Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Peter V. »

Volgens mij staat er in de vraagbaak van de E21 wel wat gegevens hierover.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
lennart
Newbee
Posts: 11
Joined: Sat Oct 16, 2010 8:09 am

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by lennart »

Heb een owner's workshop manual maar dat is voor hobbyisten..
Wel een aantal dingen gevonden maar niet genoeg vraag me nu af,
Of er ergens werkplaatshandboeken te krijgen zijn zoja waar..
Per cd of boek maakt niet uit als ik maar iets heb..

Als iemand ideeen heeft hoor ik het graag..
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Wondermike »

Af en toe worden de originele werkplaatshandboeken aangeboden.
In de vraagbaak staan zeker de aanhaalmomenten van de bouten en moeren van het diff.
Die van de ingaande flens niet dacht ik.
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Peter V. »

Volgens mij staat er op dit moment op Ebay duitsland een set originele werkplaatsboeken te koop voor de 320/6 en 323i
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Smartie »

Dag Heren,

Kwam deze info bovenin tegen, maar kan geen verdere gegevens in een vraagbaak of handleiding vinden over de 5 bak cardanas.
Jeroen: Vijfbak overdrive vanaf 9/80 3-gaats flens 147.3 cm
Jeroen: Vierbak (snif) 4-gaats flens 154.7 cm
Michel: Vijfbak sport 4-gaats flens 149.9 cm

Nu ben ik sinds kort de gelukkige eigenaar van 2 cardanassen.
3-gaats flens +/- 150 cm --> Die is dus waarschijnlijk voor een 5 bak sport?
3-gaats flens +/- 147 cm --> Die is dus voor de 5 bak overdrive?

Assen zijn niet korter dan 145 cm en langer dan 150 cm, dus geen automaat of 4 bak.
Kan geen as voor een 4 cilinder zijn?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Jeroen »

Kan ook nog van een vierpitter zijn wellicht, daar hadden we ons nog niet in verdiept!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Smartie »

Mike, had het er over dat die assen gelijk konden zijn.
Reden: 4 cilinder staat verder naar achteren, bak hangt opdezelfde plek en deze zijn evenlang?

Willen de forumleden met een 4-cilinder ook eens gaan opmeten?
Ben benieuwd.
User avatar
Adje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 136
Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
Location: Sint Anthonis, Netherlands

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Adje »

ik zal binnenkort eens onder mijn 323i en 318 gaan liggen om het op te meten.
hoe kun je het beste de overbrengingsverhouding van het diff opmeten? streepjes zetten op de cardanas en de remschijven/trommels en dan kijken hoe veel de wielen draaien met 1 omw. van de cardanas?? hoe meet ik dit exact?
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by 323baur »

De door jou beschreven methode is denk ik de snelste, ik doe het iig wel zo.
Er zijn bij mijn weten maar een paar overbrenging ratio's
Je ziet snel genoeg welke je hebt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Adje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 136
Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
Location: Sint Anthonis, Netherlands

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Adje »

ik ben vandaag eens onder de e21's gekropen. ik denk dat de 318 4 bak een vertraging heeft van 4,0 of 4,1. kan dit kloppen??
ik ga er vanuit dat de 323i een 3,45 is. dat staat in ieder geval in het boek wat ik heb.
wat me opviel is dat de flenzen van de aandrijfassen van de 318 een stuk breder zijn aan beide zijden, binnenzijde + buitenzijde.
de lengtes heb ik helaas niet gemeten omdat ik geen rolmaat kon vinden :roll:
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Jeroen »

Die flenzen moeten qua diameter gelijk zijn, alleen dikker/langer is mogelijk, BMW heeft daarin nogal wat varianten toegepast maar uiteindelijk zijn alle aandrijfassen met flenzen eraan even lang.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by 323baur »

Adje wrote:ik ben vandaag eens onder de e21's gekropen. ik denk dat de 318 4 bak een vertraging heeft van 4,0 of 4,1. kan dit kloppen??
ik ga er vanuit dat de 323i een 3,45 is. dat staat in ieder geval in het boek wat ik heb.
wat me opviel is dat de flenzen van de aandrijfassen van de 318 een stuk breder zijn aan beide zijden, binnenzijde + buitenzijde.
de lengtes heb ik helaas niet gemeten omdat ik geen rolmaat kon vinden :roll:

Klopt! er zijn meerdere diktes. Volgens mij zijn ze bij de 4 cilinders dikker
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by uwbuurman »

maar dat houdt dan in dat ik met een type 1 323i en sportbak niet iedere 3.45 sperdiff kan toepassen? dat er verschil in kan zitten qua flenzen?

Was het nou zou moeilijk om een e21 te bedenken en dan alle onderdelen te handhaven tot dat de e30 kwam? :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Wondermike »

Alle 3.45 diffs die ik heb gemeten (inclusief mijn sper) zijn even breed.
Wel zijn de zijkappen (die aan de zijkant het diff afsluiten anders bij een sper en een standaard diff)

De aandrijfas van mijn sportbak is ongeveer 6mm korter (of langer :oops: ) dan een eco 5-bak aandrijfas.
beide zijn niet ingekort maar origineel.
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Peter V. »

Wondermike wrote:De aandrijfas van mijn sportbak is ongeveer 6mm korter (of langer :oops: ) dan een eco 5-bak aandrijfas.
beide zijn niet ingekort maar origineel.
Dat is raar want de cardanas van een eco of sportbak zou gelijk moeten zijn!

http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ive_shaft/
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply