Page 5 of 6

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Tue Jul 12, 2011 1:05 am
by Jeroen
Het is wel een sperklok, dat iig. En als je de test met de omwentelingen hebt gedaan zodanig dat alle drie de flenzen vrij konden draaien en daarmee kwam je op 3.45, dan moet het wel heel gek lopen wil het geen 3.45 zijn. Soms als je de test doet met een complete achteras bijv kan het zijn dat er een flens zwaar loopt en een flens staat te slippen vanwege de sperplaten, dan kom je op een andere waarde uit. Maar met vrij draaiende flenzen kom je prima tot de juiste waarde.

Wel de goede olie in, het liefst Castrol SAF-XJ. Met de meeste andere olie draai je de boel de soep in. Spul schijnt in NL nogal eens duur te zijn maar in D betaal je doorgaans zo'n 15-18 euro de liter, bijv hier (bestel ik zelf ook weleens wat):
http://mapodo.de/castrol-saf-xj-75w-140-0-5-ltr.html

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Tue Jul 12, 2011 11:12 am
by Kogando
De code die je hebt genoteerd is van de sperklok en niet van het kroonwiel, daar staat normaal gesproken een soortgelijke code in de zijkant. Bij een 3.45 staat er H41 in die code.

Zoals bij olie meestal het geval is lopen de meningen erg uiteen. De gereviseerde sperdifferentiëlen die ik verkoop met 5 jaar garantie dienen gevuld te worden met volsynthetische olie, maar het merk laten we gewoon aan de klant over. En de ervaring is ook dat eigenlijk alle a-merken olie prima zijn dan.

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Tue Jul 12, 2011 7:04 pm
by pattam2009
Bedankt voor de tip, ik zal erop letten de juiste olie te smeren.

Ben blij te vernemen dat het i.d.d. een sper is.
Zoiets is best spannend om te bestellen gezien de kosten ervan.
Gekocht via ebay en dan maar betalen en afwachten.

Gelukkig is het ook deze keer weer goed gegaan nu alleen nog even afwachten wat de technische staat is van de sper
is tenslotte alweer 30 jaar oud.

Moet zeggen dat ik er wel blij mee ben, ik denk dat het bij een sportieve auto niet mag ontbreken. :popcorn

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Tue Jul 12, 2011 7:54 pm
by uwbuurman
Een open dakje ook niet!!! Image

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Tue Jul 12, 2011 9:45 pm
by pattam2009
uwbuurman wrote:Een open dakje ook niet!!! Image

Volledig mee eens Koos.

Het dak ben jij mij voor, maar de sper ben ik jou voor :wink:

Degene waar ik de sper van heb gekocht biedt er nog één aan op ebay.de
Ik kan me voorstellen dat je je handen vol hebt aan de restauratie maar wetende
dat je er ook nog één zoekt denk ik graag met je mee :thumbsup

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Wed Jul 13, 2011 9:41 pm
by pattam2009
pattam2009 wrote:Het enige nummer wat ik kan vinden is het nummer bovenop het diff.
Ik heb de planning het diff. te stralen wellicht dat er nog iets naar voren komt.

Zou het kunnen dat als er nergens 38/11 terug komt dat er een sper in een niet sper diff behuizing is gebouwd :?:
zo heb ook wel een sper diff. gezien met een grote S25 erop.
Zijn er zoveel verschillende type gebouwd.

Misschien iemand zo'n zelfde foto van een niet sper diff.

Image


bij deze de foto van mijn diff. zonder sper, ter info. en vergelijking !!
Image

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Thu Jul 14, 2011 7:33 pm
by uwbuurman
das duidelijk een verschil. En wat jij wilt is de onderste, die is echt heel mooi. Ik neem die bovenste wel van je over, zit je niet met de rotzooi.

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Thu Jul 14, 2011 11:49 pm
by pattam2009
Wondermike wrote:Nou beeldjes van het apparatus erectus FAP

Je koopt voor wat kleingeld :? een sper en wat doe je als eerste?
Image

Demonteren, dit omdat ik hem zowieso mooi zwart ga maken en ik zag dat er behoorlijk wat roestschade op de vulringen van de zijflenzen is geweest.
De roest is verwijderd maar ik wil graag nieuwe ringen ertussen.
Ook is van 1 van de uitgaande assen de stofring niet helemaal bi meer.
Image

Heb al een andere uit het magazijn gepakt :lol:
Image

En hier gaat het natuurlijk om
Image


Ik denk niet dat ik dit ga redden voor de Ardennen. :roll:

@ Koos,
Gelukkig geen last van dyslectie.
Komt goed je hebt de tijd.

@ Wondermike, ik heb in je draadje het bovenstaande gevonden.
Helaas niet kunnen vinden hoe ik de 2 uitgaande assen uit het diff. huis kan krijgen ( zie de derde afbeelding van boven)
Als je de 6 m8 bouten los draait lopen ze vast tegen de flensen waar de steekassen aan vast zijn gebout.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik assen uit het diff. huis kan krijgen.
b.v.d.

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Fri Jul 15, 2011 12:45 am
by Jeroen
Die bouten hoeven idd ook niet los, de flenzen van de aandrijfassen druk je er zo uit door er een grote schroevendraaier oid tussen te zetten, zit verder niet vast. Soms trek je ze er met je handen al zo uit.

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Sat Jul 16, 2011 9:27 pm
by pattam2009
Jeroen wrote:Die bouten hoeven idd ook niet los, de flenzen van de aandrijfassen druk je er zo uit door er een grote schroevendraaier oid tussen te zetten, zit verder niet vast. Soms trek je ze er met je handen al zo uit.

Dank je, beide assen zijn eruit.
Ze klemmen in de kraag net onder de vertanding op de assen.
Wat ik heb gedaan zijn 3 m8 bouten tot aan de kraag los gedraaid en ze om de beurten een slag gegeven.
Ze hebben inderdaad niet veel nodig, maar op die manier gecontroleerd los gekregen, zeg maar als een soort poelietrekker.

Werkte perfect. :idea:

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Mon Jul 18, 2011 9:11 pm
by Blackadder
Jeroen wrote:Vanaaf wat meuk opzij gemikt en voila daar waren twee cardanassen dus hoog tijd om es te meten. Lengte +/- :wink:

Cardanassen

Jeroen: Vijfbak overdrive vanaf 9/80 3-gaats flens 147.3 cm
Jeroen: Vierbak (snif) 4-gaats flens 154.7 cm
Michel: Vijfbak sport 4-gaats flens 149.9 cm
Peter: Automaat 142.3 cm
Graag had ik met zekerheid het verschil geweten tussen de lengte van de cardanas van een 4 bak en eco 5 bak, gemeten metalen bevestiging naar metalen bevestiging. M.a.w. Hoeveel cm moet ik een as van een 4bak inkorten om een eco 5 bak te kunnen aandrijven?

Een 5 bak met 4gats flens en een cardanas met 3gats flens, wat is het makkelijkst over te zetten?

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Mon Jul 18, 2011 9:39 pm
by Jeroen
Als ik dus mijn eigen waardes meet kom ik op een verschil van 7.4cm circa 2.9" terwijl dat plaatje van Pierre z'n site het heeft over 3.1" ofwel zo'n 7.8cm... wie heeft het nauwkeurigst gemeten?

Lijkt me dat je met 7.6cm eraf aardig in de richting zit, aan de diffkant heb je nog wat ruimte om te spelen meen ik.

Als je toch een cardanas in moet korten kun je daar beter aan de slag gaan dan hoef je aan de bak niks te doen. Ik heb een bruikbare cardanas liggen met voor jou de juiste flens (lange 4-bak versie met 4-gaats flens). Voor 50 euro issie van jou alleen lijkt opsturen me kostbaar...

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Wed Jul 20, 2011 9:26 pm
by Blackadder
@ JEROEN, opsturen wordt moeilijk met die lengte.
Het is ook een eindje rijden. Ik hou het in beraad.
Het is in ieder geval een 3gaats dat ik zou nodig hebben.
Kan je die nou niet gewoon doormailen, die cardanas? :-)

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Sun Jul 24, 2011 12:16 am
by pattam2009
Vandaag de bestelde keeringen opgehaald bij de Bmw en vervangen.
Was nog aardig wat kracht voor nodig om de oude keeringen er uit te persen.

nieuwe keeringen.
Image


Verder opgebouwd en hier het resultaat.
Image

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Posted: Tue Jan 03, 2012 7:55 pm
by BMW-POWER
knap werk word hier geleverd, en heel nuttige info,
welk diff zou standaard onder een 318i van 80' gehangen hebben?