
uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Die leerbehandeling gaat in de cabrio ook gebeuren ... zo'n mooi resultaat
goed gedaan Koos

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Gefeliciteerd met de belastingperikelen. Zoals je aangeeft geen duizenden euros maar wel mooi meegenomen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Vandaag de distributieriem met waterpomp en spanrol vervangen. De oude spanrol liep al niet meer zo soepel als zou moeten, dus wat dat betreft was het geen overbodige luxe. Daarnaast ook de 2 V snaren vervangen. Helaas is het geoxideerde thermostaathuis ook aan vervanging toe, zeker nadat een uitloopje aan de onderkant afbrak, maar eigenlijk meer verpulverde, zo verrot was het. Op het B25 blok dat ik nog heb staan zat een netjes thermostaathuis, maar ook daar brak het zelfde uitloopje af. Onnozele constructie. Verder zat er aan de bougiekables ook nog een kabeltje die niet was aangesloten. Op het losse B25 blok zit dat ding ingeplugd op een of andere rail met meer stekkers, maar dat zit niet op mijn blok. Wie weet wat dat ding doet?? Zie foto's.
Radiator ff aan de kant, lekker de ruimte!

Gaar thermostaathuis...

De dokter kijkt

oude riem en V snaren

Waterpomp eraf

oude en nieuwe waterpomp

en de rare stekker. Zit dus om een bougiekabel geklemd en aan de andere kant een stekker. Wie het weet...

Nu nog een nieuw thermostaathuis, de oliewissel, nieuwe zeef in de bak en nieuwe olie daarin, remmerij aanpakken, brandstofleidingen vervangen, interieur reinigen en opbouwen, front weer inelkaar zetten, nieuwe voorruit, rubber en pees plaatsen en dan op naar de APK!!!
Radiator ff aan de kant, lekker de ruimte!

Gaar thermostaathuis...

De dokter kijkt

oude riem en V snaren

Waterpomp eraf

oude en nieuwe waterpomp

en de rare stekker. Zit dus om een bougiekabel geklemd en aan de andere kant een stekker. Wie het weet...

Nu nog een nieuw thermostaathuis, de oliewissel, nieuwe zeef in de bak en nieuwe olie daarin, remmerij aanpakken, brandstofleidingen vervangen, interieur reinigen en opbouwen, front weer inelkaar zetten, nieuwe voorruit, rubber en pees plaatsen en dan op naar de APK!!!
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:52 pm, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Mooi werk!
Die aftakking is een impulsgever die je bijv ook bij de M40 motoren ziet. Bij de M20 motoren zit die volgens mij alleen op de versies met automaat met E-H sturing.
Die aftakking is een impulsgever die je bijv ook bij de M40 motoren ziet. Bij de M20 motoren zit die volgens mij alleen op de versies met automaat met E-H sturing.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E30 325iA cabriolet 1987
EH sturing? EigenHuis? op de M40 zit 'ie inderdaad ook, volgens Arnold. En dat andere b25 blok van mij komt uit een E34.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Mannen!
Bij deze automaatbakken was een electronisch-hydraulische sturing een optie. Dan kun je kiezen uit het normale Eco programma, Sport (door geestelijk minder bedeelde BMW eigenaren daarom ook wel sportbak genoemd), en manual waarbij de auto z'n versnelling vast houdt, bijv voor in de bergen/winter/etc.
Die bak wordt bestuurd door een comploetertje en die moet ergens z'n info vandaan halen. Oa van deze pulsgever en in plaats van de kick down kabel die je op gewone automaten ziet wordt bij deze versie de info over de stand van het gaspedaal van een meer uitgebreide gasklepschakelaar gehaald (6 polig ipv 3 polig). Het leuke van die elektronische sturing is dat je heel eenvoudig flippers kunt maken en 'm op die manier kunt gaan bedienen. Schalten wie Schumi!

Bij deze automaatbakken was een electronisch-hydraulische sturing een optie. Dan kun je kiezen uit het normale Eco programma, Sport (door geestelijk minder bedeelde BMW eigenaren daarom ook wel sportbak genoemd), en manual waarbij de auto z'n versnelling vast houdt, bijv voor in de bergen/winter/etc.
Die bak wordt bestuurd door een comploetertje en die moet ergens z'n info vandaan halen. Oa van deze pulsgever en in plaats van de kick down kabel die je op gewone automaten ziet wordt bij deze versie de info over de stand van het gaspedaal van een meer uitgebreide gasklepschakelaar gehaald (6 polig ipv 3 polig). Het leuke van die elektronische sturing is dat je heel eenvoudig flippers kunt maken en 'm op die manier kunt gaan bedienen. Schalten wie Schumi!

Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Oh ja die keuzeschakelaar ziet er zo uit, ronde knop net onder de keuzehendel:

eigenlijk hebben alle automaten vanaf de E30 deze wel, alleen hooguit een enkele sloeber of koopjesjager die 'm niet heeft

eigenlijk hebben alle automaten vanaf de E30 deze wel, alleen hooguit een enkele sloeber of koopjesjager die 'm niet heeft

Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Dank voor de uitleg! Jij bent toch wel een beetje de Obi Wan Kenobi van automatische versnellingsbakken Jeroen! Over die knop: ik nu een keer een neusje voor kneusjes. Daarom voel ik me ook zo thuis op dit forum!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Brrrr en dat terwijl ik niks met automaatbakken heb. Maar je hebt gelijk, het is wel een kneuzenbende hier





Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Waar jij toch altijd zo rap die plaatjes vandaan haalt..
Hangen deze nou boven je bed??
Hangen deze nou boven je bed??
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Vandaag de kleppen gesteld en het thermostaathuis verwijderd. Mooi domme constructie, die brandstofrail op de injectoren zit er net een centimeter voor, dus die moet eerst los. Soms ben ik blij met BMW kwaliteit, die je jaren later nog kunt voelen en ruiken, maar met dit soort dingen vraag ik me af welke mafkees het ontworpen heeft...
Thermostaathuis zat voor de thermostaat trouwens mooi dichtgeslibt met gecorrodeerd materiaal en blauwe meuk. Geen overbodige luxe omdat ding te reinigen of vervangen. Ik doe het laatste en neem gelijk de sensor en zender mee.
Thermostaathuis zat voor de thermostaat trouwens mooi dichtgeslibt met gecorrodeerd materiaal en blauwe meuk. Geen overbodige luxe omdat ding te reinigen of vervangen. Ik doe het laatste en neem gelijk de sensor en zender mee.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Die andere helft van het thermostaathuis heb ik nog nooit stuk gekregen dus daarin zal ik je moeten geloven. Doorgaans is een BMW, welke dan ook, erg sleutel-vriendelijk ontworpen.
Die blauwe meuk is waarschijnlijk bezinksel vanuit koelvloeistof, mogelijk een leeftijdskwestie, mogelijk dat de thermostaat niet helemaal lekker opende. Opgelost iig!
Die blauwe meuk is waarschijnlijk bezinksel vanuit koelvloeistof, mogelijk een leeftijdskwestie, mogelijk dat de thermostaat niet helemaal lekker opende. Opgelost iig!
Regards/groeten, Jeroen