Als de werkzaamheden aan de E34S en de E28S binnenkort afgerond zijn, is de E32 aan de buurt. Daarvan moet ook nodig de kleppen gesteld worden. Ik heb altijd de ruime kant van de fabriek-spec's aangehouden, maar gezien de aard van het gebruik heb ik die marge bij de M30 niet nodig. Op welke waarde stel jij de kleppen af ?323baur wrote:Therapeutisch kleppen stellen, co afstellen, koudloopregelaar schoonpoetsen enzovoort - u kent het wel.
Als dank krijg je dan een zijde zacht lopende M30...heerlijk dit.
Wat heb jij vandaag gedaan?
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Carpe Diem, Raymond
- 323baur
- E21 VIP

Ik stel mijn M30 ivm LPG gebruik met handwarme motor op 0.30 af.
Ik doe het heel precies: o.25 kan er krassend met oliespoor doorheen, de 0.30 ligt echt net vast.
Voor een benzine versie kan je iets krapper aanhouden.
Zeker ook de sproeileiding loshalen, doorblazen en daarna zorgvuldig vast zetten.
NIET vast lijmen, want die prut komt overal waar je het niet wil hebben.
Die banjoboutjes niet te vast zetten, anders knijp je de leiding dicht.
Ik doe het heel precies: o.25 kan er krassend met oliespoor doorheen, de 0.30 ligt echt net vast.
Zeker ook de sproeileiding loshalen, doorblazen en daarna zorgvuldig vast zetten.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 323baur
- E21 VIP

Jaja, en daar istie dan 
Ik ben erg blij - heel erg blij - met mijn kadootje voor mijn 40e verjaardag.
Ik had eerder zo oud moeten worden. Gelijk maar even geprobeerd natuurlijk.

Ik ben erg blij - heel erg blij - met mijn kadootje voor mijn 40e verjaardag.
Ik had eerder zo oud moeten worden. Gelijk maar even geprobeerd natuurlijk.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Ziet er goed uit. Inderdaad een heerlijke aanvulling op een garage uitrusting.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Zalige dingen .. dat moet hier ook maar es gaan komen .. ik kom ook in de buurt van de 40 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Helaas ik moet nog een paar jaar wachten maar als het zover is denk ik dat ik dat ook wil hebbuh hebbuh.dat moet hier ook maar es gaan komen .. ik kom ook in de buurt van de 40
Ik zeg tijd voor nieuwe achterbanden Ite
So many cars, so little time
- 02-er
- E21 VIP

Ik heb recent ook een poetsbrug gekocht om iets vlotter aan de Baur te kunnen sleutelen.
Er zit geen motor op de brug en is manueel te doen. Maar het werkt goed.
Je kan de auto met de hand naar voor of naar achter kantelen of de brug vastzetten zodat hij mooi horizontaal blijft staan.
De brug neemt weinig plaats in en kan je achteraf compact opbergen?

Groeten,
02-er
Er zit geen motor op de brug en is manueel te doen. Maar het werkt goed.
Je kan de auto met de hand naar voor of naar achter kantelen of de brug vastzetten zodat hij mooi horizontaal blijft staan.
De brug neemt weinig plaats in en kan je achteraf compact opbergen?

Groeten,
02-er
E21 323i. Baur Alpine White '80
Xenon licht is geweldig, maar als je de lampjes moet vervangen loopt het in de papieren. Aangezien ik perse Philips of Osram wil en geen e.o.a sjing-sjang-sjong fabrikaat heb ik de dealer gebeld. 130 Euro ex BTW. Er gaat nog wel wat korting vanaf, maar ja dat moet goedkoper kunnen. Bij Brezan kost het Philips D2S lampje 115 Euro ex BTW. Ook daar gaat wat korting vanaf, uiteindelijk scheelt dat bijna een factor twee. Lampje was niet op voorraad en had een dag levertijd. Prima.
Vervangen ging prima; binnen tien minuten was het issue done. Maar nu is het parkeerlichtje ook overleden. W.s had deze al zoveel branduren dat de mechanische stress van het vervangen van het D2S lampje teveel was. Vanmiddag die lampjes maar even vervangen.
Vervangen ging prima; binnen tien minuten was het issue done. Maar nu is het parkeerlichtje ook overleden. W.s had deze al zoveel branduren dat de mechanische stress van het vervangen van het D2S lampje teveel was. Vanmiddag die lampjes maar even vervangen.
Carpe Diem, Raymond
- Wondermike
- E21 Master
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Tis de tijd van de lampjes zeker. Ook de E91 heeft een steekje laten vallen (eerste trouwens met bijna een jaar sturen
)
Vorige week zijn links de "angel eyes" uitgevallen. Keurig melding in het display dus een nieuw lampje besteld bij de dealer. Gelukkig een stuk goedkoper dan xenon lees ik net en met 27 euro ex klaar.
Alleen het vervangen is wat minder goed te doen want dat moet via het voorspatbord gebeuren. Dealer rekent daar gewoon een uurtje voor
dus dat ga ik zelf maar eens doen.
Er zat geen krik bij de auto, met runflats niet echt nodig maar bij de bandenwissel zag ik dat mijn krik niet lekker in de doppen onder de auto past en de boel zou kunnen beschadigen. Hiervoor kan je wel een krikset aanschaffen en dan krijg je een mooi tasje met natuurlijk een krik, momentsleutel, handschoentjes en wig tegen het wegrijden. Hoogst verbaast dat er op dit tasje staat dat je dit niet mee moet nemen in de auto tijdens het rijden
De 524td had de laatste tijd last van een deurslot wat niet lekker werkte dus openen deden we via de kofferklep of de bijrijderskant. Vandaag de deur maar eens open gemaakt en na lekker sproeien met wd40 wordt het contact voor de centrale vergrendeling weer vlotjes bediend. Inspectie van de rest van de binnenkant van de deur leverde geen onverwachte narigheid op dus de boel weer dichtgemaakt en gelijk de vloeistoffen maar eens nagelopen. Half litertje olie erbij en wat ruitensproeier vloeistof en ook weer klaar, het kvs verlies van voor de waterpomp wissel is niet meer opgetreden.
Wel had hij de laatste tijd meer last van een natte kofferbak en dat moet niet, ook nog maar een nieuw rubber besteld en die is inmiddels ook binnen.
Mijn garage is een grote bende en dat zint me niet, opruimen maar weer maar waar laat ik alles......
Gelukkig duurt het weekend nog even.
Vorige week zijn links de "angel eyes" uitgevallen. Keurig melding in het display dus een nieuw lampje besteld bij de dealer. Gelukkig een stuk goedkoper dan xenon lees ik net en met 27 euro ex klaar.
Alleen het vervangen is wat minder goed te doen want dat moet via het voorspatbord gebeuren. Dealer rekent daar gewoon een uurtje voor
Er zat geen krik bij de auto, met runflats niet echt nodig maar bij de bandenwissel zag ik dat mijn krik niet lekker in de doppen onder de auto past en de boel zou kunnen beschadigen. Hiervoor kan je wel een krikset aanschaffen en dan krijg je een mooi tasje met natuurlijk een krik, momentsleutel, handschoentjes en wig tegen het wegrijden. Hoogst verbaast dat er op dit tasje staat dat je dit niet mee moet nemen in de auto tijdens het rijden
De 524td had de laatste tijd last van een deurslot wat niet lekker werkte dus openen deden we via de kofferklep of de bijrijderskant. Vandaag de deur maar eens open gemaakt en na lekker sproeien met wd40 wordt het contact voor de centrale vergrendeling weer vlotjes bediend. Inspectie van de rest van de binnenkant van de deur leverde geen onverwachte narigheid op dus de boel weer dichtgemaakt en gelijk de vloeistoffen maar eens nagelopen. Half litertje olie erbij en wat ruitensproeier vloeistof en ook weer klaar, het kvs verlies van voor de waterpomp wissel is niet meer opgetreden.
Wel had hij de laatste tijd meer last van een natte kofferbak en dat moet niet, ook nog maar een nieuw rubber besteld en die is inmiddels ook binnen.
Mijn garage is een grote bende en dat zint me niet, opruimen maar weer maar waar laat ik alles......
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP

Vandaag een dagje E30.
Na het drogen van de vloerbedekking nu alles maar gaan terugplaatsen. Tevens de hardtopvoorbereiding eruit gehaald i.v.m. de mogelijke verkoop van de hardtop zelf, wat een ellende om die eruit te krijgen.
Losmaken is geen probleem maar dan.
Na het drogen van de vloerbedekking nu alles maar gaan terugplaatsen. Tevens de hardtopvoorbereiding eruit gehaald i.v.m. de mogelijke verkoop van de hardtop zelf, wat een ellende om die eruit te krijgen.
Losmaken is geen probleem maar dan.
Gr Peter V.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
De M3 afgeleverd. Op de 30e had die de auto al bekeken en proefgereden, weekje mailen en steggelen en vandaag weg. Sneller gegaan dan ik had verwacht en ook iets anders blijft overeind: voor zover ik mij kan herinneren heb ik de afgelopen 10 jaar mijn auto's altijd verkocht aan de eerste die kwam kijken. Ik denk dat ik te goedkoop ben 
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

In ieder geval gefeliciteerd met de verkoop. Wat ga je nu rijden als dagelijkse?
Ik neem aan dat je tenminste uitvoerig iets leuks gaat opzoeken.
Ik neem aan dat je tenminste uitvoerig iets leuks gaat opzoeken.
Gr Peter V.
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
de e30 nog wat verder afgebroken ...
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
Dank je; maar even voor mijn nieuwsgierigheid; Zoals jij het beschrijft kom je bij een handwarme motor eerder op een klepspeling uit van 0,24mm; bij handwarme motor zal de speling een paar honderdste krapper zijn dan bij een over de nacht afgekoelde motor, dus ik denk dat je in deze laatste scenario uiteindelijk op 0,26-0,28mm uitkomt. Dat zou ook kunnen kloppen aangezien je een 0,30mm voelermaat er niet meer doorheen krijgt, wat bij een speling van 0,30mm wel het geval zou moeten zijn.323baur wrote:Ik stel mijn M30 ivm LPG gebruik met handwarme motor op 0.30 af.
De reden waarom ik dat vraag is dat ik de M30 destijds op iets meer dan 0,30mm heb afgesteld, maar de kleppen-trein is niet helemaal stil. Nou kan het goed zijn dat ik ze net wat te ruim heb gesteld en dat ik een maatje krapper moet; ik heb de indruk dat jij net wat krapper stelt en ik net wat ruimer.
Een goed punt i.d.d; gaan we doen.323baur wrote:Zeker ook de sproeileiding loshalen, doorblazen en daarna zorgvuldig vast zetten.
Dat is grappig; nadat ik vanmorgen de D2S lamp heb vervangen kreeg ik de melding "standlicht prufen". Uiteindelijk deden de rechter angel eyes het niet meer. Nou hoef ik niet zoals jij de gehele voorkant los te schroeven (E39 bonusWondermike wrote:Tis de tijd van de lampjes zeker. Ook de E91 heeft een steekje laten vallen (eerste trouwens met bijna een jaar sturen)
Carpe Diem, Raymond