Dus in principe 1 op 1 uitwisselbaar? Geen gedoe met een sper voor veel geld en dan een paar mm te veel of te weinig?Wondermike wrote:Alle 3.45 diffs die ik heb gemeten (inclusief mijn sper) zijn even breed.
Wel zijn de zijkappen (die aan de zijkant het diff afsluiten anders bij een sper en een standaard diff)
Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Als je een sper koopt en er zitten 02 flensen in ruk je die er uit en haal je uit je standaard diff de flenzen.
Zo om te wisselen hoor.
Let wel op de speling tussen kroon en pignon tandwiel
Voor je het weet heb je twee sperren betaald......
Zo om te wisselen hoor.
Let wel op de speling tussen kroon en pignon tandwiel
Voor je het weet heb je twee sperren betaald......
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Whahahaha, jij kan het wetenWondermike wrote:Als je een sper koopt en er zitten 02 flensen in ruk je die er uit ......
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Eventjes dit draadje weer oppikken.
Hoe kan je het verschil nu merken tussen een gewone diff en een sperdiff, 3.45?
Kan dat gemeten worden, of is dicht zichtbaar? nrs? En ik heb geen zin om deze open te maken....
Hoe kan je het verschil nu merken tussen een gewone diff en een sperdiff, 3.45?
Kan dat gemeten worden, of is dicht zichtbaar? nrs? En ik heb geen zin om deze open te maken....
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Een open diff en een sper diff zijn heel makkelijk uit elkaar te houden:
Bij een sper draaien onbelast beide wielen dezelfde kant op, en bij een opendiff tegengesteld.
De ratio's kan je zelf afmeten:
De verhouding tussen de ingaande en uitgaande (steek) assen is makkelijk te berekenen met een merkteken.
In de verhouding 3.45 gaat de ingaande as dus 3.45 keer rond voordat de flensen van de steekassen exact 3.45 rond zijn.
Als je heel goed kijkt zie je in het huis 38/11 staan. Reken maar uit op rekendoos.
Bij een sper draaien onbelast beide wielen dezelfde kant op, en bij een opendiff tegengesteld.
De ratio's kan je zelf afmeten:
De verhouding tussen de ingaande en uitgaande (steek) assen is makkelijk te berekenen met een merkteken.
In de verhouding 3.45 gaat de ingaande as dus 3.45 keer rond voordat de flensen van de steekassen exact 3.45 rond zijn.
Als je heel goed kijkt zie je in het huis 38/11 staan. Reken maar uit op rekendoos.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
da's nou eens klaar en duidelijk!
Mare...... waar staan die aanduidingen? zit een laagje underbody coating op.....
Als ik draai (aan het wieleke....) kan ik ongeveer 3,5 keer draaien voor een omwenteling van de flens.
Dat zal ik nog maar eens controleren met een merkteken, 't is 3,5 toeren, min of meer.
De flenzen draaien (onbelast) in dezelfde richting. Onbelast, dus zonder cardanas of iets anders.
Diff ligt gewoon los op de vloer.
Maar toch zoek ik nog zekerheid....
Op de behuizing staat een stuknummer, en op het deksel ook, maar meer vind ik niet.
Staat de verhouding ergens? Zoja, waar juist?
Er staat op de behuizing nog 280 of 290. dat is me niet duidelijk.
Anyone?
Mare...... waar staan die aanduidingen? zit een laagje underbody coating op.....
Als ik draai (aan het wieleke....) kan ik ongeveer 3,5 keer draaien voor een omwenteling van de flens.
Dat zal ik nog maar eens controleren met een merkteken, 't is 3,5 toeren, min of meer.
De flenzen draaien (onbelast) in dezelfde richting. Onbelast, dus zonder cardanas of iets anders.
Diff ligt gewoon los op de vloer.
Maar toch zoek ik nog zekerheid....
Op de behuizing staat een stuknummer, en op het deksel ook, maar meer vind ik niet.
Staat de verhouding ergens? Zoja, waar juist?
Er staat op de behuizing nog 280 of 290. dat is me niet duidelijk.
Anyone?
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Op je kroonwiel staat een code met H en dan een nummer. H22 bijvoorbeeld. Als je die code geeft kan ik je vertellen welke ratio je hebt.
Als je een sper hebt kan je niet je ene wiel de ene kant draaien, en je andere wiel de andere kant. Tenzij het echt helemaal versleten is.
Als je een sper hebt kan je niet je ene wiel de ene kant draaien, en je andere wiel de andere kant. Tenzij het echt helemaal versleten is.
- Bempie21
- E21 Fanatic
- Posts: 202
- Joined: Fri Dec 05, 2008 8:07 pm
- My E21(s): E21 '81 323i
- Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/
- Location: Apeldoorn, The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Is het mischien niet handig om een paar fotos te plaatsen op de 1e pagina.
Kan men beter vinden via foto waar ze het kunnen vinden aangezien dit best sticky waardig begint te worden..
Kan men beter vinden via foto waar ze het kunnen vinden aangezien dit best sticky waardig begint te worden..
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Even dit draadje tot leven roepen...
Cardanas vraagje:
De lengtes werden in de eerste post opgegeven.
Is een 5bak voor een 4 cil even lang als een 5 bak 6 cil?
M.a.w. kan een cardanas van een 4Cil 5bak gebruikt worden voor een 6Cil 5bak?
Zoals ik het begrijp is de cardan van de automaatbak het kortst, dus TE kort om te hergebruiken....
Cardanas vraagje:
De lengtes werden in de eerste post opgegeven.
Is een 5bak voor een 4 cil even lang als een 5 bak 6 cil?
M.a.w. kan een cardanas van een 4Cil 5bak gebruikt worden voor een 6Cil 5bak?
Zoals ik het begrijp is de cardan van de automaatbak het kortst, dus TE kort om te hergebruiken....
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
sschopje:
Iemand enig idee?
Ik kan aan een 5bak eco geraken voor de 6cil, maar zonder aandrijfas.
Kan de aandrijfas van een eco 5 4cil van pas komen?
Iemand enig idee?
Ik kan aan een 5bak eco geraken voor de 6cil, maar zonder aandrijfas.
Kan de aandrijfas van een eco 5 4cil van pas komen?
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Volgens ETK zijn deze verschillend voor 4 en 6 cil. Denk dat ze voor de 4 cil aardig schaarser zijn dus die raak je dan vast wel kwijt en hou je nog wat over nadat je de juiste hebt gekocht
Regards/groeten, Jeroen
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Nou,
Heb ik een 4cil eco5 met aandrijfas, en kan die niet gebruiken op de 6cil....
Dus ik heb een eco5 nodig voor 6 cil en aandrijfas, en vliegwiel en koppeling.
Heb ik een 4cil eco5 met aandrijfas, en kan die niet gebruiken op de 6cil....
Dus ik heb een eco5 nodig voor 6 cil en aandrijfas, en vliegwiel en koppeling.
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Ik ben al enige tijd op zoek naar een sper diff. 25% met een 3:45 overbrenging.
Ik hoop dat dit de juiste is.
Als ik de ingaande as 3.45 keer heb rondgedraaid is de steekas 1 keer rond
dus moet de verhouding 3:45 zijn.
Ook als ik de ingaande as rond draait gaan de beide uitgaande assen dezelfde kant op
wat moet aangeven dat het een sper is.
En verder heb ik in het diff op het tandwiel de volgende code staan,
4061004290 5000388 S25
Ik hoop dat dit voldoende is om de bevestiging te krijgen dat dit een sper diff met 25% en 3:45 overbrenging is.
Voor de duidelijkheid nog even wat foto's.
Hoor het graag van de kenner
Ik hoop dat dit de juiste is.
Als ik de ingaande as 3.45 keer heb rondgedraaid is de steekas 1 keer rond
dus moet de verhouding 3:45 zijn.
Ook als ik de ingaande as rond draait gaan de beide uitgaande assen dezelfde kant op
wat moet aangeven dat het een sper is.
En verder heb ik in het diff op het tandwiel de volgende code staan,
4061004290 5000388 S25
Ik hoop dat dit voldoende is om de bevestiging te krijgen dat dit een sper diff met 25% en 3:45 overbrenging is.
Voor de duidelijkheid nog even wat foto's.
Hoor het graag van de kenner
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
tis iig een Sper 25% blokkeer.
De verhouding heb je zelf al getest maar op de zijkanten moet je ergens 38/11 gegoten zien staan, dan weet je het zeker.
De verhouding heb je zelf al getest maar op de zijkanten moet je ergens 38/11 gegoten zien staan, dan weet je het zeker.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Het enige nummer wat ik kan vinden is het nummer bovenop het diff.
Ik heb de planning het diff. te stralen wellicht dat er nog iets naar voren komt.
Zou het kunnen dat als er nergens 38/11 terug komt dat er een sper in een niet sper diff behuizing is gebouwd
zo heb ook wel een sper diff. gezien met een grote S25 erop.
Zijn er zoveel verschillende type gebouwd.
Misschien iemand zo'n zelfde foto van een niet sper diff.
Ik heb de planning het diff. te stralen wellicht dat er nog iets naar voren komt.
Zou het kunnen dat als er nergens 38/11 terug komt dat er een sper in een niet sper diff behuizing is gebouwd
zo heb ook wel een sper diff. gezien met een grote S25 erop.
Zijn er zoveel verschillende type gebouwd.
Misschien iemand zo'n zelfde foto van een niet sper diff.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.