
Wat heb jij vandaag gedaan?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ben benieuwd hoe dat gaat klinken. Operatie carterventilatie... alles ligt klaar maar ik hik er nog even tegenaan, met name omdat ik in de E46 nog minder ruimte heb... nog even moed verzamelen. Ondertussen zie ik dat Raymond al aardig opschiet


Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik ben ook lekker aan het klussen...
Allereerst maar eens de baur weer eens wakker gekust. Deze stond na een ritje met Peter ergens in januari (???!) maar zielig ongebruikt in een hoekje vuil te wezen..
Pomp en accumulator waren nu echt deaudt. Dus die hele handel nieuw besteld, alles (ook de stalenleidingen) opnieuw gemonteerd en hop: ze loopt weer!
Omdat ik ook een heleboel nieuwe slangen besteld heb (carterventilatie, afdekker op de Kjet enzovoort) gelijk alle kleine vacuumlekjes verholpen.
Ik moest nu wel opnieuw de basis instelling van de gasklep instellen, ik kreeg haar met de oude instelling niet meer correct op stationair toerental.
Straks maar eens even goed warm rijden en als laatste de klepspeling en co nog eens goed controleren.
Gelukkig regent het hier nu..
En dan de grote 7:
Mijn automaat (de beroemde 4hp22, zonder eh) zit er al een tijdje aan te komen. Toenemende schaaf geluiden, en rammels hebben mij doen besluiten om ook deze er maar eens onder uit te halen.
Omdat ik dit jaar al stevig aan de kosten zit met eigenlijk alle auto's (wie zei dat klassiekrijden goedkoop was??, ik zit dit jaar al aan meer dan 1000,- aan BTW meneer Weekers..) wil ik dit echt zelf doen.
Temeer daar de grootste kosten post puur sleutelen is.
Wat een kut klus zeg.
Voordat de automaat er onderuit kan is echt de halve auto gesloopt. Maar goed, uitlaat, hitteschild, cardanas, en de automaat zelf liggen nu naast de auto.
De bak gaat naar de specialist voor een nieuwe A clutch. Dit pack is de boosdoener van vele ellende verhalen van deze verder prima schakelende automaat.
Doordat de keerringen verslijten kan de bak zijn druk niet meer kwijt en verbrand je de koppelingen. Een nieuwe A clutch kost inclusief arbeid slechts 175,-
Ook ga ik de koppelomvormer vervangen, zware aanhangers vind hij niet lekker..
Komende week krijg ik de bak weer terug, en dan samen met een nieuwe zeef, pakking en een litertje of 10 ATF hoop ik nu echt weer een zoevende e23 terug te krijgen.
Allereerst maar eens de baur weer eens wakker gekust. Deze stond na een ritje met Peter ergens in januari (???!) maar zielig ongebruikt in een hoekje vuil te wezen..
Pomp en accumulator waren nu echt deaudt. Dus die hele handel nieuw besteld, alles (ook de stalenleidingen) opnieuw gemonteerd en hop: ze loopt weer!
Omdat ik ook een heleboel nieuwe slangen besteld heb (carterventilatie, afdekker op de Kjet enzovoort) gelijk alle kleine vacuumlekjes verholpen.
Ik moest nu wel opnieuw de basis instelling van de gasklep instellen, ik kreeg haar met de oude instelling niet meer correct op stationair toerental.
Straks maar eens even goed warm rijden en als laatste de klepspeling en co nog eens goed controleren.
Gelukkig regent het hier nu..
En dan de grote 7:
Mijn automaat (de beroemde 4hp22, zonder eh) zit er al een tijdje aan te komen. Toenemende schaaf geluiden, en rammels hebben mij doen besluiten om ook deze er maar eens onder uit te halen.
Omdat ik dit jaar al stevig aan de kosten zit met eigenlijk alle auto's (wie zei dat klassiekrijden goedkoop was??, ik zit dit jaar al aan meer dan 1000,- aan BTW meneer Weekers..) wil ik dit echt zelf doen.
Temeer daar de grootste kosten post puur sleutelen is.
Wat een kut klus zeg.
Voordat de automaat er onderuit kan is echt de halve auto gesloopt. Maar goed, uitlaat, hitteschild, cardanas, en de automaat zelf liggen nu naast de auto.
De bak gaat naar de specialist voor een nieuwe A clutch. Dit pack is de boosdoener van vele ellende verhalen van deze verder prima schakelende automaat.
Doordat de keerringen verslijten kan de bak zijn druk niet meer kwijt en verbrand je de koppelingen. Een nieuwe A clutch kost inclusief arbeid slechts 175,-
Ook ga ik de koppelomvormer vervangen, zware aanhangers vind hij niet lekker..
Komende week krijg ik de bak weer terug, en dan samen met een nieuwe zeef, pakking en een litertje of 10 ATF hoop ik nu echt weer een zoevende e23 terug te krijgen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
En zo is de spaarpot weer leeg. Leuk hoor zo'n klassieker inderdaad.
Zonder gekheid: Goed bezig Ite, lekker zo'n klusplek aan huis toch
Zonder gekheid: Goed bezig Ite, lekker zo'n klusplek aan huis toch
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
ik heb ook wat gedaan vandaag,niks met bmw te maken hoor die blijft altijd goed toch,nee ik heb een impreza gekocht als daly,leuke auto gaat als een raket zo,n turbo,maar als je hem ophaald en je dochter rijd in de baur erachter denk ik wat een vreselijk mooie auto die doe ik nooit meer weg.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vanochtend om 11:15 begonnen met het vervangen van de karterventilatie van de E39. Op zich valt de beschikbare sleutelruimte niet tegen, maar er moet veel uitgebouwd worden.
- Luchtfilterhuis met MAF
- De balg tussen MAF en gasklep
- De DISA klep en regelunit
- ICV
- Gasklephuis
Als je weet wat je doet kan dit in een uur tijd; Ik had er iets meer voor nodig; maar 90min is nog steeds niet slecht voor de eerste keer. Wel heb ik veel hulp aan de procedure die op de volgende URL staat.
http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatf ... -_E46.html
Nu wachten totdat de bui voorbij is; dan kan ik de rest van oude slangenmeuk en de karter ventilatieklep eruit halen. Foto's volgen later !
Wel is het prijsniveau van de onderdelen echt leuk. In totaal was ik voor de gehele set (vijf slangen en de klep) 113 Euro ex BTW kwijt. Bij mijn E34 M5 koop je daar niet eens meer een enkele waterslang voor !
Mvrgr,
Raymond
- Luchtfilterhuis met MAF
- De balg tussen MAF en gasklep
- De DISA klep en regelunit
- ICV
- Gasklephuis
Als je weet wat je doet kan dit in een uur tijd; Ik had er iets meer voor nodig; maar 90min is nog steeds niet slecht voor de eerste keer. Wel heb ik veel hulp aan de procedure die op de volgende URL staat.
http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatf ... -_E46.html
Nu wachten totdat de bui voorbij is; dan kan ik de rest van oude slangenmeuk en de karter ventilatieklep eruit halen. Foto's volgen later !
Wel is het prijsniveau van de onderdelen echt leuk. In totaal was ik voor de gehele set (vijf slangen en de klep) 113 Euro ex BTW kwijt. Bij mijn E34 M5 koop je daar niet eens meer een enkele waterslang voor !
Mvrgr,
Raymond
Carpe Diem, Raymond
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Heren,
Ik had denk ik geschreven dat een van de slangen van de karter-ontluchting van mijn E39 gebroken was; vandaag waren alle onderdelen hiervoor bij Smudde binnen, dus ben ik meteen aan de slag gegaan aangezien wij met Pinksteren een weekeindje naar Duitsland gaan en het teveel werk is om op een avond door de week voor elkaar te boxen.

In totaal was ik voor de gehele set (vijf slangen en de klep) 113 Euro ex BTW kwijt. Bij mijn E34 M5 koop je daar niet eens meer een enkele waterslang voor !

Maar goed, vanochtend om 11:15 begonnen en om 16:45 was ik klaar. Als leidraad heb ik deze Duitse "howto" toegepast. Werkt prima, maar je moet wel Duits kunnen.
Dit gaf mij een goede voorsprong; voor alle voorbereidingen had ik ongeveer 90min nodig, maar bij herhaling moet er 15-30min vanaf te halen zijn. De voorbereidingen zijn het uitbouwen van:
- Luchtfilterhuis met MAF
- De beide balgen tussen MAF en gasklephuis
- De DISA klep en regelunit
- ICV
- Gasklephuis

Deze werkzaamheden zijn recht-toe rechtaan en geeft net genoeg ruimte om bij de karter-ontluchtingsklep te komen. Deze zit opgesloten tussen het gasklephuis en luchtverzamelhuis. De volgende foto laat dit goed zien en als je goed kijkt zie je ook de bewuste slang. Na een klein onderzoek is het nu definitief dat dit NIET door een steenmarter is veroorzaakt, maar door koolstofopbouw in de slang zelf welke voor een vernauwing heeft gezorgd.

Voor een betere toegankelijkheid zou het sterpunt in de DME-kabelboom uitgebouwd moeten worden, maar dat is lastig aangezien dit net Rome is, ergo alles gaat overal naar toe. Het gebruik van het vele kunststof bij de M54 is zo wie zo opvallend, zeker t.o.v de M30/S38; na acht jaar is al dat kunstst$$$of uitgehard waardoor het bij het minste of geringste breekt.
Het lastigste is om toegang te krijgen tot de vergrendelingen van de slangen op de karter-ontluchtingsklep. @Jeroen, enkel voor dit punt is het makkelijker om het gehele luchtverzamelhuis uit te bouwen, maar strikt noodzakelijk is dat niet als je zorgvuldig bent in het routeren en aansluiten van de beide slangen naar boven toe. Jij zult ook een vacuumslang hebben naar de benzine druk regelaar. De latere bouwjaren (zoals de mijne) hebben die niet.
Maar goed, aangezien de lastig bereikbare slangen van kunststof zijn en door de hitte uitgehard en/of poreurs braken ze bij het minste of geringste. Niets van de oude meuk bleef heel. Wel positief is dat bij mijn auto er bijna geen condens vorming te zien was. De klep was intern redelijk schoon, een klein beetje olievervuiling, maar meer niet. Dat was niet het geval bij de gebroken slang. Op de plek van de breuk vlak voor de aansluiting op de ontluchting was duidelijk te zien dat er veel koolstof-opbouw aanwezig was. Dit leidde tot een vernauwing en uiteindelijk een plaatselijk drukpunt waartegen de slang niet meer bestand was. Verder zag de oude meuk er redelijk netjes uit; hmmmm, wat er van over is tenminste.

Het inbouwen van de nieuwe klep en de slangen is eveneens een prutskarweitje, maar aangezien het nieuwe delen zijn en dus nog enigermate flexibel en daardoor buigbaar kunnen ze wat hebben, maar het is oppassen geblazen dat je de boel niet stuk maakt. Het aansluiten van de slang die door het luchtverzamelhuis heen loopt was geen sinecure, maar niet onmogelijk. Je kunt er met de hand (op een Houdini wijze) van de onderkant nog wel bij en op die wijze kun je hem sturen totdat de klem 'klikt'.

Uiteindelijk heb ik het volgende vervangen.
- Karterontluchtingsklep
- Slang naar pijlstok
- Slang naar distributiedeksel
- Slang naar luchtverzamelhuis bij cyl #1
- Slang tussen luchtverzamelhuis tussen cyl #1 naar cyl #6
De rest was weer in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten van de aanbouwdelen. Voor een volgende keer zou ik het niet geheel anders doen, misschien dat ik de balg aan de MAF laat, want de aansluiting op de Helmholz resonator is in ingebouwde toestand wat lastig te realiseren. Het luchtverzamelhuis uitbouwen kan ook, maar dan heb je tegelijkertijd weer nieuwe pakkingen nodig voor de inlaatpoorten van de cilinder-kop en dan heb je weer meer kans op dingen die je niet hebt voorzien.
Al met al heb ik er effectief 4uur over gedaan; de resterende tijd was regen (straf) tijd.
Mvrgr,
Raymond
Ik had denk ik geschreven dat een van de slangen van de karter-ontluchting van mijn E39 gebroken was; vandaag waren alle onderdelen hiervoor bij Smudde binnen, dus ben ik meteen aan de slag gegaan aangezien wij met Pinksteren een weekeindje naar Duitsland gaan en het teveel werk is om op een avond door de week voor elkaar te boxen.
In totaal was ik voor de gehele set (vijf slangen en de klep) 113 Euro ex BTW kwijt. Bij mijn E34 M5 koop je daar niet eens meer een enkele waterslang voor !
Maar goed, vanochtend om 11:15 begonnen en om 16:45 was ik klaar. Als leidraad heb ik deze Duitse "howto" toegepast. Werkt prima, maar je moet wel Duits kunnen.
Dit gaf mij een goede voorsprong; voor alle voorbereidingen had ik ongeveer 90min nodig, maar bij herhaling moet er 15-30min vanaf te halen zijn. De voorbereidingen zijn het uitbouwen van:
- Luchtfilterhuis met MAF
- De beide balgen tussen MAF en gasklephuis
- De DISA klep en regelunit
- ICV
- Gasklephuis
Deze werkzaamheden zijn recht-toe rechtaan en geeft net genoeg ruimte om bij de karter-ontluchtingsklep te komen. Deze zit opgesloten tussen het gasklephuis en luchtverzamelhuis. De volgende foto laat dit goed zien en als je goed kijkt zie je ook de bewuste slang. Na een klein onderzoek is het nu definitief dat dit NIET door een steenmarter is veroorzaakt, maar door koolstofopbouw in de slang zelf welke voor een vernauwing heeft gezorgd.
Voor een betere toegankelijkheid zou het sterpunt in de DME-kabelboom uitgebouwd moeten worden, maar dat is lastig aangezien dit net Rome is, ergo alles gaat overal naar toe. Het gebruik van het vele kunststof bij de M54 is zo wie zo opvallend, zeker t.o.v de M30/S38; na acht jaar is al dat kunstst$$$of uitgehard waardoor het bij het minste of geringste breekt.
Het lastigste is om toegang te krijgen tot de vergrendelingen van de slangen op de karter-ontluchtingsklep. @Jeroen, enkel voor dit punt is het makkelijker om het gehele luchtverzamelhuis uit te bouwen, maar strikt noodzakelijk is dat niet als je zorgvuldig bent in het routeren en aansluiten van de beide slangen naar boven toe. Jij zult ook een vacuumslang hebben naar de benzine druk regelaar. De latere bouwjaren (zoals de mijne) hebben die niet.
Maar goed, aangezien de lastig bereikbare slangen van kunststof zijn en door de hitte uitgehard en/of poreurs braken ze bij het minste of geringste. Niets van de oude meuk bleef heel. Wel positief is dat bij mijn auto er bijna geen condens vorming te zien was. De klep was intern redelijk schoon, een klein beetje olievervuiling, maar meer niet. Dat was niet het geval bij de gebroken slang. Op de plek van de breuk vlak voor de aansluiting op de ontluchting was duidelijk te zien dat er veel koolstof-opbouw aanwezig was. Dit leidde tot een vernauwing en uiteindelijk een plaatselijk drukpunt waartegen de slang niet meer bestand was. Verder zag de oude meuk er redelijk netjes uit; hmmmm, wat er van over is tenminste.
Het inbouwen van de nieuwe klep en de slangen is eveneens een prutskarweitje, maar aangezien het nieuwe delen zijn en dus nog enigermate flexibel en daardoor buigbaar kunnen ze wat hebben, maar het is oppassen geblazen dat je de boel niet stuk maakt. Het aansluiten van de slang die door het luchtverzamelhuis heen loopt was geen sinecure, maar niet onmogelijk. Je kunt er met de hand (op een Houdini wijze) van de onderkant nog wel bij en op die wijze kun je hem sturen totdat de klem 'klikt'.
Uiteindelijk heb ik het volgende vervangen.
- Karterontluchtingsklep
- Slang naar pijlstok
- Slang naar distributiedeksel
- Slang naar luchtverzamelhuis bij cyl #1
- Slang tussen luchtverzamelhuis tussen cyl #1 naar cyl #6
De rest was weer in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten van de aanbouwdelen. Voor een volgende keer zou ik het niet geheel anders doen, misschien dat ik de balg aan de MAF laat, want de aansluiting op de Helmholz resonator is in ingebouwde toestand wat lastig te realiseren. Het luchtverzamelhuis uitbouwen kan ook, maar dan heb je tegelijkertijd weer nieuwe pakkingen nodig voor de inlaatpoorten van de cilinder-kop en dan heb je weer meer kans op dingen die je niet hebt voorzien.
Al met al heb ik er effectief 4uur over gedaan; de resterende tijd was regen (straf) tijd.
Mvrgr,
Raymond
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Toch mooi dat het klaar is Raymond. Merk je verschil in de motorloop? Moesten de waarden opnieuw bepaald worden, of te wel en zelflerend effect gemerkt?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Fraai! Handige aanvullende informatie zodat ik de E46 ook es aan kan pakken waarvoor dank!
Ik heb de E30 achterremmen even klaargemaakt maar ja er liggen nog wat andere klussen en zometeen F1... lastig keuzes maken

Ik heb de E30 achterremmen even klaargemaakt maar ja er liggen nog wat andere klussen en zometeen F1... lastig keuzes maken

Regards/groeten, Jeroen
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Hoi Koos,uwbuurman wrote:Toch mooi dat het klaar is Raymond. Merk je verschil in de motorloop? Moesten de waarden opnieuw bepaald worden, of te wel en zelflerend effect gemerkt?
De motor loopt wat rustiger en pakt in deellast beter op; maar ik had nog wel een klein dejavu momentje; in eerste instantie leek alles goed, maar na 500mtr was het alsof de motor op 4poten liep, tegelijkertijd ging het EML-lampje branden. Na het verwijderen van de DISA klep bleek dat de slang van de luchtomloop niet goed gemonteerd zat waardoor de motor valse lucht aanzoog. Ik heb hier eigenlijk de verkeerde volgorde aangehouden. Ik had de rubberen balg op gasklephuis en stationair toerentalklep moeten monteren voordat ik de DISA klep terug plaatste. Doordat ik dat andersom heb gedaan was er te weinig zicht om de aansluiting te controleren, en daar had ik net een foutje gemaakt. Toen ik dat had gecorrigeerd was alles in orde; maar in die sessie overleed het kunstof F-vormige verdeelstukje waar twee vacuum-slangen van de luchtomloop op de slang tussen MAF en luchtverzamelhuis zit aangesloten. Deze heb ik voor nood kunnen maken, maar zal vervangen moeten worden.
De motor loopt nu veel rustiger en pakt in deellast beter op. Maar bij de overgang van deellast naar stationair wordt het toerental ietsje overgecompenseerd; deze zakt tot ~600RPM om daarna op 700RPM te settelen. Maar dat kan heel goed door de noodreparatie veroorzaakt worden. Ik heb (met spoed) nieuwe F-stukjes besteld, Ik laat zowiezo het storingsgeheugen uitlezen en resetten.
Mvrgr,
Raymond
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Dat is dan weer balen. Wel mooi te lezen dat de wagen er beter van is geworden. kan ook bijna niet anders, een breuk zoals op de foto's moet gevolgen hebben. Reset van de computer en wissen van storingen lijkt me geen overbodige luxe. Al met al goed bezig!raymondw wrote:...in die sessie overleed het kunstof F-vormige verdeelstukje waar twee vacuum-slangen van de luchtomloop op de slang tussen MAF en luchtverzamelhuis zit aangesloten. ..
- marcel krol
- E21 Fanatic
- Posts: 205
- Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Hoi
Afgelopen weekend even flink doorgepakt met de 320i.
- remklauwen voorzien van nieuwe rubber en stofkapjes
- nieuwe wielremcilinders geplaatst
- hoofdremcilinder gereinigd
Omdat er van het stilstaan toch flink wat troep in de leidingen enz komt, alles goed doorgespoeld. Vandaar dat ik ook de hoofdremcilinder gereinigd heb. Nu alleen nog even wachten op een nieuwe hoofd koppelingscilinder en dan kan die weer afgevuld en ontlucht worden.
groeten
Marcel
Afgelopen weekend even flink doorgepakt met de 320i.
- remklauwen voorzien van nieuwe rubber en stofkapjes
- nieuwe wielremcilinders geplaatst
- hoofdremcilinder gereinigd
Omdat er van het stilstaan toch flink wat troep in de leidingen enz komt, alles goed doorgespoeld. Vandaar dat ik ook de hoofdremcilinder gereinigd heb. Nu alleen nog even wachten op een nieuwe hoofd koppelingscilinder en dan kan die weer afgevuld en ontlucht worden.
groeten
Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Mooi werk! Hoe heb je de hoofremcilinder gereinigd trouwens, alles gedemonteerd?
Regards/groeten, Jeroen
- marcel krol
- E21 Fanatic
- Posts: 205
- Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Hoi,
Alles verwijderd, ik heb met een vacuumpotje alle olie afgezogen bij alle wielen. Bij demontage van de HRC 0,0 olie geknoeid, het ding schijnt voor het ontluchten te zijn maar het werkt toch het beste met zn tweetjes.
De HRC helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt van binnen met een in remmenreiniger geweekte doek. Cupjes ook gereinigd en alles weer gemonteerd met remmenvet/montagepasta.
Je staat er versteld van hoeveel troep er na een paar jaar al weer in zo'n systeem zit.
groeten
Marcel
Alles verwijderd, ik heb met een vacuumpotje alle olie afgezogen bij alle wielen. Bij demontage van de HRC 0,0 olie geknoeid, het ding schijnt voor het ontluchten te zijn maar het werkt toch het beste met zn tweetjes.
De HRC helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt van binnen met een in remmenreiniger geweekte doek. Cupjes ook gereinigd en alles weer gemonteerd met remmenvet/montagepasta.
Je staat er versteld van hoeveel troep er na een paar jaar al weer in zo'n systeem zit.
groeten
Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik heb dit weekend voor het eerst dit jaar weer gereden met de bmw, na het inbouwen van een bekrachtigd stuurhuis van een e46 uit 2005. Stuurt lekker licht en direct dankzij de kortere overbrenging. Het was uiteindelijk nog een redelijke klus om het geheel passend te maken.
Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van het geheel en eventuele ervaringen na het uitlijnen. Het uitlijnen staat over een dikke week op de agenda.
Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van het geheel en eventuele ervaringen na het uitlijnen. Het uitlijnen staat over een dikke week op de agenda.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Aldo: klinkt leuk en misschien voor meer mensen een leuke upgrade dus details zijn altijd welkom!
Marcel: wel een goede, HRC wordt weer een projectje voor op de lijst haha!
Marcel: wel een goede, HRC wordt weer een projectje voor op de lijst haha!
Regards/groeten, Jeroen