Vandaag heb ik het kleppendeksel pakking van de E39 vervangen. Twee dingen vielen op. (1) behoorlijk veel sludge vorming op het kleppendeksel en (2) de oude pakking was zo hard geworden dat die er met een schroevendraaier uit zijn uitsparing geduwd moest worden.
Goede vraag .... Nee serieus, maar dat is niet vanwege de sludge-vorming. Deze komt door het onderhoud-schema op LL01 olie, ofwel BMW Long Life spec waar de vorige eigenaar deze auto op heeft laten onderhouden. Ik heb hem van het begin af aan van de Long-Life afgehaald en gebruik nu Castrol Edge Professional TWS, maar ik zag tot mijn grote verbazing dat de M54 geen rolgeleiders heeft en dus nog steeds in Boundary mode kan komen. Ik heb nog een liter of vijf aan TWS liggen, dus ik vervroeg de verversings interval van 11k km naar 7500km. Daarna ga ik serieus overwegen of ik niet over moet gaan op een Motul 300V olie, welke een groep V basis (ester) met voldoende ZDDP heeft.
Idd, pakking was bij mij trouwens ook zo keihard. Idem op het thermostaathuis en op het aansluitstuk voor het oliefilter op het blok.
Verder ben ik wel erg tevreden met mijn montagewerk maar vooral met Gerwin z'n filmwerk op de OGP. Heerlijk om die M1's weer eens te horen brullen en vuur te zien spuwen bij het aanremmen!
Zelf vandaag de sloep uit het water getrokken en schoongemaakt. Daarnaast de cabrio schoongemaakt, morgen boot en cabrio in de stalling. Als er dan nog tijd is, pak ik de zeilboot er ook nog uit.
1980 BMW E21 323i in Hennarot 1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun 1988 BMW E34 535iA in Lachssilber 2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau 2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Volgens mij is het vandaag gelukt om de 316 op gas te verzekeren voor maar liefst 40 euro per jaar (3000km max. (Zal nog wel wat belasting en opcenten bijkomen)).
Ze zijn bijzonder streng aan het worden met name op gas en diesel auto's waarbij je op papier moet zetten dat het om recreatief gebruik gaat.
Lache morgen uit de schorsing halen en nog 3 maandjes banden roken.
Gisteren remolie en remblokken voor vervangen van de e23 vervangen. Mijn eezibleed is van matige kwaliteit dus heb me zelf zon vacuüm zuig ding gekocht. Dmv compressor werkt dat wel erg prettig en schoon. Dat had ik eerder moeten kopen.
verder de 635 met lopende motor de deur dicht gemikt...gelukkig had ik maar 1 sleutel. Het zit me deze week echt niet mee, maar daarover later meer.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Deze voormiddag de polyuretaan powerfelex bussen in de voorste draagarmen van de e30 gemonteerd, verder de originele rubbers uit de achterste draagarmen geperst en ook hier al de powerflex bussen gemonteerd.
Nu nog een revisieset voor de achterste remklauwen bestellen, nieuwe remblokken en schijven en dan kunnen we de e30 achteraan ombouwen van trommels naar schijven
Vandaag de 4mijl van Groningen gelopen. Niet onverdienstelijk, maar ook niet tevreden. Door bekende problemen een gebrek aan slaap opgelopen de laatste week en dat merk je gelijk in de tijden. Toch een gemiddelde van 12,5 km/h gelopen en in ruim 30 minuten over de streep.