My S14 powered E30 320iS

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: My S14 E30 320iS

Post by Jeroen »

Vandaag was de dag van de waarheid en van de leuke upgrades!

Eerst subframe en stabi verwijderd en dan kan de carterpan er makkelijk onderuit. Onderste carterpan ziet eruit zoals het hoort met TWS, ondanks 24 jaar trouwe dienst en voor zover we konden zien nog niet eerder losgeweest. Maar waar je vaak een dikke laag drap onderin treft was het hier nog erg netjes

Image

Image

Standaard vs verhoogd carterschot. Hoewel ik maar 1 of 2 keer op een trackday het olielampje aan heb zien schieten bij een lange rechtse bocht lag deze upgrade al enige tijd klaar in het kader van better safe than sorry

Image

Bovenste carterpan met olieplaat

Image

Wat zullen we gaan aantreffen?

Image

Nou, een onverwacht nette set lagerschalen voor een ///M blok met 2 ton op de teller! Braaf warmrijden en regelmatig verse en de juiste olie heeft z'n merites

Image

Image

Oliepomp hebben we gelaten voor wat 'ie was, ook de pickup was nog netjes schoon.

Carterpannetjes na een behandeling met de hogedrukspuit, en nieuwe olieschot erin

Image

Image

Heerlijk die elektronische momentsleutel

Image

En al 't verse spul er weer op!

Image

Het ging allemaal verrassend voorspoedig. De stabi achter leek, gelegen boven achteras en diff, onmogelijk zomaar te verwijderen maar met iets wat vooral veel leek op mikado krijg je de oude er gewoon tussenuit en de Eibach er weer tussen, pfew! Grote zak met montagemateriaal zat erbij en alles compleet voor de conversie, leuk ook om te doen! Stabi's voor en achter hebben 3 standen, ik kies vaak al gauw voor de lichtste stand maar omdat je met een S14 -itt bijv een 325i- eigenlijk nooit last hebt van over- of onderstuur maar gekozen voor de middelste stand. Komende weken maar eens testen!

Nog immer tijd over dus gelijk die vier verse R1R''s eronder gezet. Harde wang en een heel zacht profiel, voelt aan als een prima combi! Net even rijden, auto heeft beduidend minder body roll en de banden -die luidruchtig zouden zijn- zijn stiller dan hun voorgangers dus da's ook helemaal prima. Hoewel de auto goed aanvoelt is uitlijnen in mijn ogen wel een must maar zelfs zonder dat voelt deze setup heerlijk aan en geeft al veel vertrouwen. Het gaat vast een leuke zomer worden!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: My S14 E30 320iS

Post by uwbuurman »

Mooi verslag met gelukkig nul verrassingen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: My S14 E30 320iS

Post by Peter V. »

Lijkt me heerlijk om zoiets tegen te komen bij een motor die 2 ton heeft gedraaid.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: My S14 E30 320iS

Post by Jeroen »

Hoewel de auto altijd als een zonnetje heeft gelopen was dat idd evengoed wel afwachten, en een opluchting want de lagers waren beter dan verwacht.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: My S14 E30 320iS

Post by gerrit323 »

Super ... ben benieuwd naar het evaluatieverslag van de banden .. ik overweeg de R1R's ook op de 2.7

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: My S14 E30 320iS

Post by raymondw »

Die oude lagers zien er nog prima uit i.d.d; op basis daarvan denk ik dat die uit mijn S38B36 er vergelijkbaar uit gaan zien. Wel leuk om dat stuurhuis van je E30 320iS te zien. Zoiets had toch ook in de E28 moeten zitten.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: My S14 E30 320iS

Post by Jeroen »

Raymond: ik denk wel dat voorzichtig warmrijden, goede olie en regelmatig verversen een heel stuk meehelpt. Maar ja, je hoort genoeg horrorverhalen over M blokken die in de soep lopen of in elk geval de krukas lekker lopen op te vreten. Daarom neem ik met 2 ton op de teller maar geen risico. Met de E36 waren de lagers al een goed eind heen, hier waren ze idd verrassend netjes.

Qua stuurhuis: wat je ziet is het stalen korte stuurhuis van de M3, normaal zit er een alu stuurhuis onder. Maar jij doelt ongetwijfeld op het feit dat het een tandheugel is die minder delen kent die gevoelig zijn voor slijtage, en de revisie kost de helft...

Gerrit: misschien dat ik zondag een blokje om ga met de iS. Zodra ik een beetje kilometers heb gereden volgt uiteraard een testverslag van banden en stabi's!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: My S14 E30 320iS

Post by Arnold D »

Mooi man, ik denk dat ik die van de Alpina ook maar eens moet bekijken/vervangen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: My S14 E30 320iS

Post by Jeroen »

Tsja ik weet niet of dat nu zo dringend is, al weet je nooit hoe netjes mensen zijn geweest met verversingstermijnen van olie en zelfs dealers zijn ertoe in staat goedkope olie in blokken te kegelen, maar ik denk dat de slijtage het grootst is bij de hoogtoerige blokken die forse zuigersnelheden kunnen bereiken. Met de meeste blokken a la M10, M20 en M30 zal 't doorgaans niet zo'n vaart lopen en hoor je eigenlijk ook nooit dat er lagerproblemen zijn en lopen die blokken gewoon 4-5 ton. Met de Alpina aanpassingen zal zo'n blok wellicht een iets zwaarder leven hebben, maar gezien het koppel onderin veel minder snel overbelast zijn. Hij krijgt koud tenslotte minder op z'n donder en draait bovenin aanzienlijk minder toeren, je ziet wat dat betreft ook weinig slijtage met M50-52-54 etc.

Maar blijft een discussie, als je de pech hebt dat je de lagers gaat horen is het te laat en is er een leuke kostenpost natuurlijk. Je weet, ik ben zelf nogal van preventief werk, en ik heb in eerste instantie gedacht om nog een stap verder te gaan met de 320iS maar als je met een waterpomp, oliepomp en wat aanbouwdelen 1.000 euro kwijt bent ga je gewoon oliedruk controleren en is het wel even goed. De kettinggeleiders zullen zo langzamerhand ook wel wat broos zijn geworden en zouden kunnen breken... vervangen en dan gelijk ketting en tandwielen meenemen? Voor je het weet kun je bij dat vierpittertje al 4K aan preventief werk bedenken maar ergens moet de grens zijn. Eerst maar weer es rijden!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: My S14 E30 320iS

Post by Arnold D »

Jeroen wrote:maar gezien het koppel onderin veel minder snel overbelast zijn. Hij krijgt koud tenslotte minder op z'n donder en draait bovenin aanzienlijk minder toeren
Vergis je niet in dat Alpina blok. Onderin heeft ie veel koppel, maar bij 5000 Rpm gaat ie pas echt trekken. Dus bij heel sportief rijden worden wel veel toeren gemaakt en tip dan vaak de 7000 Rpm aan.
Opa haalt de 8000 Rpm tijdens het beklimmen van de Stelvio :shock: . Hij had dat zelf niet in de gaten, er zit geen begrenzer op.
Ik ga de onderdelen beetje bij beetje maar in huis halen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: My S14 E30 320iS

Post by Jeroen »

Hmmm waarom geen begrenzer? Volgens mij horen die dingen ook maar iets van 6600 toeren te draaien? Dan ben je volgens mij ook wel ruim over je max koppel en kun je ook zomaar tegen vervelende onbalans situaties aan lopen. Als het blok al jaren zonder begrenzer draait en regelmatig de 7K+ ziet, dan zou ik 'm idd wel los trekken. Van 8K wordt 'ie zeker niet blij.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: My S14 E30 320iS

Post by Jeroen »

Gisteren dik 300 km gereden met de 320iS om te zien of er nog werk te doen is voordat we naar de Alpen gaan, maar eigenlijk niet :banana , wel een mooi moment om de nieuwe setup eens te testen

Banden - Toyo R1-R
Om kort te gaan: een heerlijke sportieve band! Stugge wang, geen overmatig rolgeluid, en bergen grip. De band gebruikt een hele zachte rubbercompound en zal daarom niet enorm lang meegaan, maar daar hebben we 'm ook niet voor. Grip ligt niet heel ver af van de R888 semi slicks en dat is gerust een compliment te noemen. Heb geprobeerd de auto in onderstuur te krijgen, gewoon niet lukken en overstuur ligt heel ver weg. De band nog niet getest in de regen en daar ben ik nog wel even benieuwd naar, met name naar hoe de band reageert in het grensbereik. Grip in de regen zal niet mega zijn, niet a la Bridgestone ER300 die zelfs bij 200 km/u in de regen nog bergen vertrouwen geeft, maar dat hoeft ook niet. Als er rond de grens maar een redelijk ruime marge zit tussen het aankondigen van het einde van de grip en daadwerkelijk in onder- of overstuur te raken, en welke van die twee zal het worden. Het kan nog een paar weken duren voordat ik daar een antwoord op kan geven.

Stabi's - Eibach Anti Roll Kit
Deze waren er ook op hetzelfde moment onder gegaan en zijn dus ook in een prima setup te testen. Ik heb ervoor gekozen om niet te extreem te gaan, de set van H&R is aanzienlijk dikker maar zal in de regen dus ook extremere reacties uitlokken. Met de Eibach set is de body roll aanzienlijk gereduceerd, maar niet helemaal weg. Daarmee moet de auto goedmoedig blijven en dat blijft 'ie in het droog ook inderdaad, hoewel de auto in bochten evengoed mooi vlak blijft. De stabi's staan beiden in de middelste stand en geven droog aan dat het ook prima in de meest strakke stand kan, maar ik ga eerst maar eens bergen, regen, etc op deze manier testen. Blijven over- en onderstuur in de regen binnen de perken dan ga ik mogelijk nog een standje strakker. Ik heb wel het gevoel dat dat kan, met name omdat de gevoeligheid voor zowel onder- als overstuur aanzienlijk minder is dan bij bijv een 325i, maar better safe than sorry.

Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: My S14 E30 320iS

Post by uwbuurman »

Weet je Jeroen, ik geniet van jouw perfectionisme om niet de meest extreme of haalbare maar juist de meest gebalanceerde setup te krijgen! Mooi werk joh! Mijn e30 heeft een 25 jaar oud onderstelletje, een beetje vage middenstand en heerlijk verdroogde rubbers. Daar is nog wel wat aan te winnen komend jaar. Maar als ik dan dit soort verhalen lees wil ik nu al aan de gang.

Ga zo door en hou ons op de hoogte!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: My S14 E30 320iS

Post by Jeroen »

Dank u, dank u! En als ik tzt es mee moet broeden wat te doen met het onderstel van de 325i dan doe ik dat graag hoor. Maar eerst maar es rijden, het zou toch wel wel ernstig leuk zijn als jij in de Eifel aan de start kunt verschijnen!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: My S14 E30 320iS

Post by Jeroen »

Had vanavond Steve op bezoek en we hebben nog eens de lagerschalen tevoorschijn gehaald, omdat ze nog wel heel erg netjes waren. Maar nee hoor, ingeslagen datum is 01-88 en de auto is geproduceerd 04-88 dus het waren toch echt de originale. Mooie score met 2 ton.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply