Auto verzekering en taxatie

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by Jeroen »

Zo te zien is OVHV eigenlijk niets anders dan een verkoopkantoor van TVM, of een meer algemene bemiddelaar, geen verzekeraar.

En dan nog, het lastige met verzekeringsmaatschappijen is dat je ze pas echt leert kennen, en dus kunt spreken van ervaring, als je eens wat te claimen hebt. Uitsluitend premie incasseren kan ik zelf ook erg goed :wink:

Dus met name ervaringen met maatschappijen bij schade, aanrijding of een andere claim, daar zijn we benieuwd naar, liefst met wat details natuurlijk.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
heidjan
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 57
Joined: Mon Apr 15, 2013 9:05 pm
My E21(s): '82 316 manual
Location: Oldenzaal

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by heidjan »

Inderdaad, ze zijn niet anders dan een bemiddelaar, maar wat ik er wel fijn aan vond was dat ik via hen een erkend taxateur kon regelen, voor naar mijn mening niet heel veel geld. En verder bieden zij, via TVM dus, een oldtimer verzekering aan ongeacht leeftijd (persoons leeftijd) en hoef je geen auto voor dagelijks gebruik in bezit te hebben. Wellicht dat dat dan verdiensten van de OVHV zijn?? In die zin prima dus.

Qua claimen geen ervaring met hen, hoeft van mij ook niet zo nodig :wink:
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by RickR »

Ik heb dezelfde, tot nu toe goede, ervaring met OVHV. Ze bemiddelen inderdaad voor TVM (staat ook onder alle formulieren) maar zijn voor een groot deel wel gewoon zelfstandig volgens mij. Wat ik fijn vind aan OVHV is het persoonlijke contact en dat ze echt toegespitst zijn op de oldtimerbezitter. Deze maatschappij was voor mij de enige optie aangezien ik geen tweede auto heb, beginnend bestuurder ben maar wel slechts voor de hobby een oldtimer rijd. De clubtaxatie die ze aanbieden is echt voor een hele scherpe prijs. De taxatie kost op zichzelf €20 en daar komen dan nog de reiskosten van de taxateur bij. Er wordt altijd gekeken of er iets gecombineerd kan worden met andere taxaties in de buurt.

Hoe goed de verzekering blijkt bij daadwerkelijke schade moet uiteraard nog blijken, maar daar kom ik liever niet achter :wink:


Groeten Rick
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by Jeroen »

De gebruikte terminologie op de site laat anders wel wat uitwegen. En ik vind het vreemd dat de Polisvoorwaarden niet gewoon op de site staan. Kan een van jullie mij die voorwaarden eens toesturen? Graag naar jeroen at bmwe21.net

En wie heeft voor jullie die taxaties gedaan?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
heidjan
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 57
Joined: Mon Apr 15, 2013 9:05 pm
My E21(s): '82 316 manual
Location: Oldenzaal

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by heidjan »

Wat bedoel jij met dat eerste Jeroen?

Voorderest zie pm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by Jeroen »

Dank voor de mail! Ik heb de voorwaarden nageplozen en kan geen rare uitsluitingen oid vinden, wat dat betreft dus geen verborgen ellende.

Waar ik op doelde:
1. Geen verplichting om eerste auto te verzekeren
Hoewel niet expliciet ergens vermeld hetgeen vreemd is, kun je dit lezen als dat je niet verplicht bent BIJ TVM je eerste auto te verzekeren. Een verplichting tot het hebben van een eerste/dagelijkse/niet-oldtimer auto staat in hun voorwaarden niet expliciet vermeld (bij de meeste andere maatschappijen wel) maar zal ook door een rechter mogelijk heel snel als vanzelfsprekend worden beschouwd. Is de oldtimer je enige auto, laat dan de maatschappij bevestigen dat zij daarmee akkoord zijn.

2. Goedgekeurd door FEHAC
BS, de Fehac keurt geen verzekeraars.

Ik wil wel even herhalen wat ik mijn oorpsronkelijke betoog staat vermeld: laat bij verzekering tegen taxatiewaarde de maatschappij bevestigen dat men de taxatie heeft ontvangen en accepteert als de enig juiste indicatie van de waarde van de auto. Anders heb je een taxatierapport en als het op claimen aan komt dan zegt men gewoon dat men het rapport niet accepteert en zelf wel een waarde vast stelt. Dat is in de praktijk bij prijsvechtende maatschappijen al voorgekomen dus wees gewaarschuwd!

Tot slot een beetje in de premie gedoken. Die is concurrerend, maar zo te zien zit deze op hetzelfde niveau als (oa) Europeesche Verzekeringen die we via Sibma Assurantiën voordelig kunnen aanbieden.

Bottom line: ik kreeg een beeje een Gio-gevoel bij de site, maar met jouw hulp is dat ontzenuwd, niks te mekkeren volgens mij. Thanks!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by RickR »

Hallo Jeroen,

Ik snap je gedachtegang wel, hun website loopt niet over van informatie. Al moet ik zeggen dat ze wel flink aan de website gesleuteld hebben sinds een jaar geleden, en het misschien 'work in progress' is.
Ikzelf vond ergens op een ander auto-forum een bericht van iemand die zijn oldtimer verzekerd had bij OVHV zonder een eerste dagelijkse auto te hebben. Omdat ik hier niks over kon vinden op de site van OVHV heb ik even gebeld voor meer informatie. Ik ben toen erg goed geholpen en het bleek inderdaad geen probleem. Mede door dat persoonlijke telefoontje had ik er wel vertrouwen in :wink:

Groeten Rick
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by Jeroen »

Overal merk je dat er geen groter boevenvolk is dan in het bank- en verzekeringswezen en daarom begin ik altijd met een berg argwaan, laat ze eerst maar vertrouwen winnen.

En juist die makkelijke en vriendelijke maatschappijen blijken in de praktijk de grootst mogelijke flikkers die alle ruimte hebben om hun achterste uit claims te draaien en dan ben je nergens. Wat ik al schreef: ervaringen met verzekeraars heb je pas als er wat te claimen valt. Tot die tijd heb je alleen maar met verkooppraatjes te maken, dat zegt niks.

Praktijkvoorbeelden?

1. Nee je hoeft geen tax rapport te sturen, als je die maar achter de hand hebt voor het geval dat. Dat geef de maatschappij alle ruimte om vervolgens te zeggen dat zij zich niet kunen verenigen met de inhoud en het rapport derhalve afwijzen. Dagwaarde mag worden gehanteerd en daar waar je dacht voor 15K verzekerd te zijn krijg je 1.000 euro.

2. Nee in de polis staat niet dat er een alarm op hoeft. Geloof me, in een polis staat nooit veel waardevols. Totdat je de verzekeringsvoorwaarden erop gaat naslaan en tegen komt dat je bijv vanaf een tax waarde van 25K verplicht een SCM gecertificeerd alarm moet hebben. Auto gejat? Jij hebt nooit iets gehoord over eisen maar je bent dus gewoon niet verzekerd tegen diefstal. Ook niet de jaarlijkse SCM herkeuring vergeten trouwens, die vind je weer niet in je verzekeringsvoorwaarden maar in de voorwaarden van de SCM.

Het ontbreken van duidelijke eisen ten aanzien van bijvoorbeeld de eerste auto of een alarm maakt wel dat ik nog wat vraagtekens plaats bij de algemene voorwaarden van TVM, omdat ik van andere maatschappijen anders gewend ben, dat men alles in detail regelt. Ik heb nu twee sets gehad, algemene voorwaarden geldend voor alle verzekeringsproducten en bijzondere voorwaarden bij Klassieke Voertuigverzekering. Zou me niks verbazen dat er ook nog iets van Standaard Voorwaarden Klassieke Voertuigverzekering is met aanvullende eisen.

Het is gewoon maar al te vaak gebeurd dat men op goed vertrouwen denkt verzekerd te zijn, en dan uiteindelijk toch niet is. Maar dan is het te laat, dus beter vooraf kritisch zijn.

Nog een paar voorbeeldjes uit de Alg Voorw van Europeesche die wel op het web te vinden zijn en niet wezenlijk afwijken van wat de meeste maatschappijen stellen:
Algemene Voorwaarden Oldtimerverzekering
...
7.17 Wij vergoeden geen schade en verlenen geen hulp als blijkt dat u tijdens de gebeurtenis geen andere auto heeft voor dagelijks gebruik (...)
7.18 Wij vergoeden geen schade en verlenen geen hulp als de schade aan of door de oldtimer ontstaat door onvoldoende onderhoud van de oldtimer (...)

Bijzondere Voorwaarden All Risk Oldtimer
...
5.3 Bij een waarde van de oldtimer van € 25.000,- tot € 50.000,- verplichten wij een SCM 1 goedgekeurde startblokkering. Als u de oldtimer altijd in uw garage stalt, wanneer u deze niet gebruikt, is SCM 1 niet nodig (...)
5.4 Bij een waarde van € 50.000,- tot € 100.000,- verplichten wij een SCM 3 goedgekeurd alarmsysteem. Ook hier geldt dat als u de oldtimer altijd in uw garage stalt wanneer u deze niet gebruikt, SCM 3 niet nodig is (...)
5.9 Als u de bovengenoemde maatregelen niet heeft getroffen, bent u niet verzekerd tegen het diefstalrisico (...)
Het is niet de lekkerste stof om door te nemen, maar wel erg nuttig!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
heidjan
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 57
Joined: Mon Apr 15, 2013 9:05 pm
My E21(s): '82 316 manual
Location: Oldenzaal

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by heidjan »

Jeroen wrote:
1. Geen verplichting om eerste auto te verzekeren
Als dat niet vermeld zou staan zou het toch vreemd zijn dat de verzekering een groene kaart toestuurt. Dat is immers het bewijs toch dat aan alle voorwaarden is voldaan wat betreft de WA. Als die groene kaart niet geldig zou zijn indien geen eerste auto verzekert is, zou ik in mijn geval strafbaar rondrijden. Iets wat door de politie niet eens te controleren is waarschijnlijk. Of betreft dat alleen de casco dekking?
Jeroen wrote: 2. Goedgekeurd door FEHAC
BS, de Fehac keurt geen verzekeraars.
Als ik eerlijk ben vind ik de info op de FEHAC website dan enigszins misleidend:http://fehac.nl/verzekeringen/. Oke goedkeuren/erkennen, aldus FEHAC, is niet perse kwalificeren, aldus OVHV, maar een heel vreemde term vind ik het dan niet die de OVHV gebruikt. Althans, anders gezegd, ik kan achterhalen waar het kwalificeren, zoals OVHV het noemt vandaan komt. Desalniettemin, OVHV kan het dan beter in goedkeuren of kwalificeren veranderen, dat scheelt verwarring alom.
Jeroen wrote: Ik wil wel even herhalen wat ik mijn oorpsronkelijke betoog staat vermeld: laat bij verzekering tegen taxatiewaarde de maatschappij bevestigen dat men de taxatie heeft ontvangen en accepteert als de enig juiste indicatie van de waarde van de auto. Anders heb je een taxatierapport en als het op claimen aan komt dan zegt men gewoon dat men het rapport niet accepteert en zelf wel een waarde vast stelt. Dat is in de praktijk bij prijsvechtende maatschappijen al voorgekomen dus wees gewaarschuwd!
Hoe moet ik dan artikel 4.2 van "Aanvraagprocedure en vereisten voor het verkrijgen van het predicaat 'FEHAC goedgekeurd taxatierapport' voor taxaties van klassieke voertuigen Versie 4 van 12 november 2013 (deze vervangt versie 3 van 1 oktober 2008)" interpreteren. Mijn taxatie is zogeheten FEHAC goedgekeurd, zeg jij dan dat het alsnog verstandiger is om dat te expliciet te horen vanuit de verzekering.

De taxateur die ik je mailde kon ook wel door de beugel? Of moet ik hem bij maar toch bij L&L laten taxeren. :wink:

Overigens bijzonder prettig dat je eea nog eens heb na hebt geplozen! Het niet zo dat ik op goed geluk de verzekering afgesloten heb, maar dit geeft zeker extra vertrouwen. Thanks Jeroen :thumbsup
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by Jeroen »

Altijd goed om samen zo eens iets uit te spitten!

Je groene kaart of je polis zegt helemaal niets, anders zou je ook een constant geschuif krijgen zodra er ook maar iets verandert (stel je verkoopt je dagelijkse auto, moet je dan je groene kaart inleveren totdat je een andere auto hebt gekocht?). Helaas heeft vooral de verzekeringnemer verplichtingen dus je dient zelf aan alle voorwaarden te voldoen. De verzekeraar verplicht zich middels polis of groene kaart de schade te dekken naar evt tegenpartijen, alleen als je niet voldoet aan de voorwaarden dan gaat men vervolgens de kosten op jou verhalen.

Ik denk dat TVM geen kwade bedoelingen heeft en dat je met een taxatie door een Fehac erkend taxateur weinig risico loopt. Desondanks dien ik altijd mijn taxatierapport in zodra het beschikbaar is. Je zou daarbij in je begeleidend schrijven kunnen vermelden dat zonder tegenbericht je ervan uitgaat dat het taxatierapport erkend en geaccepteerd is.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by Jeroen »

Leuke reactie ontvangen
Beste Jeroen,

Met veel interesse heb ik jouw pagina gelezen over autoverzekeringen en taxaties.
Helaas is de tekst inhoudelijk niet kloppend. Mocht je geïnteresseerd zijn dan geef ik graag wat tips!

Met vriendelijke groeten,
Mark Reus
youngtimer-verzekering.nl
Mijn reactie
Beste Mark,

Hartelijk dank voor jouw reactie. De pagina waarnaar je verwijst is gebaseerd op 30 jaar ervaring van een groep liefhebbers, maar is ongetwijfeld voor verbetering of vernieuwing vatbaar. Suggesties zijn dan ook van harte welkom.

De gedachte achter deze pagina is vooral andere liefhebbers te wijzen op aandachtspunten en valkuilen om een vervelende schade-afhandeling, die enkelen van ons reeds hebben mogen ervaren, te helpen voorkomen.

Bij voorbaat dank, met vriendelijke groet,
Jeroen
En toen bleef het stil...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by gerrit323 »

:mrgreen:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by bmw e12 e21 »

:loll :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by loentje »

zijn er al ervaringen bekend met Steijn, heb voor twee van mijn autos bij hem een afspraak gemaakt.


groeten loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Auto verzekering en taxatie

Post by Jeroen »

Is voor mij al vele jaren de huistaxateur vanwege de BMW kennis en marktconforme taxaties. Dat laatste vind ik erg belangrijk, een hoge rozebrillen taxatie is leuk maar levert alleen maar gezeur op als je moet gaan claimen. Desondanks hoor je ook over deze taxateur niet louter goede berichten, maar over welke taxateur wel?

Het is wel heel belangrijk om je goed voor te bereiden op de taxatie:
- zorg dat je op een rij hebt wat er aan bijzonderheden, opties of modificaties aan de auto zijn
- zorg dat je onderhoudshistorie op orde en beschikbaar hebt

Als je tijdens de taxatie een volledig beeld kunt schetsen (bijna een verkoopverhaal kunt ophangen) heeft dat zeker een sterke positieve invloed. En uiteraard het rapport bij ontvangst kritisch bekijken. Jij kent je auto altijd beter dan een ander dus kunt dan ook zelf het uiteindelijke taxatierapport beter beoordelen dan ieder ander.

We hebben in het verleden ook wel andere taxateurs geprobeerd, en hadden op de SM10 een andere klojo (who shall remain nameless) maar dat was alleen maar erger.

Let wel op dat je een door jouw verzekering toegelaten taxateur gebruikt, zie het oorspronkelijke taxatieverhaal.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply