E21 318i (ITB)
Re: E21 317
Niet geweest... Mijn koppeling zit vast... Jammer hoor. Ik wacht de kou wel af. De verse accu staat nu lekker binnen.
Re: E21 317
Ik heb net geprobeerd de auto warm te laten worden, of ik daardoor weer een koppeling kreeg, maar nee.
Ik kan het pedaal gewoon in trappen, maar de enige weerstand die ik heb, komt van de veer. Iemand een idee?
Ik kan het pedaal gewoon in trappen, maar de enige weerstand die ik heb, komt van de veer. Iemand een idee?
Re: E21 317
De motor wilde niet lekker lopen, bleek de choke helemaal open te staan. Bij het monteren van de carburateur zal er wel iets niet helemaal goed gegaan zijn... Even gefuzzeld en weer aangesloten. Ook een verrijkingsklep bleek benzine te lekken, ik was er meteen achter waar het pakkinkje wat ik 'over' had, was vergeten.
Maar toen die koppeling. Ik heb de motor maar goed warm laten lopen, met de kap dicht. Binnen de verwarming vol aan. Daarna maar twee flesjes heet water over de cilinders gegoten. Ik begon toen iets van druk te krijgen en na wat pompen, nog wat langer de motor laten lopen en de verwarming aan laten staan. En toen... Ineens, kon ik koppelen.
Dus toen maar naar mijn afspraak in Leiden gereden, lekker binnendoor. En genieten maar
Maar toen die koppeling. Ik heb de motor maar goed warm laten lopen, met de kap dicht. Binnen de verwarming vol aan. Daarna maar twee flesjes heet water over de cilinders gegoten. Ik begon toen iets van druk te krijgen en na wat pompen, nog wat langer de motor laten lopen en de verwarming aan laten staan. En toen... Ineens, kon ik koppelen.
Dus toen maar naar mijn afspraak in Leiden gereden, lekker binnendoor. En genieten maar
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 317
Wel even naar kijken dus als het weer een beetje warmer wordt, dikke kans dat de werkcilinder het wel gaat begeven..
..precies op een moment dat het echt niet uitkomt.
..precies op een moment dat het echt niet uitkomt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29974
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 317
Er zijn meer mensen die daar met dit koude weer last van hebben, even controleren welke van de 2 cilinders lekt want anders is het morgen weer feest...
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 317
Is het echt een kwestie van een lek?
Toen ik de remvloeistof heb vervangen, wist ik nog niet dat de koppeling ook op dat systeem zat. Ik zat dus te denken dat de vloeistof vocht opgenomen had en daardoor bevroren was...
Maargoed, ik zal het eens aan een inspectie onderwerpen.
Toen ik de remvloeistof heb vervangen, wist ik nog niet dat de koppeling ook op dat systeem zat. Ik zat dus te denken dat de vloeistof vocht opgenomen had en daardoor bevroren was...
Maargoed, ik zal het eens aan een inspectie onderwerpen.
Re: E21 317
De hulpcilinder is lek, en dan vallen ineens alle dubbeltjes op hun plek.
Toen ik dacht dat hij bevroren was, heb ik het vloeistof niveau eerst bijgevuld. Zonder me af te vragen waar die vloeistof gebleven was.
Vervolgens met al het pompen met de koppeling heb ik de lucht er via het lek uitgepompt, totdat het hele systeem weer vol zat. Nu ligt het allemaal weer onder de auto.
Toen ik dacht dat hij bevroren was, heb ik het vloeistof niveau eerst bijgevuld. Zonder me af te vragen waar die vloeistof gebleven was.
Vervolgens met al het pompen met de koppeling heb ik de lucht er via het lek uitgepompt, totdat het hele systeem weer vol zat. Nu ligt het allemaal weer onder de auto.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Dan weet je wat je weer kan gaan doen....... Snel aan de gang.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: E21 317
Het is al schoon en het ligt klaar. Wel lastig demonteren, zo zonder krik 
Morgen even bellen naar de dealert voor revisiesetjes.
Bij de weg... Ik ga mijn koppelinghoofdcilinder nog niet los halen, maar hoe krijg je de leiding richting de versnellingsbak los, zonder de hoofdremcilinder los te halen?
Morgen even bellen naar de dealert voor revisiesetjes.
Bij de weg... Ik ga mijn koppelinghoofdcilinder nog niet los halen, maar hoe krijg je de leiding richting de versnellingsbak los, zonder de hoofdremcilinder los te halen?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Dat is moeilijk inderdaad. Mede daarom heb ik bij het demonteren van mijn rembekrachtiger gelijk de Mastercylinder van de koppeling gedaan. Je moet hem boven niet losmaken maar alleen de leiding losmaken bij de hulpcylinder aan de bak zelf.Wilmo wrote:Het is al schoon en het ligt klaar. Wel lastig demonteren, zo zonder krik
Morgen even bellen naar de dealert voor revisiesetjes.
Bij de weg... Ik ga mijn koppelinghoofdcilinder nog niet los halen, maar hoe krijg je de leiding richting de versnellingsbak los, zonder de hoofdremcilinder los te halen?
Het gaat toch alleen om de hulpcylinder bij de bak?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: E21 317
Ja, bij mij is de hulpcilinder bij de bak lek. Maar het is goed om in het achterhoofd te houden wanneer ik de hoofdremcilinder eens los moet hebben.
Ik zat er wel naar te kijken hoe het zou moeten, maar ik had er plotseling geen zin meer in.
Ik zat er wel naar te kijken hoe het zou moeten, maar ik had er plotseling geen zin meer in.
Re: E21 317
Hop, nieuwe cilinder eronder en gáán met die banaan!
Ballen als een malle. Morgen of overmorgen maar weer eens kijken of ik in Brabant kan komen
Ballen als een malle. Morgen of overmorgen maar weer eens kijken of ik in Brabant kan komen
Re: E21 317
Waarempel. Zonder problemen. En wat een auto!
Ze maakt bijna een 6-cilinder geluid als je die M10 wat meer de sporen geeft. Over het algemeen wel rustig gereden. Het blokje moet weer ingereden worden.
Ben wel benieuwd wat er nu als volgende stuk gaat... Het vertrouwen moet nog komen, dus misschien maak ik me nergens zorgen over, maar ik weet niet hoe mijn rempedaal moet voelen. Het lijkt dat ik nu te diep moet trappen, als ik rem en ik houd hem ingedrukt dan loopt hij iets weg. Maar als ik hem goed hard en diep intrap is dat minder. Naja, binnenkort maar eens inspecteren op lekkage ergens, of nog eens ontluchten.
Ze maakt bijna een 6-cilinder geluid als je die M10 wat meer de sporen geeft. Over het algemeen wel rustig gereden. Het blokje moet weer ingereden worden.
Ben wel benieuwd wat er nu als volgende stuk gaat... Het vertrouwen moet nog komen, dus misschien maak ik me nergens zorgen over, maar ik weet niet hoe mijn rempedaal moet voelen. Het lijkt dat ik nu te diep moet trappen, als ik rem en ik houd hem ingedrukt dan loopt hij iets weg. Maar als ik hem goed hard en diep intrap is dat minder. Naja, binnenkort maar eens inspecteren op lekkage ergens, of nog eens ontluchten.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Mooi dat ze goed rijd. Het remmen van een E21 is natuurlijk niet te vergelijken met een "moderne auto" Meestal is het na een 30 jaar wel nodig om e.e.a. te reviseren maar een rondje verse remvloeistof doet vaak al wonderen.
Het eventueel hebben van een lekkage moet je op een gegeven moment wel aan het niveau gaan zien. Je kan in ieder geval de vacuumslang van de rembekrachtiger naar het inlaatspruitstuk inspecteren (rubber in de rembekrachtiger niet verdroogd).
Het eventueel hebben van een lekkage moet je op een gegeven moment wel aan het niveau gaan zien. Je kan in ieder geval de vacuumslang van de rembekrachtiger naar het inlaatspruitstuk inspecteren (rubber in de rembekrachtiger niet verdroogd).
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: E21 317
Het is in elk geval allemaal gereviseerd en ververst. Maargoed, ik zal het in de gaten houden. Waarschijnlijk hoort het allemaal zo en ben ik gewoon overgevoelig op het moment.
Vanochtend schrok ik al van de pssjjt die mijn jas maakte bij het langs elkaar schuren.
Vanochtend schrok ik al van de pssjjt die mijn jas maakte bij het langs elkaar schuren.