Yup! Gaan we zaterdag helpen. Dank voor het netwerken.loentje wrote:Dat is inderdaad vreemd, erg vervelend!
Ben je vandaag nog gebeld door iemand die een automaatbak zoekt voor een e23?
groeten loentje
Wat heb jij vandaag gedaan?
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vandaag van Beijing naar Amsterdam gevlogen. Zit nu in de trein naar Zwolle, als het meezit ben ik 18 uur weer thuis. Home sweet home...
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Tot morgen..Thegs wrote:Vandaag van Beijing naar Amsterdam gevlogen. Zit nu in de trein naar Zwolle, als het meezit ben ik 18 uur weer thuis. Home sweet home...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
Michiel E32
- E21 Fanatic
- Posts: 434
- Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Welkom Thuus weer!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Iedereen de gladdigheid overleefd, of juist plezier in gehad?
Hier zaterdag met de 323ti compact bezig geweest. De motor smoorde op toeren en aangezien het brandstoffilter niet lang geleden vervangen was, was de rammelende imi kat eerste verdachte. Een nieuwe originele kat kost iets van 1200 euro, dat vonden we wat begrotelijk dus er is nu een goede gebruikte onder gegaan. Vermoedelijk ook imi maar wel in een zo goed als nieuwe staat. En inderdaad, de auto loopt nu weer vrolijk door de toeren heen!
Verder had de auto in 1 en 2 bij accelereren een trilling in de aandrijflijn dus nu de uitlaat er toch af lag deze ook maar even onder handen genomen. Gelijk alles meegepakt, dus hardyschijf, steunlager en baksteunrubbers. En ook dat is nu verholpen. Gelijk ook even de olie van diff en versnellingsbak gecontroleerd. De niveau's van beiden waren laag dus ach gelijk maar ververst. Schakelde al goed, nu nog soepeler.
Zaterdag nog wat mee gereden en toen viel op dat de auto niet op temperatuur kwam. Dat het bij deze lage temperaturen langer duurt is okee, maar na 20 km haalt de koelwatertemp nog niet eens een kwart dus da's de volgende klus. Gelukkig niet veel werk en ook niet kostbaar, en da's op het moment ook het enige wat we nog aan de auto kunnen bedenken dus valt me nog mee. Tot nu toe is 't een prima autootje en op de brug is ook nog geen roestellende te vinden dus lekker zo doorgaan!
Hier zaterdag met de 323ti compact bezig geweest. De motor smoorde op toeren en aangezien het brandstoffilter niet lang geleden vervangen was, was de rammelende imi kat eerste verdachte. Een nieuwe originele kat kost iets van 1200 euro, dat vonden we wat begrotelijk dus er is nu een goede gebruikte onder gegaan. Vermoedelijk ook imi maar wel in een zo goed als nieuwe staat. En inderdaad, de auto loopt nu weer vrolijk door de toeren heen!
Verder had de auto in 1 en 2 bij accelereren een trilling in de aandrijflijn dus nu de uitlaat er toch af lag deze ook maar even onder handen genomen. Gelijk alles meegepakt, dus hardyschijf, steunlager en baksteunrubbers. En ook dat is nu verholpen. Gelijk ook even de olie van diff en versnellingsbak gecontroleerd. De niveau's van beiden waren laag dus ach gelijk maar ververst. Schakelde al goed, nu nog soepeler.
Zaterdag nog wat mee gereden en toen viel op dat de auto niet op temperatuur kwam. Dat het bij deze lage temperaturen langer duurt is okee, maar na 20 km haalt de koelwatertemp nog niet eens een kwart dus da's de volgende klus. Gelukkig niet veel werk en ook niet kostbaar, en da's op het moment ook het enige wat we nog aan de auto kunnen bedenken dus valt me nog mee. Tot nu toe is 't een prima autootje en op de brug is ook nog geen roestellende te vinden dus lekker zo doorgaan!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Glibber en glij genoten van het beetje sneeuw. Peugeot 406 vervangen door een 206. Zaterdag winterbanden voor de 206 gekocht en deze gemonteerd. Alfa`tje (ik weet het) heeft een garage bezoekje genoten en is geheel winterklaar. BMW staat lekker droog en warm. Binnenkort eens de plekjes gaan bijwerken en alles eens goed nalopen. Heb een standaard kop op de kopt getikt en gisteren uit elkaar gehaalt. Binnenkort wegbrengen om te laten vlakken. Dus snel een bestellijstje opmaken om de kop te voorzien van broodnodige vervangingsonderdeeltjes.
Vanmiddag op een verjaardag geweest en nu bezig presentatie uitwerken voor de bespreking van morgen. Weekend vliegt voorbij.
Vanmiddag op een verjaardag geweest en nu bezig presentatie uitwerken voor de bespreking van morgen. Weekend vliegt voorbij.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
De winterperikelen overleeft inderdaad. Geen geen dingen meegemaakt. Paulien was wel van mening dat de E30 sneller het kontje omzet dan bij de E21. Ikzelf heb jammer genoeg alleen met de Focus kunnen " genieten" .
Verder nu aan het werk en wanneer jullie de standaard maandagochtend ingaan ga ik lekker slapen.
Verder nu aan het werk en wanneer jullie de standaard maandagochtend ingaan ga ik lekker slapen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik heb vrijdag mijn e32 voor het eerst (onbewust) rond gegooid. Ik kon het nog wel waarderen, ook geen schade. Maar mijn vriendin reed erachter en die was wat meer geschrokken, ze hoeft in ieder geval niet meer in de 7 te rijden
Trekhaak zat wel onder de e32, maar afgelopen vrijdag toch besloten om met de Mercedes G van een maat van mij het oud ijzer weg te brengen, mijn inziens niet echt een onververstandige keuze.
Zaterdagochtend voor het eerst mijn trekhaak getest door een mooi 320/4 e21 op te halen. Dit ging uitstekend. Daarom gisteren de e32 maar weer eens getest door het halen van een e21 323i. Voorraad e21s is dus weer aangevuld.
Voor de rest vooral sociale acitiviteiten gehad, verjaardag pa, suprise, eten met vrienden, cursus.
groeten loentje
Trekhaak zat wel onder de e32, maar afgelopen vrijdag toch besloten om met de Mercedes G van een maat van mij het oud ijzer weg te brengen, mijn inziens niet echt een onververstandige keuze.
Zaterdagochtend voor het eerst mijn trekhaak getest door een mooi 320/4 e21 op te halen. Dit ging uitstekend. Daarom gisteren de e32 maar weer eens getest door het halen van een e21 323i. Voorraad e21s is dus weer aangevuld.
Voor de rest vooral sociale acitiviteiten gehad, verjaardag pa, suprise, eten met vrienden, cursus.
groeten loentje
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Even therapeutisch aan de 735 gepoetst...
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Heren,
Gisteren heb ik wat Citroensap (Eurol LHM) in het hydraulische systeem van de E34S bijgevuld. Er ging amper 600ml in en dat lijkt mij iets te weinig, dus heb ik de motor gestart om te kijken of en hoever de achteras omhoog gepompt wordt. Dat bleek dus niet veel te zijn, wel zakte het niveau in het PAS-reservoir ietsjes, maar niet noemenswaardig veel om bij te vullen.
Komende week zal wel niets worden; twee dagen cursus en het bekende kerst-geneuzel, maar mijn volgende stap is om te kijken of de hoogteregeling af te stellen is. Zo niet, moet ik mij eerst in de werking van het systeem verdiepen om een baseline te krijgen. In dat geval stel ik verder onderzoek uit totdat ik de stuurbekrachtiging pomp uit ga bouwen en dat is zowiezo nadat de E34S van de spuiter terug komt, wat voor februari gepland staat.
De brug heb ik voor de E28S nodig. Ik heb twee weken kerstvakantie en ben van plan die te gaan gebruiken om twee issues van de E28S op te pakken; (1) vervangen van de voorste schokdempers en veren en (2) het vervangen van de aandrijfasflenzen aan de wielophangingzijde.
Eind november heb ik ook nog intensief Email contact gehad met Agip in Duitsland. In eerste instantie over mijn vragen m.b.t technische specificaties van Agip Sint 2000 10W40. Daarop werd mij verteld dat deze olie sinds 2010 obsolete is, maar Udo Weigand raadde hun Racing 10W60 aan! Het datasheet heb ik van de Eni website gedownload, een Duitstalig exemplaar, maar gepubliceerd door Eni Spa in Italie.
Dat leidde tot een behoorlijke discussie aangezien Eni in Duitsland het datasheet van Eni Spa in Rome niet erkend en bovendien aangeeft dat Racing 10W60 door BMW Motorsport is vrijgegeven. Het datasheet wat ik vervolgens heb gekregen was erg summier. Vragen over ZDDP en HTHS konden ze niet afdoende beantwoorden anders dan de bekende uitspraak dat de totaal-formulering de eigenschappen bepaalt en niet een enkel bestandsdeel zoals fosfor. Dat schiet dus niet op. Als er interesse is in mijn correspondentie met Eni in Duitsland, laat het even weten. Dan maak ik een pdf van dit epistel.
Eigenlijk ben ik er voor mijzelf nu steeds meer over uit dat Mobil1 EL 10W60 ook een tussenstap is. De E34S is nodig aan een oliewissel toe en ik neig toch heel erg sterk naar een experiment met Brad Penn High performance:
http://www.amref.com/CMSFiles/File/bp_p ... ils_PB.pdf
Over de viscositeit ben ik nog niet uit. Het wordt 15W40 of 20W50. In beide gevallen is HTHS voldoende hoog (4,5cp resp 6,2cp) en ZDDP is in beide gevallen nog eens 100ppm hoger dan Mobil1 EL 10W60. Eigenlijk vindt ik 15W40 wel voldoende; met de Eurol special multigrade 15W40 die ik voor het inrijden van de M88/3 heb gebruikt had ik ook zeer goede ervaringen.
De vraag die ik nu moet beantwoorden is: wat zijn de gevolgen van een ‘down-grade’ van een groep IV/V vol-syntheet naar een group III mineraal ?
Mvrgr,
Raymond
Gisteren heb ik wat Citroensap (Eurol LHM) in het hydraulische systeem van de E34S bijgevuld. Er ging amper 600ml in en dat lijkt mij iets te weinig, dus heb ik de motor gestart om te kijken of en hoever de achteras omhoog gepompt wordt. Dat bleek dus niet veel te zijn, wel zakte het niveau in het PAS-reservoir ietsjes, maar niet noemenswaardig veel om bij te vullen.
Komende week zal wel niets worden; twee dagen cursus en het bekende kerst-geneuzel, maar mijn volgende stap is om te kijken of de hoogteregeling af te stellen is. Zo niet, moet ik mij eerst in de werking van het systeem verdiepen om een baseline te krijgen. In dat geval stel ik verder onderzoek uit totdat ik de stuurbekrachtiging pomp uit ga bouwen en dat is zowiezo nadat de E34S van de spuiter terug komt, wat voor februari gepland staat.
De brug heb ik voor de E28S nodig. Ik heb twee weken kerstvakantie en ben van plan die te gaan gebruiken om twee issues van de E28S op te pakken; (1) vervangen van de voorste schokdempers en veren en (2) het vervangen van de aandrijfasflenzen aan de wielophangingzijde.
Eind november heb ik ook nog intensief Email contact gehad met Agip in Duitsland. In eerste instantie over mijn vragen m.b.t technische specificaties van Agip Sint 2000 10W40. Daarop werd mij verteld dat deze olie sinds 2010 obsolete is, maar Udo Weigand raadde hun Racing 10W60 aan! Het datasheet heb ik van de Eni website gedownload, een Duitstalig exemplaar, maar gepubliceerd door Eni Spa in Italie.
Dat leidde tot een behoorlijke discussie aangezien Eni in Duitsland het datasheet van Eni Spa in Rome niet erkend en bovendien aangeeft dat Racing 10W60 door BMW Motorsport is vrijgegeven. Het datasheet wat ik vervolgens heb gekregen was erg summier. Vragen over ZDDP en HTHS konden ze niet afdoende beantwoorden anders dan de bekende uitspraak dat de totaal-formulering de eigenschappen bepaalt en niet een enkel bestandsdeel zoals fosfor. Dat schiet dus niet op. Als er interesse is in mijn correspondentie met Eni in Duitsland, laat het even weten. Dan maak ik een pdf van dit epistel.
Eigenlijk ben ik er voor mijzelf nu steeds meer over uit dat Mobil1 EL 10W60 ook een tussenstap is. De E34S is nodig aan een oliewissel toe en ik neig toch heel erg sterk naar een experiment met Brad Penn High performance:
http://www.amref.com/CMSFiles/File/bp_p ... ils_PB.pdf
Over de viscositeit ben ik nog niet uit. Het wordt 15W40 of 20W50. In beide gevallen is HTHS voldoende hoog (4,5cp resp 6,2cp) en ZDDP is in beide gevallen nog eens 100ppm hoger dan Mobil1 EL 10W60. Eigenlijk vindt ik 15W40 wel voldoende; met de Eurol special multigrade 15W40 die ik voor het inrijden van de M88/3 heb gebruikt had ik ook zeer goede ervaringen.
De vraag die ik nu moet beantwoorden is: wat zijn de gevolgen van een ‘down-grade’ van een groep IV/V vol-syntheet naar een group III mineraal ?
Mvrgr,
Raymond
Carpe Diem, Raymond
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Inderdaad een leuk filmpje Koos, en zo'n E28 M5 mogen ze mij ook wel cadeau doen...
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Bekende rode M5! Wat de hele uitpluizerij vwb motorolie betreft, ik dacht dat we er bijna waren, DE olie voor de oudjes. Maar nog niet dus. Ik denk dat ik zelf idd ook voor de 15W40 zou gaan, en dan eens kijken hoe die 't er vanaf brengt.
Regards/groeten, Jeroen