Wat heb jij vandaag gedaan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by raymondw »

323baur wrote:Therapeutisch kleppen stellen, co afstellen, koudloopregelaar schoonpoetsen enzovoort - u kent het wel.
Als dank krijg je dan een zijde zacht lopende M30...heerlijk dit.
Als de werkzaamheden aan de E34S en de E28S binnenkort afgerond zijn, is de E32 aan de buurt. Daarvan moet ook nodig de kleppen gesteld worden. Ik heb altijd de ruime kant van de fabriek-spec's aangehouden, maar gezien de aard van het gebruik heb ik die marge bij de M30 niet nodig. Op welke waarde stel jij de kleppen af ?


Carpe Diem, Raymond
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by 323baur »

Ik stel mijn M30 ivm LPG gebruik met handwarme motor op 0.30 af.
Ik doe het heel precies: o.25 kan er krassend met oliespoor doorheen, de 0.30 ligt echt net vast.

Voor een benzine versie kan je iets krapper aanhouden.

Zeker ook de sproeileiding loshalen, doorblazen en daarna zorgvuldig vast zetten.
NIET vast lijmen, want die prut komt overal waar je het niet wil hebben.
Die banjoboutjes niet te vast zetten, anders knijp je de leiding dicht.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by 323baur »

Jaja, en daar istie dan :)
Ik ben erg blij - heel erg blij - met mijn kadootje voor mijn 40e verjaardag.
Ik had eerder zo oud moeten worden. Gelijk maar even geprobeerd natuurlijk.
Image
Image
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by uwbuurman »

Mooi ding joh!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Peter V. »

Ziet er goed uit. Inderdaad een heerlijke aanvulling op een garage uitrusting.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by gerrit323 »

Zalige dingen .. dat moet hier ook maar es gaan komen .. ik kom ook in de buurt van de 40 :mrgreen:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Wondermike »

dat moet hier ook maar es gaan komen .. ik kom ook in de buurt van de 40
Helaas ik moet nog een paar jaar wachten maar als het zover is denk ik dat ik dat ook wil hebbuh hebbuh.

Ik zeg tijd voor nieuwe achterbanden Ite :mrgreen:
So many cars, so little time
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 475
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by 02-er »

Ik heb recent ook een poetsbrug gekocht om iets vlotter aan de Baur te kunnen sleutelen.
Er zit geen motor op de brug en is manueel te doen. Maar het werkt goed.
Je kan de auto met de hand naar voor of naar achter kantelen of de brug vastzetten zodat hij mooi horizontaal blijft staan.
De brug neemt weinig plaats in en kan je achteraf compact opbergen?
Image
Image
Image

Groeten,
02-er
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by raymondw »

Xenon licht is geweldig, maar als je de lampjes moet vervangen loopt het in de papieren. Aangezien ik perse Philips of Osram wil en geen e.o.a sjing-sjang-sjong fabrikaat heb ik de dealer gebeld. 130 Euro ex BTW. Er gaat nog wel wat korting vanaf, maar ja dat moet goedkoper kunnen. Bij Brezan kost het Philips D2S lampje 115 Euro ex BTW. Ook daar gaat wat korting vanaf, uiteindelijk scheelt dat bijna een factor twee. Lampje was niet op voorraad en had een dag levertijd. Prima.

Vervangen ging prima; binnen tien minuten was het issue done. Maar nu is het parkeerlichtje ook overleden. W.s had deze al zoveel branduren dat de mechanische stress van het vervangen van het D2S lampje teveel was. Vanmiddag die lampjes maar even vervangen.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Wondermike »

Tis de tijd van de lampjes zeker. Ook de E91 heeft een steekje laten vallen (eerste trouwens met bijna een jaar sturen :wink: )
Vorige week zijn links de "angel eyes" uitgevallen. Keurig melding in het display dus een nieuw lampje besteld bij de dealer. Gelukkig een stuk goedkoper dan xenon lees ik net en met 27 euro ex klaar.
Alleen het vervangen is wat minder goed te doen want dat moet via het voorspatbord gebeuren. Dealer rekent daar gewoon een uurtje voor :bag dus dat ga ik zelf maar eens doen.
Er zat geen krik bij de auto, met runflats niet echt nodig maar bij de bandenwissel zag ik dat mijn krik niet lekker in de doppen onder de auto past en de boel zou kunnen beschadigen. Hiervoor kan je wel een krikset aanschaffen en dan krijg je een mooi tasje met natuurlijk een krik, momentsleutel, handschoentjes en wig tegen het wegrijden. Hoogst verbaast dat er op dit tasje staat dat je dit niet mee moet nemen in de auto tijdens het rijden :stupidme

De 524td had de laatste tijd last van een deurslot wat niet lekker werkte dus openen deden we via de kofferklep of de bijrijderskant. Vandaag de deur maar eens open gemaakt en na lekker sproeien met wd40 wordt het contact voor de centrale vergrendeling weer vlotjes bediend. Inspectie van de rest van de binnenkant van de deur leverde geen onverwachte narigheid op dus de boel weer dichtgemaakt en gelijk de vloeistoffen maar eens nagelopen. Half litertje olie erbij en wat ruitensproeier vloeistof en ook weer klaar, het kvs verlies van voor de waterpomp wissel is niet meer opgetreden.
Wel had hij de laatste tijd meer last van een natte kofferbak en dat moet niet, ook nog maar een nieuw rubber besteld en die is inmiddels ook binnen.


Mijn garage is een grote bende en dat zint me niet, opruimen maar weer maar waar laat ik alles...... :? Gelukkig duurt het weekend nog even.
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Peter V. »

Vandaag een dagje E30.

Na het drogen van de vloerbedekking nu alles maar gaan terugplaatsen. Tevens de hardtopvoorbereiding eruit gehaald i.v.m. de mogelijke verkoop van de hardtop zelf, wat een ellende om die eruit te krijgen.
Losmaken is geen probleem maar dan.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

De M3 afgeleverd. Op de 30e had die de auto al bekeken en proefgereden, weekje mailen en steggelen en vandaag weg. Sneller gegaan dan ik had verwacht en ook iets anders blijft overeind: voor zover ik mij kan herinneren heb ik de afgelopen 10 jaar mijn auto's altijd verkocht aan de eerste die kwam kijken. Ik denk dat ik te goedkoop ben :bag
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Peter V. »

In ieder geval gefeliciteerd met de verkoop. Wat ga je nu rijden als dagelijkse?

Ik neem aan dat je tenminste uitvoerig iets leuks gaat opzoeken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by gerrit323 »

de e30 nog wat verder afgebroken ...
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by raymondw »

323baur wrote:Ik stel mijn M30 ivm LPG gebruik met handwarme motor op 0.30 af.
Ik doe het heel precies: o.25 kan er krassend met oliespoor doorheen, de 0.30 ligt echt net vast.

Voor een benzine versie kan je iets krapper aanhouden.
Dank je; maar even voor mijn nieuwsgierigheid; Zoals jij het beschrijft kom je bij een handwarme motor eerder op een klepspeling uit van 0,24mm; bij handwarme motor zal de speling een paar honderdste krapper zijn dan bij een over de nacht afgekoelde motor, dus ik denk dat je in deze laatste scenario uiteindelijk op 0,26-0,28mm uitkomt. Dat zou ook kunnen kloppen aangezien je een 0,30mm voelermaat er niet meer doorheen krijgt, wat bij een speling van 0,30mm wel het geval zou moeten zijn.

De reden waarom ik dat vraag is dat ik de M30 destijds op iets meer dan 0,30mm heb afgesteld, maar de kleppen-trein is niet helemaal stil. Nou kan het goed zijn dat ik ze net wat te ruim heb gesteld en dat ik een maatje krapper moet; ik heb de indruk dat jij net wat krapper stelt en ik net wat ruimer.
323baur wrote:Zeker ook de sproeileiding loshalen, doorblazen en daarna zorgvuldig vast zetten.
NIET vast lijmen, want die prut komt overal waar je het niet wil hebben.
Die banjoboutjes niet te vast zetten, anders knijp je de leiding dicht.
Een goed punt i.d.d; gaan we doen.
Wondermike wrote:Tis de tijd van de lampjes zeker. Ook de E91 heeft een steekje laten vallen (eerste trouwens met bijna een jaar sturen :wink: )
Vorige week zijn links de "angel eyes" uitgevallen. Keurig melding in het display dus een nieuw lampje besteld bij de dealer. Gelukkig een stuk goedkoper dan xenon lees ik net en met 27 euro ex klaar.
Dat is grappig; nadat ik vanmorgen de D2S lamp heb vervangen kreeg ik de melding "standlicht prufen". Uiteindelijk deden de rechter angel eyes het niet meer. Nou hoef ik niet zoals jij de gehele voorkant los te schroeven (E39 bonus :lol: ), maar volgens BMW moet je de complete set (houder + lampje) vervangen; deze is ook iets van 30 Euro per kant. Uiteindelijk wat gegoogled en daar kwam ik erachter dat het lampje ook los te vervangen is; maar een ogenschijnlijk standaard lampje bleek lastiger te verkrijgen dan ik dacht. 12V/10W in een BA9s fitting heeft ook de Brezan niet liggen. Dus dat wordt dan maar de dealer.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply