfde plek en deze zijn evenlang?
Willen de forumleden met een 4-cilinder ook eens gaan opmeten?
Ben benieuwd.
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
ik zal binnenkort eens onder mijn 323i en 318 gaan liggen om het op te meten.
hoe kun je het beste de overbrengingsverhouding van het diff opmeten? streepjes zetten op de cardanas en de remschijven/trommels en dan kijken hoe veel de wielen draaien met 1 omw. van de cardanas?? hoe meet ik dit exact?
hoe kun je het beste de overbrengingsverhouding van het diff opmeten? streepjes zetten op de cardanas en de remschijven/trommels en dan kijken hoe veel de wielen draaien met 1 omw. van de cardanas?? hoe meet ik dit exact?
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
De door jou beschreven methode is denk ik de snelste, ik doe het iig wel zo.
Er zijn bij mijn weten maar een paar overbrenging ratio's
Je ziet snel genoeg welke je hebt.
Er zijn bij mijn weten maar een paar overbrenging ratio's
Je ziet snel genoeg welke je hebt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
ik ben vandaag eens onder de e21's gekropen. ik denk dat de 318 4 bak een vertraging heeft van 4,0 of 4,1. kan dit kloppen??
ik ga er vanuit dat de 323i een 3,45 is. dat staat in ieder geval in het boek wat ik heb.
wat me opviel is dat de flenzen van de aandrijfassen van de 318 een stuk breder zijn aan beide zijden, binnenzijde + buitenzijde.
de lengtes heb ik helaas niet gemeten omdat ik geen rolmaat kon vinden
ik ga er vanuit dat de 323i een 3,45 is. dat staat in ieder geval in het boek wat ik heb.
wat me opviel is dat de flenzen van de aandrijfassen van de 318 een stuk breder zijn aan beide zijden, binnenzijde + buitenzijde.
de lengtes heb ik helaas niet gemeten omdat ik geen rolmaat kon vinden
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Die flenzen moeten qua diameter gelijk zijn, alleen dikker/langer is mogelijk, BMW heeft daarin nogal wat varianten toegepast maar uiteindelijk zijn alle aandrijfassen met flenzen eraan even lang.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Adje wrote:ik ben vandaag eens onder de e21's gekropen. ik denk dat de 318 4 bak een vertraging heeft van 4,0 of 4,1. kan dit kloppen??
ik ga er vanuit dat de 323i een 3,45 is. dat staat in ieder geval in het boek wat ik heb.
wat me opviel is dat de flenzen van de aandrijfassen van de 318 een stuk breder zijn aan beide zijden, binnenzijde + buitenzijde.
de lengtes heb ik helaas niet gemeten omdat ik geen rolmaat kon vinden
Klopt! er zijn meerdere diktes. Volgens mij zijn ze bij de 4 cilinders dikker
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
maar dat houdt dan in dat ik met een type 1 323i en sportbak niet iedere 3.45 sperdiff kan toepassen? dat er verschil in kan zitten qua flenzen?
Was het nou zou moeilijk om een e21 te bedenken en dan alle onderdelen te handhaven tot dat de e30 kwam?
Was het nou zou moeilijk om een e21 te bedenken en dan alle onderdelen te handhaven tot dat de e30 kwam?
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Alle 3.45 diffs die ik heb gemeten (inclusief mijn sper) zijn even breed.
Wel zijn de zijkappen (die aan de zijkant het diff afsluiten anders bij een sper en een standaard diff)
De aandrijfas van mijn sportbak is ongeveer 6mm korter (of langer ) dan een eco 5-bak aandrijfas.
beide zijn niet ingekort maar origineel.
Wel zijn de zijkappen (die aan de zijkant het diff afsluiten anders bij een sper en een standaard diff)
De aandrijfas van mijn sportbak is ongeveer 6mm korter (of langer ) dan een eco 5-bak aandrijfas.
beide zijn niet ingekort maar origineel.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Dat is raar want de cardanas van een eco of sportbak zou gelijk moeten zijn!Wondermike wrote:De aandrijfas van mijn sportbak is ongeveer 6mm korter (of langer ) dan een eco 5-bak aandrijfas.
beide zijn niet ingekort maar origineel.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ive_shaft/
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.