E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Niet geweest... Mijn koppeling zit vast... Jammer hoor. Ik wacht de kou wel af. De verse accu staat nu lekker binnen.


Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik heb net geprobeerd de auto warm te laten worden, of ik daardoor weer een koppeling kreeg, maar nee.

Ik kan het pedaal gewoon in trappen, maar de enige weerstand die ik heb, komt van de veer. Iemand een idee?
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

De motor wilde niet lekker lopen, bleek de choke helemaal open te staan. Bij het monteren van de carburateur zal er wel iets niet helemaal goed gegaan zijn... Even gefuzzeld en weer aangesloten. Ook een verrijkingsklep bleek benzine te lekken, ik was er meteen achter waar het pakkinkje wat ik 'over' had, was vergeten.

Maar toen die koppeling. Ik heb de motor maar goed warm laten lopen, met de kap dicht. Binnen de verwarming vol aan. Daarna maar twee flesjes heet water over de cilinders gegoten. Ik begon toen iets van druk te krijgen en na wat pompen, nog wat langer de motor laten lopen en de verwarming aan laten staan. En toen... Ineens, kon ik koppelen.


Dus toen maar naar mijn afspraak in Leiden gereden, lekker binnendoor. En genieten maar 8-)
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 317

Post by 323baur »

Wel even naar kijken dus als het weer een beetje warmer wordt, dikke kans dat de werkcilinder het wel gaat begeven..
..precies op een moment dat het echt niet uitkomt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29974
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Er zijn meer mensen die daar met dit koude weer last van hebben, even controleren welke van de 2 cilinders lekt want anders is het morgen weer feest...
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Is het echt een kwestie van een lek?

Toen ik de remvloeistof heb vervangen, wist ik nog niet dat de koppeling ook op dat systeem zat. Ik zat dus te denken dat de vloeistof vocht opgenomen had en daardoor bevroren was...

Maargoed, ik zal het eens aan een inspectie onderwerpen.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

De hulpcilinder is lek, en dan vallen ineens alle dubbeltjes op hun plek.

Toen ik dacht dat hij bevroren was, heb ik het vloeistof niveau eerst bijgevuld. Zonder me af te vragen waar die vloeistof gebleven was.

Vervolgens met al het pompen met de koppeling heb ik de lucht er via het lek uitgepompt, totdat het hele systeem weer vol zat. Nu ligt het allemaal weer onder de auto.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Dan weet je wat je weer kan gaan doen....... Snel aan de gang.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Het is al schoon en het ligt klaar. Wel lastig demonteren, zo zonder krik :D

Morgen even bellen naar de dealert voor revisiesetjes.



Bij de weg... Ik ga mijn koppelinghoofdcilinder nog niet los halen, maar hoe krijg je de leiding richting de versnellingsbak los, zonder de hoofdremcilinder los te halen?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Wilmo wrote:Het is al schoon en het ligt klaar. Wel lastig demonteren, zo zonder krik :D

Morgen even bellen naar de dealert voor revisiesetjes.



Bij de weg... Ik ga mijn koppelinghoofdcilinder nog niet los halen, maar hoe krijg je de leiding richting de versnellingsbak los, zonder de hoofdremcilinder los te halen?
Dat is moeilijk inderdaad. Mede daarom heb ik bij het demonteren van mijn rembekrachtiger gelijk de Mastercylinder van de koppeling gedaan. Je moet hem boven niet losmaken maar alleen de leiding losmaken bij de hulpcylinder aan de bak zelf.

Het gaat toch alleen om de hulpcylinder bij de bak?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ja, bij mij is de hulpcilinder bij de bak lek. Maar het is goed om in het achterhoofd te houden wanneer ik de hoofdremcilinder eens los moet hebben.

Ik zat er wel naar te kijken hoe het zou moeten, maar ik had er plotseling geen zin meer in.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Hop, nieuwe cilinder eronder en gáán met die banaan!

Ballen als een malle. Morgen of overmorgen maar weer eens kijken of ik in Brabant kan komen :)
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Waarempel. Zonder problemen. En wat een auto!


Ze maakt bijna een 6-cilinder geluid als je die M10 wat meer de sporen geeft. Over het algemeen wel rustig gereden. Het blokje moet weer ingereden worden.


Ben wel benieuwd wat er nu als volgende stuk gaat... Het vertrouwen moet nog komen, dus misschien maak ik me nergens zorgen over, maar ik weet niet hoe mijn rempedaal moet voelen. Het lijkt dat ik nu te diep moet trappen, als ik rem en ik houd hem ingedrukt dan loopt hij iets weg. Maar als ik hem goed hard en diep intrap is dat minder. Naja, binnenkort maar eens inspecteren op lekkage ergens, of nog eens ontluchten.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Mooi dat ze goed rijd. Het remmen van een E21 is natuurlijk niet te vergelijken met een "moderne auto" Meestal is het na een 30 jaar wel nodig om e.e.a. te reviseren maar een rondje verse remvloeistof doet vaak al wonderen.

Het eventueel hebben van een lekkage moet je op een gegeven moment wel aan het niveau gaan zien. Je kan in ieder geval de vacuumslang van de rembekrachtiger naar het inlaatspruitstuk inspecteren (rubber in de rembekrachtiger niet verdroogd).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Het is in elk geval allemaal gereviseerd en ververst. Maargoed, ik zal het in de gaten houden. Waarschijnlijk hoort het allemaal zo en ben ik gewoon overgevoelig op het moment.

Vanochtend schrok ik al van de pssjjt die mijn jas maakte bij het langs elkaar schuren. :roll:
Post Reply